Voorzitter, GroenLinks is haar bijdrage bij de perspectiefnota begonnen met de opmerking dat de financiële positie van de gemeente Oosterhout steeds meer onder druk komt te staan. Voor een deel komt dit door landelijke besluiten, voor een ander deel door gemaakte beleidskeuzes in het verleden waarvan nu de financiële gevolgen voor bepaalde politieke partijen pas duidelijk worden.

1.Oplopende schulden

De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in allerlei grote projecten zoals het nieuwe zwembad aan de Warande, de verbouwing van de Bussel, de bouw van een nieuwe parkeergarage in het Santrijngebied. Verder hebben de bouwplannen in de Contreie geleid tot het doen van grote investeringen, die terug verdiend moeten worden bij de verkoop van de huizen. Vanwege de lage rente is lenen voor de gemeente Oosterhout op dit moment aantrekkelijk. Qua investeringen zal er dus echt een pas op de plaats gemaakt moeten worden en moet de voorrang gegeven gaan worden aan het terugbrengen van de huidige schulden wanneer dit mogelijk is.

2. Bezuinigingen 2017
Waar er bij de perspectiefnota 2017 nog sprake was van een tekort van rond de €1 miljoen voor 2017 is dit bedrag in de begroting 2017 volledig weggewerkt. Dit is gebeurd door nog eens kritisch naar de begroting te kijken en de aanwezige lucht eruit te halen. Hierdoor is er vooral sprake van technische bezuinigingen, waarvan we weinig zullen merken. Dit maakt overigens wel duidelijk hoeveel ruimte er de afgelopen jaren in gemeentelijke begrotingen heeft gezeten. Bij verschillende begrotingsbehandelingen zijn er vaak discussies gevoerd om enkele duizenden euro’s waar dan geen dekking voor zou zijn. Deze discussies komen nu toch wel in een ander daglicht te staan, nu er nog zoveel lucht in de begroting bleek te zitten.

Voor de toekomst staan er in de begroting een aantal uitwerkingsopdrachten om toekomstige tekorten weg te werken. GroenLinks heeft eerder al haar mening gegeven over het wel of niet onderzoeken van deze uitwerkingsopdrachten. Een definitief oordeel zullen wij pas geven als duidelijk is wat de gevolgen van deze uitwerkingsopdrachten zijn.

3. Reservepositie
Duidelijk is ook dat de reservepositie van de gemeente Oosterhout al jaren aan het teruglopen is. Dit is een logisch gevolg van de investeringen van de afgelopen jaren. Verder zijn in de toekomst geen grote inkomsten meer te verwachten uit de verkoop van gronden. Zoals het College aangeeft zal er gezocht moeten worden naar een nieuw verdienmodel. Dit nieuwe verdienmodel mag er in elk geval niet uit bestaan dat overgebleven zorggelden gebruikt gaan worden om gaten elders in de begroting te dichten. Iets dat dit jaar gebeurd is, door te besluiten dat de Bromtolrotonde gedeeltelijk met overgebleven zorggelden verbouwd gaat worden.

Voorzitter, zoals eerder aangegeven staan er in deze begroting nog een aantal uitwerkingsopdrachten. Deze zijn nodig om het tekort in 2018 weg te werken. Een punt waar dan ook naar gekeken dient te worden is het investeringsniveau. Zijn alle investeringen, die we in het verleden gepland hebben nog wel haalbaar. GroenLinks zal dan ook samen met de PvdA een motie indienen om te laten onderzoeken of het investeringsniveau omlaag kan om ze het tekort in 2018 op te vangen. MOTIE met PvdA.

