Tijdens de raadsvergadering van 15 december heeft GroenLinks het woord gevoerd over het onderzoek betreffende het parkeerbeleid, de toekomstige verkeersontsluiting van Oosteind, de fietsverbinding naar Dorst en het WMO beleid in 2016. GroenLinks heeft mondelinge vragen gesteld over het Filmhuis Oosterhout en de blijverslening

MONDELINGE VRAAG BRIEF FILMHUIS OOSTERHOUT (Van der Zanden)

Op woensdag 9 december heeft het Filmhuis Oosterhout een brief naar de gemeenteraad en het College van Oosterhout gestuurd. In deze brief komen zij met een geactualiseerde begroting 2016 in drie verschillende scenario's. Ook wordt een samenvatting gegeven van wat het Filmhuis volgens henzelf tot nu toe heeft bereikt en wat hun plannen voor de toekomst zijn. Graag horen wij de reactie van de wethouder op deze brief en dan in het bijzonder de geactualiseerde financiële cijfers.

MONDELINGE VRAAG BLIJVERSLENING STIMULERINGSFONDS VOLKSHUISVESTING (Van der Zanden)

Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting heeft recent de "Blijverslening" ontwikkeld. Dit is een financieel instrument om eigenaren-bewoners te ondersteunen bij het levensloop bestendig maken van hun woning. Op het moment dat een gemeente er voor kiest om een fonds te openen, kunnen vanuit dit fonds leningen verstrekt worden aan inwoners om hun woning aan te passen. In het geval ouderen over vermogen beschikken dat vast zit in hun huis, kan de Blijverslening een mooie financieringsoplossing zijn. Doordat de gelden uiteindelijk weer terugkomen bij de gemeente, kunnen ze steeds weer opnieuw uitgeleend worden.

Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vragen voor de wethouder:

1. Is het College bekend met dit initiatief?

2. Is het College bereid te onderzoeken of deze blijverslening ook in Oosterhout aangeboden kan worden?

Toekomstige verkeersontsluiting Oosteind (Van der Pluijm)

Het bepalen van een standpunt over dit onderwerp was voor de fractie van GroenLinks erg moeilijk. We zijn daarom niet over een nacht ijs gegaan en hebben goed geluisterd naar alle partijen. Na alles afgewogen te hebben, konden we eigenlijk niet anders dan het eens zijn met het college.

Alles bij elkaar optellende, kunnen we eigenlijk niet anders dan kiezen voor optie 1. Geen enkele optie is namelijk perfect, maar we menen dat de eerste optie het meeste recht doet aan alle belangen:

- Oosterhout blijft vanuit Oosteind (en vice versa) bereikbaar via de Hoogstraat. Dat hiervoor 400 meter moet worden omgereden, is voor de fractie van GroenLinks acceptabel.

- De Hoogstraat blijft dus ook, en dat willen wij benadrukken, gewoon open voor verkeer. Zoals ik zojuist al aangaf, komt er weliswaar een parallelweg maar betekent dit dat deze straat gewoon open zal blijven.

- Het sluipverkeer op de Hoogstraat zal hoogstwaarschijnlijk afnemen omdat er een route komt die minder logisch is voor sluipverkeer.

- Deze oplossing heeft het minste invloed op de omgeving. Er komen namelijk geen grote viaducten of bruggen, die een grote impact hebben.

- Deze optie is veruit het goedkoopste en zal er niet voor zorgen dat we straks dingen in andere delen van Oosterhout moeten laten.

- En last but not least: Deze optie is volgens de fractie van GroenLinks verkeerstechnisch gezien het meest veilig voor fietsers.

Voorzitter, natuurlijk zijn er wel wat dingen waar GroenLinks aan twijfelt. Zo vragen wij ons af waarom er specifiek wordt gekozen voor een fietstunnel en niet voor een fietsbrug. Kan de wethouder die vraag beantwoorden?

