Tijdens de raadsvergadering van 16 december 2008 heeft GroenLinks/D66 mondelinge vragen gesteld over de inzameling van plastic afval, de huisvesting van de EHBO en D4 en de spoorlijn Breda - Utrecht. GroenLinks/D66 heeft het woord gevoerd over de Evaluatie proef gespreide sluitingstijden, de evaluatie van het veiligheidsprogramma van Oosterhout, de concernrapportage en het beleidsplan Sociale Zekerheid 2009.

Mondelinge vraag inzameling plastic afval (wethouder Boers)

Per 1 januari 2010 zijn gemeentes in Nederland verplicht om plastic afval apart te gaan inzamelen. Uit gegevens van de stichting Nedvang (producenten) blijkt dat op dit moment zo’n 65 gemeentes plastic afval al apart inzamelen. Oosterhout staat hier niet bij. Per 1 januari 2009 moeten gemeenten duidelijk hebben hoe ze het apart ophalen van plastic afval willen gaan inrichten. Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen:

1) Is per 1 januari een plan van aanpak beschikbaar over het apart ophalen van plastic afval in Oosterhout?

2) Zo nee, waarom is dit niet het geval en wanneer kan dit plan van aanpak dan verwacht worden?



Mondelinge vraag huisvesting EHBO/D4 (wethouder de Boer)

In de raadsvergadering van 24 oktober 2006 is bij de behandeling van het structuurplan Paterserf de huisvesting van de EHBO en D4 ter sprake gekomen. Deze zitten op dit moment in een gebouw op het Paterserf maar zullen daar wegmoeten als op het Paterserf nieuwbouw plaats zal gaan vinden. De wethouder heeft destijds toegezegd zich in te spannen om een nieuwe huisvesting te vinden voor beide verenigingen. Graag horen wij van de wethouder welke inspanningen de gemeente sindsdien gedaan heeft en hoe nu de stand van zaken is.



Mondelinge vraag spoorlijn Breda – Utrecht (wethouder de Boer)

Minister Eurlings heeft onlangs bekend gemaakt geen verder onderzoek te willen doen naar de haalbaarheid van een spoorverbinding tussen Breda en Utrecht. Naar aanleiding hiervan hebben de gemeenten Breda, Utrecht, Dordrecht, Oosterhout en Gorinchem een gezamenlijk persbericht opgesteld waarin ze dit zeggen te betreuren. In de Tweede Kamer is op dit moment echter nog een discussie gaande over nader onderzoek over de spoorverbinding Breda – Utrecht. Hierbij willen wij aan de wethouder vragen of hij samen met de hier genoemde gemeentes bij de Tweede Kamer wil aandringen op het alsnog doen van verder onderzoek naar de spoorlijn Breda – Utrecht.



Evaluatie proef gespreide sluitingstijden (Van der Zanden)

Voorzitter, naar aanleiding van de “evaluatie proef gespreide sluitingstijden” wil GroenLinks/D66 nader ingaan op het gesloten horecaconvenant en de sluitingstijden zelf.



1. Horeca convenant

Uit de stukken m.b.t. het convenant “Veilig Uitgaan” blijkt dat er allerlei inspanningen zijn gedaan om de problemen in het horecagebied te verminderen. Duidelijk is inmiddels wel dat deze inspanningen nog niet tot een oplossing van de hier aanwezige problemen hebben gezorgd. Een van de oorzaken hiervan ligt naar de mening van GroenLinks/D66 toch in het feit dat er vanuit het convenant geen bindende werking uit gaat. Concrete punten, die hier genoemd worden zijn b.v. het nog steeds mee naar buiten nemen van glaswerk en ook het achterblijven van de inzet van portiers. In de toekomst zal de gemeente dan ook meer dwingende afspraken moeten gaan maken met de horeca en indien mogelijk bepaalde zaken in de APV vastleggen.

