In de inleiding van de Perspectiefnota staat op pagina 3 de volgende tekst: "Nu er economische groei optreedt, is het vervolgens ook tijd dat de gemeente een stapje terug doet. Uit financieel oogpunt is dit ook noodzakelijk. De gemeente Oosterhout houdt het immers financieel niet vol om meer uit te geven dan er binnenkomt." Deze boodschap moet de gemeenteraad duidelijk maken, dat er in 2016 niet erg veel mogelijk is op politiek gebied. De financiën zijn immers krap volgens dit College. En zo gaat het al jaren. Bij elke begroting en perspectiefnota wordt er gewezen op de krappe financiën en het feit dat nieuw beleid eigenlijk niet mogelijk is. Laten we echter eens een aantal cijfers op een rijtje zetten.

Volgens de begroting 2011 zou er in 2011 een overschot zijn van € 206.000. Het werd een overschot van € 5,7 miljoen.

Volgens de begroting 2012 zou er in 2012 een overschot zijn van € 1.000. Het werd een overschot van € 4,6 miljoen.

Volgens de begroting 2013 zou er in 2013 een overschot zijn van € 32.000. Het werd een overschot van € 3,8 miljoen.

Volgens de begroting 2014 zou er in 2014 een overschot zijn van € 674.000. Het werd een overschot van € 7,3 miljoen.

Voorzitter, elk jaar wordt door het College weer aangegeven dat het hier dan gaat om incidentele zaken die voor dit overschot zorgen. Het komt er dus op neer dat er door dit College al jaren lang te strak begroot wordt. Het kan niet zo zijn, dat als partijen bij de behandeling van de begroting in november met voorstellen komen, hier geen geld voor is, terwijl na afloop van het jaar blijkt, dat het overschot in de miljoenen loopt. Wij zullen hier als GroenLinks dan ook rekening mee houden als we bij de begrotingsbehandeling 2016 met voorstellen komen.

Ombuigingsvoorstellen:

In hoofdstuk 5 komt het College met een overzicht van mogelijke ombuigingsvoorstellen. GroenLinks vindt het een prima zaak dat er geen onderzoek gedaan wordt naar het uitbesteden van de afvalverwijdering, de inzet van bijstandsgerechtigden en het privatiseren van het sportbedrijf. Door het aannemen van een amendement heeft de gemeenteraad voorkomen dat bijstandsgerechtigden onder het minimumloon aan het werk gezet kunnen worden. De afvalverwijdering en het gemeentelijk sportbedrijf moeten volgens GroenLinks gewoon in handen van de gemeente blijven en niet aan de markt worden overgelaten.

Sociale Domein:

Uit de jaarrekening 2014 blijkt dat het overschot voor een belangrijk deel te danken is aan voordelen binnen het Sociale Domein. Op de onderdelen "Maatschappelijke zorg", "Voorzieningen aan mensen met een beperking", "Inkomensregelingen WWB", "Re-integratie en inburgering", "Minimabeleid" en "Schuldhulpverlening" is een voordeel geboekt van € 2,6 miljoen. Het College stelt voor om het voordeel op de post "Voorzieningen aan mensen met een beperking" in de aparte bestemmingsreserve te storten om tegenvallers binnen het Sociale Domein op te vangen. In het jaar 2015 zijn de transities pas echt van start gegaan. GroenLinks heeft zich altijd op het standpunt gesteld, dat geld dat over is binnen het Sociale Domein gereserveerd dient te worden om toekomstige tegenvallers op te vangen. Zeker nu de SP deel uit maakt van de coalitie vindt GroenLinks het een teleurstellende zaak dat dit niet gebeurd. Aan de andere kant is er wel voldoende geld om in asfalt te investeren. Het moet niet zo zijn dat we naast de natuur ook nog eens de zorg terug gaan geven aan het asfalt.

GroenLinks zal dan ook een amendement indienen om het totale voordeel van € 2,6 miljoen toe te voegen aan de aparte bestemmingsreserve waar op dit moment al € 2 miljoen in zit.

