Tijdens de raadsvergadering van 21 mei heeft GroenLinks een mondelinge vraag gesteld over de Stichting Hergebruik. GroenLinks heeft het woord gevoerd over H19 en de regionale samenwerking in West-Brabant.
Mondelinge vraag Stichting Hergebruik (Van der Zanden)
Voorzitter, de afgelopen week is er veel te doen geweest rondom de Stichting Hergebruik. Een organisatie die zich bezig houdt met het ondersteunen van mensen, die om wat voor reden bij de reguliere hulpverlening niet terecht kunnen en dus veel goed werk in Oosterhout verricht. De afgelopen week heeft de Stichting verschillende keren geprobeerd om met de burgemeester in contact te komen omtrent deze kwestie. De burgemeester heeft dit geweigerd, Hij heeft ook geprobeerd de raad zover te krijgen om over deze kwestie nu geen mondelinge vragen te stellen en vanmiddag zijn de mensen van de Stichting Hergebruik zelf weggestuurd toen ze buiten het gemeentehuis op openbaar terrein stonden. Door de nu ontstane situatie dreigt een groep mensen dan ook verstoken te raken van de ondersteuning die ze nodig hebben.
Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vragen:
1. Wij hebben begrepen dat er vandaag in het College over de ontstane situatie is gesproken. Kunt u aangeven welk besluit het College in deze genomen heeft?
2. Kunt u aangeven op basis van welke gronden er vanmiddag besloten is dat de mensen van de Stichting Hergebruik zich niet op het openbare terrein voor het gemeentehuis mochten bevinden?
0130021 Toekomstbestendige voorziening kunst- en cultuureducatie (Van der Zanden)
De nu voorliggende raadsnota heeft een wat verwarrende titel. De titel “halvering subsidie H19” had naar de mening van GroenLinks een duidelijker beeld gegeven over wat deze nota inhoudt. Een raadsnota dient volgens GroenLinks vooral feitelijke informatie te bevatten over een besluit dat de raad moet gaan nemen. In dit geval lijkt de nota meer op een persbericht waarin er heel veel gezegd wordt en de eigenlijke kern van het verhaal, een bezuiniging van 50%, aan het einde ook nog even terloops genoemd wordt. Blijkbaar voelt het College zich er wat onprettig bij om in deze raadsnota gewoon te zeggen waar het op staat.
Voorzitter, dan komen we nu bij de inhoud. GroenLinks heeft duidelijke opvattingen over kunst- en cultuureducatie in Oosterhout. Wij zullen de raadsnota die nu voorligt dan ook toetsen aan deze opvattingen.
1. De gemeente dient te faciliteren dat het voor organisaties en burgers in Oosterhout aantrekkelijk wordt om kunst- en cultuureducatie te organiseren en daar aan deel te nemen.
Het College geeft in deze raadsnota aan dat er naast H19 nog andere organisaties zijn die zich bezig houden met kunst- en cultuureducatie in Oosterhout. Vervolgens gaat het enkel nog maar over H19 en wordt de raad feitelijk gevraagd een uitspraak te doen over het toekomstige subsidiebedrag van H19. Tot nu toe is het altijd zo geweest dat de gemeenteraad de kaders vaststelt van beleid. Wat willen we bereiken op sportgebied? Wat willen we bereiken op cultuurgebied? Naar aanleiding van deze kaders kunnen dan subsidieregels ontwikkeld worden en organisaties die aan de voorwaarden voldoen kunnen dan geld krijgen van de gemeente. In deze opiniërende nota ontbreekt dit. In de besluitvormende versie van deze nota verwacht GroenLinks dan ook dat ingegaan wordt op de gehele kunst- en cultuureducatie in Oosterhout en niet alleen op de rol die H19 daarin heeft.
2. Stel als gemeente een duurzame visie vast op het gebied van kunst- en cultuureducatie met duidelijke doelen.
In de plannen omtrent het Huis voor Cultuur was H19 een van de partners. Nu wordt er op het budget van H19 ineens 50% gekort. Het kan verkeren. Dit maakt nogmaals duidelijk dat dit College geen visie heeft. We zullen daar in de perspectiefnota nog verder op terug gekomen. Er wordt puur financieel gekeken zonder dat duidelijk is wat de gevolgen van beleid nu precies zijn en zonder dat er een duidelijke lijn in zit. Als we cultuur beschikbaar willen houden voor een breed publiek moet juist de cultuureducatie niet afgeschaft worden. Nu is het zo dat cursussen voor gehandicapten ook onder de gemeentelijke subsidie vallen. Dat is dadelijk niet meer het geval. Blijft dit nog voor deze doelgroep van belang. Daarnaast is het ook zo dat H19 muzikanten uit Oosterhout op de kaart heeft gezet. Denk aan de drummers van Van Velzen en Anouk. En op 29 juni gaat Eva Bouwmeester, een leerling van H19, Brabant en dus ook Oosterhout vertegenwoordigen bij de landelijke wedstrijd Kunstbende. Als we als gemeente voor veel geld de Bussel gaan verbouwen, die overigens nu al regelmatig leeg staat en duur is om te huren, moeten we dadelijk natuurlijk wel het talent hebben om daar in op te treden. Er vind een grote investering plaats in stenen op cultuurgebied, maar op de mensen wordt bezuinigd.