2. Sluitingstijden

Op het gebied van de sluitingstijden komen wij tot de conclusie dat het College er voor kiest om hier niets te doen. De evaluatie m.b.t. de proef met gespreide sluitingstijden geeft een wisselend beeld. Overigens was het tot voor de proef met sluitingstijden zo dat je vanaf 2 uur enkel het cafe nog maar uit kon en niet meer terug naar binnen kon. Nu blijkt inmiddels dat na het aflopen van de proef met de gespreide sluitingstijden gewoon iedereen tot 3 uur naar binnen kan en dat om 3 uur dus iedereen in een keer naar buiten komt. Kan de portefeuillehouder een toelichting geven waarom dit beleid nu blijkbaar ineens gevolgd wordt.

Onze conclusie is dus ook dat er op dit moment geen duidelijk beleid is m.b.t. de sluitingstijden en dat het dus nodig is dat er vanuit het College duidelijke, concrete en onderbouwde voorstellen moeten gaan komen.

MOTIE SLUITINGSTIJDEN



Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66), raadslid voor de gemeente Oosterhout dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt Bespreekpunten n.a.v. Ingekomen Brieven voor de raad, “3. Evaluatie veiligheidsprogramma Oosterhout” de volgende motie in:



De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 16 december 2008 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt Bespreekpunten n.a.v. Ingekomen Brieven voor de raad, “3. Evaluatie veiligheidsprogramma Oosterhout”:



Overwegende dat:

-    Uit de resultaten van de proef gespreide sluitingstijden geen eenduidig beeld is gekomen;

-    Zonder duidelijke reden bezoekers voortaan tussen 2 en 3 uur ook weer gewoon het cafe in kunnen, waar dat voor de proef met gespreide sluitingstijden niet het geval was;

-    Hierdoor dus om 3 uur weer grote groepen mensen ineens op straat komen;

-    Het niet duidelijk is waarop de huidige (manier van) sluitingstijden gebaseerd zijn.



Verzoek het College:

Voor 1 juni a.s. te komen met concreet voorstellen m.b.t. de (manier van) sluitingstijden op basis van de in deze motie genoemde overwegingen.



W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66)

Evaluatie veiligheidsprogramma Oosterhout (Van der Zanden)

Voorzitter, GroenLinks/D66 heeft enige tijd nagedacht over de insteek die wij vanavond zouden kiezen bij de behandeling van een aantal resultaten van en ervaringen met het Veiligheidsbeleid. Wij hebben hier voor de insteek gekozen dat wij n.a.v. de door het College gestuurde stukken zullen aangeven op welke zaken bij het nieuwe Veiligheidsplan/Evaluatie van het bestaande Veiligheidsbeleid de nadruk gelegd zal moeten gaan worden.



1. Capaciteit politie

Tijdens de informatieavond van 9 december jl. is duidelijk naar voren gebracht door de politie dat er steeds (moeilijke) keuzes gemaakt dienen te worden door hen. Bij de vaststelling van een nieuw Veiligheidsplan door de raad dient naar onze mening dan ook duidelijk aangegeven te worden waar de keuzes liggen, die de raad dient te maken en wat voor gevolgen deze keuzes voor andere zaken hebben. B.v. wat betekent meer aandacht voor b.v. het oplossen van overvallen voor andere activiteiten van de politie. Ook een inventarisatie van zaken die de gemeente kan regelen om de politie te ontlasten (Zoals b.v. het overal standaard invoeren van een keurmerk Veilig Wonen dient hier een onderdeel van te zijn).



Recent is de raad ook geïnformeerd over het steeds ernstiger wordende capaciteitsprobleem bij de politie. Naar aanleiding hiervan is inmiddels aangegeven dat bepaalde doelen uit het huidige Veiligheidsplan gewoonweg niet gehaald zullen worden. Graag horen wij van de portefeuillehouder op welke manier zij de raad wil informeren over de ernst van dit capaciteitsprobleem en de concrete gevolgen hiervan voor Oosterhout.



2. Zichtbaarheid Politie

In het verlengde van het capaciteitsprobleem is een ander punt van zorg toch ook de zichtbaarheid van de politie in de wijk. Vraag aan een willekeurige inwoner wie de wijkagent is en dit zal helaas weinig goede antwoorden opleveren. Er is voor ons dan ook geen andere conclusie mogelijk dan dat er gewoon te weinig toezicht in de wijken is. En dat wordt zo ook in de wijken ervaren.

