Tijdens de raadsvergadering van 12 december 2006 heeft GroenLinks het woord gevoerd over de volgende onderwerpen: Begroting WAVA 2007, Beleidsplan Sociale Zekerheid 2007, Concernrapportage, Milieuwerkprogramma 2007, Wijziging van het Treasurystatuut, Nota van Uitgangspunten Mobiliteitsplan en de Wijziging APV.
0006087: WAVA
1. Inleiding:
Voorzitter, de financiële problemen van de WAVA vinden voor een belangrijk deel hun oorsprong in het verleden. In 2001 is de achteraf onbegrijpelijke beslissing genomen om de gemeentelijke bijdrage aan de WAVA in een periode van tien jaar volledig af te bouwen. Dit in ruil voor een eenmalige achtergestelde lening. Er werd een nieuwe structuur opgezet waardoor bepaalde risico’s in een BV ondergebracht werden. De BV zou winst moeten gaan maken en zo de teruglopende inkomsten van de gemeentes (en het Rijk) moeten opvangen. De realiteit is echter anders. De BV die winst zou moeten gaan maken is hier eigenlijk niet in geslaagd. Enkel in 2004 heeft de BV een winst van € 200.000 gemaakt. Alle andere jaren zijn er verliezen geleden.
2. Verantwoordelijkheden:
Uiteindelijk is nu het moment gekomen dat het Algemeen Bestuur van de WAVA bij de verschillende gemeenteraden komt voor een financiële bijdrage van € 10 miljoen. En dat roept vervolgens vragen op over de verantwoordelijkheden bij de WAVA. Al is het maar om te voorkomen dat zich in de toekomst weer zo’n situatie voordoet. Laten we de verschillende spelers in het veld eens doorlopen.
2.1 De directie van !GO
De directie van !GO is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken van de BV. Dat bij het aantreden van de nieuwe directie in 2002 binnen de WAVA het nodige moest veranderen was duidelijk. De directie is aan de slag gegaan met de meegegeven opdracht van de gemeentes: winst maken (met de daarbij behorende risico’s). Uit het rapport van Berenschot blijkt dat de interne organisatie van !GO niet op orde is. De kostprijs van producten is niet bekend. !GO vaart op open zee zonder kompas en instrumenten. In de toekomstvisie van !GO ontbreekt het nodige. Zeer opvallend is het advies van de directie over de toekomst van !GO. Waar de directie nog pleit voor het verder op afstand zetten van !GO en zelfs privatiseren zegt Berenschot juist dat het tegengestelde moet gebeuren. De gemeente moet meer invloed krijgen. De directie heeft vooral naar groei gekeken en daarbij de interne organisatie van !GO verwaarloosd.
2.2 De raad van commissarissen
De Raad van Commissarissen was de eerste instantie om de directie van !GO te controleren. Voor GroenLinks is het duidelijk dat zij volledig gefaald hebben. Ze waren niet op de hoogte van het direct werk project in de Randstad wat tot een verlies van € 1,1 miljoen euro heeft geleid. Adviezen uit 2004 over de inrichting van de financiële administratie en de aanstelling van een financiële man van buiten de organisatie zijn niet aangenomen. Berenschot zegt op pagina 45 van zijn rapport: “De directie en RvC van !GO moeten spoedig actie ondernemen op het punt van de bestuurbaarheid van !GO”. Een vernietigende conclusie. GroenLinks zal daarom mede namens CDA, SP, OF en D66 een motie indienen waarin wordt opgeroepen tot het onmiddellijke aftreden van de commissarissen van !GO.