Bruisende binnenstad
Voorzitter, sinds enige maanden is de nieuwe stadsmanager actief. En dat is ook het moment vanaf wanneer er sprake is van concrete initiatieven om de Oosterhoutse binnenstad weer meer op de kaart te zetten. Het is tot nu toe vooral de gemeente, die hard trekt aan de Bruisende Binnenstad. Een groot deel van de investeringen wordt nu opgebracht door de gemeente terwijl de uniforme openingstijden, die een jaar geleden beloofd zijn door Winkelstad Oosterhout er nog steeds niet zijn. Uiteindelijk zijn het wel de Oosterhoutse winkeliers en vastgoedeigenaren die het zullen moeten gaan doen. Wij hopen dan ook op de informatieavond over de Bruisende Binnenstad op 16 november vooral te horen wat er vanuit de winkeliers en vastgoedeigenaren gaat gebeuren om de binnenstad weer aantrekkelijker te maken. Duidelijk is al wel, dat er in het centrum sprake is van een overschot aan winkelruimte. Het zal nooit meer zo worden als het was. Vast staat ook dat over een aantal jaren op zijn minst een stevige verbouwing van het gemeentehuis aan het Slotjesveld noodzakelijk is. Een verbouwing waar we op dit moment als gemeente onvoldoende geld voor hebben. En dat biedt mogelijkheden voor slimme oplossingen. Waarom beginnen we er niet mee om de publieksfuncties van het gemeentehuis onder te brengen in een leegstaand deel van het overdekte winkelcentrum? Naar de mening van GroenLinks is het de moeite waard om hier in elk geval eens een onderzoek naar te doen. MOTIE met PvdA

Voorzitter, in het coalitieakkoord is aangegeven dat de toezichthouders, gastheren van het centrum moeten worden. Wij horen graag van het College hoe het hier nu mee staat.

Voorzitter, in een onderzoek over de vestiging/uitbreiding van supermarkten in Oosterhout is duidelijk geworden dat Agrimarkt interesse heeft om zich in Oosterhout te vestigen. Een vestiging buiten het winkelcentrum ziet het College echter niet zitten. Kan het College aangeven of er op dit moment sprake is van een concrete plek in het winkelcentrum waar deze supermarkt zich kan vestigen?

Voorzitter, dan is er nog de parkeergarage in het Santrijngebied. Deze parkeergarage begint steeds meer te lijken op een bodemloze put. Bij de besluitvorming over deze parkeergarage gaf het College aan in 2016 inkomsten te verwachten van € 315.000. Inmiddels is er de eerste negen maanden van het jaar € 47.000 binnengekomen. Bij de besluitvorming werd er nog vanuit gegaan dat de parkeertarieven elke twee jaar met 10 cent per uur moesten stijgen om de garage rendabel te houden. Deze stijging bleek politiek niet haalbaar en is inmiddels stopgezet. Het gevolg is dat nu al tot sluiting van de fietsenkelder moet worden overgegaan om deze zwaar verliesgevende parkeergarage te kunnen blijven betalen. Bijna een jaar na opening zijn er nog vele verbeterpunten die opgepakt dienen te worden. GroenLinks zal er een paar noemen:
1)    De hekken zijn vaak dicht waardoor het lijkt alsof de garage gesloten is, terwijl deze gewoon open is;
2)    De bewegwijzering moet beter. Als je hier niet bekend bent, rijdt je de garage zo voorbij;
3)    Er staat nergens duidelijk aangegeven dat je in de parkeergarage goedkoper parkeert dan boven de grond;
4)    Bezoekers van de Bussel kunnen ’s avonds gratis in de wijk parkeren en doen dat natuurlijk niet in de parkeergarage. De thuiskomende bewoners kunnen hun auto daardoor moeilijk kwijt. Tot op de Zandheuvel wordt er geklaagd over dit feit. In welke mate wordt het goedkope avondtarief van maximaal 3 euro onder de aandacht gebracht van bezoekers van Theater de Bussel? Wordt er ook gedacht aan samenwerking met winkel en andere organisaties om klanten hiervan voordeling in de parkeergarage te laten parkeren?
Voor GroenLinks blijft overigens vast staan, dat het parkeerfonds een gesloten systeem dient te blijven en dat de parkeergarage dus betaald moet worden uit de parkeeropbrengsten.

Wij horen graag van het College welke maatregelen er op korte termijn genomen gaan worden om deze bodemloze put te dempen. Daarnaast zouden wij graag per kwartaal op de hoogte gehouden willen worden van de financiële stand van zaken betreffende de parkeergarage. Kan het College aangeven wanneer de parkeergarage zichzelf terugverdiend heeft?

