Als het aan het college van Oosterhout ligt wordt de bromtolrotonde zo snel mogelijk verbouwd tot een turborotonde. Ook als dat betekent dat Den Hout de komende jaren afgesloten wordt. GroenLinks is en blijft tégen de aanleg van een geldverslindende turborotonde in de Weststadweg. Het verkeer loopt slechts minimale vertraging op, waardoor een aanpassing van de rotonde niet nodig is.

Voor de verbouwing van de bromtolrotonde is eerder al 4,25 miljoen gereserveerd. Daar komt nu nog eens 1,43 miljoen euro bovenop. Dat betekent dat we als gemeente bijna 5,7 miljoen euro gaan uitgeven aan een project dat overbodig is. Geld dat we, zeker gezien alle bezuinigingen, veel beter kunnen gebruiken op andere plekken. Bijvoorbeeld om bezuinigingen op het sociaal domein te dempen. Of om onveilige verkeerssituaties op te lossen.

* Er is bovendien een grote kans dat de kosten nog boven die 5,7 miljoen euro gaan uitkomen, zo vreest GroenLinks. Het totale project is veelomvattend, zodat we moeilijk in kunnen schatten wat de daadwerkelijke kosten zullen worden. De kans is groot dat dit een bodemloze put gaat blijken, net als parkeergarage De Basiliek.

* GroenLinks vreest dat het college nu alvast aan de slag gaat met het ombouwen van de rotonde, zodat de gemeenteraad voor een voldongen feit komt te staan als er nog meer geld nodig blijkt. Zo komt de gemeenteraad met de rug tegen de muur te staan.

Al sinds de plannen voor het ombouwen van de bromtolrotonde naar een turborotonde er zijn, is GroenLinks tegen het afsluiten van de Stelvenseweg richting Den Hout. In een later plan is er dan wel een extra toegangsweg naar Den Hout bijgekomen, maar het college wil de rotonde nu gaan verbouwen zónder deze weg aan te leggen. Onacceptabel, wat GroenLinks betreft. Het kan zo namelijk jaren duren voor het bestemmingsplan van de landbouwgrond waar deze weg moet komen is aangelegd.

GroenLinks maakt zich zorgen over de veiligheid en bereikbaarheid van Den Hout in die periode. Het dorp is dan namelijk alleen nog te bereiken via de Vrachelsestraat. Dit betekent dat fietsers flink moeten omrijden. Bovendien kunnen hulpdiensten slechts op één manier het dorp in of uit. Tijdens evenementen is er ook geen noodontsluiting mogelijk. Dit bevestigt dat het college de verkeerde volgorde aanhoudt bij de verbouwing van de bromtolrotonde.

Daarom wil GroenLinks zo snel mogelijk een extra raadsvergadering waarin deze pijnpunten besproken kunnen worden. De partij is daarover in gesprek met andere oppositiepartijen. Het beste is om nu het nog kan te stoppen met dit project. Op zijn minst moeten we de juiste volgorde volgen, waarbij er eerst een alternatieve ontsluitingsweg naar Den Hout komt. Wat GroenLinks betreft gaat er namelijk geen schop in de grond vóór Den Hout een alternatieve uitvalsweg krijgt.