2.3 De gemeentelijke bestuurders
Door de in gekozen structuur is het Algemeen Bestuur van de WAVA op afstand komen te staan. Hierdoor was het voor het AB moeilijker om op de hoogte te blijven van de dagelijkse gang van zaken bij !GO. Volgens artikel 13, lid 4 van de GR WAVA is een lid van het Algemeen Bestuur verantwoording schuldig over het door hem gevoerde beleid aan de gemeenteraad, die hem als lid van dit Algemeen Bestuur genoemd heeft. Wanneer de gemeenteraad vragen heeft over de WAVA moet zij dus bij deze bestuurder, in dit geval wethouder Oolhorst aankloppen. De gemeenteraad heeft dat op een aantal momenten gedaan. Zo heeft de fractie van Groen Brabant vorig jaar het voorstel gedaan om ook een onderzoek te doen naar het door de directie gevoerde beleid. Door wethouder Oolhorst is dat destijds afgewezen. De raad heeft de onderzoeksopdracht verder nooit kunnen zien. Met een kalkoen praat je immers ook niet over het kerstmenu. Een oordeel over het door de directie, RvC en Algemeen Bestuur gevoerde beleid van de afgelopen jaren ontbreekt dus. Kort geleden heeft GroenLinks nog vragen gesteld over de financiële gang van zaken bij de WAVA. De helft van de antwoorden van het College bestond er uit om te zeggen dat anderen verantwoordelijk waren. Hier was de directie van !GO verantwoordelijk voor, hier de Raad van Commissarissen en hier weer het Algemeen Bestuur. Als je dus vragen als raadslid hebt worden ze gewoonweg niet beantwoord. Door deze handelswijze van het College is het volgens GroenLinks niet goed mogelijk om als gemeenteraad je controlerende taak te vervullen.
3. De financiën:
Het krampachtig vasthouden aan de afspraak uit 2001 dat er toen nog een keer geld in de WAVA gestopt zou worden en dat ze vervolgens op eigen benen zou moeten staan is mede de oorzaak van het bedrag van € 10 miljoen dat nu opgehoest moet worden. Alle bijdrages die de afgelopen jaren zijn uitgespaard moeten we nu alsnog betalen. Een kwestie van verkeerde zuinigheid dus. Een ander punt waardoor de WAVA in de problemen is blijven zitten is het aanbestedingsbeleid van de gemeente geweest. Verschillende keren heeft de raad het College er op gewezen dat er meer werk bij de WAVA aanbesteed zou moeten worden. Keer op keer zei het College dat dit niet mogelijk was. Bij andere sociale werkvoorzieningen was dit echter wel mogelijk. En afgelopen zaterdag geeft wethouder Gerbrands in BN de Stem ineens aan dat er eigenlijk wel meer werk naar de WAVA kan gaan. In het verleden is er toch wat te krampachtig met deze zaak omgegaan. Het kon dus wel, maar het College wilde niet. Waarom is dat destijds niet gezegd. Dan is er nog de verkoop van de gebouwen. GroenLinks heeft daar altijd enige twijfels bij gehad. In de stukken is steeds terug te vinden dat de gebouwen nu verkocht worden met een terugkoop mogelijkheid over 10 jaar. Dan zal er een dusdanige overwaarde zijn dat dit gebruikt kan worden om de achtergestelde lening terug te betalen. Een jaar na de verkoop van de gebouwen blijkt ineens dat de achtergestelde lening nooit terugbetaald kan worden.
4. De toekomst
Hoe moet de toekomst voor de WAVA er nu uitzien? Volgens GroenLinks moet het vinden van passend werk voor de doelgroep centraal staan. Dit zijn naast WSW’ers ook reïntegratieactiviteiten voor de WAVA-gemeentes. GroenLinks wil dus niet terug naar de sociale werkplaats van vroeger. Een aantal veranderingen van de afgelopen jaren bij de WAVA waren nodig. Door het verdwijnen van productie naar landen in Azië en het veranderen van de groep van WSW-medewerkers was de omslag van een sociale werkplaats naar een bedrijf wat zich meer op dienstverlening gaat richten nodig. Hierdoor was het nodig om te komen tot een mix van reguliere werknemers en WSW’ers. Hier kunnen beide kanten wat leren en dit moet dan ook behouden blijven. Uitgangspunt moet steeds zijn het vinden van passend werk voor de doelgroep. Een voorbeeld: wanneer !GO een grote order kan krijgen moet deze aangenomen worden ook al moet hiervoor dan tijdelijk regulier personeel worden aangenomen. Het doel, namelijk het aan het werk houden van de doelgroep, wordt bereikt. Met allerlei commerciële avonturen moet het echter afgelopen zijn. Producten in China kopen om ze ergens anders tegen een kleine marge weer door te verkopen. Een uitstraling die meer bij een multinational hoort dan bij een regionaal bedrijf. Het zijn zomaar twee voorbeelden die eigenlijk te gek voor woorden zijn. Wat dit betreft wil GroenLinks vanaf deze plaats dan ook haar vertrouwen uitspreken in de huidige directie van !GO. Uit datgene wat wij tot nu toe gehoord hebben is ons duidelijk geworden dat de huidige directie met beide benen stevig op de grond staat en niet zomaar allerlei avonturen gaat ondernemen.
