Op 19 september jl. hebt u schríftelijke vragen ex art. 39 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over de sluiting van Lievenshove. Wij beantwoorden uw vragen als volgt.

Vraag 1. In de beantwoording van een eerdere vraag betreffende de financiële effecten voor de gemeente Oosterhout, geeft u aan dat de verantwoordelijkheid wordt bepaald door het woonplaatsbeginsel. Volgens GroenLinks treedt dit beginsel pas op zijn vroegst in werking in 2020. Daarom nogmaals de vraag: Wat zijn de financiële effecten van de sluiting voor de gemeentelijke begroting?
Antwoord 1. Het woonplaatsbeginsel is met de Jeugdwet in 2015 ingevoerd. Dit beginsel houdt in dat de gemeente waar de ouders met het gezag over de jeugdige verblijven (financieel) verantwoordelijk is. De gemeenten worden hiervoor gefinancierd op basis van een objectief verdeelmodel. Alleen voor jeugdigen die onder voogdij staan van een Gecertificeerde Instelling of die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt geldt dat de werkelijke verblijfsplaats uitgangspunt is. Dit wordt gefinancierd op basis van historisch gebruik (werkelijk gebruik met peildatum 2 jaar terug). Dat betekent dat wij in 2018 hiervoor middelen krijgen gebaseerd op het werkelijk gebruik in 2016. In 2020 wordt dit woonplaatsbeginsel aangepast. Tot die tijd geldt bovenstaande regeling. Sluiting van Lievenshove in het jaar 2018 geeft dan het volgende financiële effect:
* Voor jeugdigen tot 18 jaar, waarvan de ouders het gezag dragen en woonachtig zijn ín Oosterhout, blijft Oosterhout bij overplaatsing naar een andere locatie verantwoordelijk. De kosten blijven gelijk.
* Voor jeugdigen van 18 jaar en ouder en jeugdigen die onder voogdij staan van een Gecertificeerde Instelling, wordt die gemeente verantwoordelijk waar de locatie van de jeugdhulpinstelling is gehuisvest. Gemeente Oosterhout zal deze kosten dan niet meer dragen, maar dit wordt met het verdeelmodel te zijner tijd ook weer in mindering gebracht op het budget dat Oosterhout hiervoor ontvangt. Onduidelijk is nog hoe dit uiteindelijk afgerekend zal worden met de aanpassing van het woonplaatsbeginsel in 2020.

Vraag 2. Hoeveel jongeren die woonachtig zijn op Lievenshove staan daadwerkelijk ingeschreven in de gemeente Oosterhout?
Antwoord 2. Alle jeugdigen die op Lievenshove verblijven worden ingeschreven in de gemeente Oosterhout op het adres van Lievenshove. De (financiële) verantwoordelijkheid van de gemeente wordt echter bepaald op basis van het hierboven beschreven woonplaatsbeginsel. Van de jeugdigen die op dit moment op Lievenshove verblijven, vallen er 15 (peildatum eind augustus 2018) onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Oosterhout.

Vraag 3. Op maandag 17 september, heeft GroenLinks Oosterhout signalen ontvangen die duiden op een acuut veiligheidsrisico.
a. Kunt u de veiligheid van de jongeren, immers toch inwoners van Oosterhout, garanderen? Hoe?
b. Kunt u de veiligheid van de medewerkers garanderen? Hoe?

Antwoord 3. Er bestaan zorgen over de risico’s op korte en lange termijn, dat is ook de reden dat de Raad van Bestuur van Juzt besloten heeft om de jongeren te gaan verplaatsen naar andere locaties. Totdat de verhuizing heeft plaatsgevonden wordt er additioneel geïnvesteerd op de veiligheid van jongeren en de medewerkers door het inzetten van extra interventie medewerkers en beveiligingspersoneel.

Vraag 4. Begin september zijn er twee operationeel interimmanagers aan de slag gegaan bij Juzt, locatie Lievenshove. Deze managers hebben per 14 september hun opdracht teruggegeven. Is dit gegeven bekend bij het College? Wie heeft op dit moment de dagelijkse leiding over de locatie Lievenshove?
Antwoord 4. De gemeente Oosterhout gaat niet over het management van Juzt. Het is ons bekend vanuit de Raad van Bestuur Juzt dat 2 operationele interimmanagers (overigens 2 maal parttime) hun opdracht hebben teruggegeven. De Raad van Bestuur van Juzt heeft ons verzekerd dat er voorzien wordt in de dagelijkse leiding van de locatie en neemt haar verantwoordelijkheid.

Vraag 5. In hoeverre is de Inspectie die verantwoordelijk is voor het toezicht bij Juzt betrokken bij de gang van zaken rondom Lievenshove?
Antwoord 5. Samen met gemeente Breda en Oosterhout en Juzt heeft er een gesprek plaats gevonden met de Inspectie waarbij volledige onderlinge transparantie over het plan van aanpak is afgesproken. De Inspectie toetst op de nakoming en eventuele veranderingen van het plan van aanpak. Op korte termijn zal er een vervolg gesprek plaatsvinden tussen Juzt, Inspectie en gemeenten Breda en Oosterhout. Zo blijven wij gezamenlijk de kwaliteit en veiligheid monitoren.

Vraag 6. Bij de beantwoording van eerdere artikel 39 vragen van GroenLinks over Lievenshove gaf uw College aan in gesprek te zijn met de directie van Het Driespan. Kunt U ons reeds aangeven wat de toekomstplannen zijn m.b.t. het WarandeCollege? Blijft deze school op de huidige locatie gehuisvest?
Antwoord 6. Nee, wij kunnen nog niet aangeven wat de toekomstplannen zijn met betrekking tot het Warande College. Wij zitten op korte termijn met het Warande College aan tafel om met elkaar de mogelijkheden en ontwikkeling te bespreken.

Vraag 7. In december sluit de locatie Lievenshove. De jongeren worden dan verdeeld over twee locaties van Juzt: Krabbebossen in Rijsbergen en De Vliethoeve in Kortgene. Hoe is de verdeling van jongeren over deze locaties? Worden de huidige groepen in zijn geheel verhuisd of wordt er individueel gekeken naar wat de beste locatie is?
Antwoord 7. De Raad van Bestuur van Juzt heeft ons aangegeven dat de definitieve verdeling over alternatieve locaties van Juzt nog moet worden bepaald. Dit vanuit de doelstelling om per 1 december 2018 alle jongeren te hebben verplaatst. Of, en in hoeverre dit haalbaar is wordt de komende weken besloten. Uitgangspunt is dat per jongere wordt bekeken of het huidige zorgaanbod nog voldoet aan de actuele zorgvraag.

Vraag 8. Twee jaar geleden kwam locatie De Vliethoeve in het nieuws omdat de situatie aldaar onveilig was. Er werd toen één van de drie groepen gesloten. Is uw College hiervan op de hoogte? Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de veiligheid op deze locatie? Kan Juzt de veiligheid na 1 december op beide locaties garanderen?
Antwoord 8. Een van de groepen op de locatie Vliethoeve werd gesloten, omdat er op dat moment onvoldoende personeel was en de veiligheid hiermee niet gewaarborgd kon worden. Inmiddels wordt hier weer in voorzien en is naar het oordeel van de Raad van Bestuur van Juzt het zorg- en werkklimaat zeer sterk verbeterd. Wij houden natuurlijk een vinger aan de pols.