Tijdens de raadsvergadering van 23 september 2008 heeft GroenLinks/D66 het woord gevoerd over de nota grondbeleid, de begroting 2009 van het SES, ICT samenwerking met andere gemeentes, het beleidsverslag sociale zekerheid 2007 en het jaarverslag 2007 van de WAVA.

0008046 Nota Grondbeleid (Velds)

GroenLinks/D66 heeft bij de eerste en tweede behandeling van de grondnota al een duidelijke mening gegeven. Van de nota Grondbeleid. Wij willen dan ook niet de hele discussie herhalen. Maar alleen terugkomen op de punten waar wij en andere kritiek op hadden. En dan de punten waarover GroenLinks/D66 denkt dat het college onvoldoende heeft gereageerd op de gemaakte opmerkingen. Dat gaat over de beslispunten vijf en zes en over vaststelling van de grondprijs. En over beslispunt zeven, afspraken met Cires. Waarbij wij onder andere opmerkingen hadden over de kaders die naar onze mening vaag waren. Het advies van VD II, advies blijft ons in die mening sterken. Het roept dan ook de vraag op of de gemeenteraad wel in kan stemmen met een nota waar zoveel kritiek opgeleverd kan worden. Voorzitter, bij de vorige behandelingen hebben wij al gezegd dat het hanteren van marktconforme prijzen voor onze fractie een veel te ruim begrip is. Marktconform zegt, en dat hebben wij ook al eerder gezegd namelijk helemaal niets over de prijzen. Zelfs in de met Oosterhout vergelijkbare steden worden verschillende grondprijzen gehanteerd. De heer Westra wees daar in zijn brief aan de gemeenteraad ook al op. Wij blijven daarom van mening dat de gemeenteraad direct betrokken moet zijn bij de vaststelling van de grondprijzen. Dit om adequaat te kunnen reageren op de wisselende omstandigheden zoals bijvoorbeeld woningmarkt en economische omstandigheden. En de uitleg die de heer Wijers daarover heeft gegeven mag ook duidelijk zijn. Toch dienen wij nog een eigen amendement daarover in en dan zullen wij in tweede instantie wel zien wat daarmee gebeurt.

AMENDEMENT

Ondergetekende M.F. Velds, raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks/D66, dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Oosterhout het volgende amendement in:

De gemeenteraad van Oosterhout, in vergadering bijeen op 23 september 2008 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot raadsnota 0008045 nota Grondbeleid 2008-2012;

Overwegende, dat:

• gezien de enorme belangen niet wenselijk is om de concrete invulling van de grondquote systematiek door het college te laten vaststellen;

• het de voorkeur geniet om jaarlijks een voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen zoals dat met grondprijzen tot nu toe gebruikelijk was;

• de onderhandelingspositie van het college eerder versterkt dan verzwakt wordt als het college bij uitzonderingen op de vastgestelde percentages voorafgaand goedkeuring aan de gemeenteraad moet vragen;

• bijna blanco volmachten aan het college, mede doordat het vrijwel onmogelijk is om ten aanzien van deze problematiek duidelijke kaders vast te stellen, niet wenselijk zijn omdat het de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad ondergraaft;

• de gemeenteraad alleen richting aan kan geven als de raad zelf de grondprijzen vaststelt.

Besluit vast te stellen de nota Grondbeleid 2008-2012, met dien verstande dat:

op pagina 23 onder 10 overzicht voornaamste beslispunten:

- bij het vijfde punt, de zin "het college stelt de grondprijs vast" wordt vervangen door "de gemeenteraad stelt de grondprijs vast";

- en deze wijziging overal in de nota Grondbeleid 2008-2012 te laten doorwerken.

En gaat over tot de orde van de dag.

w.g.