5. De sociale kant van de zaak:
Naast alle financiële zaken wordt in het rapport van Berenschot ook aangegeven dat er in het bedrijfsplan een paragraaf moet komen over sociale prestatie indicatoren met daarbij de te verwachten effecten van de voorstellen op het behalen van de sociale doelstelling. Berenschot geeft verder aan dat de afgelopen jaren het sociaal resultaat wat naar de achtergrond is geraakt door de grote nadruk die op de financiën is gelegd. GroenLinks zal een motie van de oppositie ondersteunen waarin gevraagd wordt naar een onafhankelijk onderzoek betreffende de sociale omstandigheden bij !GO. Op deze manier ontstaat er duidelijkheid over de werkelijke sociale omstandigheden bij !GO. Deze informatie is ook voor de gemeenteraad erg belangrijk aangezien het uiteindelijk gaat om het op een goede manier uitvoeren van de sociale werkvoorziening. De sociale omstandigheden van de werknemers van !GO zijn daarbij zeer belangrijk.
6. Tot slot:
Voorzitter, GroenLinks is van mening dat de gemeenteraad haar verantwoordelijkheid moet nemen wat betreft de instandhouding van de sociale werkvoorziening in Oosterhout. Dat betekent dat het noodzakelijk is om een bedrag van € 4,7 miljoen uit te geven om weer te zorgen voor de nodige financiële lucht bij de WAVA. Verder is het een goede zaak dat nu gekozen wordt voor het aanhalen van de teugels zodat de gemeentes weer inzicht krijgen in de gang van zaken bij de WAVA. Omdat de gemeentes uiteindelijk verantwoordelijk blijven voor geleden verliezen is dit een noodzakelijkheid.
0006089: BELEIDSPLAN SOCIALE ZEKERHEID 2007
Maatwerk:
In het beleidsplan sociale zekerheid wordt aangegeven dat er bij de reïntegratieactiviteiten meer van maatwerk gebruik gemaakt zal gaan worden. GroenLinks heeft bij eerdere beleidsplannen al opmerkingen gesteld over de manier waarop reïntegratie tot nu toe wordt vormgegeven. Wij hebben daarbij het idee dat net als in andere steden er in Oosterhout vooral trajecten worden ingekocht en dat daar dan vervolgens mensen bij gezocht worden. Het zou echter juist andersom moeten zijn. Naar iedere persoon moet individueel gekeken worden en vervolgens wordt samen met die persoon een traject overeengekomen waar deze persoon het beste in past. GroenLinks krijgt tot nu toe nog teveel geluiden waarbij zonder enige overleg aan een persoon een traject wordt opgelegd. GroenLinks zou dan ook graag van de wethouder willen horen op welke manier het meer inzetten op maatwerk vormgegeven gaat worden.
Niet-gebruik/huisbezoeken:
GroenLinks heeft al enkele keren het onderwerp huisbezoeken ter sprake gebracht. In deze gemeenteraad toen hier voor de eerste keer over gesproken werd in het beleidsplan sociale zekerheid en recent nog via een schriftelijke vraag om nadere informatie te krijgen over de gang van zaken bij zo’n huisbezoek. Als het gaat om het inzetten van een huisbezoek als middel om mogelijke fraude of onregelmatigheden is het College heel erg actief. Wanneer dan vanuit de gemeenteraad de vraag gesteld wordt om dan tegelijkertijd het niet-gebruik van voorzieningen mee te nemen is de reactie vanuit het College ineens wel erg lauw. Waarom dat verschil in reactie? En hoe zit het bijvoorbeeld met het informeren van bijstandsgerechtigden die 65-jaar oud worden. Er hebben GroenLinks signalen bereikt dat deze mensen wel een stevige brief krijgen over het feit dat eventueel teveel verstrekte bijstand altijd teruggevorderd kan worden, maar dat over de mogelijkheid van bijzondere bijstand in deze brief niet gesproken wordt.