3. Zorg dat kunst- en cultuureducatie voor iedereen beschikbaar is
In de opiniërende nota wordt aangegeven dat de directe kosten van cursussen voortaan volledig doorberekend moeten worden aan de cursisten. Voor volwassen is dit nu al het geval. Het College stelt nu feitelijk voor om dit ook voor kinderen en jongeren te doen. Hiermee komt de toegankelijkheid van de cursussen van H19 voor kinderen en jongeren onvermijdelijk onder druk te staan. Het College geeft vervolgens aan dat ze verwacht dat de kostenstijging voor cursisten als gevolg van het wegvallen van de gemeentelijke subsidie kan worden verzacht door te maken keuzes op het gebied van organisatievorm en huisvesting. De ervaring leert dat er geen garantie is dat verwachtingen van het College ook daadwerkelijk uitkomen. GroenLinks verwacht in de besluitvormende versie van deze nota dan ook een duidelijke onderbouwing van de gevolgen voor de toegankelijkheid van het cursusaanbod op kunst- en cultuurgebied door het verminderen van de subsidie.
4. Inzicht in de gevolgen van deze bezuiniging.
Doordat deze nota op bepaalde gebieden vooral een PR-verhaal van dit College is, blijven bepaalde zaken buiten beeld. Zo geeft de nota niet aan wat nu eigenlijk de praktische gevolgen zijn van deze bezuiniging van rond de 50% op de subsidie voor H19. Een dergelijke bezuiniging kan niet zonder gevolgen blijven en zal leiden tot een lager voorzieningenniveau op het gebied van kunst- en cultuureducatie. In de besluitvormende versie van deze nota wil GroenLinks hier een duidelijk beeld van krijgen. Geen PR-verhaal maar de werkelijkheid. Overigens geeft H19 in haar brief aan dat ze erkend dat er bezuinigd moet worden en is zelf met een voorstel gekomen waarin de gemeentelijke subsidie met 33% verlaagd kan worden en waarbij volgens H19 het product en de kwaliteit gehandhaafd blijft. Het beeld van een inflexibele organisatie, die H19 zou zijn, dat op de informatieavond van 14 mei werd weggezet is dus absoluut niet juist.
5. In verschillende nota’s over een onderwerp moeten gelijke cijfers gebruikt worden.
In de raadsnota wordt aangegeven dat de bezuinigingen pas vanaf 2016 gerealiseerd kunnen worden, doordat er frictiekosten zijn. In de perspectiefnota staat echter vanaf 2014 een bedrag dat oploopt tot het maximale bedrag in 2016. Hieruit volgt dus dat de bezuinigingen al met ingang van 2014 gedeeltelijk gerealiseerd gaan worden. Graag een antwoord op de vraag hoe wij dit nu precies moeten lezen.
6. Kijk ook kritisch naar de eigen gemeentelijke samenwerkingsverbanden
Het College legt H19 een subsidiekorting van 50% op. Toen in februari de Regionale Omgevingsdienst ter sprake kwam, werd duidelijk dat de ICT-kosten daar €1,5 miljoen hoger waren dan oorspronkelijk geraamd. De burgemeester kon dat in de raadsvergadering niet verklaren en gaf toen aan dat het niet alleen om geld gaat. Inmiddels is de begroting van deze regeling vastgesteld en in een brief aan de raden wordt gemeld dat niet voldaan zal worden aan het verzoek van de raden om bij het opstellen van de begroting voor 2014 een plan van aanpak beschikbaar te hebben waarin de efficiëntietaakstelling voor 2013 en verder concreet gemaakt wordt. Dit is een houding die de gemeente nooit van een particuliere organisatie zou accepteren, maar blijkbaar wel van een gemeenschappelijke regeling. Een slecht signaal naar de mening van GroenLinks.
