Tijdens de raadsvergadering van 15 en 18 juni 2009 heeft GroenLinks/D66 het woord gevoerd over de jaarrekening 2008 en de perspectiefnota 2010.
JAARREKENING 2008
Voorzitter de jaarrekening gelezen hebbende moet de fractie van GroenLinks/D66 opnieuw constateren dat het op een aantal terreinen gewoon niet opschiet. We zullen ze niet allemaal opnoemen, want dan gaan we over onze spreektijd heen.
1. Buurthuizen
GroenLinks/D66 is zeer verbaasd over het voorstel van het College om de Bunthoef nu weer te behouden. Bij de vaststelling van de nota buurthuizen was het toch zo, dat de Bunthoef toch echt verouderd was en het beter was om een nieuw gebouw neer te zetten. Nu geldt dit blijkbaar ineens niet meer. Het bestuur en de gebruikers van de Bunthoef weten ondertussen nog steeds niet waar ze aan toe zijn en er is dus opnieuw onzekerheid voor hen. Het niet doorgaan van de Nieuwe Bunthoef betekent ook dat er geen koppeling plaats kan vinden met de Brede School, Accent Zuid en de bibliotheek. GroenLinks/D66 wil graag ruim voor de begroting een opzet van hoe het College met al deze zaken om wil gaan.
2. Slotbossetorenpark
Ook hier is er opnieuw sprake van uitstel. De verplaatsing van Twins komt maar niet van de grond, maar daar zal mijn college Oomen, het dadelijk ongetwijfeld nog wel over hebben. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het woonzorgcentrum dat in Dommelbergen zou moeten komen. Gezien de toenemende vergrijzing is dit nog veel erger.
3. Busstation
In 2008 heeft het College de raad geïnformeerd over de situatie rondom het busstation. Inmiddels is het nu zo dat de chauffeurs hier zelfs niet meer koffie kunnen drinken, maar in een apart busje naar Oosterheem moeten rijden. Verder blijft het stil. Graag horen wij van het College wat nu eigenlijk de stand van zaken is rondom het busstation.
4. Openbaar Groen
Het amendement dat is aangenomen bij het raadsvoorstel uit 2005 over de ombuigingen in het openbaar groen is nog steeds niet uitgevoerd. Was dit wel het geval geweest, dan had dit financieel voordeel opgeleverd voor de gemeente.
PERSPECTIEFNOTA 2010
Voorzitter, de perspectiefnota 2010 heeft als thema: “De gemeente en de dynamische economie”. Dat is een thema dat tot nadenken stemt. Want veel mensen, die de gevolgen ondervinden van de economische crisis zouden het helemaal niet erg vinden als de economie wat minder dynamisch zou zijn. Het is waarschijnlijk juist het teveel aan dynamiek wat voor een belangrijk deel gezorgd heeft voor de crisis waar we nu inzitten. Het zal duidelijk zijn dat met het thema “De gemeente en de dynamische economie” bedoeld wordt, dat het op dit moment economisch gezien niet goed gaat. Het woord “dynamisch” zoals dat door het College gebruikt wordt, is dus een mooi woord om te verhullen wat er eigenlijk aan de hand is. Er is geen dynamische economie, maar een slechte economie.
Voorzitter, als wij op deze manier doorgaan, dan vindt GroenLinks/D66 de Perspectiefnota 2010 erg dynamisch. Het financiële deel van onze bijdrage bestaat uit twee stukken. Een stuk over de structurele financiële situatie van de gemeente en een stuk over de ruimte, die er is voor grote investeringen.
1. Structurele financiële situatie
a. Economische situatie:
Bij het opstellen van de Perspectiefnota is uitgegaan van de prognose van het CPB uit februari 2009 dat de economie met 3,5% zal krimpen. Een IMF prognose uit april 2009 geeft al een krimp van 4,8% aan. De situatie is sinds het opstellen van de Perspectiefnota dus verslechterd.
b. Onzekerheid algemene uitkering:
De gemaakte afspraken met het kabinet voor 2010 en 2011 zijn niet zeker omdat er opnieuw onderhandeld gaat worden als de rijksuitgaven zich anders gaan ontwikkelen dan nu voorzien.