WAO en WWB:
In het beleidsplan Sociale Zekerheid staat verder dat bij 60% van de uitkeringsgerechtigde personen sprake is van omstandigheden die (tijdelijk) een belemmering vormen voor arbeidsdeelname. Lichamelijke en psychische beperkingen zijn de belangrijkste redenen voor deze ontheffing. Dit heeft bij GroenLinks de vraag opgeroepen in hoeverre er hier sprake is van mensen die vroeger in de WAO zaten en vervolgens door het UWV, door sommigen ook wel het Lourdes van de Lage Landen genoemd, zijn goedgekeurd en hierdoor in de bijstand gekomen zijn. In de situatie van deze mensen is vaak niets verandert, maar ineens zijn ze weer volledig goedgekeurd voor werk. Uit landelijke cijfers blijkt dat maar 9% van deze mensen weer aan het werk komt. Kan de wethouder aangeven hoe dit in Oosterhout zit?
Werkmakelaar:
Naast de casemanager voor bijstandsgerechtigden wordt in dit beleidsplan de zogenaamde werkmakelaar geïntroduceerd. Wij vragen ons af of er nu niet allerlei mensen naast elkaar gaan werken? Daarnaast wordt ook aangegeven dat er bij het zoeken van werk voortaan minder van de persoon uitgegaan wordt. Volgens GroenLinks is dat nu juist weer in tegenspraak met het maatwerk waarover in dit beleidsplan gesproken wordt. GroenLinks vraagt zich overigens ook af of dit praktisch wel werkt. Uiteindelijk is niemand gebaat bij het moeten aanvaarden van een baan waar hij om de een of andere reden niet geschikt voor is.
WMO en WWB:
Op pagina 7 van het beleidsplan wordt gesproken over participatiebanen waarmee mensen maximaal 2 jaar met behoud van uitkering werk kunnen verrichten. Op pagina 8 wordt vervolgens een koppeling gelegd met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. GroenLinks wil hierbij nogmaals benadrukken dat werk als werk betaald moet worden. Deze middelen moeten dus niet ingezet worden om te dienen als goedkope werkgelegenheid.
0006090: CONCERNRAPPORTAGE
Voorzitter, zoals u weet heeft het afvalbeleid altijd al de warme belangstelling gehad van de fractie van GroenLinks. In september heeft de gemeenteraad het nieuwe afvalbeleid van Oosterhout vastgesteld. Een van de belangrijkste redenen voor dit nieuwe beleid, zoals die door het College aangevoerd is, is het feit dat het allemaal goedkoper zou worden. In de concernrapportage kwamen wij echter een nog al opmerkelijk stukje tegen, namelijk op bladzijde 35: “Binnen de nieuwe systematiek valt de afvalinzameling bij Sportbedrijven onder bedrijfsafval. Op basis hiervan zijn offertes aangevraagd en bleek een marktpartij goedkoper.” Natuurlijk is het een goede zaak dat de wethouder financiën op de kleintjes let. Elke besparing is er tenslotte weer een. GroenLinks kan zich echter goed voorstellen dat de wethouder afval zeer ontstemd was van deze mededeling. Zijn collega van financiën vindt hem blijkbaar te duur. Graag horen wij wat hier precies aan de hand is en of de collega van afval en financiën nog wel door een deur kunnen met elkaar.
