Voorzitter, economisch gezien gaat het in Nederland nu zeer goed en klotst het geld in Den Haag over de plinten bij de landelijke overheid, maar hier in de gemeente Oosterhout zitten we elk dubbeltje om te draaien. Hierdoor is het dan zo dat wanneer je naar de begroting kijkt, je tot een totaal andere conclusie komt, namelijk dat het in Nederland niet erg goed gaat. In het voorjaar van 2019 is er een dik boekwerk door de gemeente gemaakt met daarin alle mogelijke bezuinigingen om de te verwachte tekorten op te vangen. Vervolgens is er op allerlei manieren bezuinigd. Van minder uitgeven aan het onderhoud van wegen tot het vragen van hogere bedragen om in Oosterhout te mogen trouwen. En ook de meeste andere gemeentes in Nederland worstelen met flinke tekorten.

In Den Haag is de situatie totaal anders. Sinds 2016 is er landelijk sprake van een begrotingsoverschot. Dit wordt natuurlijk veroorzaakt door het feit dat het economisch goed gaat, maar ook doordat de overheid het geld gewoon niet krijgt uitgegeven en bepaalde zaken dus niet gebeuren.

De kern van de zaak is dat de tekorten bij de gemeentes voor het grootste deel veroorzaakt worden door de uitgaven voor de Jeugdzorg en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.  Bij het overhevelen van allerlei taken op het gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdzorg richting de gemeente heeft het Rijk hier meteen een flink bedrag vanaf gehaal. Hoewel er met de idee om zorg zo dicht mogelijk bij de mensen te regelen niets mis is, is het vanaf het eerste moment gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel geweest van de landelijke overheid. Zo verscheen in 2018 het onderzoek “De verhuizing van de verzorgingsstaat – Hoe de overheid nabijkomt” waarin dit duidelijk wordt aangegeven. En inmiddels heeft ook de verantwoordelijke minister toegegeven dat deze bezuinigingen de overdracht van taken naar de gemeente bemoeilijkt en misschien wel vertraagd heeft.

Hier is door de landelijke overheid een duidelijke ideologische keuze gemaakt. De landelijke overheid dwingt op deze manier de gemeentes om de verzorgingsstaat Nederland weer een stukje verder af te breken. Aan de andere kant geeft de landelijke overheid wel veel geld uit om Nederland een verzorgingsstaat te laten zijn voor grote bedrijven. Want deze bedrijven proberen vooral hun kosten af te wentelen op de samenleving en de winsten voor zichzelf te houden. Denk hierbij aan het geld dat wij als gemeente waarschijnlijk aan Attero moeten gaan betalen vanwege het te weinig aanleveren van afval. En ook de gewone hardwerkende Nederlander merkt dit vanwege de belasting die hij moet betalen. De belasting die de landelijke overheid krijgt, bestaat kortweg uit twee delen. Belasting van mensen die werken (op arbeid) en belasting van de winst die bedrijven maken (op kapitaal). De afgelopen 25 jaar is arbeid steeds meer belasting gaan betalen en kapitaal steeds minder. Naast afnemende voorzieningen draagt elke hardwerkende Nederlander ook op deze manier bij de verzorgingsstaat die Nederland voor grote bedrijven nog steeds is.

Als gemeente hebben we op dit soort ontwikkelingen maar heel weinig invloed. Voor wat betreft de tekorten op zorggebied bij de gemeentes is volstrekt duidelijk dat dit zo niet meer kan. Alleen in Den Haag gebeurd er maar heel erg weinig en de regeringspartijen geven wat dat betreft niet thuis. Dus wanneer de wethouders weer eens een keer naar Den Haag gaan om dit probleem aan de orde te stellen, kunnen ze wat ons betreft beter eens het groot materiaal van de gemeente inzetten. Gewoon met zijn allen met de vuilniswagens met de zorgwethouders achter het stuur in de ochtendspits rustig rijdend over de snelweg naar Den Haag rijden en het hele Malieveld bezetten. Dan heb je als gezamenlijke gemeenten meteen de aandacht en gaat de coalitie in Den Haag onmiddellijk aan de slag om die problemen op te lossen.