c. Uitkeringen Wet Werk & Bijstand:
Bij de WWB uitkeringen wordt uitgegaan van het “positieve” scenario dat er eigenlijk geen sprake zal zijn van een tekort op het WWB-budget. Het aantal WWB uitkeringen is de afgelopen jaren in Oosterhout relatief snel afgenomen en zal dus in tijden van economische crisis ook weer relatief snel toenemen. De mensen, die nu ontslagen worden, zijn vaak die mensen, die de afgelopen jaren weer aan het werk gekomen zijn. Dit gecombineerd met het feit dat er vaak weinig of geen WW-recht is, zal naar onze mening een sterke stijging van de WWB-uitkeringen tot gevolg hebben. GroenLinks/D66 vindt het tweede scenario uit de Perspectiefnota wat een tekort oplevert van € 1 miljoen waarschijnlijker.
d. Bouwleges:
Op het gebied van bouwleges worden risico’s aangegeven, maar er worden geen bedragen aan gekoppeld. Ook hier zijn tegenvallers onvermijdelijk. Zo kreeg Cires de stadswoningen in Slotjes-Midden aan de straatstenen niet kwijt en zal het teveel bouwen van dure woningen Oosterhout ook bij andere projecten zoals het Santrijn, maar daarover dadelijk meer, gaan opbreken.
e. Loonontwikkelingen:
Het College gaat uit van het scenario dat de lonen bij de overheid niet stijgen. Wanneer de lonen bv. met 1% stijgen zal dit al meteen tot een stijging van de loonkosten met € 500.000 stijgen. Ook hier wordt weer van het “positieve scenario” uitgegaan.
f. Lagere kapitaallasten en rente:
Uit de jaarrekening 2008 valt op te maken, dat een belangrijk deel van de financiële voordelen komt door lagere kapitaallasten. Dit komt door het niet uitvoeren van bepaalde projecten en de lagere rente in 2008. In 2008 leverde dit een voordeel op van € 2 miljoen. Eigenlijk is dit dus het maskeren van een tekort. Uit de concernrapportage voor 2009 volgt zo een tekort van € 900.000. dus ook tekort. Dit betekent dus dat om de begroting rond te krijgen er de komende jaren zaken bewust niet uitgevoerd moeten worden, die wel op de planning staan. En natuurlijk moet ook de rente niet te hoog worden want anders zijn we letterlijk het haasje.
2. Wat gaat het College doen:
Het College stelt vervolgens een aantal ombuigingsvoorstellen voor. Voor een groot deel is dit natte vingerwerk en weinig onderbouwd. Zo is de bezuiniging op de externe kosten maar een taakstelling. Op personele kosten wordt € 300.000 bezuinigd maar uit de concernrapportage is op te maken dat er aan de andere kant weer 10 FTE bijkomt. GroenLinks/D66 heeft overigens weinig vertrouwen meer in het College voor wat betreft het personeelsdossier. Zo moest en zou er in 2007 een bedrag van € 1 miljoen uit de Vrije Reserve nodig zijn om versnelling in allerlei projecten aan te brengen. Uit de Jaarrekening 2008 blijkt inmiddels dat het grootste deel van deze € 1 miljoen niet uitgegeven is. Blijkbaar was het toch niet zo hard nodig. Wel hebben we inmiddels een Project Management Bureau dat structureel op de begroting drukt. De versnelling in allerlei projecten heeft GroenLinks/D66 echter nog steeds niet gezien. En waar het College over de OZB altijd zo duidelijk is, uiten ze zich nu in vaagheden. Wij zijn benieuwd of het College het dadelijk aandurft om vlak voor de verkiezingen de OZB met flink wat procenten omhoog te gooien als blijkt dat de tekorten groter zijn dan nu verwacht. Wat wil het College nu eigenlijk met de OZB? En de hondenbelasting gaat overigens weer wel omhoog. Daar durft het College blijkbaar wel.
3. De Vrije Reserve
Op dit moment is er bij de Vrije Reserve een tekort van € 10 miljoen volgens de Perspectiefnota. Maar ook dit tekort is groter dan het College doet voorkomen. Een aantal inkomsten zijn namelijk nog helemaal niet zeker. Dit betreft de subsidie van € 2,3 miljoen in het kader van OP-zuid bij het Santrijngebied. Het bedrag van € 4,5 miljoen wat uit het parkeerfonds moet komen en de opbrengst van de grondexploitatie van het Santrijngebied van € 5,8 miljoen. Om alleen al het parkeerfonds te vullen zullen de tarieven flink omhoog moeten en dat zal dus ook betaald parkeren op het Slotjesveld betekenen. In werkelijkheid zal het tekort van de Vrije Reserve dus eerder bij de € 20 miljoen dan bij de € 10 miljoen liggen. Voordat we dus met het Santrijngebied doorgaan moet er wat GroenLinks/D66 duidelijkheid zijn over het geld. Graag een reactie van het College?
