Tijdens de raadsvergadering van 26 juni heeft GroenLinks het woord gevoerd over het Santrijngebied en de structuurvisie van de Gemeente Oosterhout. Verder heeft GroenLinks een motie ingediend over het realiseren van een watertappunt in Oosterhout.
0120047 Santrijngebied
Voorzitter, in de vergadering van januari 2012 is GroenLinks al uitgebreid ingegaan op het Masterplan Santrijngebied. Ik zal mij in deze bijdrage tot een tweetal punten beperken, de ingang van de Bussel en de Parkeergarage.
1) Ingang van de Bussel
GroenLinks heeft in januari aangegeven dat de meest logische ingang van de Bussel aan de kant van het Torenplein is. Net zoals een groot aantal andere partijen. Het College laat in de bouwenvelop de mogelijkheid van een ingang aan het Basiliekplein nog steeds open. In antwoord op schriftelijke vragen geeft het College aan dat het na afronding van het Schetsontwerp met de raad in gesprek zal gaan over de uiteindelijke keuze van de locatie, de argumenten en de vormgeving van de entree. De concrete vraag van GroenLinks is of de raad op dat moment de definitieve keuze kan maken waar de ingang komt te zitten. Kortom, is het een gesprek of is het besluitvorming.
2) De parkeergarage
In het geactualiseerde Masterplan wordt er in het Santrijngebied een parkeergarage gerealiseerd met daar bovenop een aantal woningen. In de vergadering van januari 2012 heeft GroenLinks de suggestie gedaan om te kijken naar een knip in de plannen van het Santrijngebied. Dus de parkeergarage op een later tijdstip realiseren. Hoewel er verschillende fases in het plan zitten, is deze knip er in de praktijk niet. De realisatie van woningen zal nodig zijn om de plannen in het Santrijngebied te kunnen financieren. En voordat de woningen gerealiseerd moeten worden, zal eerst de parkeergarage gebouwd moeten worden. Andersom kan het simpelweg niet.
Over de parkeergarage zegt het College twee dingen in de raadsnota en beantwoording van de schriftelijke vragen:
1) “Over een periode van 10 jaar is het onrendabele deel van de exploitatie van de parkeergarage gemiddeld per jaar € 192.000, derhalve in 10 jaar tijd € 1,92 miljoen”
Naar aanleiding van een vraag van GroenLinks heeft het College de parkeerexploitatie van het Santrijngebied verstrekt. Hier wordt keurig netjes per jaar het exploitatiesaldo vermeld. Van 2016 tot en met 2030 is dit exploitatiesaldo negatief. Wanneer je alle bedragen bij elkaar optelt, kom je op een totaal negatief bedrag van € 2,24 miljoen.
Het onrendabele deel van de exploitatie is dus ongeveer € 300.000 hoger dan het College aangeeft. Daarnaast is de parkeergarage gedurende 15 jaar onrendabel en niet gedurende 10 jaar zoals gesuggereerd wordt door het College in de raadsnota.
2) De parkeergarage is volgens het College op de lange termijn rendabel.
Vanaf 2031 zijn de exploitatiesaldi van de parkeergarage positief. Wanneer je kijkt naar het totale exploitatiesaldo dan zal dit vanaf 2031 dus weer gaan stijgen. In het jaar 2052 (!) zal het totale exploitatiesaldo voor het eerst positief zijn om uiteindelijk in 2055 uit te komen op rond de € 1 miljoen positief. Op de lange termijn betekent voor dit College dus na een periode van 36 jaar.
Voorzitter, deze informatie was enkel te vinden in een bijlage, die per abuis niet ter inzage gelegd was en pas na een vraag van GroenLinks beschikbaar is gesteld. Het College stelt in de raadsnota de zaak dus overduidelijk positiever weer dan ze in werkelijkheid is.