M.F. Velds

Voorzitter, dan de afspraken met Cires. Bij de behandeling in december en april heeft GroenLinks/D66 gezegd, dat wij geen voorstander zijn om de grondprijzen voor sociale doeleinden zomaar te verhogen. Wel brachten wij destijds in dat van een woningbouwstichting verwacht mag worden dat zij daadwerkelijk huizen bouwen met huurprijzen die aanmerkelijk lager zijn dan de aftoppingsgrens huursubsidie. Daardoor kan een grotere differentiatie op de woningmarkt bereikt worden. Wij kunnen nog steeds niet constateren, en het college heeft dat zelfs als antwoord gegeven, dat er overleg met Cires is geweest, het college zei daarop dat er inderdaad geen overleg was geweest. Volgens GroenLinks/D66 laat het college hier een kans liggen om werkelijk iets te doen voor minder vermogende en startende mensen op de woningmarkt. Dat nemen wij het college kwalijk. Daarentegen wil het college kennelijk op integratie van een minderheid in de raad, wel per 2010 de methodiek voor de grondprijzen sociale woningbouw zodanig veranderen, dat een verhoging van de prijs tot stand komt. Namelijk een grondquote van 20%. Het argument dat dan wellicht meer woningen in de sociale sector gebouwd kunnen worden lijkt ons gezocht. De aantallen worden immers in de woonvisie bepaald en staan daardoor eigenlijk al vast. Een nadelig gevolg zal wel zijn dat van echte goedkope woningen geen sprake zal zijn. Zoals wij al eerder hebben gezegd is het ondermeer strijdig met uitgangpunten in het programma Jong. Een bijkomend punt was, maar is nog steeds, dat deze manier het uitgangspunt uit een nu fingerende woonvisie dat het grondprijsbeleid ondersteunend moet zijn voor het woningbouwbeleid onder druk komt te staan. Nu wordt de financiële opbrengst een leidende factor. Ook al blijft het college dat ontkennen. GroenLinks/D66 denkt daar in ieder geval anders over. In onze ogen betekent dat een fundamentele wijziging in bestaand beleid. De dit jaar verlopende woonvisie zal dan ook bijgesteld moeten worden. En aangezien wij nog steeds niet hebben gezien dat in 2008 een nieuwe woonvisie op de rol staat, vragen wij ons af of het college in 2009 echt zonder woonvisie verder wil gaan. Inmiddels is het duidelijk geworden dat de grondprijs voor een sociale woning die nu rond de 12.500 euro ligt zal gaan verdrievoudigen naar tussen de 30.000 en de 50.000 euro. Wanneer voortaan gebruik wordt gemaakt van een grondquote van 20%. Het lijkt onze fractie duidelijk dat wij met het in deze nota voorgestelde beleid op het gebied van echte sociale woningbouw, weinig meer kunnen verwachten van welke woningbouwstichting dan ook. Met andere woorden, het college met de wethouder van de Partij Van De Arbeid voorop, laat minima weer eens in de kou staan.

Voorzitter, GroenLinks/D66 blijft van mening dat gekomen moet worden tot echt lagere huurprijzen. En dat dan kortingen op grondprijzen te verdedigen zijn. Om deze reden zal GroenLinks/D66 dan ook een amendement indienen, wat inhoud dat wij de gehanteerde grondquote gaan differentiëren. En wel zo, dat voor woningen met lagere huurprijs een lagere grondquote gehanteerd kan worden. GroenLinks/D66 verwacht dat op deze wijze een zo gedifferentieerd mogelijk aanbod van huurwoningen in de sociale sector zal worden gerealiseerd. En dat amendement is, en dan zal ook alleen niet de overwegingen meer voornemen omdat ik die toch in mijn verhaal al genoemd heb.

AMENDEMENT

Ondergetekende M.F. Velds, raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks/D66, dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad van Oosterhout het volgende amendement in:

De gemeenteraad van Oosterhout, in vergadering bijeen op 23 september 2008 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot raadsnota 0008045 nota Grondbeleid 2008-2012;

Overwegende, dat:

• voorgesteld wordt om de grondprijs voor sociale huurwoningen te verhogen van €12.500 per kavel naar een grondquote van 20% ( wat overeenkomt met een grondprijs van tussen de €30.000 (volgens het college) en €50.000 (volgens Cires);

• dit ongeveer een verdrievoudiging van de grondprijs voor sociale huurwoningen betekent;

• dit een onevenredige verhoging veroorzaakt, waardoor realisatie van betaalbare, kwalitatief goede sociale huurwoningen onder druk kan komen staan;

• voorkomen dient te worden dat alleen nog maar woningen op de aftoppingsgrens voor huurtoeslag (nu +/-  €500 per maand) kunnen worden gebouwd;

• om differentiatie in de huurprijs te verkrijgen ook differentiatie in de grondprijs aan te bevelen is;

• een grondquote van 20% voor sociale huurwoningen sowieso een verhoudingsgewijs te hoge grondprijs veroorzaakt.

