Tijdens de raadsvergadering van 19 aprl heeft GroenLinks het woord gevoerd over het minimabeleid en de Regionale Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant. Verder is er een mondelinge vraag gesteld over het buitentaps op de terrassen van de horeca op Koningsdag.

Mondelinge vraag mobiele tappunten Koningsdag 2016 (Van der Zanden)

In de laatste besluitenlijst van het College van B&W staat dat niet tegemoet gekomen gaat worden aan het verzoek van diverse horecaondernemers om op terrassen mobiele tappunten toe te staan. De reden is dat dit volgens artikel 16 van de beleidsregels uit 2006 niet is toegestaan. De afgelopen jaren is er wel regelmatig door de horeca gebruik gemaakt van mobiele tappunten op terrassen. Bijvoorbeeld nog gedurende de laatste carnaval. Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vragen aan de portefeuillehouder:

1)   Kan de portefeuillehouder aangeven op basis waarvan het College de afgelopen jaren regelmatig mobiele tappunten heeft toegestaan? Is hier gebruik gemaakt van artikel 29 van de beleidsregels (afwijkingsbevoegdheid) of is het gebruik van mobiele tappunten gedoogd?

2)   Zijn er in het verleden aanvragen door horecaondernemers uit het KLM-gebied gedaan (Klappeijstraat, Leijsenhoek en Markt) om mobiele tappunten toe te staan? Wat is de reactie van het College op deze aanvragen geweest?

3)   Is het College bereid om in het kader van het aantrekkelijker maken van de binnenstad op Koningsdag mobiele tappunten voor de horeca toe te staan in het KLM-gebied? Hierbij kan dan gebruik gemaakt worden van artikel 29 van de beleidsregels.

0150661 Minimabeleid (Van der Zanden)

In de nieuwe nota over het Minimabeleid die vanavond door de gemeenteraad wordt vastgesteld, stelt het College voor om het huidige minimabeleid te handhaven en dit op het onderdeel "Kinderen uit minimagezinnen" uit te breiden. GroenLinks is blij dat het minimabeleid in stand gehouden wordt en dat op dit belangrijke onderdeel gekozen wordt voor een uitbreiding. Het op een volwaardige manier kunnen deelnemen aan school, moet niet afhankelijk zijn van het inkomen van de ouders. Er wordt terecht gekozen voor een uitbreiding omdat er in het onderwijs sprake is van toenemende kosten voor ouders. Denkt aan de reizen die gemaakt worden in het voortgezet onderwijs en aan het steeds verder digitaliseren van het onderwijs. Niet alleen een computer thuis maar ook een tablet zal steeds meer tot de standaarduitrusting van scholieren gaan behoren. GroenLinks kan dit raadsvoorstel dan ook van harte ondersteunen.

Voorzitter, er worden in deze nota nog een tweetal andere speerpunten:

1. Niet gebruik

Het "Niet gebruik" van minimavoorzieningen blijft een hardnekkig probleem wat nooit helemaal zal verdwijnen, maar waar we als gemeente wel al het mogelijk aan moeten doen om het te verminderen. Op het gebied van bekendheid van minimavoorzieningen moeten we als gemeente vooral naar die plaatsen toe waar de doelgroep te vinden is. Daarnaast moet vooral ook slim gebruik gemaakt worden van aanwezige informatie. Het College geeft ook aan dit te gaan doen. Maar vooral is het van belang om de boodschap uit te dragen dat het minimabeleid er is voor mensen, die financieel in een lastige positie zitten en dat het hun recht is om daar gebruik van te maken. Een positieve insteek dus die er voor moet zorgen dat mensen zich niet bezwaard voelen om gebruik te maken van de regelingen die er zijn.

2. Digitalisering

Het steeds verder gaan van de digitalisering zorgt voor mensen die minder digitaal vaardig zijn voor problemen. Waar zaken vroeger makkelijk op papier afgewerkt konden worden, moet het nu via allerlei digitale kanalen die voor sommige mensen gewoon niet te bevaren zijn. Voor GroenLinks blijft vaststaan dat er mogelijkheden moeten blijven bestaan om ook op een andere manier met de gemeente in contact te komen dan op digitale wijze. En hierbij hebben we als gemeente ook zelf een voorbeeldfunctie. De klant moet centraal staan en niet het systeem. We hebben dat gezien bij de ingewikkelde procedure die nu gevolgd moet worden om eenvoudige zaken bij de gemeente onder de aandacht te brengen. Waar vroeger een eenvoudige mail voldoende was, moeten nu een heleboel stappen gevolgd gaan worden. Voor dit onderwerp is blijvende aandacht nodig. Alles digitaal gaan doen, zal naar de mening van de GroenLinks fractie leiden tot een stijging van het niet gebruik van voorzieningen en dat is nu juist hetgeen wij niet willen als politiek in zijn algemeenheid.