Verbindend Bestuur
Voorzitter, verbindend bestuur is een van de centrale punten in het coalitieakkoord. Recent werd bekend dat de Centrum Bewoners Oosterhout geen deel meer mogen uitmaken van de stuurgroep “Bruisende Binnenstad”. GroenLinks vindt dit een buitengewoon vreemde zaak. Veel zaken die in het centrum spelen, denk aan de parkeerproblematiek, raken zowel ondernemers als bewoners. De vertegenwoordiging van de inwoners zou dan toch zeker een plek moeten krijgen in deze stuurgroep. Kan het College aangeven waarom het CBO geen deel meer uit mag maken van de stuurgroep “Bruisende Binnenstad” en hoe dit te rijmen is met Verbindend Bestuur?

WMO-raad
Voorzitter, vorig jaar zomer is de WMO-raad opgeheven. Vanuit het College is aangegeven dat er nog voor de zomer van dit jaar een nieuw voorstel zou komen betreffende een nieuwe WMO-raad. Inmiddels is het november en is een dergelijk voorstel er nog steeds niet. Een WMO-raad is naar de mening van GroenLinks van groot belang. Zeker in een tijd waarin weer belangrijke besluiten genomen moeten worden over de WMO. Denk aan de nieuwe WMO-beleidsnota die begin 2017 moet worden vastgesteld. Kan het College aangegeven wanneer het naar de raad gaat komen met een voorstel voor een nieuwe WMO-raad?

Evaluatie Sociaal Domein
Begin 2017 zal er een nieuwe WMO-beleidsnota worden aangeboden aan de gemeenteraad. Om een goed beeld van de effecten van het nieuwe WMO-beleid te krijgen heeft GroenLinks vooral behoefte aan hoe de inwoners van Oosterhout dit nieuwe beleid ervaren hebben. Er is recent een onderzoek naar de raad gestuurd waarin mensen ondervraagd zijn over hun ervaringen met de WMO. Voor wat betreft Oosterhout is het onderzoek gebaseerd op de ervaringen van 28 cliënten. Deze cliënten hebben gebruik gemaakt van 14 verschillende zorgaanbieders. Dit is een dusdanig klein aantal dat hier naar de mening van GroenLinks nauwelijks conclusies aan te verbinden zijn. Waarom heeft het College maar gekozen voor zo’n beperkt onderzoek? Als fractie hebben wij echt behoefte aan meer informatie van hoe de inwoners van Oosterhout het beleid ervaren om in 2017 een goede beslissing te kunnen nemen over de nieuwe WMO-beleidsnota. Een belangrijk onderdeel bij het Sociaal Domein zijn de Sociale Wijkteams. GroenLinks vindt dat de raad betrokken moet worden bij de evaluatie van deze centrale wijkteams. Hoe ziet het College de evaluatie van deze Sociale Wijkteams voor zich?

Verkoop gemeentelijke panden
Het afgelopen jaar zijn verschillende gemeentelijke panden verkocht. Daarbij vallen twee zaken op. Verkoop vindt vaak plaats aan tandartsen. Nu is dat logisch omdat een van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma Binnenstad de vestiging van een snoepwarenhuis in Oosterhout is. Deze tandartsen vestigen zich dus op een plek waar er veel vraag komt naar tandartszorg. Wat GroenLinks verder opvalt is dat deze tandartsen er dan een aantal parkeerplaatsen bijkrijgen die op kosten van de gemeente Oosterhout worden aangelegd. Het gevolg hiervan is dat de netto-opbrengst uit verkoop van deze panden erg weinig is. Kan het College de logica achter het aanbieden van gratis parkeerplaatsen bij de aankoop van een gemeentelijk pand uitleggen?

Voorzitter, samenvattend komt GroenLinks tot de conclusie dat de financiële positie van de gemeente Oosterhout meer onder druk komt te staan. Willen wij samen met de PvdA een onderzoek naar de verplaatsing van de publieksfuncties van het stadhuis naar het centrum. Ook dient onderzocht te worden of het huidige investeringsplafond nog wel reëel is gezien de financiële positie van de gemeente. Op het gebied van verbindend bestuurd is er vooral bij het Sociaal Domein nog een wereld te winnen. Tot slot is snelle actie nodig bij de zwaar verlieslijdende parkeergarage in het Santrijngebied.