Besluit vast te stellen de nota Grondbeleid 2008-2012, met dien verstande dat:

op pagina 23 onder 10 overzicht voornaamste beslispunten:

- dat beslispunt 6 als volgt wordt gewijzigd: voor sociale huurwoningen wordt, voor het vaststellen van de grondprijs, de methodiek van grondquote gehanteerd. Uitgangspunt is dat de prijs de ontwikkeling niet mag frustreren. Rekeninghoudend met dit uitgangspunt zal de grondquote voor sociale huurwoningen 15% bedragen en voor sociale huurwoningen met een huur onder € 400 per maand (prijsindicatie 2008) zal de grondquote 10% bedragen.

En gaat over tot de orde van de dag.

w.g.

M.F. Velds

0008047 Beleidsverslag sociale zekerheid 2007 (Van der Zanden)

 

Onafhankelijk arbeidsadviseur

Tijdens de behandeling van het sociaal beleidsplan 2008 heeft GroenLinks/D66 aandacht besteed aan de onafhankelijk arbeidsadviseur. Deze geeft onafhankelijke ondersteuning en advies aan mensen over re-integratiezaken. In Oosterhout is deze arbeidsadviseur ondergebracht bij het CWI. Namens het College heeft wethouder Oolhorst toen in de raadsvergadering aangegeven, dat hij het van belang vindt dat mensen die een uitkering ontvangen hierop gewezen worden. In antwoord op een schriftelijke vraag geeft het College nu echter aan dat bijstandsgerechtigden hier vanuit de gemeente niet op gewezen worden. Waarom is er tot nu toe nog niets met deze toezegging van het College gebeurd en kunt u toezeggen, dat bijstandsgerechtigden hier vanaf nu wel actief op gewezen worden. Want dit is dus opnieuw een toezegging die het College niet is nagekomen.

Uitval

Ook nu blijkt weer uit het beleidsverslag sociale zekerheid dat bij het aanvragen van uitkeringen of tijdens Work First trajecten mensen om allerlei redenen uitvallen. Zo zijn in 2007 41 aanvragen voor bijstand ingetrokken, maar er is niet bekend waarom deze aanvragen ingetrokken zijn. Verder zijn in 2007 16 Work First trajecten beëindigd en hebben 15 van de 16 personen zich niet meer gemeld voor een uitkering. Ook hier is niet bekend waarom dit zo is. Als deze mensen nu allemaal werk gevonden hebben dan is dat natuurlijk een goede zaak, maar dat weten we op dit moment niet. Het mag naar de mening van GroenLinks/D66 niet zo zijn dat mensen om wat voor reden dan ook tussen wal en schip geraken en dan ook nog eens uit het zicht van de gemeente verdwijnen. Kan de wethouder toezeggen, dat er voortaan nagevraagd gaat worden, wat de redenen zijn waarom mensen zich niet meer melden voor een uitkering of hun aanvraag voor een uitkering intrekken?

Work First

Op het gebied van Work First geeft dit beleidsverslag enkel inzicht in de trajecten die in 2007 zijn opgestart. Via schriftelijke vragen is inmiddels ook duidelijk geworden wat de Work First trajecten opgeleverd hebben, die voor 2007 gestart zijn. Gezien de doorlooptijd van Work First trajecten zou GroenLinks/D66 in een volgend beleidsverslag graag voortaan een totaal overzicht willen zien van de resultaten van alle opgestarte Work First trajecten. Dit geeft naar onze mening een beter overzicht.

0008048 SES (Van der Zanden)

GroenLinks/D66 heeft op een punt bezwaren tegen het nu voorliggende voorstel van het College om in te stemmen met de meerjarenbegroting 2009 – 2012 van het SES.

