Op 3 december jongstleden hebt u schriftelijke vragen ex artikel 41 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over de nieuwe website van de gemeente Oosterhout. Wij beantwoorden uw vragen als volgt.
Vraag 1. Bent u het met de fractie van Groen Links/D66 eens dat een website vol gebreken geen visitekaartje is voor de gemeente Oosterhout?
Antwoord 1. Deze zogenoemde gebreken zijn grotendeels opgelost en deels in behandeling. Een nieuwe website vertoont in het begin nog kinderziektes. Daarnaast beseffen we dat een website een werkdocument is en blijft: het zal altijd de nodige aanpassingen en aanvullingen vergen. Het neemt niet weg dat we de website altijd zo snel mogelijk up to date willen krijgen en houden. Dit kunnen we niet alleen, we zijn daarbij afhankelijk van de input van de gehele organisatie èn van de bezoekers aan de website.
Vraag 2. Waarom is de nieuwe website van de gemeente Oosterhout al online gezet terwijl deze nog vol gebreken zit?
Antwoord 2. Voor de lancering van de website is alles uitgebreid getest en daaruit bleek dat de website, op enkele punten na, werkte. Het college vond het op basis van die uitkomst verantwoord om op die datum ook daadwerkelijk online te gaan.
Vraag 3. Welke maatregelen gaat u op wetke termijn nemen om er voor te zorgen dat bovenstaande gebreken opgelost worden?
Antwoord 3. Een aantal van de door u in uw brief genoemde gebreken zijn vorige week, voor de externe lancering, opgelost. Na de lancering bleek echter dat sommige links op de website niet (meer) werken. Het was op dat moment onduidelijk waar dat aan lag. De leverancier heeft de opdracht gekregen om met spoed uit te zoeken wat voor redenen hieraan ten grondslag liggen en hoe dit zo snel mogelijk kan worden opgelost. Wij houden hier nadrukkelijk een vinger aan de pols, om deze zaken zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen. Een en ander is ook tijdens de officiële lancering van de website door de portefeuillehouder uiteengezet.
Vraag 4. Waarom is er enkel voor gekozen om de website een nieuwe vorm te geven en is niet gekozen voor het opzetten van een andere meer logische inhoudelijke structuur?
Antwoord 4. De structuur van de website heeft wel enkele belangrijke veranderingen ondergaan. Zo werkt de website nu met de indeling van twee sub-home pages: van ondernemers en inwoners. De webredactie - gevormd uit de diverse geledingen uit de gemeentelijke organisatie - heeft meegedacht over deze meer specifieke indeling en de centrale indeling. Op deze manier wordt de website gedragen door de organisatie en is het een afspiegeling van de organisatie waardoor alle belangrijke producten, diensten en andere taken van de gemeente goed voor het voetlicht konden worden gebracht. Daarnaast zijn sommige items samengevoegd en andere juist verplaatst. Verder zijn nieuwe functionaliteiten aan de nieuwe website toegevoegd, zoals het voorlezen van de website via Browse aloud voor slechtzienden. Ook is het nieuwe digitale loket, waarmee we voldoen aan wettelijke eisen en de weblog van de burgemeester toegevoegd. Om de website te volmaken is er de mogelijkheid opgenomen om bijvoorbeeld een poll te plaatsen, een digitaal mailformulier en de applicatie om het beeldmateriaal op eenvoudige wijze te kunnen verwisselen.