Op 1 maart brengen enkele landelijke kopstukken van GroenLinks een bezoek aan Oosterhout, Breda en Tilburg. In Oosterhout, waar GroenLinks voor het eerst meedoet (lijst 8) staat het thema "Mobiliteit" centraal.

Een belangrijk thema voor het plaatselijke GroenLinks is "Mobiliteit". Achtergrond hiervan is dat Oosterhout met z'n 53.000 inwoners één van de grootste gemeenten in Nederland is die niet rechtstreeks is aangesloten op het spoorwegnet. Gevolg daarvan is dat Oosterhout last heeft van "over-automobilteit". Deze onbalans uit zich onder andere in klachten van wijkbewoners dat hun kinderen geen ruimte meer hebben om in de buurt buiten te spelen.

In de notitie "Agenda voor Slimme Mobiliteit" doet GroenLinks voorstellen om belanghebbenden, zoals ROVER, de Fietsersbond, 3VO, in een Oosterhouts platform bijeen te brengen en ruimte te geven om hun idealen, betrokkenheid en deskundigheid in echte verandering om te zetten.

Verder wil GroenLinks dat BBA(de exploitant van de streekbussen in en rond Oosterhout) en MTI (Millenium Transportation International) samen gaan onderzoeken hoe het openbaar vervoer beter kan worden afgestemd op de behoeften, zodat er meer gebruik van kan worden gemaakt.

Op 1 maart a.s. om 12.00 uur wordt de notitie op een persconferentie openbaar gemaakt. Dezelfde dag zal de notitie te lezen zijn op de website van GroenLinks Oosterhout (http://www.groenlinks.nl/oosterhout). De plaats van de bijeenkomst is het gemeentehuis van Oosterhout,.Slotjesveld 1 te Oosterhout.

De volgende partijen zijn uitgenodigd om tijdens de persconferentie een korte reactie te geven op de notitie.
-BBA (Mw.van Rozendaal, concessiemanager en dhr.Kienhorst, directeur komen)
-MTI (directeur dhr.Jaap Zwama komt)
-ROVER (positief, naam vertegenwoordiger nog niet bekend)
-Fietsersbond ENFB (positief, naam vertegenwoordiger nog niet bekend)
-Stichting voor Gedeeld Autogebruik (directeur Henry Mentink komt)
-3VO afd.Oosterhout, voorzitter dhr.J.van Muijsenberg en bestuurslid dhr.J.van Rugge komen
-GroenLinks Tweede Kamerfractie (Hugo v/d Steenhoven komt)
-GroenLinks Provinciale Statenfractie (vertegenwoordiger nog niet bekend)

De bijeenkomst is openbaar.