Wij noemen enkele voorbeelden:

a. Het is algemeen bekend dat in allerlei wijken in Oosterhout vrolijk gedeald wordt. De adressen waar dit gebeurd zijn ook algemeen bekend. Zo werd b.v. op de CDA avond gezegd dat er in het Centrum door de politie regelmatig de andere kant op gekeken wordt als dealen niet echt tot grote overlast leidt;

b. De grote inzet van de politie in het Centrum heeft gevolgen voor de tijd die overblijft om in de wijken in te zetten;

c. Ook het afsteken van vuurwerk is inmiddels al weer stevig begonnen.



Voor GroenLinks/D66 is het duidelijk dat er op dit gebied wat zal moeten gebeuren. In een nieuw veiligheidsplan zou dus maar eens duidelijk aangegeven moeten worden hoe de inzet in de wijken vergroot kan worden en ook wat voor gevolgen dit op andere gebieden heeft.



Voorzitter, tot slot nog een concrete suggestie. Veel capaciteit van de politie gaat op aan bestrijding van drugsoverlast en het ontmantelen van wietplantages. Iedereen die realistisch naar de huidige drugsproblematiek kijkt, kan tot geen andere conclusie komen dan dat de vestiging van een coffeeshop in Oosterhout onvermijdelijk is om deze overlast terug te dringen. En om ook de problematiek van wietkwekerijen terug te dringen zou de gemeente het voorbeeld van Eindhoven dienen te volgen, namelijk het gaan opzetten van een gemeentelijke wietkwekerij. Op deze manier kan namelijk de basis onder de illegale handel worden weggenomen. En dat zal veel gaan schelen in politiecapaciteit, die hier nu nog aan besteed moet worden.

0008071 Concernrapportage (Velds)

Bij de begrotingsbehandeling vorige maand heeft GroenLinks/D66 al opmerkingen gemaakt en een amendement ingediend ten aanzien van de personele kosten. Toch ontkomen we er niet aan om nu daar weer over te spreken. Het college maakt er namelijk een potje van en dat is nu al een paar jaar aan het geval. Elk jaar worden de budgetten voor personeel verhoogd en elk jaar worden ze even gemakkelijk weer overschreden. Vorig jaar werd het budget met een miljoen extra verhoogd en toch wordt er nu een overschrijding van bijna 700 000 euro verwacht. Het college heeft in de begroting 2009, met instemming van, de meerderheid van de raad, het budget met 600 000 euro extra verhoogd en toch lezen deze concernrapportage dat voor 2009 nog extra personele capaciteit noodzakelijk is. Wij zijn bang dat volgend jaar weer, zoals de laatste jaren gebruikelijk, van overschrijding van het budget sprake zal zijn. Maar kennelijk mag dat allemaal. Dit staat in schril contrast met de zure opmerkingen die gemaakt worden over het aangenomen amendement van GroenLinks/D66 om de kostenstijging van de OZB te beperken. In de toelichting op pagina 10 staan zelfs onwaarheden om het besluit van de gemeenteraad in het ridicule te trekken. Allereerst staat er dat de inflatiecijfers van het Centraal Planbureau hoger zijn dat 2,9%. Dit is aantoonbaar niet waar. Volgens het CBS waren de inflatiecijfers in oktober 2,8% en in november zelfs nog maar 2,3% op jaarbasis. Bovendien maakt het college een kinderlijke fout door de kostenontwikkelingen binnen de gemeentelijke organisatie te verwarren met de landelijke inflatie, en dan ook nog te schrijven dat 4,45% een reëel inflatiecijfer voor Oosterhout is. Als het niet zo treurig was, zou je er om moeten lachen. Daarnaast constateert het college, naar ons idee, foutief dat de QZB met 2,9% verhoogd zou mogen worden. In het amendement wordt gesproken over het verhogen van de OZB met het inflatiecorrectie volgens de cijfers van het CBS. Op dit moment maar 2,3% en niet 2,9%. Het college is dus van plan het amendement niet goed uit te voeren. Graag willen wij hier een reactie van de wethouder op. Het college geeft in deze rapportage aan dat integrale huisvesting, handhavingsprioriteiten overlastgevende jeugd en uitvoering ten aanzien van monumenten en archeologie naar achter wil schuiven om het ontstane tekort op te vangen. Daar denkt GroenLinks/D66 anders over. We komen dan terug op onze voorstellen bij de begrotingsbehandeling om de extra verhoging van het personeelsbudget met 600.000 euro terug te draaien. Zoals we al gezegd hebben heeft het college op geen enkele wijze de meerwaarde daarvan aan kunnen tonen. Bovendien is er nu een extra reden om deze weg in te slaan. Aangezien Intergas te kennen heeft gegeven geen dividend uit te betalen ontstaat nog een gat van 400.000 euro in de begroting 2009. Als het tekort door de beperking OZB-opbrengsten niet opgevangen kan worden uit de reserves, kan dat logischerwijs ook niet met tekorten door het uitblijven van Intergas-dividend. Door nu, zoals door het college eigenlijk ook beloofd, echt te bezuiniger op.de personeelskosten kunnen deze tekorten worden opgevangen.