In het najaar van 2015 komt het College met een nieuwe nota over het minimabeleid. De fractie van het CDA heeft bij monde van de heer Kamps het College al meerdere keren opgeroepen om wat het sociale beleid betreft, "gul" te zijn. Volgens GroenLinks is de financiële ruimte er om "gul" te zijn. En wanneer het College deze eerste kans om dit te laten zien bij het minimabeleid niet grijpt, zal de fractie van GroenLinks met concrete voorstellen komen om "gul" te zijn. In de perspectiefnota wordt voorgesteld om een aantal budgetten op sociaal gebied (WMO-budget, trajecten schuldhulpverlening en inkomensregelingen) in 2016 structureel te verminderen. Het zal duidelijk zijn dat wij dit bij de begroting 2016 niet zomaar zullen accepteren. Zoals zojuist aangetoond is er financiële ruimte en het nieuwe minimabeleid biedt daarvoor de eerste mogelijkheid om deze te benutten.

Openbaar groen:

Op het gebied van het openbaar groen is er de afgelopen maanden een spoor van vernieling getrokken door Oosterhout. Met grof materieel werden overal in de stad struiken uit de grond getrokken. Van vandalisme was geen sprake, het ging om beleid van deze gemeente om een bedrag van € 100.000 te besparen. De fractie van GroenLinks kan zich niet voorstellen dat achter een dergelijk beleid een weldoordachte visie zit. De perspectiefnota geeft ons daarin meteen gelijk. Het College stelt daarin voor om € 145.000 extra uit te gaan geven aan het openbaar groen. Kruidenrijke terreinen moeten in plaats van 1x per jaar 2x per jaar gemaaid worden. Daarnaast gaan ook de graskanten langs beplantingen weer onderhouden worden. In het verleden heeft het College zich dus rijk gerekend en wij vrezen dat dit nu ook weer het geval is.

De Pannehoef:

Het College is op dit moment druk bezig met het onderwerp "Verbindend Bestuur". De Pannehoef is een schoolvoorbeeld van hoe je als gemeente niet om moet gaan met initiatieven van burgers. De Pannehoef heeft altijd goed gelopen totdat de gemeente zich er in 2012 mee ging bemoeien en in 2014 de ambtenaren het bestuur van dit wijkcentrum overnamen. Elke keer wordt er weer een nieuwe start gemaakt door de Pannehoef maar weer opnieuw feestelijk te openen. In de perspectiefnota geeft het College nu ook toe dat de Nieuwe Pannehoef op een mislukking is uitgedraaid. Op pagina 18 staat duidelijk aangegeven dat er gewoon niet de mensen zijn om van de Nieuwe Pannehoef een succes te maken. Iets wat overigens buitengewoon logisch is, want de mensen die er een succes van hebben gemaakt, die zijn in 2014 op straat gezet door de gemeente omdat de gemeente het zelf beter dacht te kunnen. De oplossing is om voor drie jaar een cultuurmakelaar aan te stellen. Totale kosten €240.000 om zo een door de gemeente zelf gecreërd probleem weer op te lossen. Naar de mening van GroenLinks kan dit geld beter besteed worden om concrete initiatieven binnen het culturele veld te stimuleren. Wij zullen a.s. donderdag een amendement indienen om hiervoor 3 x € 80.000 te reserveren. Bij de discussie over de nieuwe cultuurnota kan dit bedrag dan meegenomen worden.

Vervolgens wordt het verhaal nog onduidelijker omdat het College voorstelt om te gaan kijken of de Pannehoef, maar ook de panden van Outlflow, H23 en het Speelgoedmuseum afgestoten kunnen worden. Nu een cultuurmakelaar aanstellen en tegelijkertijd plannen gaan onderzoeken om de Pannehoef af te stoten, is naar de mening van GroenLinks niet met elkaar te verenigen. Wij horen dan ook graag van de wethouder wat nu de bedoeling is.  Streeft de gemeente nu wel of niet naar verkoop van de zojuist genoemde gemeentelijke panden?

