Op 17 april jl. hebt u schriftelijke vragen ex art. 41 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over de positie van basisschool De Wingerd. Wij beantwoorden uw vragen als volgt.
Vraag 1. Is het college met GroenLinks/D66 van mening dat vervanging van het bestaande schoolgebouw, in het kader van een "brede school" een oplossing zou kunnen zijn voor het imagoprobleem van basisschool De Wingerd?
Antwoord 1. Wij zijn van mening dat het oprichten van een “brede school” een kwalitatieve impuls zal betekenen voor De Wingerd. Dat zijn wij dan ook van plan. Verplaatsing of vervanging van De Wingerd is voor ons om een aantal redenen niet aan de orde. In de eerste plaats omdat vervanging en/of verplaatsing op zichzelf – dus los van de impuls van de brede school – het proces van “verkleuring” niet zal keren. Bovendien kan het gebouw van De Wingerd nog zeker tien jaar mee. Verplaatsing of vernieuwing zou dan leiden tot kapitaalvernietiging.
Vraag 2. Is het college bereid te onderzoeken of de wens tot meer "brede scholen" in Oosterhout op bovengenoemde wijze ingevuld kan worden?
Antwoord 2. In het Meerjarenbeleidsplan 2006-2010 hebben wij aangegeven deze bestuursperiode twee brede scholen te willen oprichten: één in de wijk De Contreie en één in Oosterheide.
Vraag 3. Is het college op de hoogte van de bereidheid bij Thuisvester (Cires) en Delta-onderwijs om aan dergelijke oplossing medewerking te verlenen?
Antwoord 3. Ja.
Vraag 4. Kan het college aangeven of in combinatie met bestaande plannen, voor o.a. “Oosterheide Ouderenproof” en “Oosterheide, wel zo goed wonen”, bij het winkelcentrum Zuiderhout een “brede school” gerealiseerd kan worden?
Antwoord 4. Zoals uit ons antwoord op vraag 1. al blijkt, zijn wij geen voorstander van het bouwen van een nieuwe “brede school” nabij winkelcentrum Zuiderhout. Voor de argumentatie verwijzen wij graag naar de brief die wij hierover vandaag aan de gemeenteraad hebben gestuurd.
Vraag 5. Indien bovenstaande vragen positief beantwoord worden, zal het college dan ook medewerking verlenen aan en/of initiatief nemen tot realisering?
Antwoord 5. Zoals al is aangegeven, zullen wij medewerking verlenen aan de komst van een “brede school” in het gebouw van De Wingerd.
Vraag 6. Kan het college aangeven of het over bovenstaand onderwerp met het onderwijs in overleg is en welke maatregelen het heeft genomen en nog wil nemen om segregatie op scholen tegen te gaan?
Antwoord 6. Wij hebben dit onderwerp regelmatig aan de orde gehad in het overleg met de schoolbesturen. Dat heeft geresulteerd in het formuleren van een aantal gezamenlijke uitgangspunten. Uitgangspunt is dat het versterken van de integratie in het onderwijs vooral op de scholen zelf dient te gebeuren. Om die reden hebben de scholen een specifieke subsidie ontvangen om maatregelen te treffen die de integratie verbeteren. Voor het komend schooljaar kunnen de scholen opnieuw een, zij het beperkte, subsidie voor integratieactiviteiten tegemoet zien. Maatregelen om segregatie tegen te gaan, vragen een schooloverstijgende en bestuurlijke aanpak. Een van de initiatieven die zijn ontwikkeld om segregatie tegen te gaan, is de scholencarrousel die onlangs in zes Oosterhoutse wijken is gehouden. Daarbij zijn alle ouders van jonge kinderen uitgenodigd deel te nemen aan een informatieronde langs verschillende scholen in hun wijk. Doel van de carrousel is ouders in staat te stellen zelf kennis te nemen van het aanwezige onderwijsaanbod, waardoor de kans toeneemt dat ze kiezen voor een school in de directe omgeving. Hierdoor wordt segregatie tegengegaan. In het schooljaar 2007-2008 hebben scholen daarnaast subsidie ontvangen voor ouderinitiatieven om segregatie op scholen tegen te gaan. De ouderambassadeurs die zich momenteel inzetten om naamsbekendheid en imago van De Wingerd te vergroten, zijn daarvan een goed voorbeeld. De gelden voor segregatie zullen opnieuw worden ingezet voor het organiseren van een scholencarrousel, deze keer in samenwerking met de consultatiebureaus. Met ingang van het volgend schooljaar zal de carrousel bovendien worden gekoppeld aan de toeleidingsactiviteiten die Thebe richting voorschool ontplooit.
Hoogachtend,
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN OOSTERHOUT