0006092: MILIEUWERKPROGRAMMA 2007
In het Millieuwerkprogramma 2007 staat dat er in 2007 een luchtkwaliteitsplan opgesteld gaat worden. In dit luchtkwaliteitsplan zal in elk geval een beschrijving van de Oosterhoutse situatie komen te staan, het ambitieniveau van de gemeente Oosterhout en de maatregelen die genomen worden om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. In een schriftelijke vraag van GroenLinks geeft het College aan dat het afhankelijk is van de hoogte van het krediet van de te nemen maatregelen of dit plan door de gemeenteraad moet worden vastgesteld. Hiermee lijkt het alsof een luchtkwaliteitsplan een pure uitvoeringszaak van het College is met enkel een aantal technische maatregelen. Wanneer deze technische maatregelen vervolgens boven een bepaald bedrag komen is toestemming van de raad nodig.
Voorzitter, GroenLinks is van mening dat een luchtkwaliteitsplan meer is dan een pure uitvoeringszaak. Zo is het vaststellen van het ambitieniveau een duidelijk kader. En ook bij de te nemen maatregelen is er naar onze mening sprake van flinke politieke keuzes. Kijk maar naar de discussies rondom luchtkwaliteit die zich in andere gemeentes hebben afgespeeld. Volgens GroenLinks dient de raad dus altijd betrokken te worden bij (de uitgangspunten van) het luchtkwaliteitsplan. GroenLinks hoort graag van de wethouder of hij deze mening deelt. Indien nodig zullen wij hierover in tweede termijn een motie indienen.
MOTIE LUCHTKWALITEITSPLAN:
Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks, dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0006092: Milieuwerkprogramma 2007 de volgende motie in:
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 13 december 2006 en gehoord hebbende de beraadslaging met betrekking tot agendapunt 0006092: Milieuwerkprogramma 2007.
Overwegende:
- Dat het college aangeeft dat het luchtkwaliteitsplan afhankelijk van de hoogte van het krediet voor de te nemen maatregelen aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
- Dat er bij het luchtkwaliteitsplan sprake is van het vaststellen van een aantal kaders, zoals b.v. het ambitieniveau;
- Dat het vaststellen van kaders door de gemeenteraad dient te gebeuren;
- Dat er ook bij de te nemen maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren sprake is van politieke keuzes en niet van enkel uitvoeringsmaatregelen.
Verzoekt het College:
Het luchtkwaliteitsplan ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad.
W.J.W.A. van der Zanden
0006096: WIJZIGING VAN HET TREASURYSTATUUT
Binnen het tot nu toe geldende treasurystatuut was het de gemeente enkel toegestaan om te beleggen in middelen met een hoofdsomgarantie. B.v. obligaties waarbij gegarandeerd wordt dat aan het einde van de looptijd de belegging niet lager is dan de oorspronkelijke hoofdsom. In het treasurystatuut zoals dat nu aan de gemeenteraad wordt voorgelegd wordt hier een uitzondering op gemaakt. Er kan voortaan onder voorwaarde belegd worden in aandelen van energiebedrijven, in dit specifieke geval in aandelen Intergas. GroenLinks is eigenlijk geen voorstander van de mogelijkheid voor een gemeente om risicovol te gaan beleggen. In het geval van beleggingen in aandelen is hier altijd sprake van. GroenLinks is echter nog steeds principieel van mening dat de energievoorziening een overheidstaak moet zijn en dus niet aan de vrije markt moet worden overgelaten. Dit geldt zeker voor de netwerken van energiebedrijven. Het bezitten van aandelen van het netwerkbedrijf van Intergas is dus een publiek belang, ook wanneer een deel van deze aandelen dadelijk niet meer in publieke handen is. Vanwege deze bijzondere omstandigheid zal GroenLinks met de nu voorliggende wijziging van het Treasurystatuut instemmen.
0006097: NOTA VAN UITGANGSPUNTEN MOBILITEITSPLAN
Tijdens de opiniërende behandeling van de nota van uitgangspunten mobiliteitsplan heeft GroenLinks opmerkingen gemaakt over verschillende onderdelen hiervan. Wij hebben er toen voor gekozen om nog geen amendementen en moties in te dienen. Een aantal van deze opmerkingen zijn overgenomen:
1. Het toevoegen van een 11de variant op advies van de klankbordgroep die voor dit Mobiliteitsplan is opgesteld. In deze 11de variant wordt aangegeven dat er in het Mobiliteitsplan meer aandacht moet komen voor een afweging tussen de verschillende vormen van mobiliteit. Dus niet alleen aandacht voor autoverkeer, maar ook aandacht voor openbaar vervoer en de fiets.
