Tijdens de raadsvergadering van 17 december heeft GroenLinks het woord gevoerd over de Businesscase 60+, het velvergunningenbeleid en de belastingverordeningen. Er is een mondelinge vraag gesteld over de nieuwe locatie van de kerststal.
Mondelinge vraag kerststal (Van der Zanden)
In Oosterhout is het al jaren een traditie dat de kerststal op de Markt staat. Dit jaar is hier vanaf geweken. Volgens een persbericht van de gemeente is dit gebeurd omdat wekelijks de markt op de Markt staat. Ook wordt aangegeven dat de kans op vernielingen zo kleiner is. Graag horen wij waarom dit jaar het argument gebruikt wordt van de weekmarkt om de kerststal te verplaatsen naar de Stadstuin. De weekmarkt heeft de afgelopen jaren ook op de Markt plaatsgevonden. Heeft dit te maken met hierover gemaakte afspraken met de eigenaars van de kramen van de weekmarkt?
0130073 Businesscase 60+ (Van der Zanden)
Voorzitter, in het nu voorliggende raadsvoorstel wordt door het College aan de gemeenteraad voorgesteld om een bedrag van € 635.000 te verstrekken om 6,4 volledige banen in het ambtelijk apparaat te schrappen en 5 volledige banen in te zetten voor de doorstroming van andere medewerkers.
De landelijke overheid is al vele jaren bezig met het nemen van maatregelen om mensen te stimuleren langer door te werken. Eerder stoppen met werken wordt financieel steeds onaantrekkelijker gemaakt. De reden waarom het College dit voorstel nu doet, is omdat het eerder met pensioen laten gaan van mensen, per 1 januari 2014 financieel nog onaantrekkelijker wordt. Op dit moment is het zo dat wanneer de fiscus een vertrekregeling beschouwt als een verkapte VUT-regeling er een strafheffing voor de werkgever volgt van 52%. De belastingdienst onderzoekt in eerste instantie wat de reden van het toekennen van de ontslagvergoeding is. Er mag namelijk geen sprake zijn van een regeling die specifiek bedoeld is om een oudere werknemer de mogelijkheid te geven om eerder te stoppen met werken. Vervolgens kijkt de belastingdienst of de regeling voorziet in een uitkering (die samen met andere sociale uitkeringen) voorziet in een inkomen dat niet hoger is dan 70% van het laatst genoten salaris en of de uitkering tenminste 2 jaar voor het pensioen stopt. Slechts wanneer dit het geval is, zal er geen sprake zijn van het opheffen van de strafheffing.
Voorzitter, eind oktober heeft minister Lodewijk Asscher aangegeven het niet verstandig te vinden om de VUT voor gemeenteambtenaren tijdelijk weer mogelijk te maken. Dit naar aanleiding van een verzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om de strafheffing tijdelijk op te heffen. Tijdens de onderhandelingen over het Sociaal Akkoord leek er sprake van een opening om de VUT voor gemeenteambtenaren weer in te voeren, maar later hebben veel politieke partijen aangegeven hier geen voorstander van te zijn.
Uit de antwoorden van het College is GroenLinks niet echt duidelijk geworden hoe dit nu zit. Wij willen van de wethouder alsnog deze duidelijkheid. Wanneer de belastingdienst deze regeling toch zou beschouwen als een verkapte VUT-regeling, volgt een boete, die door de gemeente betaald moet worden. Als dit zo is, wordt het financiële plaatje ineens heel anders.
Voorzitter, daarnaast speelt er voor GroenLinks nog iets anders. De landelijke overheid roept iedereen op om langer te blijven werken. Door deze regeling gaat Oosterhout als gemeente feitelijk dwars tegen het landelijke beleid. Naar de mening van GroenLinks een beeldvorming die absoluut verkeerd is.
0130074 Belastingverordeningen (Van der Zanden)
Voorzitter, GroenLinks zal in deze bijdrage in gaan op een drietal belastingverordeningen (afvalstoffenheffing, rioolheffing en toeristenbelasting).
Afvalstoffenheffing:
De invoering van het DIFTAR systeem heeft in Oosterhout geleid tot een daling in de kosten van het ophalen van het afval. Waar een huishouden in 2011 een bedrag betaalde van € 283 voor het ophalen van afval, zal dat in 2014 gemiddeld € 208 zijn. In drie jaar tijd een daling van € 75. DIFTAR heeft dus wel degelijk een financieel voordeel opgeleverd voor de inwoners van Oosterhout. In tegenstelling tot wat sommige politieke partijen beweren. Wanneer mensen goed scheiden is er dus echt een financieel voordeel te behalen. Zeer veel soorten afval kunnen immers op de milieustraat gratis worden ingeleverd. Denk aan drankverpakkingen. De gemeente moet met name deze mogelijkheid goed onder de aandacht van de inwoners van Oosterhout blijven brengen. Zoals het College in de beantwoording van de schriftelijke vragen aangeeft, is door de invoering van DIFTAR ook wat GroenLinks betreft een grondige evaluatie van het afvalinzamelingssysteem in de gemeente nodig. Dit is in grote lijnen nog steeds gebaseerd op de situatie van voor DIFTAR. Deze evaluatie moet op een dusdanig moment plaatsvinden in 2014, dat de wijzigingen kunnen worden meegenomen bij het vaststellen van de tarieven voor 2015.