Voorzitter, wat is nu onze conclusie:
1. Het College gaat van veel te positieve scenario’s uit;
2. Het College komt met ombuigingsvoorstellen, die erg zacht zijn;
3. Het College maakt geen echte keuzes en schuift de rekening door naar de volgende coalitie na de gemeenteraadsverkiezingen in 2010;
4. Het College presenteert een perspectiefnota met een structureel negatief saldo van zo’n € 1.5 miljoen en een gat in de Vrije Reserve van zo’n €20 miljoen;
Voorzitter, eigenlijk moet de raad dus vandaag in stemmen met een raadsvoorstel wat financieel gezien totaal niet in orde is. GroenLinks/D66 is een politieke fractie, die staat voor een goed financieel beleid. In tegenstelling tot dit College en deze coalitie zullen wij de stad Oosterhout niet gaan storten in allerlei financiële avonturen. Graag horen wij van het College hoe het mogelijk is voor een raadsfractie om met zo’n Perspectiefnota in te stemmen?
Voorzitter, vervolgens zal GroenLinks/D66 ingaan op een aantal andere zaken in deze Perspectiefnota:
1. Jongeren
GroenLinks/D66 vindt het een goede zaak dat flink geïnvesteerd gaat worden in het speerpunt Jeugdveiligheid. Iedereen die de film over de Oosterhoutse Jongeren gezien heeft, weet dat dit nodig is. Ook na 2010 moeten hiervoor gelden in de begroting opgenomen worden. Terugschroeven of stopzetten van de activiteiten op dit gebied is voor GroenLinks/D66 niet bespreekbaar. GroenLinks/D66 vindt verder dat het budget voor het programma JONG juist gehandhaafd moet blijven. Er is al zo weinig voor jongeren in Oosterhout.
2. Gemeenschappelijke Regelingen
We komen er opnieuw op terug, de indexatie bij Gemeenschappelijke Regelingen. Zeker gezien de huidige economische en financiële situatie vindt GroenLinks/D66 dat een automatische indexatie van de kosten van Gemeenschappelijke Regelingen gewoon niet meer kan. Wij roepen het College dan opnieuw op om er samen met andere gemeentes voor te zorgen dat deze automatische indexatie verdwijnt. Graag een reactie hierop.
3. Equalit
Uit de jaarrekening blijkt dat de kosten van Equalit over 2008 hoger waren dan begroot. Zeker nu weer een gemeente zich bij Equalit aan gaat sluiten, wordt het risico voor de gemeente Oosterhout opnieuw groter. Handhaving van de huidige structuur is wat GroenLinks/D66 betreft dan ook steeds minder aan de orde.
4. Uitbreiding milieustraat
Het College geeft aan dat een uitbreiding van de milieustraat noodzakelijk is, omdat er gezien de nu ontstane grote aanloop problemen ontstaan met de provincie. GroenLinks/D66 ziet een verband tussen de toename van het aantal bezoekers en het alternerend ophalen van afval. Is het misschien niet goedkoper om gewoon weer wekelijks het afval op te halen waardoor het aantal bezoekers van de milieustraat afneemt en niet een zeer ingrijpende verbouwing noodzakelijk is?
5. Individuele woonkostensubsidie
Zo om de twee jaar komt het College met het voorstel om de woonkostensubsidie voor personen met een laag inkomen die in een serviceflat of aanleunwoning wonen af te schaffen. GroenLinks/D66 blijft hier een tegenstander van. Met voorstellen tot afschaffing zullen wij dan ook niet akkoord gaan.
