Tijdens de raadsvergadering van 18 februari heeft GroenLinks het woord gevoerd over de bezuinigingen op H19 en het bedrijfsplan 2014 van de WAVA.

0140020 H19 (Van der Zanden)

Voorzitter, “toekomstbestendige voorziening”. Dat is het woord wat de coalitiepartijen en het College de laatste tijd veel gebruiken. Zo wordt de bibliotheek in Oosterhout “toekomstbestendig gemaakt en hetzelfde gaat nu met H19 gebeuren. Het lijkt dan alsof er iets heel moois met de organisatie gaat gebeuren, die dat gaat overkomen. Het is daarom goed om eerst te kijken naar wat de coalitie en het College met toekomstbestendig bedoelen. Het antwoord voor zowel de bibliotheekfilialen als H19 is te vinden in de businesscase H19 die als bijlage bij dit raadsvoorstel staat. Zo staat op pagina 22 over de bibliotheek het volgende: “Vanaf 2015 dient € 300.000,- te worden bezuinigd. Hiervan is € 120.000,- reeds gerealiseerd en € 180.000,- zal na opening van de nieuwe vestiging worden gerealiseerd door o.a. sluiting van wijklocaties.” Bij de bibliotheek wordt met toekomstbestendig maken dus bedoeld dat de bibliotheken in de wijken gaan sluiten. Bij H19 betekent toekomstbestendig maken een bezuiniging van 42% op de subsidie.

Het gebruik van het woord “toekomstbestendige voorziening” betekent dus dat iets mooier wordt voorgedaan dan het in werkelijkheid is, en dat de werkelijke bedoelingen versluierd worden. Men heeft iets te verbergen.

Voorzitter, ik zal nu de verschillende onderdelen van de raadsnota doorlopen:

1) Het College geeft aan dat de gemeente de afvloeiingskosten van het personeel van H19 voor haar rekening zal nemen. GroenLinks vindt dit volkomen juist. Gezien de langdurige subsidierelatie tussen de gemeente Oosterhout en H19 is dit een verantwoordelijkheid waar je als gemeente niet onderuit mag willen;

2) Het gebouw van H19 aan de Heuvel 19 gaat opgeknapt worden. Ook dit was iets, dat hard nodig was en al vele jaren eerder had moeten gebeuren. Het is goed, dat dit nu eindelijk voorgesteld gaat worden;

3) In de raadsvergadering van mei 2013 is al eerder gesproken over H19. Het ging toen om een toekomstbestendige voorziening voor kunst en cultuureducatie in Oosterhout. GroenLinks heeft duidelijke opvattingen over kunst- en cultuureducatie in Oosterhout. Ik ga hier nog op in voor zover het relevant is bij deze raadsnota;

a. De gemeente dient te faciliteren dat het voor organisaties en burgers in Oosterhout aantrekkelijk wordt om kunst- en cultuureducatie te organiseren en daar aan deel te nemen.

Net zoals in mei 2013 is dit geen raadsnota die gaat over kunst- en cultuureducatie in Oosterhout, maar een nota die enkel gaat over H19.

b. Stel als gemeente een duurzame visie vast op het gebied van kunst- en cultuureducatie met duidelijke doelen.

GroenLinks kan de duurzame visie niet terugvinden. In de nota staat niet waar we over 4 of 8 jaar willen zijn op het gebied van kunst- en cultuureducatie in Oosterhout. Hoe zorgen we ervoor dat speciale doelgroepen (verstandelijk gehandicapten, mensen met weinig inkomen), ook van H19 en andere instellingen op het gebied van kunst- en cultuureducatie gebruik kunnen maken. Wat moet het bereik van H19 onder de scholen zijn in de toekomst? Hoeveel speciale doelgroepen willen we dat er bereikt worden? Het zijn allemaal vragen waarop geen antwoord komt.

c. Zorg dat kunst- en cultuureducatie voor iedereen beschikbaar is

In de opinierende nota werd aangegeven dat de directe kosten van cursussen voortaan volledig doorberekend moeten worden aan de cursisten. Voor volwassen is dit nu al het geval. Het College stelt nu feitelijk voor om dit ook voor kinderen en jongeren te doen. Hiermee komt de toegankelijkheid van de cursussen van H19 voor kinderen en jongeren onvermijdelijk onder druk te staan. In de definitieve versie van de nota is er geen sprake van een duidelijke onderbouwing van de gevolgen voor de toegankelijkheid van het cursusaanbod op kunst- en cultuurgebied door het verminderen van de subsidie. Een ander misverstand is, dat H19 en de nieuwe muziekschool die nu in de Outflow gevestigd is, gelijksoortige instellingen zijn. Deze nieuwe muziekschool richt zich vooral op die instrumenten, die commercieel aantrekkelijk zijn, terwijl H19 een breder pakket aan cursussen in haar programma heeft.  Laten we dit verschil vooral onthouden.

