Tijdens de raadsvergadering van 23 februari heeft GroenLinks het woord gevoerd over de Agenda Economie, de Woonvisie en de bouwplannen bij de Bergvlietse Bossen.

Agenda Economie (Van der Zanden)

Voorzitter, de concept nota Economie kent een vijftal speerpunten. We zullen een aantal van deze speerpunten langs lopen en er ook een zesde speerpunt aan toevoegen.

Nieuwe bedrijvigheid:

In de publicatie "Van meer naar anders - Samen naar vitale werklocaties' van de Provincie Noord-Brabant uit december 2014 wordt ingegaan op de vraag naar en het aanbod van bedrijventerreinen in Brabant. Tot 2020 is er sprake van een extra ruimtebehoefte aan bedrijventerreinen van ruim 900 hectare. Rond 2030 wordt de top in de ruimtebehoefte bereikt en vanaf 2030 zal er sprake zijn van een afname van de behoefte aan bedrijventerreinen. De ruimtebehoefte tot 2020 weeg op tegen het aanbod van bedrijventerreinen dat direct uitgeefbaar is (bouwklare grond). Hierbij zijn er wel verschillen tussen de regio's. In Noordoost en Zuidoost Brabant is er sprake van een overschot aan direct uitgeefbare bedrijventerreinen. In West en Midden-Brabant van een tekort. Wanneer ook de niet bouwrijpe gronden, die al wel zijn vastgelegd in een bestemmingsplan worden meegenomen is er ook in de region Midden-Brabant voldoende ruimte en is er in de hele provincie sprake van een behoorlijk overschot. GroenLinks geeft daarom nogmaals aan, dat goede regionale afspraken en herstructurering van bestaande bedrijven absolute voorrang hebben. Wij zien dan ook graag de plannen van het College tegemoet betreffende de revitalisering van Weststad. Het maar blijven aanleggen van nieuwe bedrijventerreinen, zoals een Everdenberg 2, is niet de richting die GroenLinks uit wil.

Bruisende binnenstad:

Het programma "Bruisende Binnenstad" is eerder in deze raad al behandeld. Wat betreft het oppervlakte aan winkelgebied zullen we in Oosterhout terugmoeten. Uit dezelfde publicatie van de provincie Noord-Brabant blijkt dat de vraag naar vierkante meters winkelruimte tot 2025 alleen maar af zal nemen. De discussie over bijvoorbeeld dubbele bestemmingen op bepaalde panden in het winkelcentrum zal dus gevoerd worden. Door de komst van internet zal het nooit meer worden zoals vroeger.

Bedrijven Investering Zones:

GroenLinks heeft voorstellen tot het opstarten van Bedrijven Investering Zones altijd gesteund. De BIZ in de Binnenstad is op dit moment niet meer actief en een draagvlakmeting voor een BIZ op de Weststad/De Wijsterd is negatief uitgevallen. Het instellen van een BIZ kost ook ambtelijke capaciteit. Deze ambtelijke capaciteit is natuurlijk beperkt. Bij het opnieuw gaan opzetten van een BIZ dient er een gedegen afweging gemaakt te worden of hiervoor opnieuw ambtelijke capaciteit ingezet dient te worden, gezien de ervaringen uit het verleden. Er moet echt sprake zijn van een duidelijk voorkeur van de bedrijven in een bepaald gebied om weer opnieuw te gaan starten met de formele procedure voor het opzetten van een BIZ.

Nieuwe economie:

Voorzitter, in de nota Economie mist GroenLinks aandacht voor nieuwe vormen van bedrijvigheid. Naar onze mening dient dit onderwerp als een apart speerpunt in de Nota Economie te worden opgenomen. Bedrijven aan huis worden steeds normaler. Er ontstaan webwinkels en daardoor zal bedrijvigheid ook steeds meer in de wijken plaats gaan vinden. Wat te denken van iemand die een webwinkel heeft maar mensen in Oosterhout de mogelijkheid geeft om de spullen thuis bij haar op te komen halen. Kortom, kleinschalige werkgelegenheid zal toenemen en deze zal lang niet meer altijd plaatsvinden op de traditionele plekken zoals in een winkelcentrum of een bedrijventerrein. Hierdoor zullen er nieuwe vragen opkomen waar we ook als gemeente Oosterhout een antwoord op moeten vinden. Naar de mening van GroenLinks heeft de nota Economie op dit punt echt een verdieping nodig.

Woonvisie (Louwerens)

De concept-woonvisie gaat uitgebreid in op zes thema’s die betrekking hebben op het wonen in Oosterhout. De fractie van GroenLinks pikt één van deze thema’s er uit: het thema duurzaamheid.

Het College spreekt zich uit voor een duurzame woongemeente. Verduurzaming is belangrijk om de woonkosten naar beneden te krijgen en om de duurzaamheidsambities te halen. De lokale overheid faciliteert, stimuleert en brengt partijen bij elkaar om samen de gestelde doelen te bereiken. Dit lezen we in de opgestelde woonvisie.

GroenLinks onderschrijft de ambities van het College als het gaat om nieuwbouwwoningen en de inzet om huurwoningen duurzamer te maken. We zetten hierbij echter onze vraagtekens als het gaat om de particuliere woningen.

