Tijdens de raadsvergadering van 20 september heeft GroenLinks het woord gevoerd over de aanpassing van de Huijbregts-Schiedonlaan, de weg tussen Oosterhout en Dongen, de regionale samenwerking West-Brabant en de visie Glastuinbouwontwikkeling in Oosteind. Daarnaast heeft GroenLinks mondelinge vragen gesteld over de kwaliteit van de fietspaden aan de Sint Antoniusstraat, het Cruyffcourt en de huisvesting van de ORTS.

Mondelinge vraag huisvesting ORTS (Van der Zanden)

Op 1 augustus jl. had de ORTS haar ruimte in de oude brandweerkazerne moeten verlaten. GroenLinks is ter oren gekomen dat er op dit moment sprake is van onderhandelingen tussen de ORTS en het gemeentebestuur om de ORTS te gaan huisvesten in Wijkcentrum Heidehof. Klopt het dat hier op dit moment over onderhandeld wordt of dat dit de afgelopen tijd is gebeurd?



Mondelinge vraag kwaliteit fietspaden Sint Antoniusstraat (Van der Zanden)

In het jaarprogramma Openbare Ruimte 2012 staat op pagina 184 dat in 2013 de fiets- en voetpaden langs de Tilburgseweg herstelt zullen gaan worden. Ook zal de wortelopdruk verwijderd worden. Net zoals bij de Tilburgseweg zijn ook de fietspaden van de Sint Antoniusstraat, deze straat ligt in het verlengde van de Tilburgseweg, niet overal meer in goede kwaliteit. Ook hier is sprake van wortelopdruk. In het jaarprogramma Openbare Ruimte 2012 is over de Sint Antoniusstraat niets terug te vinden. Kunt u aangeven waarom dit het geval is en op welk moment ook deze fietspaden aangepakt zullen gaan worden.



Mondelinge vraag Cruyffcourt (Van der Zanden)

Voor de zomervakantie is het Cruyffcourt op het Slotjesveld geopend. Sindsdien wordt dit Cruyffcourt druk gebruikt en functioneert het dus goed. Graag horen wij van de portefeuillehouder wat tot nu toe de ervaringen zijn met het gebruik van dit Cruyffcourt. In het bijzonder zou GroenLinks willen horen of er tot nu toe al signalen bij de gemeente zijn binnengekomen dat het voorgekomen is dat bepaalde groepen jongeren andere groepen jongeren verdrongen hebben van het Cruyffcourt.



Mondelinge vraag Gommers en WOB (Van der Zanden)

Eind vorige week heeft de heer Gommers een brief en mail naar de gemeenteraad gestuurd over een verzoek om informatie/WOB verzoek dat hij gedaan heeft.  Dit betreft het bouwplan op de locatie Van Leijsen aan de Leijsenstraat. Uit zowel de brief als de mail maken wij op dat de heer Gommers om onduidelijke redenen deze informatie niet gekregen heeft. Graag horen wij van de portefeuillehouder wat hier precies aan de hand is.

0110050 Project burgemeester Huijbregts-Schiedonlaan, aanpassing vanaf het Markkanaal t/m het Goorke (Van Bruchem)

GroenLinks heeft wat betreft deze raadsnota maar één punt dat we aan de orde stellen, namelijk de veiligheid voor fietsers. De Fietsersbond schrijft dat het voorliggende project leidt tot een onveiliger situatie. Als redenen hiervoor geeft de Fietsersbond dat fietsers vaker moeten oversteken, dat ze de neiging zullen hebben door ‘rood’ te rijden, en dat de fietsers door de verkeerslichten en het aantal keren oversteken worden verleid om te spookfietsen. Graag horen we de reactie van de wethouder op deze kritiek, alvorens wij een standpunt bepalen over deze raadsnota.

0110058 Ontwerp-visie ontwikkeling glastuinbouw in doorgroei-gebied Oosteind (Van Bruchem)

GroenLinks is altijd heel duidelijk geweest over haar standpunt over glastuinbouw in Oosteind. GroenLinks vindt dat een uitbreiding van glastuinbouw niet past bij het dorp en het landschap. Dat er ruimte moet zijn voor glastuinbouw is duidelijk, maar dat zou moeten op plaatsen waar dit goed is ingepast en geconcentreerd kan plaatsvinden. Dan moet je meer aan bedrijventerreinen denken dan aan dit buitengebied. De huidige glastuinbouw is niet meer grondgebonden. De moderne glastuinbouw met hoge kassen en grote oppervlakten past niet in dit landschap.



