Op 12 augustus jl. hebt u schriftelijke vragen ex art. 41 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over de kastenjebomen op de hoek van de Esdoornlaan en het Wilhelminakanaal-noord. Wij beantwoorden uw vragen als volgt.

Vraag 1. In het verslag van bovengenoemde avond staat dat de kastanjebomen op de hoek Esdoornlaan-Wilhelminakanaal Noord mogelijk (deels) verdwijnen. Betekent dit dat er nog mogelijkheden bij deze herinrichting zijn om de hier aanwezige kastanjebomen toch te behouden?

Antwoord 1. Die mogelijkheid is er nog ten dele. In het op de informatie- en inspraakavond van 11 juni gepresenteerde voorlopig ontwerp is er inderdaad sprake van dat vijf bomen moeten wijken voor een nieuwe weginrichting. Omdat het hier echter gaat om een voorlopig ontwerp, is dat nog niet zeker. Duidelijkheid hierover ontstaat bij het definitieve plan. Wij hebben inmiddels opdracht gegeven te onderzoeken hoe het plan zo kan worden uitgevoerd, dat een deel van de bomen kan worden behouden.

Vraag 2. In de ontwerptekening van de herinrichtingsplannen valt echter de zien dat de kastanjebomen gaan verdwijnen. Betekent dit de hier aanwezige kastanjebomen toch definitief zullen gaan verdwijnen?

Antwoord 2. Zie het antwoord op vraag 1.

Vraag 3. Is er bij het opstellen van de herinrichtingsplannen ook een plan gemaakt waarbij alle hier aanwezige bomen behouden kunnen blijven? Zo ja, waarom is dan niet voor dit plan gekozen? Zo nee, waarom is zo'n plan niet opgesteld?

Antwoord 3. Het verbeteren van de veiligheid voor langzaam verkeer is voor ons college uitgangspunt geweest bij het opstellen van het herinchtingsplan. Die verkeersveiligheid wordt alleen aanmerkelijk verbeterd als wordt overgegaan tot de aanleg van een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde van het Wilhelminakanaal-noord. In dit plan is het behoud van alle bomen onhaalbaar. Alle bomen kunnen wel behouden worden als de huidige situatie wordt gehandhaafd of bij een kleine ingreep, bijvoorbeeld door het aanbrengen van fietssuggestiestroken. Omdat dit echter niet leidt tot de gewenste verbetering van de verkeersveiligheid, vinden wij een keuze hiervoor minder wenselijk.

Vraag 4. Op welke manier, waar en wanneer zal compensatie plaatsvinden als de kastanjebomen uiteindelijk toch moeten verdwijnen voor de herinrichting van de Esdoornlaan – Wilhelminakanaal Noord?

Antwoord 4. Als er in het definitieve ontwerp bomen verdwijnen, worden deze gecompenseerd. Bij voorkeur gebeurt dat in de nabijheid van de huidige locatie. Op dit moment kunnen we evenwel nog niet aangeven op welke wijze, wanneer en op welke exacte plek compensatie gaat plaatsvinden.