Sinds ruim 20 jaar is een gedeelte van wijkgebouw De Slotjes ingericht als centrum voor Turkse jongeren. Op vrijdag- en zaterdagavonden zijn er hier zo'n veertig tot vijftig jongeren aanwezig. Doordeweeks is dat wat minder. Het onderkomen voor de Turkse Jongeren wordt via Merites aan hen verhuurd. Per brief van 11 maart 2005 heeft Merites aan het bestuur van het Turks Jongerencentrum laten weten dat zij per 1 juli 2005 hun activiteiten in dit gedeelte van wijkgebouw De Slotjes dienen te beëindigen. In deze brief geeft Merites aan dat tegenover het jongerencentrum de Brede School Kameleon/Biëncorf is gevestigd. Een aspect van deze Brede School betreft het stimuleren van ouderparticipatie. Merites geeft aan hiervoor onvoldoende ruimte te hebben in het wijkgebouw en de basisscholen Kameleon en Biëncorf. Het Turks Jongerencentrum is hiervoor dan volgens Merites een "uitstekend alternatief".

Merites geeft verder ook aan dat zij op dit moment vindt dat het samenleven van verschillende culturen het beste vorm kan krijgen door vanuit één accommodatie te opereren. Hoe dit echter plaats moet vinden geeft Merites niet aan. Er wordt in deze brief enkel gemeld: "We gaan ervan uit dat er voor het bijeenkomen van een groepje Turkse jongens andere mogelijkheden in de stad zijn." Door Merites is inmiddels het aanbod gedaan dat de Turkse jongeren gebruik zouden kunnen maken van jongerencentrum "De Wieken". Het bestuur van het Turks jongerencentrum is hier vervolgens op bezoek geweest, maar hun is duidelijk gemaakt, dat ze in "De Wieken" niet welkom zijn. De Turkse jongeren zelf geven aan hun eigen jongerencentrum erg belangrijk te vinden. Men neemt veel onderhoudswerk voor eigen rekening. Verder geeft de politie aan dat er op dit moment geen problemen zijn met Turkse jongeren. Iets wat ook gemeld wordt door de directeur van Merites in een artikel in BN De Stem van 8 december 2004.

Met de voorgenomen sluiting van het Turks jongerencentrum wordt naar onze mening vooruitgelopen op de nota over de Buurthuizen, waarin staat dat het College aangeeft van het doelgroepenbeleid af te willen. In de praktijk leidt dit er toe dat al voordat deze nota is vastgesteld door de gemeenteraad tot sluiting van voorzieningen voor bepaalde doelgroepen wordt overgegaan, zonder dat er sprake is van een goed alternatief.

Naar aanleiding hiervan stellen wij de volgende vragen:

1. Is het besluit om per 1 juli a.s. over te gaan tot sluiting van het Turks Jongerencentrum genomen door het College of door Merites?

2. Wanneer het besluit tot sluiting genomen is door Merites:

a. Is het College vooraf door Merites in kennis gesteld van het voornemen om het Turks Jongerencentrum te sluiten?

b. Wat is de mening van het College over het door Merites genomen besluit?

3. Welk gemeentelijk beleid ligt ten grondslag aan het sluiten van het Turks Jongerencentrum?

4. Wordt met het nu al sluiten van het Turks Jongerencentrum niet vooruitgelopen op de Nota Buurthuizen, waarin bepaald zal gaan worden hoe met accommodaties voor bepaalde doelgroepen omgegaan zal worden?

5. Is het College het met de vraagstellers eens dat beter gewacht kan worden met het aanpassen van de accommodaties voor bepaalde doelgroepen totdat het nieuwe beleid op dit gebied, te weten de Nota Buurthuizen, door de gemeenteraad is vastgesteld?

6. Welke alternatieven heeft het College tot nu toe aangeboden aan de Turkse jongeren om de sluiting van hun Jongerencentrum op te vangen?

7. Welke concrete acties gaat het College ondernemen om ervoor te zorgen dat de Turkse jongeren ook op andere locaties welkom zijn wanneer sluiting van hun Jongerencentrum onvermijdelijk is.

8. Kan het College aangeven hoe de € 5.000, die Merites van de gemeente Oosterhout voor het Turks jongerencentrum krijgt voortaan besteed zal gaan worden aan de doelgroep van Turkse jongeren wanneer sluiting van hun jongerencentrum onvermijdelijk is?