4) Het College stelde aanvankelijk voor om 50% op H19 te bezuinigen. H19 is zelf met een voorstel gekomen om 33% te bezuinigen en met de projectsubsidie zal er voor de komende vier jaar sprake zijn van een bezuiniging van per saldo 42% op de subsidie voor H19. Er wordt aangegeven dat de subsidie van €91.000 voor de komende vier jaar voldoende moet zijn om de aanjaag- en ontwikkelfunctie op het gebied van Kunst- En Cultuureducatie te behouden. Wat er na deze vier jaar gaat gebeuren is onduidelijk. Samenwerking met de bibliotheek zal wel wat voordeel op leveren, maar uit het onderzoek van Drijver & Partners wordt ook duidelijk dat deze voordelen niet overschat moeten worden.

0140055 WAVA

Voorzitter, bij de behandeling van het bedrijfsplan 2014 wil GroenLinks op een tweetal onderdelen ingaan, onderdelen waarover wij ook al schriftelijke vragen hebben gesteld.

1) Inzet van vrijwilligers

Op pagina 12 van het bedrijfsplan 2014 wordt vermeld dat het vanaf 2014 mogelijk wordt om bij WAVA als vrijwilliger te werken. Er staat dat zo een extra mogelijkheid wordt toegevoegd aan de wijze waarop WAVA werk kan bieden aan de inwoners van Oosterhout en dat hiervoor een regeling wordt ontworpen.  GroenLinks heeft hierover een vraag gesteld en de reactie van het College was toen: “Op verzoek van diverse inwoners uit ons werkgebied en ook oud-medewerkers zal WAVA in haar bedrijfsvoering de mogelijkheid gaan bieden om binnen kaders vrijwilligerswerk te gaan verrichten.” Voor ons maakt dit deze kwestie niet duidelijk. Blijkbaar is het dus zo dat mensen zich uit eigen initiatief melden bij de WAVA om hier vrijwilligerswerk te doen en dat er nu een regeling gaat komen om dit vorm te geven. Wanneer dan gevraagd wordt aan wat voor soort zaken gedacht wordt, is het antwoord dat het om taken en werkzaamheden gaat en niet om functies. GroenLinks vraagt zich af wat voor soort taken en werkzaamheden hier bedoeld worden? Het risico van verdringing van werk is in dit soort zaken natuurlijk aanwezig. Wij horen graag van het College hoe zij er voor denkt te gaan zorgen, dat dit niet gaat gebeuren.

Voorzitter, daarnaast willen wij ook graag antwoord op de vraag of de mogelijkheid tot het verrichten van vrijwilligerswerk bij de WAVA gebruikt gaat worden als tegenprestatie voor mensen met een uitkering. De gemeenteraad heeft hierover in januari 2014 een duidelijke uitspraak gedaan dat van burgers als tegenprestatie voor een uitkering, geen tegenprestatie in de vorm van onbetaald werk mag worden gevraagd.

2) Kringloopbedrijf

Op pagina 9 van het bedrijfsplan staat dat er in 2014 een haalbaarheidsonderzoek gedaan gaat worden naar het oprichten van een kringloopbedrijf door de WAVA. Ook hier geven de antwoorden van het College geen nadere duidelijkheid. Gaat het hier enkel om een nieuwe activiteit om werk te maken voor mensen die nu bij de WAVA werken, of wordt er een volledig nieuw bedrijf opgericht met de WAVA als enige aandeelhouder en alles wat daar bij komt kijken? Rond 2000 is de WAVA ook aan het ondernemen geslagen en heeft toen zelfs bestaande bedrijven overgenomen en dat is geen succes geworden. Uit de beantwoording van de vragen blijkt, dat oprichting van een dergelijk kringloopbedrijf volledig buiten de raad om kan gebeuren. Maar het is uiteindelijk wel de raad, die in het geval het niet goed zou gaan, verplicht is om de financiële gevolgen hiervan te accepteren. Wij willen daarom graag een antwoord van de wethouder op de vraag, hoe de gemeenteraad hier toch bij betrokken gaat worden. Er zal een risicoanalyse komen, op welke manier komt die bij de raad? Wanneer zal dit zijn? En gebeurt dit op een dusdanig moment dat we als raad hier ook nog een oordeel over kunnen vellen?