Als kritisch naar het gemeentelijk vastgoed gekeken gaat worden, dient hierin ook de situatie rondom Equalit meegenomen te worden. Zij huren op dit moment een pand dat niet van de gemeente is. Als er gemeentelijk vastgoed leeg komt te staan, dient eerst gekeken te worden of het mogelijk en goedkoper is om hierin Equalit of onderdelen van Equalit onder te brengen. GroenLinks vindt het dan ook niet juist om het onderbrengen van Equalit in een gemeentelijk pand nu af te voeren als bezuinigingsmogelijkheid.

Versterken Binnenstad:

In de perspectiefnota wordt voorgesteld om vanaf 2016 jaarlijks € 100.000 te reserveren om de binnenstad te versterken. VVD, D66 en GroenLinks hebben schriftelijke vragen gesteld over wat hieruit dan betaald gaat worden. Het College beantwoord deze vragen niet. GroenLinks vraagt bij deze nogmaals om duidelijkheid. Daarnaast willen wij ook weten of van deze € 100.000 vanaf 2016 de stadsmanager betaald gaat worden. Wanneer dit het geval is, zal GroenLinks enkel akkoord gaan met dit bedrag als de stadsmanager geselecteerd wordt door middel van een open sollicitatieprocedure. Dit betekent dat er een profiel vastgesteld wordt waaraan deze stadsmanager voldoet en dat op basis hiervan de beste kandidaat gekozen wordt. Indien nodig zal GroenLinks hier een amendement over indienen.

Zwembad de Warande

Eind april is het nieuwe zwembad aan de Warande geopend. Hiermee heeft de stad Oosterhout een prachtige voorziening gekregen, die weer volledig bij de tijd is. Half mei heeft het Gehandicaptenplatform Oosterhout de politiek benaderd over dit nieuwe zwembad. In september zal het nieuwe doelgroepen bad gerealiseerd zijn. Het water in dit doelgroepenbad is 30 graden. Het GPO heeft onderbouwd aangegeven dat een watertemperatuur van 32 graden nodig is voor een grote groep mensen met een chronische ziekte, maar ook voor baby's, kleuters en zwangere vrouwen. Het nieuwe zwembad aan de Warande technisch gezien geschikt voor het kunnen bereiken van een watertemperatuur van 32 graden. Een verzoek van het GPO om een watertemperatuur van 32 graden te onderzoeken en te realiseren is door de gemeente Oosterhout afgewezen. GroenLinks zal daarom a.s. donderdag een motie indienen om alsnog de mogelijkheid van een watertemperatuur van 32 graden op bepaalde tijdstippen in het doelgroepenbad te onderzoeken.

Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

De omgevingsdienst Midden- en West-Brabant is het zorgenkindje onder de gemeenschappelijke regelingen. De zienswijze van het College van B&W kan GroenLinks dan ook volledig onderschrijven. Een begroting dient deugdelijk te zijn, risico's moeten op een juiste manier worden ingeschat en de schuldenpositie van de omgevingsdienst moet onder controle gehouden worden. Het zijn ernstige zaken, die bij deze omgevingsdienst niet kloppen. En het ergste is nog, dat de omgevingsdienst een verplichte gemeenschappelijke regeling is. Een alternatief is er dus niet. Het kan niet zo zijn dat het bestuur van de omgevingsdienst er een potje van maakt, de financiële rekening bij de gemeente legt en wij als raad bij de begroting weer elk dubbeltje twee keer om zitten te draaien.  In elke vergadering van het bestuur van de omgevingsdienst dient dit dan ook zeer nadrukkelijk door de vertegenwoordiger van de gemeente Oosterhout duidelijk gemaakt te worden. Het is tijd dat daar eens goed met de vuist op tafel geslagen wordt.  Elke organisatie of vereniging die zo georganiseerd is en bij de gemeente Oosterhout subsidie aan zou vragen, zou deze subsidie terecht geweigerd worden.