GroenLinks heeft daarom heel veel moeite met het nu voorliggende bestemmingsplan. Dit plan is voor niemand goed: niet voor de tuinders omdat de mogelijkheden voor hen te beperkt zijn, niet voor het landschap, dat door het versnipperde glas ernstig wordt benadeeld en niet voor het woon- en leefklimaat van veel bewoners van het gebied.

De gemeenteraad van Oosterhout heeft in 2004 een besluit genomen over de ontwikkeling van glastuinbouw en GroenLinks is van mening dat ze dit besluit moet handhaven en verdere uitbreiding van glastuinbouw niet moet toestaan.



Wij zien ook veel onduidelijkheid in de verschillende uitspraken van de Raad van State in 2008, 2010 en de recente uitspraak van september 2011. Wij zijn dan ook niet overtuigd van de noodzaak om alle glastuinbouwbedrijven in dit gebied vergaande uitbreidingsmogelijkheden te geven. Het College heeft ons niet overtuigd. Mocht deze visie omgezet worden in een concreet bestemmingsplan is het belangrijk dat het college duidelijk beargumenteert waarom dit noodzakelijk is.



Als de voorliggende visie wordt doorgezet, betekent dit niet het eindpunt van een discussie die al heel lang loopt, maar de start van een nieuwe fase in de discussie met opnieuw lange procedures en uitspraken van de Raad van State. Naar onze mening moet de gemeente samen met de provincie op zoek gaan naar een oplossing voor de tuinders in het gebied.



Ten slotte wil ik benadrukken dat GroenLinks absoluut geen tegenstander is van glastuinbouw. Door het gesloten systeem, biedt deze sector veel mogelijkheden om productieprocessen op een innovatieve en een duurzame manier te organiseren en te ontwikkelen. Daarnaast onderschrijven wij het belang van deze sector voor onze economie. Echter wij vinden dat glastuinbouw op een duurzame locatie moet worden ontwikkeld waar er ook een economische toekomst ligt en er geen schade wordt toegebracht aan het landschap en het woon- en leefklimaat.

0110060 Strategische Agenda West Brabant 2012-2020 (Van der Zanden)

Voorzitter, GroenLinks is altijd al buitengewoon kritisch geweest over de regionale samenwerking in West-Brabant. En wanneer wij nu de concept strategische agenda voor West-Brabant lezen is precies datgene gebeurd waar wij altijd al bang voor waren: Een extra bestuurslaag waar vooral veel papier geproduceerd wordt, die zeer ondoorzichtig is en waar je als raadslid en ook collegelid nauwelijks enige invloed op hebt.



1.    De visie zelf

De concept-strategische agenda is een lijvig stuk geworden met veel moeilijk te doorgronden taalgebruik. Zo is een van de vier lijdende principes: “samenwerking in vier windrichtingen vanuit centrale ligging in de Zuidwestelijke Delta”. En verder vermeldt de visie dat “Maintenance een multidisciplinaire en crossectorale activiteit is, die alleen op wereldniveau te brengen is door een goede en duurzame samenwerking van alle spelers in de waardeketen”. Het zijn slechts twee voorbeelden van het onbegrijpelijke ambtelijke taalgebruik waar deze nota vol van staat. Verderop in de agenda staat wat meer concretere punten waar de komende jaren aan gewerkt moet worden. Echt duidelijk wordt het allemaal niet. Geen enkel punt is SMART geformuleerd. Een evaluatie na afloop van deze Strategische Agenda is dus niet mogelijk. Op deze manier is dus niet vast te stellen of de doelen bereikt zijn en of de samenwerking in West-Brabant wel meerwaarde heeft. In het uitvoeringsprogramma zijn wel meer concrete zaken terug te vinden. Maar het College antwoord in de schriftelijke vragenronde dat dit niet tijdens deze raadsbehandeling wordt vastgesteld. De betrokken partijen zullen het uitvoeringsprogramma nader vorm gaan geven. Over het meest concrete deel van deze strategische agenda gaat de gemeenteraad dus gewoonweg niet. Hierover later meer.