6. Service richting de burger
Ook nu staat de perspectiefnota weer vol van mooie verhalen om de dienstverlening richting de burgers te verbeteren. Alleen ook hier blijkt de praktijk uiteindelijk toch weerbarstiger. De bereikbaarheid van het stadhuis blijft een probleem net zoals de beantwoording van brieven. En kent u overigens dat verhaal van die man die een schuilstal voor zijn paard wilde bouwen? Wij hopen in elk geval dat de gemeente voortaan wel in staat is om zo’n zaak op een goede manier af te werken. Want eerlijk is eerlijk. Een schuilstal is natuurlijk wel een heel ingewikkeld iets.
7. Cameratoezicht
In het programma veiligheid wordt voorgesteld om een investering van € 300.000 te doen in cameratoezicht voor de winkelcentra. Hieraan zitten dan jaarlijkse kosten van € 100.000 vast. GroenLinks/D66 is van mening dat dit een verantwoordelijkheid van de winkelcentra zelf is. Het verbaast ons helemaal dat in dit kader ook over camera’s in overdekte winkelcentra gesproken wordt. Het overdekte winkelcentrum in de stad is nog niet eens eigendom van de gemeente. En dan zouden we hier ineens voor moeten betalen?
8. Investering stadhuis
In de perspectiefnota van 2008 (pag. 61) stond nog dat het met de arbo en brandveiligheid zo slecht gesteld was dat de verbouwing van het stadhuis toch echt geen uitstel kon hebben. Nu kan het blijkbaar ineens wel naar achteren geschoven. Zijn de arbo en brandveiligheid nu weer wel in orde? En waneer dat niet het geval is, welke kosten zijn er dan aan verbonden om ze weer op een wettelijk aanvaardbaar niveau te brengen?
Voorzitter, dan tot slot. Het verbaast GroenLinks/D66 dat er opnieuw door zeer weinig partijen vragen zijn gesteld over deze Perspectiefnota. Het doet ons een beetje denken aan de uitspraak van Louis van Gaal: “Zijn jullie nu zo slim of zijn wij zo dom?” Aangezien wij het verhaal positief af willen sluiten zullen we het maar op het laatste houden.
MOTIE MILIEUSTRAAT
Ondergetekende, de heer W.J.W.A. van der Zanden, raadslid van de Gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks/D66, dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van Orde voor de Gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0009036 Perspectiefnota 2010 de volgende motie in:
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 18 juni 2009 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0009036 Perspectiefnota 2010
Overwegende:
• dat in 2009 een onderzoek plaatsvindt naar de optimalisatie van de milieustraat met als doel een milieustraat te ontwikkelen die voor de komende twintig jaar bedrijfsmatig te exploiteren is (pag.48 perspectiefnota)
• dat bij de evaluatie van de afvalverwijdering niet duidelijk naar voren is gekomen wat de effecten van het alternerend afval inzamelen op de exploitatie (met name het extra aanbod) van de milieustraat is
• dat het wekelijks of anderszins inzamelen van afval wellicht het aanbod bij de milieustraat vermindert
• dat de financiële en organisatorische effecten van andere inzamelmethodes van zowel restafval, gft en per 1 januari 2010 kunststofverpakkingsmateriaal uitgewerkt moeten zijn alvorens goed gefundeerde besluiten kunnen worden genomen over de benodigde capaciteit van de toekomstige milieustraat
verzoekt het College:
bij het onderzoek naar optimalisatie van de milieustraat tevens te onderzoeken wat zowel de financiële als organisatorische effecten op de exploitatie van de milieustraat zijn als restafval en/of gft en/of kunststofverpakkingsmateriaal wekelijks, alternerend of gedeeltelijk centraal ingezameld worden
en gaat over tot de orde van de dag.
W.J.W.A van der Zanden, raadslid GroenLinks/D66.
MOTIE BUNTHOEF
Ondergetekenden, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66) en F. Huijsmans (SP), raadsleden voor de gemeente Oosterhout dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0009036 Perspectiefnota 2010 de volgende motie in:
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 15 en 18 juni 2009 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0009036 Perspectiefnota 2010:
Overwegende dat:
- In de nota buurthuizenbeleid is vastgelegd dat de Bunthoef vervangen zal worden door een nieuw gebouw;
- In dit nieuwe gebouw ook andere functies zouden moeten komen zoals o.a. het huidige Accent Zuid en eventueel de openbare bibliotheek;
- Er nu ineens wordt voorgesteld om de Bunthoef in zijn huidige vorm te laten bestaan;
- In de nota buurthuizenbeleid (mei 2004) wordt aangegeven dat de Bunthoef in zeer slechte staat is en dat het houtwerk binnen vijf tot zeven jaar vervangen dient te worden;
- De gebruikers van de Bunthoef opnieuw in onzekerheid blijven zitten.