Toeristenbelasting:
In de loop van 2014 zal het College met een nieuw voorstel voor de toeristenbelasting komen. In de tweede helft van 2013 is hier het nodige over te doen geweest. GroenLinks wil nu al aangeven dat er in het nieuwe voorstel toeristenbelasting afgedragen moet worden per daadwerkelijk verhuurde kamer. Nu is er de buitengewoon vreemde situatie ontstaan dat bepaalde bedrijven per overnachting toeristenbelasting innen, maar een vast bedrag afdragen. Hierdoor kan het voorkomen dat bedrijven meer toeristenbelasting innen, dan ze afstaan. Een zeer onwenselijke situatie. GroenLinks wil dat er bij de behandeling van het nieuwe voorstel ook duidelijkheid komt over hoe dit zit. Zijn er bedrijven die meer belasting hebben geïnd dan afgedragen?
Rioolheffing:
GroenLinks heeft vorig jaar ingestemd met het nieuwe systeem van rioolheffing bij bedrijven. Een verdeling gebaseerd op het verbruik is, verdeelt de kosten op een eerlijkere manier dan een verdeling gebaseerd op het aantal werknemers. De afgelopen tijd hebben er in de kranten berichten gestaan over de rioolheffing voor bedrijven. In deze berichten kwam enkel naar voren dat er bedrijven waren die nu meer gaan betalen. Wat niet aangegeven werd, is dat er ook bedrijven zijn die minder gaan betalen. Er is immers enkel sprake van een andere verdeling. De kostenverhouding 70% voor woningen en 30% voor bedrijven blijft gelijk. In de gevallen dat ondernemers naar de krant of de politiek gestapt zijn, ging het steeds om kleine bedrijven met één of enkele werknemers. Om deze reden willen wij van het College graag meer inzicht in waar de verschuivingen t.o.v. het oude systeem nu plaatsvinden? De reacties tot nu toe lijken te suggereren dat kleine bedrijven met een verbruik van minder dan 500 m3 meer gaan betalen en dat dit dus vooral ten voordele van de grotere bedrijven komt. Graag een reactie van het College.
0131008 Aanpassing velvergunningbeleid (Van der Zanden)
Groen is gezond. Dat wisten we natuurlijk al lang, maar een paar weken geleden is een onderzoek verschenen waarin dat ook wetenschappelijk is aangetoond. Meer groen in de woonomgeving bespaart 400 miljoen aan zorg- en arbeidskosten. De kans dat mensen zich ongezond voelen in een omgeving met weinig groen is 1,5 keer zo groot vergeleken met mensen die in een groene omgeving wonen. Het huisartsenbezoek daalt ongeveer met een kwart. Verder voelen zij zich minder eenzaam en ervaren ze minder vaak een tekort aan sociale contacten.
Groen in de directe woonomgeving is een belangrijk speerpunt van GroenLinks.
Het vergunningbeleid voor het vellen van bomen is dus ook belangrijk. Bomen spelen een belangrijke rol in het ecosysteem want ze zijn van grote waarde voor de biodiversiteit en dus voor de vitaliteit van het groen. Verandering van het vergunningbeleid heeft effect op het groen.
In tegenstelling tot wat tijdens de begrotingsbehandeling is besproken ligt nu het voorstel voor om de velvergunning slechts gedeeltelijk af te schaffen. Dat op basis van een rapport waarin staat het huidige beleid goed uitpakt en dat er inhoudelijk geen enkele reden is om het beleid aan te passen. Dus verbaast het ons wel dat het college toch kiest voor een aanpassing, die het naar onze mening ingewikkelder maakt, waardoor we meer risico lopen dat er bomen ongewenst worden gekapt. En dat puur om de reden van een relatief beperkte bezuiniging.
Wij maken ons met name grote zorgen over maken een aantal specifieke zaken: de Vlindervallei, bredere particuliere groenstroken en bomen die in het kader van herplantplicht zijn gepland. Het is echt heel zuur dat er bij nieuwe plannen vaak met heel moeite oplossingen op maat worden gezocht om groen te behouden. Maar na bouw worden veel van die afspraken vergeten en wordt onvoldoende gedaan om de afspraken daadwerkelijk te kunnen realiseren. In het rapport is aangegeven dat de ververgunning een belangrijk instrument is om in de Vlindervallei de bomen op particuliere kavels te beschermen. In het rapport wordt zelfs gesproken over een inconsistentie in het gemeentelijk beleid als de velvergunning wordt afgeschaft.
Ool geldt voor groenstroken rond bijvoorbeeld de industrieterreinen langs de A27 is de velvergunning een belangrijke bescherming.
Ook zuur is het antwoord op de vraag van PvdA over bomen met een herplantplicht. Deze bomen kunnen zonder meer worden gekapt zolang zij de dikte niet hebben gehaald.
GroenLinks wil graag van de wethouder weten hoe de afspraken toch goed kunnen worden nagekomen. Draagvlak bij omwonenden en milieu- en natuurorganisaties voor oplossingen op maat in de planningsfase zullen wegvallen. Als de gemeente zo met afspraken omgaat, zal het steeds moeilijker om in de toekomst afspraken te maken. Dit moeten wij als gemeente niet willen.
Behoud van groen en om Oosterhout is van groot belang voor de leefbaarheid, de gezondheid en de aantrekkelijkheid van de stad.
In het voorliggende raadsvoorstel zijn de risico’s dat dit wordt aangetast te groot, daarom vindt GroenLinks dat het huidige velvergunningbeleid dat prima werkt niet moet worden aangepast.