De vraag die dus gesteld moet worden, is wat nu eigenlijk de concrete waarde van deze agenda is. GroenLinks heeft hier grote vraagtekens bij. Op de momenten dat de regionale samenwerking van meerwaarde is, faalt deze. Wij geven u twee voorbeelden:

1)    De gemeente Oosterhout heeft samen met andere gemeenten in West-Brabant naast de gelden voor Integrale Dorpsontwikkeling (IDOP) gegrepen. Een lobby vanuit West-Brabant is veel te laat op gang gekomen, toen de gelden door de provincie al verdeeld waren. Juist bij dit soort zaken moet de regionale samenwerking als lobbyclub voor Westelijk Brabant actief zijn;

2)    Op de informatieavond van 6 september merkte de vertegenwoordiger van de BZW (Brabants Zeeuwse Werkgevers) op, dat regionale spreiding van bedrijventerreinen belangrijk is. In het uitvoeringsprogramma op pagina 19 staat het vermeld: “Herstructurering en revitalisering van bestaande bedrijventerreinen bepaalt mede de vraag naar nieuwe bedrijventerreinen”. Diezelfde BZW heeft echter een brief gestuurd tijdens de discussie rondom Oranjewoud die hier recht tegenin ging. Het wekt weinig vertrouwen als een van de externe partners die betrokken is bij het opstellen van deze agenda nu al aangeeft zich in de praktijk niet te gaan houden aan hetgeen er in de agenda wordt vastgesteld.



2.    Invloed raden

De invloed van de raden binnen de regionale samenwerking blijft uiterst klein. Zo was er deze keer geen gezamenlijke informatiebijeenkomst voor alle raden over de concept strategische agenda. Dit maakt een goede uitwisseling van ideeën over mogelijke in te dienen zienswijzen onmogelijk. De informatieavond zelf werd voor het grootste deel in beslag genomen door drie vertegenwoordigers van externe partijen die bij het opstellen van de visie betrokken waren. Het leek wel een mis met drie heren. Een discussie onder de raadsleden over de visie was niet mogelijk.



Wat het opstellen van de visie betreft, is de invloed van de externe partners groter geweest dan die van de raden zelf. Het uitvoeringsprogramma wordt zelfs helemaal niet door de raden vastgesteld. Welke zaken dadelijk prioriteit gaan krijgen, ligt dus buiten onze invloedssfeer. Hoe kun je zo als raad nog enige invloed hebben.



Voorzitter, we mogen vandaag zienswijzen indienen tegen de concept strategische agenda. We weten echter allemaal hoe dat gegaan is bij de strategische gebiedsvisie. Massa’s zienswijzen zijn door het bestuur van de samenwerking verworpen en de gebiedsvisie is gewoon vastgesteld. Wij zouden dan ook van de vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur van de samenwerking willen horen op welke manier hij zich in gaat zetten voor zienswijzen van de Oosterhoutse Raad? En hoe gaat hij zich opstellen in de stemming over de strategische agenda als de Oosterhoutse zienswijzen niet door voldoende andere gemeentes gesteund worden?



In een brief die vorig jaar juni door de Bestuurlijke Regiegroep aan de gemeenteraad van Geertruidenberg staat dat zij akkoord is met de volgende werkwijze omtrent zienswijzen: “Grote regionaal-strategische plannen, zoals de strategische agenda en de regionale structuurvisie worden in twee rondes aan de raden voorgelegd. Na de eerste ronde informeert het algemeen bestuur de raden van de gemeenten gemotiveerd omtrent de wijze waarop het ingediende zienswijzen beoordeelt of denkt te gaan beoordelen. Evenzo informeert het algemeen bestuur de raden van de gemeenten bij definitieve besluitvorming gemotiveerd over de wijze waarop het ingediende zienswijzen heeft beoordeeld en bij zijn besluitvorming betrokken heeft.” Is de conclusie van GroenLinks juist dat dit dus de eerste ronde van besluitvorming is en dat deze strategische agenda nog terugkomt in de raad?



Voorzitter, GroenLinks kan met deze Strategische Agenda weinig. Wij willen een stuk zien, met concrete en duidelijke actiepunten. Wie is waar voor verantwoordelijk en wanneer moet het gestelde doel bereikt zijn. Wanneer dit een opiniërende nota zou zijn van de gemeenteraad, zouden wij zeggen: “Komt u maar terug met een duidelijker en concreter stuk”.