Voorzitter, dan kom ik nu bij een aantal individuele onderwerpen waar we als GroenLinks moties en amendementen over zullen dienen. Alle moties en amendementen worden ook mede ingediend door de PvdA.

RIOLERING

In het huidige Water- en Rioleringsplan 2017-2021 is voor afvalwater en oppervlaktewater door de raad gekozen voor de beheervariant. Er wordt nu voorgesteld om terug te gaan naar het wettelijk minimum. Dat betekent geen preventief onderhoud meer uitvoeren waardoor verstoppingen van riolen en pompen vaker kunnen gebeuren. Het gevolg is meer overlast bij bewoners en bedrijven. Dit levert voor een huishouden een financieel voordeel op van €5 per jaar, minder dan 50 eurocent per maand.. “Penny wise, pound foolish” noemen ze dat in Engeland. Voor een klein bedrag per huishouden gaan we dus een groter risico lopen op overlast. GroenLinks dient dan ook een amendement in om vast te blijven houden aan de huidige beheervariant.

AMENDEMENT

SOCIALE WONINGBOUW

De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning in Oosterhout ligt nu rond de 8 jaar en 4 maanden. Dat is langer dan het gemiddelde in Nederland. Vraag- en aanbod op het gebied van sociale huurwoningen is dus niet in balans. Er zijn dus meer sociale huurwoningen in Oosterhout nodig. De meest eenvoudige manier is om dat  op gemeentegrond te doen. Zie het voorbeeld van de voormalige brandweerkazerne. Voordat de woonvisie opgesteld wordt, wil GroenLinks dan ook een overzicht hebben van de mogelijkheden om sociale woningbouw te realiseren op gemeentelijke gronden.

WIJK-KIJK

Als gemeenteraad hebben we de afgelopen maanden verschillende wijken in Oosterhout bezocht. Wat zeker belangrijk is, zijn goede speelplekken voor kinderen. Deze speelplekken moeten goed onderhouden worden en wanneer er iets stuk is, moet dat snel gerepareerd worden. De gebruikers van deze speelplekken zijn de kinderen. Om ze hierbij te betrekken zouden we als gemeente voortaan elke lente een “wijk-kijk” moeten organiseren in de verschillende wijken. Samen met de kinderen inspecteert de gemeente de speelplekken. Wat kapot is, wordt gerepareerd of vervangen.

ZAPPERS
In Oosterhout zijn vele ZAP’ers die goed werk verrichten bij het opruimen van zwerfafval in Oosterhout. Dit gebeurt nu op een handmatige manier. Inmiddels zijn er voor het opruimen van zwerfafval alternatieven. Zo gebruikt de gemeente Oosterhout al een elektrische vuilzuiger. GroenLinks is van mening dat onderzocht zou moeten gaan worden of het mogelijk is om ook kleine elektrische vuilzuigers beschikbaar te gaan stellen aan ZAP’ers. Hierdoor kan naar onze mening het opruimen van zwerfafval door deze vrijwilligers op een snellere en prettigere manier gaan gebeuren.

SCOUTING ERASMUS

Recent zijn verschillende raadsleden op bezoek geweest bij Scoutingvereniging Erasmus aan de Beneluxweg. Veel kinderen en jongeren zijn lid van deze grootste scoutingvereniging in Oosterhout. Hiermee vervult deze vereniging een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen op sociaal-emotioneel gebied, laat ze kinderen hun grenzen verkennen, en kunnen ze op een prettige manier met leeftijdsgenoten samen spelen en dingen ondernemen. Hiervoor is naast een mooi terrein ook een goed gebouw nodig. Om al dit goede werk mogelijk te maken komen wij samen met Gezond Burger Verstand met het voorstel om hiervoor 150.000 euro ter beschikking te stellen als gemeente. Als het geen enkel probleem om tijdelijk voor 2 jaar een aantal containers bij een voetbalclub weg te zetten voor het bedrag van 100.000 euro, moet het ook geen enkel probleem zijn om het bedrag van 150.000 euro uit te geven voor een gebouw dat bouwvallig is en niet aan de eisen voldoet. Naast dit amendement zullen wij ook een motie indienen om een accommodatiebeleid voor niet-sportverenigingen op te gaan stellen als gemeente. Er moet op dit gebied echt een structureel beleid komen.

