Wesley Kuipers is de nummer vijf op de kieslijst van GroenLinks Oosterhout

Wesley is een echte Oosterhouter. Zijn wiegje stond in, de misschien wel meest Oosterhoutse wijk die Oosterhout rijk is, de Vurhaai. De gezellige volkswijk in het oosten van onze gemeente, die tegenwoordig heel chique Slotjes-Oost wordt genoemd.

‘Voor mij blijft het gewoon de Vurhaai’, vertelt Wesley. ‘Iedereen kende elkaar en iedereen hielp elkaar. De sociale samenhang was geweldig’. Glimlachend gaat Kuipers verder: ‘Het is natuurlijk niet zo dat er alleen maar engeltjes is de buurt woonden, nee zeker niet. Maar als het er op aankwam stond iedereen voor elkaar klaar’.

Met een zekere vorm van weemoed denkt de 45 jarige Kuipers nog steeds terug aan het jaren geleden gesloten en gesloopte Wijkhuis Heidehof. ‘Jarenlang was Heidehof de huiskamer van de wijk. Een plek waar mensen elkaar ontmoeten en waar ontelbare activiteiten voor de wijk, maar vooral met de wijk, werden georganiseerd. Ik vind oprecht dat het gemeentebestuur nog steeds de impact, die de sluiting van hun wijkcentrum heeft gehad op de bewoners en de wijk onderschat. De ruggengraat van de wijk was weg. En dat was te merken’.

Het belang van dit soort laagdrempelige ontmoetingsplekken in de buurt is enorm. Daarom gaat GroenLinks zich inzetten voor dit soort ontmoetingscentra in iedere wijk. ‘De maatschappelijke waarde van dit soort plekken is niet in geld uit te drukken. Dat moet je ook niet willen’, aldus de bevlogen Wesley. Zelf is hij werkzaam als beheerder in de Oosterhoutse activiteitencentra. Hij ziet dus dagelijks hoe groot de behoefte is aan een ontmoetingsplek. ‘Waar mensen gewoon even binnen kunnen komen lopen. De signaalfunctie van wijkcentra is van wezenlijk belang’.

Duidelijk wordt dat Kuipers een echte Rooie is. Dat is er thuis wel met de paplepel ingegoten. Je helpt iemand die hulp nodig heeft, zo simpel is het. Als Wesley binnen de afdeling van GroenLinks wel eens gekscherend het rode geweten wordt  genoemd, is ie daar eigenlijk gewoon trots op.

Wesley Kuipers is de nummer 5 op de kieslijst van GroenLinks voor de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats op 16 maart 2022.

Video Wesley Kuipers Afspelen op YouTube