Verkeer:

Onder het kopje overige punten op bladzijde 20 van de perspectiefnota worden zaken opgenoemd die het college wil realiseren maar waarbij er geen sprake is van wettelijke ontwikkelingen en zaken die vallen binnen één van de speerpuntendossiers van dit College. Aangezien de financiële middelen maar beperkt zijn, zullen keuzes ook hier onvermijdelijk zijn. GroenLinks wil nu al aangeven en daar zullen we in de raadsvergadering van juli 2014 nader op ingaan, dat de aanpassing van de Rotonde op de Weststadweg (De bromtol) voor ons niet de allerhoogste prioriteit heeft. De manier waarop deze rotonde aangepast gaat worden, hangt mede af van mogelijke aanpassingen op de rijksweg A59 door Rijkswaterstaat. De laatste jaren wordt in deze gemeenteraad door een bepaalde partij al snel geroepen om de asfalteermachine maar aan te zetten. Nut en noodzaak van een nieuw stuk weg of een aanpassing van bestaande wegen zullen altijd tegen elkaar afgezet moeten worden, zodat we als gemeenteraad geen asfaltobsessie gaan krijgen.

Natuur/duurzaamheid:

Een van de bezuinigingsvoorstellen is het afschaffen van de velvergunning. In de vergadering van december 2013 is hier over gesproken. Eén van de argumenten die het College toen aanvoerde om de velvergunning af te schaffen is dat burgers de mogelijkheid moeten hebben om hun eigen eigendom te vernietigen. GroenLinks heeft destijds al aangegeven niets te zien in het afschaffen van de velvergunning omdat hierdoor het groene karakter van Oosterhout onherroepelijk aangetast gaat worden. In december 2013 is besloten dat het nieuwe beleid pas in zal gaan op het moment dat de monumentale bomenlijst door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Deze vaststelling zal in het najaar plaats gaan vinden. Nu al een bezuiniging inboeken is dus op de zaken vooruit lopen omdat dit pas na een besluit van de raad eventueel kan gebeuren.

In juni 2014 heeft het College een motie van GroenLinks, D66 en SP overgenomen om te onderzoeken op welke schoolgebouwen het efficiënt is om zonnecellen te plaatsen. In het overzicht van moties en toezeggingen uit mei 2015 is opgenomen dat de gemeenteraad hierover inmiddels per brief is geïnformeerd. Wij konden deze brief niet terugvinden in het raadsinformatiesysteem en horen dan ook graag wat er sinds het overnemen van deze motie concreet met dit onderwerp is gebeurd.

Een andere zaak op natuurgebied, waar we al lange tijd niets meer over gehoord hebben is de ecopassage bij de A27. Eind 2013 lag er het voorstel om een ecopassage aan te leggen op het viaduct over de A27 bij de Hoevestraat. Dit voorstel is uiteindelijk door het College ingetrokken. In december 2013 is aangegeven dat er met Rijkswaterstaat gezocht zal gaan worden naar alternatieve mogelijkheden om toch een ecopassage te creëren zonder dat het nodig is om de rijbaan van dit viaduct te verbeteren. Wij horen graag wat de stand van zaken op dit gebied is en welke investeringen hier noodzakelijk zijn.

Voorzitter, samenvattend constateert de fractie van GroenLinks dat de overschotten die er sinds 2011 zijn structureel beginnen te worden. Al jarenlang wordt er te strak begroot waardoor er bij een begrotingsbehandeling financieel niets mogelijk is en na afloop van het jaar blijkt dat er veel geld over is. GroenLinks komt donderdag met concrete voorstellen om:

* Het overschot van € 2,6 miljoen op het sociale domein over 2014 aan de bestemmingsreserve met dit doel toe te voegen;

* Aanstelling van een stadsmanager alleen plaats te laten vinden via een openbare en transparante procedure op basis van kwaliteit;

* Een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid om in het doelgroepenbad te zwemmen met een temperatuur van 32 graden;

* Het bedrag dat uitgetrokken wordt voor de cultuurmakelaar te reserveren voor het ondersteunen van concrete initiatieven uit het culturele veld;

* Verder zullen wij de motie om een onderzoek te doen naar de mogelijkheid om een kunstgrasveld bij VV Irene in Den Hout van Gemeentebelangen mede indienen.