Het College spreekt hier terecht van een eigen verantwoordelijkheid van de particuliere woningbezitters, maar laat na om deze te stimuleren, anders dan door middel van het geven van voorlichting. Hier ligt volgens GroenLinks een kans. Het stimuleren van woningbezitters kan immers ook middels deelname aan de duurzaamheidslening van het SVn, het stimuleringsfonds volkshuisvesting. Bewoners kunnen dan tegen een aantrekkelijk tarief geld lenen om de woning duurzamer te maken.  Dit is in een eerder stadium ook al verwoord door ONE, Oosterhout Nieuwe Energie, tijdens gesprekken in de werkgroep om te komen tot deze nota.

Deze lening wordt door het College niet als optie meegenomen, omdat, ik citeer: “Woningverbetering in het kader van duurzaamheid is de verantwoordelijkheid van de particuliere eigenaar.” Einde citaat. Voorzitter, met het verstrekken van deze lening blijft het de verantwoordelijkheid van de eigenaar. GroenLinks begrijpt dan ook niet waarom de duurzaamheidslening geen deel uit maakt van de plannen. Wij verzoeken het College dan ook met klem deze alsnog op te nemen in de woonvisie.

Dan, voorzitter tot besluit de sociale woningbouw. Uit antwoorden op sjabloonvragen blijkt dat de wachttijd voor een huurwoning binnen de sociale woningbouw  in de gemeente Oosterhout ruim 5 jaar bedraagt. Hieruit concludeert de fractie van GroenLinks dat er binnen Oosterhout een grote behoefte is aan woningen binnen de sociale sector. We verzoeken het College dan ook om de differentiatie van de woningbouw zo vorm te geven, dat de nadruk hierop komt te liggen. Hier is immers de meeste vraag naar.

Bestemmingsplan Buitengebied 2013, herziening 1 (Van der Zanden)

In 2004 heeft de Oosterhoutse gemeenteraad ingestemd met de vestiging van een golfbaan bij de Bergvlietse Bossen. De golfbaan kwam in de plaats van een melkveebedrijf. De procedure verliep destijds soepel, de natuur- en milieuverenigingen werden in de procedure betrokken door de initiatiefnemers. In de raadsvergadering van 14 december 2004 stemde de Oosterhoutse gemeenteraad vervolgens unaniem zonder discussie in met het opstarten van de artikel 19 lid 1 procedure, waarmee de vestiging van deze golfbaan mogelijk gemaakt werd.  Inmiddels zijn we meer dan 10 jaar verder. De golfbaan heeft natuurlijk een bijbehorend clubhuis dat niet alleen meer gebruikt wordt ten behoeve van de golfvereniging maar waar ook allerlei feesten en partijen gegeven konden worden.

Naast de golfbaan lag en ligt nog steeds de natuurcamping de Bergvlietse bossen. Op een terrein van 6 hectare zijn in totaal een 58-tal plekken voor kampeerders beschikbaar. Perfect passend in de omgeving. Door het afschaffen van de Wet op de Openluchtrecreatie in 2006 heeft de gemeente destijds eigen regels opgesteld, die later zijn vastgelegd in bestemmingsplannen. Volgens deze regels mogen er nu in het gebied in totaal 240 chalets of stacaravans weggezet worden van ieder 90 m2.  Op een antwoord van een schriftelijke vraag heeft het College aangegeven dat uit archiefonderzoek niets is gebleken van een overleg met of een aanvraag voor het realiseren van meerdere caravans en/of chalets. Op de informatiebijeenkomst voor de gemeenteraad van zaterdag 13 februari is aangegeven dat men op Bergvliet voor kwaliteit wil gaan. Hieruit valt op te maken, dat er ook nu geen sprake is van een intentie tot het wegzetten van een dergelijke bebouwing.

Voorzitter, zoals het afgelopen dinsdag op de informatieavond ook is aangegeven door de IVN Mark en Donge dient de EHS in principe onaangetast te blijven. Aantasting mag pas als er sprake is van een groot maatschappelijk belang. De fracties van GroenLinks en PvdA kunnen geen redenen bedenken waarom er in dit geval van een dergelijk groot maatschappelijk belang sprake is.

In de aanvraag wordt door Golfbaan Landgoed Bergvliet aangegeven dat men dit plan wil ontwikkelen om te kunnen blijven concurreren in de markt. Gezien het feit dat er in Oosterhout meerdere golfbanen liggen, horen wij graag van het College of zij op de hoogte zijn van soortgelijke initiatieven van andere golfbanen in Oosterhout op dit gebied. Op deze manier dreigt namelijk een nieuwe verrommeling van het buitengebied. Was er in 2004 nog sprake van een natuurvriendelijk ingerichte golfbaan ter vervanging van een intensieve veehouderij, nu gaat er dadelijk sprake zijn van een intensieve bebouwing met een 80 tal bungalows en een welness centrum in dit gebied.

Het oordeel van PvdA en GroenLinks over de huidige plannen is duidelijk: Er is hier sprake van een ontwikkeling die in dit kwetsbare natuurgebied in hoge mate ongewenst is. Wij kunnen dan ook niet instemmen met de voorliggende plannen.