Op 24 januari 2019 is in café De Beurs voor de 10e keer het Groene Lintje uitgereikt aan het Bijenhoudersgilde Oosterhout. Jolanda Breems, voorzitter van de afdeling GroenLinks Oosterhout, spelde bij Marcel Elshout, officier en secretaris van het Bijenhoudersgilde, het enige echte Groene Lintje op. Daarnaast nam Hans Stadhouders, deken en voorzitter van het Bijenhoudersgilde, een bijpassende oorkonde in ontvangst.

Er was een groot aantal mensen naar Café de Beurs getogen om dit heuglijke gebeuren van dichtbij mee te maken. De ORTS heeft opnames gemaakt die te zien zijn op de kabelkrant.Marcel Elshout sprak met veel verve over de bijenwereld. Het Bijenhoudersgilde Oosterhout bestaat al sinds 1670. Hij vertelde: “Mensen moeten zich bewust worden, dat de natuur ons leefmilieu is. Eerst begrijpen en dan volgt de communicatie en het daarnaar te handelen gaat dan vanzelf. De laatste jaren wordt op hoog niveau veel van deze evolutionaire natuurlijke kennis in planten en dieren ontrafeld en veel kan direct toegepast worden in onze menselijke wereld.”Voor Oosterhout pleit Marcel voor meer gevarieerd groen, natuurinclusieve stadsarchitectuur, een weldoordacht ecologisch verantwoord maaibeheer en maaibeleid.Voor het politieke veld had Marcel de volgende boodschap. Hij vergeleek de bijendans met de gemeenteraadsleden hoe zij ook naar elkaar, naar B en W en terug, naar ambtenaren en terug en vice versa, de juiste kennis het meest efficiënt over kunnen brengen.Op deze avond waren ook eerdere Groene Lintjesdragers aanwezig, te weten: John Sips van Natuurmonumenten landgoed Oosterheide en Conny van der Schriek van de Zorgboerderij uit Den Hout. Wij hebben dit als GroenLinks Oosterhout zeer gewaardeerd. Na het officiële gedeelte  ging de avond verder in een ontspannen en altijd weer gezellige GroenLinks sfeer.