In de raadsvergadering van 24 januari 2017 heeft GroenLinks het woord gevoerd over de Algemene Plaatselijke Verordening. Er zijn mondelinge vragen gesteld over het opzeggen van het contract met Welzorg BV, de bouwplannen bij Heidehof en het Stadspark.

Mondelinge vraag opzegging contract Welzorg BV (Van der Zanden)

Op 22 december heeft het College een brief naar de gemeenteraad gestuurd dat het contract met Welzorg BV, de leverancier van hulpmiddelen voor de WMO in Oosterhout, ontbonden is. In de brief wordt aangegeven dat de gemeente Oosterhout niet tevreden was met het nakomen van de gemaakte afspraken door Welzorg BV. Verder hebben gesprekken niet tot verbeteringen geleid. De gemeenteraad is pas bij het opzeggen van het contract door het College geïnformeerd over de problemen die Welzorg BV heeft bij het nakomen van de gemaakte afspraken. Kunt u aangeven waarom niet in een eerder stadium de raad, desnoods vertrouwelijk, is geïnformeerd over de situatie bij Welzorg BV?

Mondelinge vraag bouwplannen locatie Heidehof/De Wieken (Van der Zanden)

Er zijn op dit moment plannen om 24 wooneenheden voor begeleid wonen te gaan bouwen op de locatie van het voormalige buurthuis Heidehof/De Wieken. Door de omwonenden is eind vorig jaar contact gezocht met de gemeente omdat er zorgen zijn over de toekomstige verkeersontsluiting van dit gebied. Vanuit de gemeente is aangegeven dat de plannen nog zullen worden toegelicht en besproken met omwonenden en andere belanghebbenden.  Dit suggereert dat er pas sprake zal zijn van overleg met de omwonenden als er al concrete plannen gemaakt zijn.  Naar aanleiding hiervan vraagt GroenLinks aan de wethouder of de gemeente al in een vroeg stadium met de omwonenden wil gaan overleggen om zo samen tot een goede oplossing te komen betreffende de verkeersontsluiting.

Mondelinge vragen Slotpark (Van der Pluijm)

Eind 2013 heeft een werkgroep van GroenLinks Oosterhout een rapport opgesteld over de toegankelijkheid van de Oosterhoutse stadsparken. Een onderdeel van dat rapport waren vijf praktische punten waarmee een aantal parken snel beter toegankelijk zouden worden. De wethouder heeft in 2015 toegezegd dat deze punten opgelost zouden gaan worden, bijvoorbeeld tijdens gepland onderhoud. Inmiddels zijn vier van de vijf punten ook uitgevoerd, waarvoor dank aan het college. De vijfde, het installeren van trapleuningen bij de kiosk in het Slotpark laat nog op zich wachten. GroenLinks wil graag van de wethouder weten of zij aan kan geven óf en zo ja wanneer ook dit verbeterpunt wordt uitgevoerd.

Algemene Plaatselijke Verordening (Van der Pluijm)

Dereguleren. Dat is het toverwoord van deze herziening van de Algemene Plaatselijke Verordening, oftewel APV. Te veel regels: Dat vindt niemand leuk. En GroenLinks zal ook direct toegeven dat er enkele bepalingen in de APV staan die direct afgevoerd mogen worden.

We willen daarbij nog wel een keer artikel 2.45 citeren. "Het is aan degene die daartoe niet bevoegd is verboden zonder ontheffing van het college zich te bevinden in of op bij de gemeente in onderhoud zijnde parken", enzovoorts. GroenLinks vraagt zich namelijk toch wel af óf en zo ja hoeveel ontheffingen er daarvoor zijn aangevraagd de afgelopen jaren. Veel klachten zullen er ook niet zijn binnengekomen over deze overtreding.

Voorzitter, het college wil nu naar eigen zeggen 'meer mogelijk maken met minder regels' en daar kan natuurlijk niemand tegen zijn. Het feit dat regels die al in een hogere wet geregeld worden zijn verwijderd en dat enkele in de praktijk dode letters ook zijn afgevoerd is logisch. Maar bij sommige regels is volgens GroenLinks misschien te veel gekeken naar óf er op gehandhaafd wordt en of het nu vaak voorkomt.

Hoewel het logisch lijkt om artikelen die niet vaak voor komen of waar weinig klachten over zijn te verwijderen, wil de fractie van GroenLinks het eigenlijk omdraaien. Potentieel overlastgevende zaken die niet vaak plaatsvinden verdienen misschien juist wél een eigen artikel. De dienstdoende handhaver of politieagent weet dan namelijk direct hoe met dit feit om te gaan.

De nadruk komt nu wel erg veel te liggen op de zelfredzaamheid van de inwoners en ondernemers van Oosterhout. GroenLinks is bang dat het recht van de sterkste gaat gelden in deze gevallen. Immers, als er geen regelgeving is dan is er ook geen grond om iemand aan te spreken op zijn of haar gedrag. De nadruk komt ook direct te liggen op de kunst van in gesprek gaan van burgers, ondernemers en handhavers. GroenLinks twijfelt er niet over of deze partijen het gesprek aan willen gaan. Wel willen we graag van de portefeuillehouder horen of handhavers, gezien de werkdruk, vrijgemaakt worden om deze gesprekken te voeren.

Voorzitter, het college is wegens tijdsdruk niet aan verbindend bestuur toegekomen voor de aanpassing van de APV. Nee, pas als die wordt vastgesteld dan gaat het college in gesprek met relevante partners over een inhoudelijke verdieping. Dat klinkt volgens GroenLinks toch een beetje als de verkeerde volgorde: Eerst een nieuwe APV vaststellen en als die er is pas in gesprek gaan. Wat betekent dat er over een paar maanden weer artikelen verwijderd of terug toegevoegd kunnen worden.

Overigens blijft het college een beetje vaag over wie deze 'relevante partners' dan zijn. Gaat het hier alleen om handhavers, politie, brandweer, misschien Staatsbosbeheer of ook om inwoners en ondernemers? Graag antwoord hierop.

Voorzitter, ook bij het heetste hangijzer bij de herzieningen van deze APV, is het college niet echt verbindend geweest. Bij de aanpassing van de openingstijden van de horeca is er bijvoorbeeld niet gesproken met horecaondernemers of inwoners. Zeker de bewoners van het centrum zien de bui al hangen en vrezen voor een toename van overlast. GroenLinks wil graag weten waarom ook hier niet is gekozen om toch even in gesprek te gaan met bewoners van het centrum en ondernemers.

We hebben het hier overigens over het centrum, maar de aanpassing van de openingstijden geldt voor de horeca in héél Oosterhout. GroenLinks is benieuwd waarom deze keuze is gemaakt en er niet bijvoorbeeld gekozen is voor alleen het gebied met camerabewaking.

GroenLinks vindt het bovendien erg vreemd dat een pilot in het kader van verruimde openingstijden niet eerst wordt geëvalueerd. Tussen de regels door zal dit wel betekenen dat het volgens het college allemaal in orde is, maar GroenLinks ziet toch eerst graag de evaluatie voor wij een uitspraak doen over de openingstijden van de horeca. Het amendement van Gemeentebelangen zullen wij dan ook steunen.

Voorzitter, tot zover de bijdrage van GroenLinks.