MOTIE



Ondergetekende M.F. Velds, raadslid van de Gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks/D66, dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Oosterhout de volgende motie in:



De gemeenteraad van Oosterhout, in vergadering bijeen op 16 december 2008 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot raadsnota 0008071 concernrapportage september 2008.



Overwegende, dat:



•    bij de begroting 2008 een bedrag van € l miljoen eenmalig is vrijgemaakt voor versnelling van allerlei projecten [pag. 39 notulen raadsvergadering 13 november 2007];

•    het College heeft aangegeven dat ervan een tijdelijke investering sprake was;

•    in de loop van 2008 een projectmanagementbureau is opgericht om versnelling aan te brengen in allerlei lopende projecten;

•    van het bedrag van € I miljoen uit de begroting van 2008 een bedrag van € 600.000 in de begroting 2009 structureel geworden is;

•    er geen sprake is van een bezuiniging op de personeelskosten zoals in de begroting 2009 vermeld, maar extra uitgaven aan personeelskosten flos van de loonontwikkeling 2009 en kosten voor herwaarderingen];

•    de ombuigingsmaatregelen nu weer buitenshuis worden gezocht terwijl bij de eigen organisatie budgetten telkenmale worden verhoogd.

•    de verlaging van de opbrengst OZB, door het aanvaarde amendement bij de begrotingsbehandeling 2009, gecompenseerd dient te worden zonder gepland beleid te schrappen

•    er een tekort dreigt te ontstaan doordat Intergas geen dividend zal uit betalen





verzoekt het college:



    een bedrag van € 600.000, ten behoeve van extra personele inzet voor het projectmanagementbureau te schrappen uit de vastgestelde begroting 2009 en de gevolgen daarvan te verwerken in de 2° wijzing van de begroting 2009 van de gemeente Oosterhout.



En gaat over tot de orde van de dag.



w.g.

M.F.Velds

0008072 Beleidsplan Sociale Zekerheid 2009 (Van der Zanden)

Het is de bedoeling dat begin 2009 het minimabeleid geactualiseerd zal gaan worden. Om deze reden is het logisch dat er in het beleidsplan sociale zekerheid 2009 onder het kopje “Minimabeleid” op dit moment geen nieuwe zaken staan. GroenLinks/D66 zal wanneer de nieuwe voorstellen betreffende het minimabeleid begin 2009 in de raad komen hier haar mening over geven en indien noodzakelijk zelf met voorstellen komen.



Voorzitter, zeer zorgelijk is voor GroenLinks/D66 de voorgenomen sluiting van de CWI-vestiging in Oosterhout. Wij hebben hier eind oktober al schriftelijke vragen over gesteld. En uit de antwoorden op deze vragen bleek dat er ook voor het College nog veel onduidelijk was. Op dit moment moeten mensen voor het aanvragen van een bijstandsuitkering zich melden bij het CWI. Hoe gaat dat voortaan in de toekomst? Moeten Oosterhoutse burgers hiervoor b.v. voortaan naar Breda. Wat GroenLinks/D66 betreft is dat onacceptabel. Enkele jaren geleden heeft verder de discussie gespeeld om het CWI onder te brengen in het gemeentehuis bij de afdeling sociale zaken. Hier is toen door het College vanaf gezien. In het Meerjarenbeleidsplan 2006 – 2010 wordt opnieuw gesproken over het gaan nemen van stappen die moeten leiden tot een bedrijfsverzamelgebouw, waar naast de sociale dienst dus ook het CWI in vertegenwoordigd is.