Voorzitter, met deze opiniërende nota kan GroenLinks dus weinig. Het College geeft niet duidelijk aan wat de gevolgen zijn het beleid, er zit geen visie achter en de nota is vooral bezig om te verhullen wat er nu echt gebeuren. Het etiket “toekomstbestendig” wordt gebruikt om te verhullen dat het om een keiharde bezuiniging gaat. We hebben bij de discussie rondom de bibliotheekfilialen gezien wat “toekomstbestendig” betekent. Koste wat kost moet de onhoudbare stelling uit het coalitieakkoord dat bezuinigingen mogelijk zijn, zonder wezenlijke aantasting van het voorzieningenniveau overeind gehouden worden voor de bühne. Dit is een onmogelijkheid, maar dat heeft de burgemeester in zijn brief in 2010 over het coalitieakkoord al heel duidelijk uitgelegd.
GroenLinks is tegen een halvering van de subsidie aan H19. Dit is buiten proportioneel en betekent het einde van een volwaardige en kwalitatief hoogwaardige voorziening voor kunst- en cultuureducatie in Oosterhout. Wij kunnen deze opiniërende nota dus ook niet volgen en verzoeken het College dan ook om in de septembervergadering met een nieuwe nota te komen over de kunst- en cultuureducatie waar de door ons genoemde zes punten met bijbehorende vragen in worden uitgewerkt.
0130022 Herontwerp West-Brabant
“Voorzitter, We krijgen een bestuurlijke regiegroep van 19 vertegenwoordigers van Brabantse gemeenten die de strategische agenda gaan vaststellen. Om de bedreigingen van Rotterdam en Antwerpen het hoofd te bieden en de kansen voor de regio te verzilveren richten we een fonds op waarin we één euro per inwoner stoppen, een half promille van onze begroting. Dat fonds wordt gevoed door winsten op projecten, ziet u het al gebeuren? Ik kan geen voorbeeld bedenken. De provincie doet ook mee. Wat gaat deze bestuurlijke regiegroep doen, dat is niet gering, houdt u vast. Die gaat komen tot de opstelling, vaststelling en uitvoering van de strategische agenda voor West Brabant. Daar waar gewenst gezamenlijk op- en aanpakken van beleidsmatige thema’s, niet alleen oppakken, nee ook aanpakken. Daar waar gewenst gezamenlijk op- en aanpakken van bedrijfsvoeringsvraagstukken. Dus ook hier niet allen op- mar ook aanpakken. En komen tot voorstellen die leiden tot vermindering van het aantal intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in West Brabant en dat doen we door er eentje op te richten. Voor de goede orde. Onder West Brabant wordt mede Tholen verstaan. Overigens ter geruststelling, de samenwerking wordt programmatisch en projectmatig vormgegeven, er wordt gewerkt op basis van uitgangspunten. Dat is een hele geruststelling. Laat het eens even op u inwerken. De bestuurlijke regiegroep, heeft u de 19 collegevertegenwoordigers in beeld?, ontwikkelt initiatieven om te voorzien in adequate en tijdige informatieverstrekking naar de raden. Niet aan maar naar de raden. De voorzitter, de burgemeester van Breda, wordt vanuit de bestuurlijke regiegroep ondersteund in zijn regisserende, en niet alleen deze, maar- ook in zijn coördinerende taak. Het doel van de samenwerking is de strategische punten te borgen. Weet iemand in deze raad wat dat is, strategische punten borgen? En de bestuurlijke regiegroep krijgt ook de opdracht de bestuurlijke drukte terug te dringen. …. Gelukkig is er ook een ambtelijke regiegroep. Deze is verantwoordelijk voor de ambtelijke kwaliteitsborging van de opstelling en uitvoering van de samenwerkingsagenda. Enig idee wat dat is, ambtelijke kwaliteitsborging? Om te voorkomen dat er iets misgaat is er ook een programmabureau. Dus een bestuurlijke regiegroep, een ambtelijke regiegroep en een programmabureau.”
Voorzitter, wat ik zojuist heb voorgelezen is niet mijn tekst. Het is een deel van de bijdrage die op 23 januari 2007 de woordvoerder van de VVD, de heer Peters, uitsprak bij de raadsnota waarin voor het eerst een aantal zaken geregeld werden op het gebied van de samenwerking in West-Brabant. Zo gaat het overigens nog een tijdje door. Ik raad het u van harte aan om de hele bijdrage van de heer Peters van destijds na te lezen. Helaas heeft de meerderheid van de raad toen niet naar de wijze woorden van de heer Peters geluisterd want het voorstel werd destijds met de stemmen tegen van VVD, GroenLinks en D66 aangenomen. Overigens schetste de heer Peters toen nog een vrij positief beeld als je kijkt naar de regeling die nu is opgezet. De heer Peters maakt al sinds drie jaar deel uit van het bestuur van dit samenwerkingsverband. Het moet een werkelijke verschrikking zijn voor de heer Peters met zijn bijdrage uit 2007 in het achterhoofd. Een nachtmerrie die werkelijkheid is geworden en waarin de heer Peters nu één van de hoofdrollen speelt.
