Op 24 september jl. hebt u schríftelijke vragen ex art. 39 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over de extra middelen voor de bestrijding van armoede onder kinderen. Wij beantwoorden uw vragen als volgt.

Vraag 1. Wat is de reden dat er in de raadsvergadering van juli nog geen voorstel is aangeboden hoe de extra middelen van de landelijke overheid uitgegeven gaan worden?
Antwoord 1. Dat vloeit voort uit ons besluit om jongeren en kinderen uit Oosterhout nauw te betrekken bij het voorstel over de inzet van deze extra middelen. Hiervoor hebben wij de organisatie ConsultingKids ingeschakeld. ConsultingKids heeft in juni drie klassen in het basis- en één klas in het voortgezet onderwijs bezocht om daar ideeën en suggesties op te halen. Daarna zijn er gesprekken gevoerd met onze maatschappelijke partners. Deze inbreng zal worden verwerkt in een voorstel dat in december aan uw raad zal worden aangeboden.

Vraag 2. Kunt u aangegeven welk deel van de gelden, dat beschikbaar is voor het jaar 2017 daadwerkelijk uitgegeven gaat worden, nu het voorstel hierover pas in de raadsvergadering van december wordt aangeboden?
Antwoord 2. Wij hebben in 2017 in totaal C 240.000 extra middelen van het rijk ontvangen. Hiervan is tot nu toe ook C 30.500 uitgegeven. Met dat geld is onder andere de inzet van Consulting Kids bekostigd. Daarnaast zijn wij, vooruitlopend op het aanvullende beleid, al gestart met een pilot “financiële opvoeding voor jongeren1’. Doel van dit project is de financiële zelfredzaamheid van kwetsbare jongeren te versterken. Ook dit project is vanuit de extra financiële middelen betaald.

Vraag 3. Is het college van plan om (het deel van) de gelden, dat in 2017 niet is uitgegeven te reserveren om later alsnog aan dit doel uit te kunnen geven?
Antwoord 3. Als deze middelen in 2017 niet (geheel) worden uitgegeven, bepaalt de gemeenteraad - zoals te doen gebruikelijk - bij de vaststelling van de jaarrekening 2017 of het overgebleven geld voor dit doel gereserveerd blijft dan wel terugvloeit naar de algemene middelen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.