AMENDEMENT SAMEN MET GBV EN MOTIE

SPREEKUUR SOCIAAL WIJKTEAM

Niet alleen bij een scoutingvereniging, maar ook bij een sportvereniging komen veel kinderen. Juist dit zijn dus plaatsen waar probleemgedrag van kinderen of kindermishandeling thuis gesignaleerd kan worden. Het is dan ook belangrijk dat de organisaties om dit te voorkomen goed met elkaar samenwerken en laagdrempelig te benaderen zijn. GroenLinks vraagt het College dan via een motie om een spreekuur in te gaan stellen van het Sociaal Wijkteam bij sport- en scoutingverenigingen en hier ook informatieavonden voor vrijwilligers te gaan organiseren om de zojuist genoemde zaken te herkennen.

PANNEHOEF

Voorzitter, al vele jaren wordt er in Oosterhout gediscussieerd over de Pannehoef. Het verhuizen van de Pannehoef richting het voormalige zwembad Arkendonk is inmiddels van de baan omdat dit totaal niet haalbaar is. Inmiddels is ook duidelijk het onderbrengen van de Pannehoef op het Galvanitasterrein in zijn geheel ook niet mogelijk is. Het gevolg is een al vele jaren durende onzekerheid. Het bestuur van de Pannehoef is de laatste maanden hard aan het werk geweest om het gebouw op te knappen. Voor GroenLinks staat het vast, dat er in Oosterhout nog steeds behoefte is aan voldoende ruimte voor verenigingen en niet commerciële organisaties om te vergaderen en activiteiten te organiseren. De Pannehoef kan daar een belangrijke rol in spelen. Om een einde aan deze onzekerheid te maken zal GroenLinks vandaag dan ook een motie indienen met de opdracht om te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de huidige Pannehoef te behouden voor de inwoners van Oosterhout en dus niet te sluiten.

TOEGANKELIJKHEID

In januari 2016 heeft het toenmalige Gehandicapten Platform Oosterhout een rapport geschreven over wat er volgens het GPO aangepast moest worden aan het gebouw van de Bussel en Theek 5 om dit goed toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Het Zwembad de Warande is inmiddels gekeurd door Uniek Sporten met behulp van een provinciale subsidie en ook hiervan ligt er nu een rapport betreffende de toegankelijkheid van dit gebouw. Naar de mening van GroenLinks zullen we hier als gemeente, ook vanwege het VN Verdrag betreffende de rechten van mensen met een handicap, iets mee moeten gaan doen. Daarom dan ook de vraag om voor de Perspectiefnota duidelijkheid te geven betreffende de toegankelijkheid van deze twee belangrijke gemeentelijke gebouwen, zodat de gemeenteraad deze informatie mee kan nemen bij het vaststellen van de Perspectiefnota en hiervoor dan op een onderbouwde manier geld ter beschikking kan stellen.

MOTIE (EVENTUEEL IN TWEEDE TERMIJN)

PARKEREN

Voorzitter, dan kom ik nu bij het laatste onderwerp en dat is het parkeren. In deze begroting staan een aantal uitwerkingsopdrachten hierover. Een van deze uitkeringsopdrachten betreft het verlagen van de kosten van de fietsenstalling. Dat betekent naar de mening van GroenLinks concreet het sluiten hiervan. Iets wat volgens ons volledig strijdig is met de eerder dit jaar vastgestelde mobiliteitsvisie waarin we fietsgebruik juist willen promoten. Daarnaast hebben wij ook geen behoefte aan een onderzoek om de parkeerkosten voor bewoners te gaan verhogen. Het moet niet zo zijn dat het tekort op het parkeerfonds door de bewoners van de binnenstad opgehoest gaat worden.

AMENDEMENT FIETSENKELDER EN PARKEREN CENTRUMBEWONERS