De fractie van GroenLinks heeft namelijk wat problemen met een fietstunnel. Als het donker is, zijn dit plekken waar de meeste mensen liever niet komen. Soms met reden. Als dit waarheid wordt, is er een risico dat meer mensen de auto zullen gebruiken om van Oosteind in Oosterhout te komen.

Om de sociale veiligheid in deze tunnel te waarborgen, zullen we samen met VVD en CDA een motie indienen.

Voorzitter, wij betwijfelen ook of alle mogelijkheden voor de ontsluiting van Oosteind wel goed zijn onderzocht. Zo kwam de woordvoerder van het VBO met een voorstel waar de meningen misschien verdeeld zijn, maar die wat betreft GroenLinks wel onderzocht had moeten worden. Graag antwoord hierop van de wethouder.

Tot slot de herverkaveling van het gebied. Zijn hier al concrete plannen voor en zijn de betrokken landeigenaars hierover al geïnformeerd? Ook hierover graag een antwoord van de wethouder.

0150507 Verlenging huidig Beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning (Van der Zanden)

Voorzitter, eind 2014 heeft de gemeenteraad verschillende besluiten genomen met betrekking tot de Maatschappelijke Ondersteuning. Hierbij gaat het dan om één van de transities waarmee de gemeente Oosterhout geconfronteerd wordt. Elk van deze transities op zich heeft grote invloed voor een flink aantal inwoners van Oosterhout. Als gemeenteraad moeten we dan ook een duidelijk zicht hebben op de gevolgen van de besluiten die we in het kader van deze transities genomen hebben. Als raad hebben we niet alleen een kaderstellende, maar ook een controlerende rol. De transities nemen een flink deel van de gemeentelijke begroting in beslag en bij de verkiezingen van 2018 zullen we hierover als politieke partijen dan ook verantwoording af moeten leggen richting onze kiezers.

In de raadsvergadering van 25 november 2014 is er een motie ingediend door de PvdA, met ondersteuning van GroenLinks, waarin gevraagd werd om een werkwijze te ontwikkelen voor de raad waarbij men via regelmatige hoorzittingen, bezoeken, het uitnodigen van externe deskundigen enz. de voortgang en de praktische uitwerking van het transitieproces kan volgen. Deze motie is destijds door de gemeenteraad verworpen. Gedurende deze discussie werd aangegeven dat de werkgroep met de raadsleden Hemmer, van der Helm en Kamps ook met dit onderwerp bezig was en dit is een belangrijke reden geweest waarom deze motie verworpen is. We zijn nu een jaar verder en uit deze werkgroep is geen voorstel gekomen hoe we als raad met de transities om zouden kunnen gaan. Maar ook als raad in zijn geheel zijn er geen initiatieven genomen op dit gebied. Informatiemomenten die we gehad hebben, waren uitsluitend momenten waarin organisaties die betrokken waren bij de uitvoering van de transities hun verhaal vertelden. Hoe de inwoners van Oosterhout het ervaren komt niet ter sprake. Ook de informatievoorziening vanuit het College is spaarzaam. Het College geeft aan dat er nog steeds sprake is van varen in de mist.

Voorzitter, In de mist varen heeft grote risico's op ongelukken en dan is het goed om te kunnen vertrouwen op goede bemanning en op goed instrumentarium. Wij rekenen erop dat de bemanning uitstekend op zijn taak is toegerust en willen het instrumentarium aanvullen met goede monitoring door de raad. Dit lijkt een logische volgende stap. In het werkplan van de griffie is dat naar onze mening op dit moment voldoende geborgd.