Voorzitter, het is nu ook tot de regio doorgedrongen dat het allemaal te groot en te omvangrijk is geworden. GroenLinks stemt in met de strekking van de nu voorliggende nota om het mes te zetten in deze bureaucratie. We lopen een aantal punten uit de nota na:
1. Strategische positionering West-Brabant
GroenLinks is akkoord met het feit dat de regio West-Brabant zich vooral op moet stellen als een lobbyclub naar andere overheden en organisaties namens de 19 West-Brabantse gemeenten. Wij onderschrijven echter niet de aanscherping van de gemeente Oosterhout om Breda wel heel centraal in deze samenwerking te gaan stellen. Er moet sprake blijven van een gelijkwaardige relatie tussen alle 19 gemeenten. Graag een reactie van het College hierop. Dit is met name van belang omdat in het rapport van de commissie Huijbregts over de bestuurskracht van de gemeenten in West-Brabant ten onrechte werd opgemerkt dat Oosterhout beter bij Breda past dan bij Geertruidenberg. In de besluitvormende versie van deze nota moet de grote focus op Breda wat GroenLinks betreft dan ook verdwenen zijn.
2. Vervallen bestuurscommissies
GroenLinks is akkoord met het afschaffen van de bestuurscommissies en het weer instellen van portefeuillehouders overleggen. In de raadsnota wordt aangegeven dat aanpassing van de GR niet nodig is. In de nieuwe situatie zal de West-Brabantse vergadering worden georganiseerd als ontmoetingspunt voor collegeleden en de behandeling van bepaalde vraagstukken. Aangegeven wordt dat de vergadervorm analoog is aan het VNG-model, een bijzondere ALV. Op de informatieavond in Etten-Leur van 22 april heeft onder andere de heer Velds vragen gesteld over de manier waarop voortaan besluitvorming plaats zal vinden door de Colleges van de 19 gemeenten. De voorzitter van de bijeenkomst had hier geen duidelijk antwoord op. Uitgaande van gemiddeld 5 collegeleden per gemeente gaan daar dus dadelijk 19 x 5 = 90 personen beslissen over allerlei zaken. Dat is toch echt totaal anders dan hoe het nu gaat met een Algemeen en Dagelijks Bestuur. Wij zien niet in hoe dit binnen de bestaande Gemeenschappelijke Regeling vorm gegeven kan worden. In de besluitvormende versie van deze nota zal dit geregeld moeten worden.
3. Het West-Brabanthuis
Nu de samenwerking van de 19 gemeenten in West-Brabant anders ingericht wordt, heeft dit onvermijdelijk gevolgen voor de huisvesting en de personele ondersteuning volgens GroenLinks. Het afslanken van de regeling kan niets anders betekenen dan dat hier ook een afslanking plaatsvindt. Wanneer organisaties als H19 een korting opgelegd krijgen van 50% van de subsidie, kan het niet anders zijn dat ook naar dit soort samenwerkingsverbanden kritisch gekeken gaat worden. GroenLinks verwacht dan ook bij de besluitvormende versie van deze nota een voorstel over wat passend is qua huisvesting en personeel bij de nieuwe situatie. Voor de huisvesting geldt weer dat dit niet automatisch naar Breda moet gaan, zoals nu wordt voorgesteld.
4. Strategische agenda
Bij de vaststelling van de strategische agenda heeft een meerderheid (!!) van de raden uit West-Brabant een amendement aangenomen waarin staat dat er een prioriteitenlijst moet komen. De Strategische Agenda bevat een enorm aantal punten, die simpelweg niet allemaal gerealiseerd kunnen worden. Deze mening van de meerderheid van de raden is door de regio West-Brabant ter zijde geschoven. Naar de mening van GroenLinks wordt deze discussie weer actueel, nu gekozen is voor het aanpassen van de vorm van deze samenwerking. Graag een reactie van het College over de uitvoering van de Strategische Agenda in relatie tot de nieuwe vorm van de regio West-Brabant. Ook dit is een punt dat wij terugverwachten in de definitieve versie van deze nota.
Voorzitter, de nota zoals die vandaag voorligt is een opiniërende nota. GroenLinks ondersteunt de strekking van deze nota. Wij horen dan ook graag van de wethouder wanneer de raad de besluitvormende nota kan verwachten waarin definitief duidelijk gaat worden hoe deze Gemeenschappelijke Regeling er in de toekomst uit gaat zien. Daarnaast willen wij ook van de wethouder weten op welke manier en op welke momenten de raad geïnformeerd gaat worden over de voortgang van alle zaken die in deze raadsnota genoemd worden.