Deze parkeergarage is naar de mening van GroenLinks een enorm financieel risico. Er is geen commerciële exploitant te vinden, die een dergelijke garage zal willen exploiteren, of er zal flink geld bij moeten vanuit de gemeente. Dat betekent dus dat alle risico’s van deze parkeergarage uiteindelijk op het bordje van de gemeente terecht zullen gaan komen. Deze risico’s zullen zich voordoen wanneer
1) De inkomsten uit parkeren (in de garage of de rest van Oosterhout) tegen vallen. De tegenvallende inkomsten moeten dan uit de lopende begroting van de gemeente Oosterhout gecompenseerd gaan worden.
2) De parkeertarieven om wat voor reden dan ook niet met 10 cent per twee jaar kunnen stijgen. Een bijbehorende berekening geeft aan dat een stijging van 10 cent per drie jaar tot een parkeerfonds zal leiden dat een zwaar negatief saldo heeft.
Voorzitter, de risico’s van het nu bouwen van een parkeergarage in het Santrijngebied zijn naar de mening van GroenLinks zeer groot. Wij betwijfelen dan ook ten zeerste of de exploitatie van een dergelijke parkeergarage binnen het gesloten systeem van het Parkeerfonds wel mogelijk is. En waarom deze risico’s zo groot zijn, is de afgelopen tijd zeer goed duidelijk geworden. Met ingang van 1 april zijn in Oosterhout de laagtarief parkeerplaatsen opgeheven. Dit heeft, zo is inmiddels duidelijk geworden geleid tot een afname van de opbrengsten van het parkeren in Oosterhout. En dat betekent dat ramingen over de mogelijke opbrengsten van het parkeren, en dus zeker ramingen tot 2055, gewoonweg natte vingerwerk zijn. Wanneer er om wat voor reden dus sprake is van een verandering van het aantal mensen dat parkeert in de Oosterhoutse binnenstad kan dit tot flinke negatieve financiële gevolgen leiden.
Inmiddels is besloten dat met ingang van 1 juli de laagtariefplaatsen weer terugkomen. Dit is gebeurd naar aanleiding van een oproep van de Oosterhoutse winkeliers, die volgens eigen zeggen, hun aantal klanten zagen teruglopen door het afschaffen van de laagtariefplaatsen. Nu instemmen met de parkeergarage betekent echter dat de gemeenteraad ook instemt met het laten stijgen van de parkeertarieven per 2 jaar met 10 cent per uur. Hier vanaf wijken betekent meteen een groot financieel gat in het parkeerfonds. Wanneer de Oosterhoutse winkeliers dus op een bepaald moment weer komen met een oproep om wat te doen aan de hoogte van de parkeertarieven in Oosterhout, gaan wij er dan ook vanuit dat alle partijen die vandaag voor de parkeergarage gaan stemmen, hier niet op in zullen gaan en blijven vasthouden aan een stijging van de tarieven per 2 jaar met 10 cent per uur. Wij horen graag van deze partijen en ook van de wethouder of zij dus bij deze ook de parkeertarieven tot in de verre toekomst vastleggen.
0120058 Structuurvisie
De startzin van de voorliggende structuurvisie luidt: “Oosterhout is continu bezig met het versterken van de positie, de structuur en de kwaliteit van de stad, de kleine kernen en het buitengebied.” Het college zegt dat dit de basis is voor het beleid en de projecten van de gemeente. GroenLinks zet hier vraagtekens bij, want een belangrijke kwaliteit blijft onderbelicht, namelijk de aantrekkelijkheid en variatie van het landschap.
Het landschap in onze gemeente bestuut uit natuurgebieden met zandverstuivingen, bossen en vennen en het kleinschalige agrarische landschap in het zuiden en oosten overgaand in de uitgestrekte open kleipolders in het noorden en westen. Dit landschap wordt zowel door agrariërs als terreinbeheerders in stand gehouden en verder ontwikkeld. Samen met de belangrijke cultuurhistorische waarden, zoals boerderijen, kloosters, dorpen, het stadscentrum en de restanten van de Zuiderwaterlinie bepaalt dit de kwaliteit van Oosterhout.
GroenLinks vindt dat deze waarden moeten worden gekoesterd en ontwikkeld, omdat ze direct de leefruimte en leefbaarheid beïnvloeden. Het trekt bezoekers, toeristen, recreanten en ook bewoners naar Oosterhout en bindt hen aan Oosterhout. Mensen die van buiten Oosterhout onze gemeente bezoeken, zijn bijvoorbeeld enthousiast over de afwisselende natuur van boswachterij Dorst, het karakteristieke kerkdorp Den Hout en de mooie kloosters (heilige driehoek). Dat moeten we dus koesteren en uitdragen.
Natuurlijk zijn evenementen, infrastructuur, voorzieningen, voldoende woningen en werkgelegenheid ook belangrijke aspecten, maar deze zijn veel minder onderscheidend van andere Brabantse gemeenten. Dit college lijkt in de structuurvisie juist de nadruk te leggen op deze laatste elementen en vergeet daarbij de essentie.
GroenLinks vindt er meer aandacht moet zijn voor voorzieningen waarmee de stadsbewoners en bezoekers meer kunnen genieten van het buitengebied. Hier moet een beleid voor komen. Het is goed dat niet overal alles kan, maar dat er gericht ontwikkelingen worden nagestreefd. De te ontwikkelen mountainbikeroutes zijn hiervan een goed voorbeeld.
Als we dan lezen dat het college vindt dat bijvoorbeeld de belangen van de weg N629 altijd gaan boven de belangen van het Landschapspark, dan is dit een volstrekt verkeerde insteek. Het is niet of of maar en en! Het Landschapspark staat voor de versterking van de natuurgebieden en recreatieve mogelijkheden.
Oosterhout is een heel mooie gemeente en dat moeten we benutten. Er hoeven geen keuzes te worden gemaakt tussen in dit geval wegen en het landschap. Wij kunnen een prachtig landschap behouden en versterken en daarnaast ook wegen aanpassen en de veiligheid verbeteren. Dit vergt goede integrale en creatieve planvorming waarin alle belangen en mogelijkheden in beeld worden gebracht. Een dergelijke insteek biedt altijd voldoende opties. Dat zou wat ons betreft de uitstraling moeten zijn van deze structuurvisie. Het behoud van natuur, landschap en cultuurhistorie moet de gemeente niet doen omdat het ‘moet’ (van Europa, het Rijk of de provinicie) maar iets wat de gemeente graag doet omdat het voor Oosterhout essentieel is.
Dan de woningbouw. GroenLinks is het er niet mee eens dat er een zoekgebied woningbouw in de structuurvisie wordt opgenomen. Niet ten zuiden van het lint Oosteind, zoals het college dat wil en ook niet op een andere locatie. Er is genoeg ruimte (en zelfs al in bestemmingsplannen vastgelegd) om het aantal woningen, zoals met regio en provincie, zijn afgesproken te realiseren.
In de periode 2012 tot 2030 zou Oosterhout 3055 woningen moeten realiseren, terwijl er nu al 3351 woningen in de harde plannen staan (tot 2022!). Natuurlijk is het altijd handig, gezien de ervaringen uit het verleden, om rekening te houden met een zekere overcapaciteit. Maar die is er al en mocht dat niet voldoende zijn dan ziet GroenLinks veel meer mogelijkheden in inbreidingslocaties binnen de bestaande stadsgrenzen, kijk bijvoorbeeld naar de plannen voor de Warandepoort, VandeMade terrein en meer recent voor woningen aan de Bredaseweg.
Wel zijn wij van mening dat er beperkt aantal woningen in Den Hout en Oosteind moet worden gerealiseerd, waarbij we vooral denken aan woonzorg- en starterswoningen.
Samenvatting is de reactie van GroenLinks op de voorliggende Structuurvisie samen te vatten in:
1. Meer aandacht voor landschap, natuur en cultuur, niet alleen in woorden maar ook vooral in daden, want dit vormt geen rem maar juist een belangrijke kracht voor de ontwikkeling van Oosterhout.
2. Zoekgebied woningbouw is overbodig en hoort niet in de structuurvisie thuis, gezien de gemaakte en reeds geplande woningen.
Motie Openbaar Watertappunt
In Brabant hebben wij de beschikking over drinkwater van een bijzonder goede kwaliteit. Dit water is onder meer afkomstig van de twee waterwinningen in Oosterhout.
Net als vele anderen ergeren we ons het grote gebruik van plastic flesjes, en de vervuiling die dat te weeg brengt. Vroeger was er in elk dorp wel een pomp te vinden waar men water kon tappen en ook nu waardeer ik het als toerist, bezoeker en wandelaar enorm als ik ergens kom waar ik mijn waterflesje kan vullen en/of even wat water kan drinken. In maart hebben Provinciale Staten van Noord-Brabant een motie aangenomen waarin aan Gedeputeerde Staten is gevraagd, om, als aandeelhouder van Brabant Water voor te zorgen dat er in elke gemeente van Brabant een openbaar watertappunt wordt geplaatst. Nu heeft de gemeente Oosterhout de kans om op korte termijn en zonder of eventueel tegen zeer beperkte kosten een watertappunt te realiseren; daarom dienen wij de volgende motie in.
Ondergetekenden T.P.M. Roovers-Huijben (CDA), A. Hessels (PvdA), W. van Neutegem (D66), G. Oomen (OF) en A. van Bruchem (GroenLinks), raadsleden van de gemeente Oosterhout, dienen met de verwijzing naar artikel 37 van het reglement van Orde voor de gemeente Oosterhout de volgende motie in.
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 26 juni:
Constaterende dat:
Provinciale Staten van Noord-Brabant op 30 maart 2012 een motie van CDA en GroenLinks hebben aangenomen. Hier wordt aan Gedeputeerde Staten gevraagd om in iedere Brabantse gemeente, waar BrabantWater verantwoordelijk is voor de drinkwatervoorziening, een openbaar tappunt te plaatsen. Tevens wordt GS verzocht om binnen het provinciehuis en bij ontvangsten elders kraanwater te serveren.
Overwegende dat:
• kraanwater 5 maal vaker gecontroleerd, 500 maal goedkoper & 1000 maal beter voor milieu is dan flessenwater.
• het wenselijk is dat in het centrum van Oosterhout een openbaar watertappunt aanwezig is waar meegebrachte flessen kunnen worden gevuld;
• de non-profitorganisatie Jointhepipe.org ervaring heeft met het zowel binnen en buiten plaatsen van kraanwatertappunten die hufterproef zijn, waarbij een gedeelte van de opbrengst ten goede komt aan drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden. Dit past in het MVO-beleid van BrabantWater;
• de Tweede Kamer (motie Gerda Verburg) ertoe over is gegaan om kraanwatertappunten te installeren en geen flesjes water meer te verstrekken.
• een openbaar watertappunt bijdraagt aan de profilering van de binnenstad van Oosterhout
• een openbaar watertappunt een meerwaarde heeft voor de vele evenementen die Oosterhout organiseert
• een openbaar watertappunt past bij een duurzaam Oosterhout
• het goed is als Brabant Water die verschillende grondwaterwinningen heeft binnen de gemeente Oosterhout, zichtbaarder wordt in Oosterhout
• ook in andere Brabantse gemeenten (waaronder Breda en Boxtel) reeds openbare watertappunten zijn gerealiseerd.
Verzoekt het college
• om het initiatief te nemen om afspraken te maken met de provincie, zodat BrabantWater in samenwerking met Jointhepipe.org of een soortgelijke organisatie in het centrum van Oosterhout een openbaar watertappunt plaatst;
• om binnen het gemeentehuis en bij ontvangsten elders kraanwater te serveren en geen flessenwater.
En gaat over tot de orde van de dag.
Oosterhout, 26 juni 2012