Voorzitter, een tweede punt waarover GroenLinks en de SP zich zorgen maken is de burgerparticipatie bij de WMO. In de zomer van 2015 is het WMO-Platform feitelijk opgehouden te bestaan.  In een brief van 28 juli geeft het College aan dat er de komende maanden gewerkt zal gaan worden aan een vernieuwde invulling van burgerparticipatie. Ook zullen de leden van het WMO-Platform op hun verzoek betrokken worden bij het meedenken over de vernieuwde burgerparticipatie in het kader van de WMO. Op 1 december heeft het College antwoord gegeven op schriftelijke vragen die GroenLinks over dit onderwerp heeft gesteld. Het College geeft aan dat er nog een start gemaakt moet worden met het proces om te komen tot een vernieuwde vorm van burgerparticipatie rondom de WMO. Ook zegt het College dat de leden van het WMO-Platform zullen worden uitgenodigd om hierover mee te denken. In 2016 zal er een voorstel richting de gemeenteraad gaan komen.

Voorzitter, naar de mening van GroenLinks en de PvdA gaat het nu echt te lang duren. De argumenten die de gemeente opnoemt in de brief van juli 2015 zijn niet nieuw. Als hierop eerder actie was ondernomen was er geen situatie ontstaan dat er nu gedurende langere tijd geen burgerparticipatie is geregeld in het kader van de WMO. Je moet immers nooit je oude schoenen weg doen voordat je nieuwe hebt gekocht. Dat is nu wel gebeurd. GroenLinks en de PvdA zullen daarom een motie indienen dat er uiterlijk in de raadsvergadering van april 2016 een voorstel moet waarin de raad kan besluiten over de toekomst van de burgerparticipatie in het kader van de WMO.

0150535 Onderzoek parkeerbeleid (Van der Zanden)

Voorzitter, in oktober 2013 heeft het "Kennisplatform Verkeer en Vervoer" de notitie "Vervoer naar retail" uitgegeven. Hier wordt ingegaan op de invloed die de manier van vervoer heeft op het functioneren van winkelgebieden. In deze notitie worden tien mythes over vervoer en winkelcentra met argumenten ontkracht. Ik zal er in mijn bijdrage drie noemen.

Mythe 1: De omzet daalt als beperkende parkeermaatregelen worden ingevoerd.

Mythe 2: Gratis parkeren trekt consumenten


Uit onderzoek blijkt dat consumenten van winkels zich bij de keuze van hun bestemmingen vooral laten leiden door de kwaliteit van het aanbod (assortiment, kwaliteit, service) en de sfeer (verblijfsklimaat, uitstraling, schoonheid en veiligheid). Bereikbaarheid en parkeren maken geen deel uit van de attractiefactoren van een gebied, maar zijn een weerstandsfactor. Hiermee wordt bedoeld dat wanneer bereikbaarheid en parkeren voldoen aan een voor het gebied passend minimumniveau, het geen factoren zijn die het aantal bezoekers aan het gebied beïnvloeden.

Mythe 10: Hogere parkeerkosten leiden tot lagere omzet

Uit onderzoek is gebleken dat er geen relatie bestaat tussen parkeertarief en dalende omzetten.  De tegenvallende ontwikkeling van de omzet van winkels heeft vooral te maken met ontwikkelingen in de economie en met veranderend koopgedrag.

Met behulp van deze notitie uit 2013 is de eerste onderzoeksvraag uit deze raadsnota dus al beantwoord en dat is de vraag of er een verband te leggen is tussen de hoogte van parkeertarieven in binnensteden en de bezoekersaantallen en winkelomzetten.

Voorzitter, het College is naar aanleiding van de raadsvergadering van oktober met een duidelijke nota richting de gemeenteraad gekomen. De voorstellen die toen gedaan zijn (eerste uur gratis parkeren en halveren van de parkeertarieven) zijn financieel niet haalbaar, gezien de eerdere keuzes die er op het gebied van parkeren in Oosterhout gemaakt zijn. Hier gaat het dan met name om de keuze voor de bouw van een parkeergarage in het Santrijngebied. Bij de besluit hierover heeft de gemeenteraad zich tevens vastgelegd op het feit dat de parkeertarieven per 2 jaar met €0,10 per uur zullen moeten stijgen om deze parkeergarage te kunnen financieren. Daarnaast zijn er nog allerlei andere bezwaren. Denk bijvoorbeeld aan de juridische risico's met betrekking tot de exploitatie van particuliere parkeergarages in Oosterhout.

