Op 13 juni jl. hebt u schriftelijke vragen ex art. 41 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over de overslagkade bij bedrijventerrein Vijf Eiken. Wij beantwoorden uw ragen als volgt.
Voordat wij specifiek ingaan op de door u gestelde vragen, willen wij u de volgende achtergrondinformatie met u delen.
In 2012 hebben wij het voorstel aan uw raad om een overslagkade te realiseren, gebaseerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse. De input voor deze analyse is gegeven door de bedrijven die op dat moment een inschatting maakten van de verwachte op- en overslag op deze locatie. Verreweg de belangrijkste speler was Döhler (buikoverslag van vruchtenconcentraat). Op basis van deze gegevens en de met de bedrijven gesloten intentieovereenkomst is een te verwachten exploitatie opgezet.
Op dit moment blijft het buikaanbod evenwel achter bij de verwachtingen uit 2012. Daarvoor zijn twee redenen: vertraging bij de deep-sea-terminals in Antwerpen en Rotterdam en verplaatsing van het aanbod van buikconcentraat van grotendeels overzees (China) naar grotendeels continentaal (o.a. Polen). Daarnaast blijken voor een aantal partijen de marktomstandigheden ten opzichte van 2012 gewijzigd. Deze ontwikkeling heeft geleid tot een aanpassing van de opzet van de overslagkade. Oorspronkelijk zou de overslag via een vaste portaalkraan vorm krijgen. Een dergelijke voorziening vereist echter een hoge bezettingsgraad, wil de exploitatie van de kade rendabel zijn. Met de huidige marktomstandigheden is deze bezettingsgraad niet haalbaar. Daarom is er nu voor gekozen gebruik te gaan maken van een mobiele kraan, waarmee inmiddels de exploitatie is gestart. In het
ontwerp van de kade was met deze mogelijkheid al rekening gehouden.
Daarnaast zijn nog de volgende acties ondernomen om het gebruik van de overslagkade te stimuleren:
» Wij hebben de bedrijven bezocht die destijds hun input hebben geleverd voor de maatschappelijke kosten-batenanalyse, om aandacht te houden voor de mogelijkheden van vervoer over water.
« Samen met Döhler zullen wij dit jaar een initiatief uitwerken om de bedrijven op Vijf Eiken nader te overtuigen van de mogelijkheden en voordelen van transport over water.
» De exploitant van de langshaven blijft in gesprek met de exploitanten van de deepseaterminals om het bulkvervoer op te starten.
Vraag 1. Welke hoeveelheid aan goederen is er vanaf de ingebruikname van de overslagkade in 2014 overgeslagen?
Antwoord 1. In 2014 is van de kade slechts incidenteel gebruik gemaakt. Naar verwachting zullen dit jaar circa 2250 containers (in totaal 60.000 ton) op Vijf Eiken worden overgeslagen.
Vraag 2. Kunt u aangeven welke bedrijven op Vijf Eiken inmiddels gebruik maken van de overslagkade aan de Vijf Eiken en dus niet meer van de Oosterhoutse Containerterminal op Weststad? Welke hoeveelheid aan goederen hoeft hierdoor niet meer via Weststad naar de Vijf
Eiken door Oosterhout vervoerd te worden?
Antwoord 2. Momenteel maken de bedrijven Döhler, Sealants en Rodenburg op regelmatige basis gebruik van de overslagkade. Het vrachtverkeer tussen Weststad en Vijf Eiken zal, als gevolg van de realisatie van de overslagkade, met circa 4500 ritten per jaar afnemen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.