Op 21 augustus jl. hebt u schriftelijke vragen ex art. 39 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over luchtkwaliteit in Oosterhout. Wij beantwoorden uw vragen
als volgt.
Vraag 1. Zijn er op dit moment locaties in Oosterhout en de kerkdorpen waar de gemeente structureel de luchtkwaliteit meet? Zo ja, welke locaties zijn dit? Zo nee, waarom niet? En is het college van plan om dit in de toekomst wél te gaan doen? Zo ja, op welke termijn?
Antwoord 1. De luchtkwaliteit in Oosterhout wordt niet door of namens de gemeente gemeten. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meet wel continu de achtergrondbelasting van de luchtkwaliteit op representatieve meetlocaties. Het is daarnaast gebruikelijk de luchtkwaliteit te berekenen aan de hand van de meest relevante emissiebronnen (o.a. verkeer) op basis van onder andere het regionaal verkeersmodel. Daarvoor wordt landelijk de monitoringstool van het RIVM ingezet. Vanwege de vele reeds beschikbare gegevens, zien wij geen noodzaak om daarnaast zelf ook nog (kostbare) metingen uit te voeren.
Vraag 2. Voldoet de luchtkwaliteit in Oosterhout overal aan de geldende Europese normen? Zo nee, op welke locaties voldoet de luchtkwaliteit in Oosterhout niet aan de normen? En wat gaat het
college hiertegen doen?
Antwoord 2. Ja. Er zijn geen overschrijdingen geconstateerd.
Vraag 3. Wordt de luchtkwaliteit in de omgeving van de snelwegen gemeten? Zo nee, waarom niet? Is het college van plan dit in de toekomst wél te gaan doen? Zijn er vanuit een andere bron
gegevens leverbaar over de luchtkwaliteit? Zo ja, hoe is het gesteld met de luchtkwaliteit in de delen van de gemeenten die in de nabijheid van de snelweg liggen?
Antwoord 3. Nee, zie ook onze antwoorden op de vragen 1. en 2. De luchtkwaliteit wordt standaard bepaald op tien meter van de weg. Bij wegen met een hoge verkeersintensiteit, zoals de A27, is
logischerwijs de emissie het hoogst.
Vraag 4. Hebben de snelheidsverhogingen op de A27 en A59 een meetbaar effect op de luchtkwaliteit? Zo ja, hoe groot zijn de verschillen ten opzichte van enkele jaren geleden? Wat wil
het college gaan doen om de luchtkwaliteit in deze delen van Oosterhout te verbeteren?
Antwoord 4. Een snelheidsverhoging zal volgens de modeluitgangspunten tot een hogere emissie leden. Mede daarom heeft het Oosterhoutse gemeentebestuur bezwaar gemaakt tegen het
voorgenomen besluit van de minister. De minister heeft indertijd (algemeen) laten onderzoeken dat de verhoging niet tot overschrijding van deze normen zal leiden. Deze rapporten dienden ter
ondersteuning van de genomen ministeriële besluiten. De discussie hierover in de Tweede Kamer is via internet beschikbaar.
Vraag 5. Verschillende gemeenten publiceren gegevens over de luchtkwaliteit online. Dit gebeurt onder meer in Moerdijk en Breda. Is de gemeente Oosterhout van plan om dit in de toekomst ook te gaan doen? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5. De gegevens over luchtkwaliteit van het RIVM (luchtmeetnet/resultaten monitoringstool) zijn via internet al sinds jaren voor eenieder beschikbaar. Nadere gegevens: https://www.nsl-monitoring. nl/viewer/ (kies jaar, jurisdictie Oosterhout en vink rekenpunten aan). Daggegevens en nadere info op: www.luchtmeetnet.nl en http://www.lml.rivm.nl/.