De keuze voor extra onderzoek is dan ook logisch. Naar de mening van GroenLinks moet hierbij het uitgangspunt blijven dat parkeren kostendekkend moet zijn. De inkomsten uit de parkeertarieven moeten voldoende zijn om de uitgaven die betrekking hebben op parkeren te kunnen betalen. Een aanpassing van de huidige tarieven binnen deze randvoorwaarde is voor GroenLinks bespreekbaar.

Voorzitter, in oktober 2015 heeft de gemeenteraad een tweetal brieven gehad m.b.t. het parkeerbeleid. Een brief van Winkelstad Oosterhout en een van de vastgoedeigenaren in het Oosterhoutse Centrum.

In de brief van Winkelstad Oosterhout wordt aangegeven dat men zijn uiterste best gaat doen om ervoor te zorgen dat elke winkel gelijk open gaat en ook gelijk sluit met inbegrip van de koopavonden. Inmiddels is duidelijk dat Winkelstad Oosterhout hierin niet geslaagd is. Op dit gebied zullen de winkeliers zich toch echt aan moeten gaan passen aan de wensen van hun klanten. Als je rond half 6 thuis komt van je werk en je wilt in het Oosterhoutse winkelcentrum nog wat halen, dan sta je meestal voor de gesloten door. In het kader van het actieprogramma Bruisende Binnenstad zullen hier dus stappen gezet moeten gaan worden door de winkeliers.

De vastgoedeigenaren geven in hun brief aan dat voor diverse ondernemers in de binnenstad het water aan de lippen staat en dat er op heel korte termijn slagen gemaakt worden. Dezelfde vastgoedeigenaren die het in de brief constant hebben over de parkeertarieven, vragen voor een pand van rond de 100 m2 € 40.000 huur per jaar en dan moet de huurder zich ook nog eens voor meteen vijf jaar vastleggen. Maar daar hebben ze het in hun brief niet over. Een van de grote vastgoedeigenaren in Oosterhout is Altera Vastgoed. Zij zijn de eigenaar van het overdekte winkelcentrum Arendshof. Uit het jaarverslag 2014 van Altera blijkt dat het directe rendement (huurinkomsten minus beheers- en financieringskosten) van alle winkelpanden die ze in Nederland bezitten over de periode 2005 - 2014 6,3% per jaar is. Als hier de waardeveranderingen van winkelpanden in deze periode worden meegerekend, komt het rendement op 6,4% per jaar uit. Een rendement dat in de huidige tijd goed te noemen is. Zolang het rendement van dergelijke vastgoedbedrijven genoeg is, hebben ze met leegstand geen enkel probleem. Liever de huren hoog houden zodat het rendement op peil blijft, dan de huren verlagen om de leegstand te bestrijden. GroenLinks is daarom ook teleurgesteld in de houding van het College om in Oosterhout geen leegstandsverordening in te voeren. Een leegstandsverordening is geen oplossing voor alle problemen, maar het is in elk geval wel een middel waarmee een overheid vastgoedeigenaren tot een meer coöperatieve houding kan bewegen. GroenLinks zal daarom de motie van de SP om alsnog een leegstandverordening op te gaan stellen mede indienen.

0150540 Vaststelling grondexploitatie Everdenberg-Oost (Van der Zanden)

Bij eerdere besluiten over de ontwikkeling van Everdenberg-Oost heeft GroenLinks steeds aangegeven geen behoefte te hebben aan deze ontwikkeling. Niet alleen in Oosterhout, maar ook in andere gemeenten staan heel veel bedrijven leeg, te huur en te koop. Ondanks verpaupering en leegstand van bestaande bedrijventerreinen toch investeren in nieuwe bedrijventerreinen heeft naar de mening van GroenLinks geen zin. Daarom zullen wij tegen dit raadsvoorstel stemmen dat een verdere stap is in de ontwikkeling van Everdenberg-Oost.