2. De variant om te onderzoeken of er meer verkeer via de Van Oldeneellaan/ Paulusweg/ Sint Antoniusstraat geleid kan gaan worden is van tafel. Gezien de nu al problematische situatie op de kruising Paulusweg/ Sint Antoniusstraat een goede zaak.
Voorzitter, de volgende zaken blijven voor GroenLinks nog over:
1. De westelijke rondweg:
GroenLinks heeft tot nu toe steeds aangegeven een tegenstander te zijn van de aanleg van een westelijke rondweg om de Vrachelse Heide heen. Deze westelijke rondweg lost naar onze mening de verkeersproblemen aan de westzijde van Oosterhout niet op. In de nota van uitgangspunten staan naar de mening van GroenLinks genoeg varianten waarin gekeken wordt naar de verkeerssituatie aan de westzijde van Oosterhout. Daarnaast zal een westelijke rondweg leiden tot een grote schade aan de in dit gebied aanwezige natuur. Tot slot is GroenLinks er ook bang voor dat deze westelijke rondweg een ideale verbinding wordt om vanuit Teteringen naar de A27 respectievelijk A59 te gaan. Op deze manier helpen we de gemeente Breda dus met de afwikkeling van hun verkeer over Oosterhouts grondgebied. GroenLinks zal daarom een amendement indienen om het onderzoek naar een westelijke rondweg uit de nota van uitgangspunten te halen.
2. De oostelijke rondweg:
De oostelijke rondweg is nauw verbonden met de bouwplannen zoals die gepland staan aan de overkant van de A27. De mening van GroenLinks over deze bouwplannen is altijd heel duidelijk geweest. Ze zijn overbodig en niet gewenst. Alle argumenten die GroenLinks heeft tegen de bouwplannen aan de overkant van de A27 gelden ook voor de oostelijke rondweg. GroenLinks zal daarom een amendement indienen om het onderzoek naar een oostelijke rondweg uit deze beleidsnotitie te halen.
3. Parallelweg + Kalix Berna:
Een oplossing voor de verkeersproblemen aan de oostkant moet allereerst gevonden worden in het aanpassen van de Heistraat. GroenLinks vind het positief dat verder een onderzoek is opgenomen naar de aanleg van een parallelweg langs de A27. Deze parallelweg is volgens GroenLinks een goed alternatief om een oostelijke rondweg te voorkomen. In paragraaf 4.2 wordt naast de parallelweg ook ingegaan op een nieuwe aansluiting “Kalix Berna” in combinatie met een verbindingsweg tussen deze aansluiting en de Vijf Eikenweg. Van een weg door de boswachterij Dorst van de A27 naar de Vijf Eikenweg is GroenLinks een tegenstander. Beter zou gekeken kunnen worden of de parallelweg doorgetrokken kan worden tot de nieuwe aansluiting “Kalix Berna” om zo een verbinding tussen deze nieuwe aansluiting en de Vijf Eikenweg te realiseren. GroenLinks zal het onderzoek naar de parallelweg en de nieuwe aansluiting Kalix Berna afwachten en vervolgens haar standpunt over deze zaak bepalen.
4. Wegen binnen de stad:
Verder staan in de nota van uitgangspunten een groot aantal varianten genoemd met betrekking tot wegen binnen de stad. Tijdens de opiniërende behandeling van deze nota heeft GroenLinks hier al een aantal opmerkingen over gemaakt en soms al een voorkeur uitgesproken. Wij wachten de onderzoeken zoals ze gedaan worden af en zullen wanneer de resultaten hiervan beschikbaar zijn een definitief standpunt innemen.
AMENDEMENT WESTELIJKE RONDWEG:
Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks, dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0006097: Nota van uitgangspunten Mobiliteitsplan het volgende amendement in:
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 13 december 2006 en gehoord hebbende de beraadslaging met betrekking tot agendapunt 0006097: Nota van uitgangspunten Mobiliteitsplan.