In Hoofdstuk 1 van het beleidsplan Sociale Zekerheid staat zelfs dat het de bedoeling is dat arbeidsmarktbeleid en re-integratie samengebracht dienen te worden in een loket en dat hiervoor door gemeenten, werkgevers, onderwijs, werknemers, UWV en CWI samengewerkt dient te worden. Iets wat door de regering gestimuleerd wordt. En vervolgens wordt er vanuit diezelfde regering in Den Haag een bezuiniging opgelegd aan het CWI, die er toe leidt dat het CWI 30 vestigingen, waaronder de vestiging in Oosterhout, gaat sluiten. Zo schiet het natuurlijk niet op.



Voorzitter, wat GroenLinks/D66 betreft zal er alles in het werk gesteld moeten worden door het College om op zijn minst een baliefunctie voor het CWI in Oosterhout te behouden. Het moet dadelijk toch niet zo zijn dat Oosterhouters continu voor allerlei kleine zaken omtrent werk en inkomen richting Breda dienen te gaan. Aangezien er op dit moment gestudeerd wordt op de volgende fase van de verbouwing van het stadhuis dient wat ons betreft in deze studie de vestiging van minstens een CWI-balie in het stadhuis meegenomen te worden en dient ook naar andere mogelijkheden gekeken te worden om de dienstverlening van het CWI zoveel als mogelijk voor Oosterhout te behouden.



MOTIE CWI



Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66), raadslid voor de gemeente Oosterhout dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0008072 Beleidsplan Sociale Zekerheid 2009 de volgende motie in:



De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 16 december 2008 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0008072 Beleidsplan Sociale Zekerheid 2009:



Overwegende dat:

-    Het CWI van plan is om haar vestiging in Oosterhout te gaan sluiten;

-    Mensen, die bij het CWI in Oosterhout moeten zijn voor b.v. het aanvragen van een uitkering of het zoeken van werk, hiervoor in Oosterhout niet meer terecht kunnen;

-    Er de afgelopen jaren naar gestreefd wordt om allerlei instanties op het gebied van werk en uitkering (Sociale Dienst, CWI, UWV, werkgevers) steeds meer samen te laten werken;

-    Er in het verleden over gesproken is om het CWI onder te brengen in het stadhuis;

-    Er op dit  moment een studie verricht wordt naar de volgende fase van de verbouwing van het stadhuis.



Verzoek het College:

Om alle mogelijkheden te onderzoeken om zoveel mogelijk van de dienstverlening van het CWI in Oosterhout te behouden en hierbij in elk geval te kijken naar de mogelijkheid van vestiging van minstens een CWI-balie in het gemeentehuis, al of niet in combinatie met de volgende fase van de verbouwing van het stadhuis.



W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66)



MOTIE SPOORLIJN BREDA - UTRECHT



Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66), raadslid voor de gemeente Oosterhout dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout de volgende motie in:



De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 16 december 2008:



Overwegende dat:

-    Minister Eurlings onlangs heeft aangegeven geen verder onderzoek te willen doen naar de haalbaarheid van een spoorverbinding tussen Breda en Utrecht;

-    In het gezamenlijk persbericht van de gemeenten Breda, Utrecht, Dordrecht, Oosterhout en Gorinchem duidelijk wordt aangegeven waarom verder onderzoek wel noodzakelijk is;

-    Er in de Tweede Kamer op dit moment nog een discussie is over het wel of niet doen van verder onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorverbinding tussen Breda en Utrecht.



Verzoek het College:

Om samen met de gemeenten Breda, Utrecht, Dordrecht, Oosterhout en Gorinchem bij de Tweede Kamer aan te dringen op het doen van verder onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorverbinding tussen Breda en Utrecht.



W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66)