3.    Duurzaamheid

Op het gebied van duurzaamheid vindt GroenLinks de nota onvoldoende. De kop van hoofdstuk 2 luidt: “In 2020 is West-Brabant, een sterke stad met een vitaal en eigen buitengebied”. Betekent dit dat hiermee bedoeld wordt dat de verschillende steden van West-Brabant aan elkaar vast mogen groeien of moeten we dit meer in figuurlijke zin lezen. Graag een reactie van het College. Op dit gebied van duurzaamheid stellen wij een tweetal wijzigingen voor in de vorm van amendementen:

a.    Geen opslag van kernafval in de Brabantse bodem

Dit gezamenlijke amendement met andere partijen is al toegelicht door de PVDA.

b.    Ecologische verbindingen en natuur buiten de EHS

Over ecologie wordt in de agenda gezegd dat dit een kwaliteit is die we moeten koesteren en benutten. Maar er is geen ambitie in hoofdstuk 2 opgenomen hoe het in 2020 gesteld zou moeten zijn met de biodiversiteit. Dit is niet alleen van belang voor het behoud van eco-systemen. Behoud en groei van de biodiversiteit is ook van economisch belang. Om dit te bereiken is aandacht nodig voor ecologische verbindingen en natuur. In het uitwerkingsprogramma staan een paar goede aanzetten, maar dit zou ook in het visie deel moeten staan. GroenLinks dient om deze reden het volgende amendement in.

AMENDEMENT ECOLOGISCHE VERBINDINGEN



Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks) raadslid voor de gemeente Oosterhout dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0110060: Strategische Agenda West Brabant 2012-2020 het volgende amendement in:



De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 20 september 2011 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0110060: Strategische Agenda West Brabant 2012-2020:



Overwegende dat:

-    In de Strategische Agenda West-Brabant 2012-2020 wordt aangegeven dat we de ecologische dragers van de regio moeten koesteren en benutten;

-    In hoofdstuk 2 geen ambitie is opgenomen hoe het in 2020 gesteld zou moeten zijn met de biodiversiteit;

-    Behoud en groei van de biodiversiteit ook van economisch belang is;

-    In het uitwerkingsprogramma een paar aanzetten staan, maar ook in het visie deel op dit onderwerp ingegaan zou moeten worden.



Besluit:



Raadsnota BI. 0110060 vast te stellen, met dien verstande dat het gestelde onder punt 2 wordt geschrapt en als volgt wordt gewijzigd:

“2. Een zienswijze in te dienen bij het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling West-Brabant om:



in hoofdstuk 2 onder de kop “Ecologische dragers in de regio” het volgende punt toe te voegen:



“De achteruitgang in de ontwikkeling van de biodiversiteit wordt omgebogen in een positieve ontwikkeling. De natuur- en watersystemen in de gebieden zijn daarom beschermd en worden verbeterd door deze goed met elkaar te verbinden.”



W.J.W.A. van der Zanden

0110067 Aanvaarding MER N629 (Van Bruchem)

GroenLinks is net als het college en de provincie van mening dat de opgestelde MER voldoende informatie bevat om een besluit te nemen uit de alternatieven en oplossingen.

Natuurlijk zullen bij de verdere uitwerking van het gekozen alternatief nog op een gedetailleerder niveau veel zaken moeten worden onderzocht.



GroenLinks is het niet eens met het door Gedeputeerde Staten gekozen voorkeursalternatief. Onze voorkeur gaat uit naar het O+. Dit alternatief is waarschijnlijk wel duurder, maar het alternatief scoort verreweg het beste op effecten voor natuur en landschap. Daarnaast is het probleemoplossend vermogen van dit alternatief vergelijkbaar aan het alternatief Parallel Noord. Wij vinden dan ook dat dit alternatief de voorkeur zou moeten hebben en dienen hiervoor een motie in.



Verder hebben wij onze bedenkingen bij de termijn waarop de oplossing moet worden gerealiseerd. Alle oplossingen zijn berekend met als uitgangspunt de realisering van Oosterhout-Oost en Everdenberg-Oost.

Met name de ontwikkeling van woningbouw in Oosterhout-Oost is hoogst onzeker, ook gezien de huidige verwachtingen voor de behoefte aan woningbouw in de toekomst.

Het verzoek van de gemeenteraad van Dongen om het besluit uit te stellen en verder te praten over de alternatieven kan GroenLinks begrijpen. Streven moet zijn om in gezamenlijkheid een dergelijk plan voor te bereiden.Wel vindt GroenLinks het momenteel door Dongen voorgestane alternatief met een nieuwe brug over het kanaal en een doorsnijding van bestaand natuurgebied (EHS) verreweg het slechtste alternatief. Wij zijn van mening dat het landschap en natuur zo min mogelijk moet worden aangetast.Gezien dit laatste zullen wij de motie van het CDA dan ook niet steunen.