Overwegende:
- Dat in de nota van Uitgangspunten Mobiliteitsplan wordt voorgesteld om onderzoek te doen naar een westelijke rondweg om Vrachelen 4/5 en de Vrachelse Heide heen;
- Dat deze westelijke rondweg zal leiden tot doorsnijding van de in dit gebied aanwezige natuur met de hierbij behorende ernstige schade aan deze natuur;
- Dat door de aanleg van een Westelijke Rondweg er een snelle verbinding ontstaat tussen Teteringen en de A27 respectievelijk A59;
- Dat er hierdoor extra verkeer vanuit Teteringen aangetrokken zal worden richting Oosterhout;
- Dat er in de nota van Uitgangspunten voldoende varianten zijn opgenomen om te komen tot een oplossing voor de verkeersproblemen aan de westkant van Oosterhout.
Besluit:
Op pagina 10 van de nota van Uitgangspunten Mobiliteitsplan de volgende tekst te schrappen:
• een westelijke rondweg vanaf Westrandweg. Indicatief tracé om Vrachelen 4/5 – en de Vrachelse Heide verder in de richting van de Bredaseweg.
Op pagina 12 van de nota van Uitgangspunten Mobiliteitsplan de volgende tekst te schrappen:
• Variant 8: Westelijke randweg
Indicatief tracé om Vrachelen 4/5 en de Vrachelse Heide verder in de richting van de Bredaseweg.
W.J.W.A. van der Zanden
AMENDEMENT OOSTELIJKE RONDWEG:
Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks, dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0006097: Nota van uitgangspunten Mobiliteitsplan het volgende amendement in:
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 13 december 2006 en gehoord hebbende de beraadslaging met betrekking tot agendapunt 0006097: Nota van uitgangspunten Mobiliteitsplan.
Overwegende:
- Dat in de nota van Uitgangspunten Mobiliteitsplan wordt voorgesteld om onderzoek te doen naar een oostelijke rondweg om Vrachelen 4/5 en de Vrachelse Heide heen;
- Dat deze oostelijke rondweg zal leiden tot doorsnijding van de in dit gebied aanwezige natuur met de hierbij behorende ernstige schade aan deze natuur;
- Dat er in de nota van Uitgangspunten voldoende varianten zijn opgenomen om te komen tot een oplossing voor de verkeersproblemen aan de oostkant van Oosterhout, zoals b.v. een parallelweg langs de A27.
Besluit:
Op pagina 10 van de nota van Uitgangspunten Mobiliteitsplan de volgende tekst te schrappen:
• Een oostelijke randweg vanaf Ekelstraat. Indicatief tracé door Oosterhout Oost en Vijf Eikenweg naar Burg. Materlaan.
Op pagina 12 van de nota van Uitgangspunten Mobiliteitsplan de volgende tekst te schrappen:
• Variant 9: Oostelijke randweg
Hierbij gaat het om een toekomstige oostelijke randweg vanaf Ekelstraat. Indicatief tracé door Oosterhout Oost en Vijf Eikenweg mogelijk naar Burg. Materlaan.
0006099: WIJZIGING APV
Een van de wijzigingen t.o.v. de huidige Algemene Plaatselijke Verordening is het opnemen van een zogenaamd bedelverbod. Uit antwoord op een schriftelijke vraag van onze fractie bleek vervolgens dat wanneer het College een gebied aanwijst waar dit verbod geldt en dit dan overtreden wordt er een proces verbaal volgt. In de praktijk betekent dit dus dat de persoon waarom het gaat een geldboete krijgt, die hij vervolgens niet zal kunnen betalen. GroenLinks is van mening dat dit geen oplossing is voor het probleem dat mensen bedelen, het is eerder het probleem wegstoppen. Deze mensen moeten geholpen worden zodat ze uit de problemen kunnen komen. Wij vinden deze aanpassing van de APV dus onzinnig en zullen met dit onderdeel van deze raadsnota niet instemmen.