Door het SES wordt in 2009 extra geld gevraagd vanwege de stijgende prijzen. Nu is het echter zo dat wij in Oosterhout besloten hebben om niet meer over te gaan tot automatische indexatie van externe kosten. Het is naar de mening van GroenLinks/D66 dan ook niet meer dan logisch dat dit ook geldt voor de kosten van gemeenschappelijke regelingen. Het College stelt in antwoord op een schriftelijke vraag dat Oosterhout uitvoering moet geven aan meerderheidsbesluiten bij gemeenschappelijke regelingen. Het College heeft hier inderdaad gelijk in. Maar gezien de afspraken in Oosterhout over het niet zo maar automatisch indexeren van externe kosten gaan wij er dus vanuit dat de wethouder die namens de gemeente Oosterhout afgevaardigd is naar het SES dus ook ingezet heeft op het niet indexeren van de bedragen in de begroting 2009 van het SES. En op deze manier dus het standpunt van de gemeente Oosterhout heeft uitgedragen. Wanneer hij daar geen meerderheid voor heeft gekregen binnen het bestuur zit er inderdaad niets anders op dan betalen. Graag horen wij van de wethouder of hij dit standpunt van de gemeente Oosterhout inderdaad heeft overgebracht bij de voorbereiding van de begroting 2009 van het SES.

0008050 ICT-samenwerking (Van der Zanden)

GroenLinks/D66 heeft ook in het verleden steeds ingestemd met voorstellen tot samenwerking op ICT gebied met andere gemeentes. Wij begrijpen hiervan de noodzaak en kunnen dus ook nu weer instemmen met het voorstel van het College.

Naar de mening van de GroenLinks/D66 fractie is de manier waarop deze ICT-samenwerking met andere gemeentes geregeld is niet meer passend bij het aantal gemeentes, dat zich inmiddels hierbij heeft aangesloten. Op dit moment is het nog steeds zo dat mogelijke financiële risico’s van deze samenwerking volledig bij de gemeente Oosterhout liggen. Het College heeft in antwoord op een schriftelijke vraag van onze fractie aangegeven dat er op dit moment onderzocht wordt wat de beste organisatievorm voor de toekomst is. Wij zouden dan ook van de wethouder willen weten of dit onderzoek, wat nu bezig is, betekent dat er binnenkort van het College een voorstel zal komen om tot een andere organisatievorm te komen bij deze ICT-samenwerking waarbij de financiële risico’s voortaan verdeeld zullen worden over de deelnemende gemeentes? En wanneer kunnen wij dit onderzoek verwachten?

0008056 Jaarverslag en Jaarrekening Gemeenschappelijke Regeling WAVA en !GO B.V. (Van der Zanden)

De jaarrekening 2007 van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA en !GO B.V. bevat voor GroenLinks/D66 geen verrassingen. De gebeurtenissen over het jaar 2007 waren over het algemeen al bekend bij de gemeenteraad. Deze jaarrekening geeft enkel de definitieve cijfers over 2007. Een vergelijking van de jaarrekening 2007 met de begroting 2007 is gezien het feit, dat deze begroting nog door het oude management met oude cijfers is opgesteld ook weinig zinvol. Inmiddels is de eerste kwartaalrapportage van 2008 richting de gemeenteraad gestuurd. En ook hieruit blijkt naar de mening van GroenLinks/D66 duidelijk dat ondanks alle maatregelen van de directie om te snijden in de kosten er ook over 2008 sprake zal zijn van een flink verlies van WAVA/!GO. En dit na de bijdrages van de deelnemende gemeentes. Ook in 2008 zal er dus extra geld vanuit de gemeente naar de WAVA moeten gaan. Deze extra bijdragen bovenop de structurele bijdragen aan de WAVA gaan op deze manier dus een structureel karakter krijgen. Een belangrijk punt hierin is voor ons de begroting 2009 van de WAVA, die als het goed is binnenkort aan de gemeenteraad gepresenteerd gaat worden. Wij gaan ervan uit dat in deze begroting een reëel beeld gegeven kan gaan worden van de financiële toekomst van de WAVA omdat in 2008 toch het overgrote merendeel van de bezuinigingsmaatregelen en aanpassingen in de organisatie door de nieuwe directie doorgevoerd zal moeten zijn. En dat is voor GroenLinks/D66 dan ook het moment om nader terug te komen op de financiële bijdrage die Oosterhout in de toekomst structureel aan WAVA/!GO zal moeten betalen. Wanneer dit bekend is, kan hier binnen de Oosterhoutse begroting dan ook structureel ruimte voor vrijgemaakt worden.