Verzoekt het College:
Om voor 1 oktober a.s. met een voorstel te komen betreffende de toekomst van de Bunthoef, Accent Zuid en eventueel de openbare bibliotheek op de locatie van de huidige Bunthoef.
W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66)
F. Huijsmans (SP)
MOTIE JONG
Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks/D66), raadslid voor de gemeente Oosterhout dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0009036 Perspectiefnota 2010 de volgende motie in:
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 15 en 18 juni 2009 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0009036 Perspectiefnota 2010:
Overwegende:
- dat het programma Jong na 2010 stopt;
- dat hierdoor het gevaar bestaat dat de bijzondere aandacht, die er de afgelopen jaren op beleidsniveau voor kinderen en jongeren is geweest verdwijnt;
- dat er de afgelopen jaren in het kader van het programma een flink aantal activiteiten heeft plaatsgevonden;
- dat het van belang is dat de bijzondere aandacht voor jongeren vanuit de gemeente niet verdwijnt;
Verzoekt het College:
In de begroting 2010 het bijzonder programma Jong met de huidige financiële middelen te handhaven
W.J.W.A. van der Zanden
2e TERMIJN PERSPECTIEFNOTA
Voorzitter, uit de eerste termijn werd ons duidelijk dat de Europese Verkiezingen bij 2 van de grootste fracties in de raad de nodige sporen hebben nagelaten. Het CDA besteedde op een positieve manier aandacht aan de opvattingen van GroenLinks en D66. Het gaf ons het idee, dat als onze partijen samen naar 5 of 6 zetels groeien bij de verkiezingen in maart, zij rekening willen houden met onze standpunten. Gemeentebelangen daarentegen schoot bij dat idee al volledig in de stress. Op een ongenuanceerde wijze werden GroenLinks en D66 weggezet als partijen die vooruitgang blokkeren. Volledig ongefundeerd viel de heer Kastelijns ons aan. En dan te bedenken dat wij Gemeentebelangen in het verleden vaak hebben moeten oproepen om eens wat groter te denken. Maar mocht volgend jaar de keuze aan GroenLinks en D66 zijn, om bij de collegevorming één van beide partijen aan een meerderheid te helpen, dan kunt u nu wel raden wie waarschijnlijk de voorkeur zal krijgen.
Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat GroenLinks/D66 voor het Huis van Cultuur is. Het enige wat we willen is een verantwoorde financiële onderbouwing. Die is nu nergens te vinden. Als dit zoeken ernaar leidt tot wat vertraging in de plannen is dat voor GroenLinks/D66 geen bezwaar. En 12-12-2012 redden we toch niet meer.
Op het gebied van de OZB heeft GroenLinks/D66 altijd aangegeven, dat deze omhoog mag als dit noodzakelijk is. Vorig jaar was dit niet het geval. Nu is een verhoging met het inflatiepercentage voor ons acceptabel.
De heer Bisschop heeft aangegeven dat het volledige MJBP bij de raadsverkiezingen van 2010 is uitgevoerd. Hij krijgt het nog druk want dan moeten de punten 1, 4, 9, 14, 18, 22, 23, 30, 37 t/m 41, 48, 49, 59, 67, 68, 69, 78, 79, 87, 88, 90, 91, 95, 96, 97, 100, 106 en 108 uit het MJBP nog binnen negen maanden uitgevoerd worden. Zo zal de heer Bisschop er dan voor moeten zorgen dat er o.a. nog 1300 woningen in Oosterhout gebouwd gaan worden en dat Oosterhout Schoon, Heel en Veilig wordt. En dan heeft hij nog het geluk dat de woningen in Slotjes-Midden tot de verantwoordelijkheid van de heer van Bijnen behoren. Maar om eerlijk te zijn, het College heeft ook zaken op tijd uitgevoerd, zoals het niet invoeren van echte diftar.
Voorzitter, als laatste. Uit een gisteren geuite mening van het CBP blijkt opnieuw dat de financiële uitgangspunten van deze begroting te optimistisch zijn. Een economische krimp van 5% met de opmerking dat de hardste klappen nog moeten vallen.