In reactie op uw schriftelijke vragen ex. artikel 41 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad met betrekking tot de herinrichting van de Markt, berichten wij u als volgt:
1. Kan het college aangeven wanneer de werkzaamheden op de Markt worden voortgezet en wanneer de oplevering valt te verwachten?
In de realiseringsovereenkomst is de bepaling opgenomen dat "het werk voor de 1e keer dient te worden opgeleverd binnen 150 werkbare dagen". De daadwerkelijke start is afhankelijk van de afgifte van de bouwvergunning die momenteel in behandeling is. Tegen het voornemen de bouwvergunning te verlenen is een bezwaarschrift binnengekomen van de kant van het kerkbestuur van de St. Jansbasiliek. Wij zijn in overleg getreden met het kerkbestuur om te bezien of de bezwaren kunnen worden weggenomen. Handhaaft het kerkbestuur zijn bezwaarschrift dan zal dit uiteraard de gebruikelijke procedure doorlopen. Dit alles betekent dat een exacte datum voor de voortzetting van de werkzaamheden thans nog niet te geven is.
2. Komen de festiviteiten m.b.t. carnaval, die elk jaar op de Markt plaatsvinden door de werkzaamheden op de Markt in het gedrang?
Met de carnavalsstichting is afgesproken dat zodra het logistiek plan voor de uitvoering bekend is, in overleg wordt getreden. De carnavalsstichting beziet dan zelf of en zo ja welke activiteiten zij op de Markt wil laten plaatsvinden.
3. Hoe zal de gemeente er in de toekomst op toezien dat de diensten in de kerk niet verstoord worden door de werkzaamheden?
Op 9 oktober 2002 hebben wij bestuurlijk overleg gevoerd met het kerkbestuur in aanwezigheid van het aannemersbedrijf. Ter plaatse zijn concrete afspraken gemaakt over het goed op elkaar afstemmen van de werkzaamheden wanneer er diensten plaatsvinden.
4. Is het bij het college bekend, dat er door het rondslingeren van losliggende stenen al diverse glas in loodramen zijn ingegooid bij de basiliek?
Dit is bij ons college als zodanig niet bekend gemaakt. Wel is ons bekend dat er omtrent dit onderwerp overleg heeft plaatsgevonden tussen het kerkbestuur en Verhoeven Aannemersbedrijf BV.
5. Is het bij het college bekend, dat de basiliek eigenlijk nauwelijks een fundament heeft, zoals uit eerder onderzoek voor de restauratie is gebleken en dat er grote schade wordt gevreesd aan de nog maar net gerestaureerde basiliek, bij het slaan van damwanden ten behoeve van de onderkeldering?
Dit onderwerp is ook tijdens ons overleg van 9 oktober aan de orde geweest. De gegraven proefsleuven zijn mede gegraven om de aanlegdiepte van de fundering van de kerk exact in beeld te brengen in verband met het aanbrengen van de damwand. Ter toelichting kunnen wij u nog meedelen dat met betrekking tot het aanbrengen van de damwanden het aannemersbedrijf ons gemeld heeft dat "deze in de grond worden gebracht met een hoogfrequent trilblok met variabel moment of indien de grondgesteldheid dit toelaat, deze worden gedrukt hetgeen geheel trillingsvrij is".
6. Is er inmiddels een gesprek geweest over de gevolgen die de herinrichting van de Markt zou kunnen meebrengen voor de basiliek, zoals beloofd op de informatieavond begin dit jaar?
Op 9 oktober 2002 hebben wij overleg gevoerd met het kerkbestuur.
7. Is de opgravingsvergunning volgens artikel 39 van de monumentenwet als aangevraagd en wanneer kan deze tegemoet gezien worden?
Het interimbeleid in het kader van het Verdrag van Malta zal o.a. leiden tot de afgifte van een vergunning voor de Markt. De vergunningaanvraag is momenteel in behandeling bij de Provincie.
Hoogachtend,
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN OOSTERHOUT