0160068 Wijzigingsverordening Sociale Zekerheid 2016 (Van der Zanden)

Gemeenten hebben er op 1 januari 2016 weer een nieuwe taak bijgekregen, want op deze datum is de taaleis ingevoerd. Dit betekent dat mensen die een uitkering aanvragen aan moeten tonen dat ze de Nederlandse taal voldoende beheersen. Voor mensen die al een bijstandsuitkering hebben, gaat de taaleis op 1 juli 2016 in. Als iemand niet aan kan tonen de taal voldoende te beheersen, dan moet een taaltoets afgelegd worden. Bij een onvoldoende op de toets moet iemand op cursus, of terug naar school. Als de gemeente vindt dat iemand niet genoeg moeite doet om de taal te leren, dan kan de bijstanduitkering verlaagd worden tot zelfs 100%. GroenLinks vindt het ook belangrijk dat mensen taalvaardig zijn en de taal beheersen, om deel te kunnen nemen aan de samenleving, en om een baan te krijgen. Maar er zijn ook een heleboel mensen die niet in staat zijn, bijvoorbeeld door een handicap, of een andere aandoening, om de Nederlandse taal goed te leren. GroenLinks is van mening dat je rekening moet houden met deze groepen en zal daarom een motie indienen om zeer zorgvuldig met het sanctiebeleid om te gaan. De motie houdt in dat wij aan het College zullen vragen om goed te kijken naar de mogelijkheden van mensen en bij de taaleis te kijken naar mensen die perspectief op werk hebben en waarvan het college in kan schatten dat zij aan de inspanningsverplichtingen kunnen voldoen. 

Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (Van der Zanden)

Voorzitter, in de vergadering van september 2012 heeft de gemeenteraad ingestemd met het aangaan van een nieuwe gemeenschappelijke regeling m.b.t. de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant. Er was overduidelijk sprake van een "moetje" omdat het hier ging om een vorm van samenwerking die van bovenaf werd opgelegd. In september 2012 was al duidelijk dat niet voldaan was aan de kaders uit de toenmalige nota "Verbonden Partijen". Zo was er in september 2012 nog niet eens sprake van een globale meerjarenbegroting. In februari 2013 werd vervolgens de Ontwerpbegroting 2013 behandeld in de gemeenteraad. Een van de zienswijzen die toen vanuit Oosterhout is ingediend was: "Uw raad voor wat betreft de begroting 2013 er op rekent dat het geraamde tekort zo veel mogelijk wordt teruggebracht".

De start was slecht en vervolgens is het slecht blijven gaan. Dit blijkt wel uit een Rapportage van de Galangroep uit maart 2015 over deze Omgevingsdienst en werd ook op de informatieavond van afgelopen woensdag nogmaals duidelijk. Zo is er sprake van dure huisvesting in een pand in het Centrum van Tilburg, waarvan het huurcontract nog loopt tot eind 2022. Verder zijn financiële tekorten voor een deel vanuit de gemeentes meegegeven aan de OMWB en legden gemeentes niet alle taken die ze beloofd hadden bij de OMWB weg. Kortom, er is sprake geweest van een haastklus en van deze rommelige start plukken we nu nog steeds de wrange vruchten.

Uit het onderzoek van de Galangroep blijkt verder dat de gemeentes al sinds de oprichting worstelen met de twee petten die ze op hebben. Aan de ene kant zijn ze eigenaar van de OMWB, aan de andere kant zijn ze opdrachtgever richting de OMWB. In plaats van een eenheid is er eerder sprake van 28 kikkers (de 27 gemeentes en de provincie) die alle kanten opspringen. Het onderzoek geeft verder ook duidelijk aan dat er van alles mis is in de organisatie van de OMWB zelf. Op allerlei vlakken heeft deze organisatie hun zaakjes gewoon niet op orde. Als je het rapport van de Galangroep doorleest zie je een eindeloze lijst van zaken, die niet kloppen. Er staat letterlijk in dit rapport: "Alle valkuilen die denkbaar zijn, hebben zich voorgedaan".

Voorzitter, het uiteindelijke financiële tekort van de OMWB lijkt met de dag te veranderen. De laatste stand van zaken is €3,2 miljoen, maar de bedragen €3,4 miljoen, € 4 miljoen en €5 miljoen zijn de afgelopen periode ook al eens langsgekomen. Het bedrag van €3,2 miljoen is dan weer afhankelijk van het feit of alle "oude hypotheken" opgelost kunnen worden. Een andere complicatie is dat de OMWB naast wettelijke basistaken ook taken uitvoert die door marktpartijen uitgevoerd zouden kunnen worden. Deze markttaken zijn noodzakelijk om de OMWB draaiende te kunnen houden. Weliswaar mogen gemeentes deze taken maar met maximaal 10% per jaar verminderen, maar het geeft dit geeft wel duidelijk aan waar het knelt. Een gemeente die deze taken gaat verminderen, omdat marktpartijen het goedkoper aan kunnen bieden, betaalt via de achterdeur weer mee aan een groter tekort van de OMWB.

Voorzitter, het is onvermijdelijk dat de gemeente Oosterhout bij zal moeten dragen aan het oplossen van het financiële tekort over 2015 en dat in de toekomst de tarieven structureel zullen stijgen. Om deze reden zal GroenLinks dan ook de volgende motie indienen: