Tijdens de raadsvergadering van 15 april 2008 heeft GroenLinks/D66 het woord gevoerd over de modernisering van de WSW, het actieprogramma Jong en de Nota grondbeleid.

0008020 Startnotitie modernisering Wet Sociale Werkvoorziening (Van der Zanden)

Voorzitter, naar de mening van de fractie van GroenLinks/D66 is aan de gemeenteraad een nota voorgelegd met daarin een aantal duidelijke keuzes. Wij zijn hierbij tot de volgende vier keuzes gekomen:

1. De gemeente voert de regie op beleidsniveau. De uitvoering ligt bij het SW-bedrijf.

In lijn met de beslissingen, die enige tijd geleden genomen zijn om de invloed van de gemeente op WAVA/!GO te vergroten, is GroenLinks/D66 er een voorstander van dat de gemeente op beleidsniveau de keuzes maakt die nodig zijn. De uitvoering kan vervolgens door WAVA/!GO gebeuren. Zelf de uitvoering gaan regelen is gezien de gegroeide situatie onhaalbaar en onbetaalbaar. Elk ander scenario leidt tot weinig of zelfs geen invloed van de gemeente op beleidsniveau en is dus onwenselijk.'

2. Persoonsgebonden budget

Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks/D66 hierbij een voorstander is van maatwerk. Per persoonsgebonden budget moet goed gekeken worden naar de individuele situatie van de WSW-er. De organisatie moet zich dus aan de WSW-er aanpassen en niet andersom.

3. Cliëntenparticipatie

Aangezien GroenLinks/D66 er een voorstander van is dat de gemeente de regie op beleidsniveau voert, betekent dit ook dat de cliëntenparticipatie op het niveau van de individuele gemeentes dient plaats te vinden. Beleid kan immers per gemeente verschillen. In eerste instantie lijkt ons de meest praktische oplossing om aan te sluiten bij de bestaande clientenraad Sociale Zekerheid. Vanzelfsprekend moet wel duidelijk vastgelegd worden dat de WSW-ers hierin voldoende vertegenwoordigd zijn. Mocht deze situatie al werkende weg niet goed blijken te werken, dan staat voor ons altijd nog de mogelijkheid open van een aparte WSW-cliëntenraad.

4. Doelgroepenbeleid

GroenLinks/D66 is een voorstander van het handhaven van de huidige methode, waarbij de persoon, die het langst op de wachtlijst staat aan de beurt komt voor plaatsing. Methodes waarbij bepaalde groepen steeds voorrang krijgen, leiden wat ons betreft voor onaanvaardbaar lange wachttijden voor de andere personen, die niet binnen deze groepen vallen.

0008021 Actieprogramma Jong (Van der Zanden)

Speerpunten

Het “Actieprogramma Jong” staat vol met speerpunten en zinnen waar je het eigenlijk niet mee oneens kunt zijn. Wij missen echter ook een aantal zaken in deze nota en bepaalde speerpunten zijn ruim geformuleerd. Wat betreft de financiële paragraaf valt het ons opnieuw op dat veel geld in de organisatie gaat zitten en er relatief weinig beschikbaar is voor allerlei concrete projecten zelf. Wij maken deze opmerking niet voor de eerste keer.

Vertrouwen geven

Eén concreet voorstel betreft de jongerenraad. GroenLinks/D66 is van mening dat deze jongerenraad echt wat te vertellen moet hebben. Dus met eigen verantwoordelijkheden en een eigen budget. En vanuit dit huis moet er dan niet meteen nee gezegd worden als iets niet helemaal binnen de lijntjes past of het idee gedurfd is. Wij willen de toekomstige jongerenraad hiervoor het nodige vertrouwen meegeven. Deelt het College onze visie hierop? Overigens zijn er op dit gebied in den lande allerlei interessante projecten. Een zeer interessant aanvullend project is het schaduwcollege van B&W wat in Rotterdam gevormd is. De burgemeester en elke afzonderlijke wethouder wordt gekoppeld aan een jongere van tussen de 18 en 27 jaar. Op deze manier kunnen beide wat leren van elkaars leefwereld. Is het College bereidt om naar de mogelijkheden van zo’n schaduwcollege te kijken?

Binding van jongeren aan de stad

Voorzitter, het College wil ook werk maken van het aantrekken van hoger onderwijs in Oosterhout. Een mbo-opleiding is er al en misschien zijn er wel mogelijkheden tot een hbo-opleiding. Naar de mening van GroenLinks/D66 betekent dit, dat er voor deze groep dus ook zelfstandige huisvesting beschikbaar moet komen in Oosterhout. Dit betekent dus goedkope huurappartementen in de vorm van een soort studentenflats.

Op dit moment is het zo dat veel jongeren van 18 jaar vertrekken richting Universiteit en Hoge School in andere steden. Dit zal ook in de toekomst niet te voorkomen zijn. Willen we proberen om jongeren aan Oosterhout te binden, dan zullen we er voor moeten zorgen dat pas afgestudeerde jongeren (weer) in Oosterhout willen en kunnen gaan wonen. Op dit moment is het woningaanbod voor die groep onvoldoende naar de mening van GroenLinks/D66.

Bij huurwoningen is er op dit moment een gemiddelde wachttijd van 4 jaar, de woningen in de Burcht uitgezonderd, maar daar wil niemand wonen. Wil je er als Oosterhoutse jongere op tijd bij zijn, dan kun je je maar beter inschrijven voordat je als 18-jarige naar de Universiteit gaat. Dan heb je met een beetje geluk een huurwoning als je na 4 of 5 jaar bent afgestudeerd. Of die dan ook betaalbaar is, is een tweede. Voor deze categorie moet naar de mening van GroenLinks/D66 gedacht worden aan huurwoningen met een huurprijs van onder de € 400 per maand. En juist dit soort woningen worden binnenkort massaal gesloopt in Slotjes-Midden.

Op het gebied van starterswoningen was er tijdens de House Party in Oosterhout een aanbieder aanwezig die al voor € 120.000 een starterswoning kan realiseren. Het kan dus wel, alleen gebeurd het om de een of andere reden in Oosterhout nog steeds niet.

GroenLinks/D66 zal daarom samen met de PVDA en de SP een motie indienen waarin het College wordt opgeroepen om bij de nieuwe woonvisie, die dit jaar opgesteld gaat worden, met voorstellen te komen over percentages/ hoeveelheden goedkope huurwoningen (maximaal € 400 per maand), goedkope koopwoningen (maximaal € 120.000) en huisvesting voor de studenten aan de toekomstige mbo en andere opleidingen.

MOTIE GOEDKOPE WONINGEN-PROGRAMMA JONG

Ondergetekenden, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66), A. Hessels (PVDA) en J. de Hoog (SP), raadsleden voor de gemeente Oosterhout dienen met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0008021: Actieprogramma Jong de volgende motie in:

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 15 april 2008 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0008021: Actieprogramma Jong:

Overwegende dat:

Een van de steekwoorden van het programma JONG het realiseren van een breed aanbod aan betaalbare huur- en koopwoningen is;

Er een mbo-opleiding gevestigd gaat worden in Oosterhout en dat er actief gezocht gaat worden naar vestiging van hbo-opleidingen in Oosterhout;

Er in Oosterhout dus ook woonruimte dient te komen voor de studenten op deze mbo-opleiding en de toekomstige hbo-opleidingen;

In het actieprogramma JONG wordt aangegeven dat jongeren aan Oosterhout gebonden dienen te worden;

Juist voor de doelgroep startende jongeren op de woningmarkt goedkope huurwoningen met een huur van maximaal € 400 per maand en goedkope koopwoningen met een prijs van maximaal € 120.000 gerealiseerd dienen te gaan worden.

Verzoekt het College:

Bij het aanbieden van de nieuwe Woonvisie te komen met een concreet standpunt (indien mogelijk met aantallen/percentages) voor de volgende soort woningen:

* Huurwoningen met een maximale huurprijs van € 400 per maand;

* Koopwoningen met een maximale prijs van € 120.000;

* Woonruimte voor studenten aan mbo- en eventuele te realiseren hbo-opleidingen in Oosterhout.

W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66)

A. Hessels (PVDA)

J. de Hoogh (SP)

Discotheek

Op pagina 24 van het actieprogramma “Jong” wordt gesproken over het begeleiden en stimuleren van ondernemers die plannen hebben om in Oosterhout b.v. een discotheek te beginnen. Dat is nu ook weer zoiets waar je het eigenlijk niet mee oneens kunt zijn. Maar we kregen wel een deja-vu gevoel. Zo staat op pagina 17 van het Politiek Akkoord voor de raadsperiode 1998 – 2002 (!!), gesloten op 9 april 1998 tussen de fracties van Gemeentebelangen, CDA, VVD en PVDA letterlijk te lezen: “De inspanningen om te komen tot een disco zullen onverminderd worden voortgezet”. Wij vertrouwen erop dat het College veel zal begeleiden en stimuleren, maar vinden dit een prachtig voorbeeld van de vaagheid van de nota. Het is een punt waar iedereen het mee eens is, je haalt het altijd en de kans is groot dat er niets concreets gebeurt. GroenLinks/D66 vindt dat het College op dit punt eens duidelijk moet worden. Of er wordt serieus werk van gemaakt, of we zeggen gewoon dat het niet realiseerbaar is. Want de discotheek begint toch steeds meer op een soort worst te lijken, waar de Oosterhoutse jongere nooit een hap uit zal kunnen nemen.

0008023 Nota Grondbeleid (Velds)

GroenLinks/D66 heeft bij de eerste behandeling van de grondnota al een duidelijke mening gegeven over deze nota. Wij willen dan ook niet de hele discussie herhalen, maar alleen terugkomen op de punten waar wij en anderen kritiek op hadden. En dan de punten waarover GroenLinks/D66 denkt dat het college onvoldoende heeft gereageerd op de gemaakte opmerkingen. Dat gaat over de beslispunten 5 over de vaststelling van de grondprijs en  7 over de afspraken met Cires. Waarbij wij onder andere opmerkingen hadden over kaders die naar onze mening vaag waren. Het memo van VD2 Advies, dat wij vorige week ontvingen, sterkt ons in die mening. Het roept dan ook de vraag op of de gemeenteraad wel in kan stemmen met een nota waar zoveel kritiek op geleverd kan worden.

Voorzitter, bij de vorige behandeling hebben wij gezegd dat het hanteren van marktconforme prijzen voor onze fractie een veel te ruim begrip is. Marktconform zegt namelijk helemaal niets, omdat het onduidelijk is waar de prijzen dan wel conform mee zijn. Zelfs in met Oosterhout vergelijkbare steden worden verschillende grondprijzen gehanteerd. De heer Westra van Cires wijst in zijn brief aan de gemeenteraad ook al op dat aspect. Wij blijven daarom van mening dat de gemeenteraad betrokken moet zijn bij de vaststelling van de grondprijzen. Dit om adequaat te kunnen reageren op wisselende omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de woningmarkt en economische omstandigheden. GroenLinks/D66 dient daarom het volgende amendement in:

AMENDEMENT

Ondergetekende M.F.Velds, raadslid van de Gemeente Oosterhout dient het volgende amendement in:

De Raad van de Gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 15-04-2008 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot het agendapunt 0008024 nota Grondbeleid 2008-2012

Overwegende:

dat gezien de enorme belangen niet wenselijk is om de concrete invulling van de grondquotesystematiek door het college te laten vaststellen.

dat het de voorkeur geniet om jaarlijks een voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen zoals dat met grondprijzen tot nu toe gebruikelijk was

dat de onderhandelingspositie van het college eerder versterkt dan verzwakt wordt als het college bij uitzonderingen op de vastgestelde percentages  voorafgaand goedkeuring aan de gemeenteraad moet vragen

dat bijna blanco volmachten aan het college, mede doordat het vrijwel onmogelijk is om ten aanzien van deze problematiek duidelijke kaders vast te stellen, niet wenselijk zijn omdat het de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad ondergraaft

dat de gemeenteraad alleen richting aan kan geven als de raad zelf de grondprijzen vaststelt

besluit met verwijzing naar het gestelde in artikel 36 van het Reglement van orde voor de Gemeente Oosterhout

vast te stellen de Nota Grondbeleid 2008-2012 met dien verstande dat op pagina 20, hoofdstuk “10. Overzicht voornaamste beslispunten”  bij het vijfde punt, de zin “het college stelt de grondprijs vast”  wordt  vervangen door “de gemeenteraad stelt de grondprijs vast” en deze wijziging overal in de Nota Grondbeleid 2008-2012 te laten doorwerken.

en gaat over tot de orde van de dag.

M.F.Velds, raadslid GroenLinks/D66.

Voorzitter, dan de afspraken met Cires. Bij de behandeling in december heeft GroenLinks/D66 gezegd dat wij geen voorstander zijn om de grondprijzen voor sociale doeleinden zomaar te verhogen.  Wel brachten wij destijds in dat van een woningbouwstichting dan verwacht mag worden dat zij daadwerkelijk huizen bouwen met huurprijzen die aanmerkelijk lager zijn dan de aftoppingsgrens huursubsidie. Daardoor kan een grotere differentiatie op de woningmarkt bereikt worden. Wij moeten nu uit de antwoorden van het college op de schriftelijke vragen dat er geen overleg meer met Cires is geweest over dit onderwerp. Volgens GroenLinks/D66 laat het college hier een kans liggen om werkelijk iets te doen voor mindervermogende en startende mensen op de woningmarkt. Dat nemen we het college kwalijk. Daarentegen wil het college kennelijk op instigatie van een minderheid in de raad wel per 2010 de methodiek voor de grondprijzen sociale woningbouw zodanig veranderen dat een verhoging van de prijs tot stand komt. Ook de aanvullende informatie die het college heeft gegeven  stelt ons geenszins gerust. Het argument dat dan wellicht meer woningen in de sociale sector gebouwd kunnen worden lijkt ons gezocht. De aantallen worden immers in de woonvisie bepaald en staan daardoor eigenlijk al vast. Een nadelig gevolg zal wel zijn dat van echt goedkopere woningen geen sprake meer zal zijn. Dit is ondermeer strijdig met uitgangspunten in het programma Jong, dat we vanavond behandeld hebben.

Een bijkomend punt is dat deze manier het uitgangspunt uit de nu vigerende Woonvisie dat grondprijsbeleid ondersteunend moet zijn voor het woningbouwbeleid onder druk komt te staan. Nu wordt de financiële opbrengst een leidende factor, al ontkent het college dat in de nadere toelichting. GroenLinks/D66 denkt daar in ieder geval anders over.  In onze ogen betekent dat een fundamentele wijziging in bestaand beleid. De dit jaar verlopende woonvisie zal dan ook bijgesteld moeten worden. Aangezien wij in het planningsschema van de raadsnota’s niet zien dat voor 2008 een nieuwe woonvisie op de rol staat, vragen wij ons af of het college in 2009 zonder woonvisie verder wil gaan. Wij zijn daarom benieuwd naar de antwoorden op de vragen die de PvdA gesteld heeft.

Het lijkt onze fractie duidelijk dat we, met het in deze nota voorgesteldebeleid, op het gebied van echte sociale woningbouw weinig meer kunnen verwachten van welke woningbouwstichting dan ook. Met andere woorden: het college, met de wethouder van de PvdA voorop, laat de minima weer eens in de kou staan. Voorzitter GroenLinks/D66 blijft van mening dat in overleg met Cires of een andere wonigbouwstichting gekomen moet worden tot echt lagere huurprijzen en dat dan kortingen op grondprijzen te verdedigen zijn. Wij hebben daartoe tijdens de behandeling van het programma “Jong” al een motie ingediend met het oog op de nieuwe woonvisie, die nog vastgesteld moet worden. Voor zover onze eerste termijn.