Op 1 mei j.l. is het contract tussen de gemeente Oosterhout en het Kringloopbedrijf Oosterhout (KBO) afgelopen. Sinds deze datum haalt de gemeente Oosterhout droge componenten zoals papier en glas in eigen beheer op. Bij de introductie van deze nieuwe methode van ophalen zijn er een aantal zaken fout gegaan. Allereerst zijn in delen van Oosterhout verkeerde afvalwijzers bezorgd. Daarnaast heeft GroenLinks ook signalen opgevangen, dat er problemen zijn bij het daadwerkelijk ophalen van de droge componenten zelf. Een voorbeeld hiervan is dat op maandag 10 mei in delen van de wijk Slotjes het oud papier zeer laat op de dag is opgehaald. Iets dat geleid heeft tot veel telefoontjes naar het meldpunt Openbare Ruimte.

Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vragen:

1. Wat is de oorzaak van de hierboven beschreven problemen?

2. Welke maatregelen zullen door het college genomen worden om er voor te zorgen, dat dergelijke problemen zich in de toekomst niet meer voor zullen doen?

3. Is er voor het in eigen beheer ophalen van de droge componenten extra personeel ingehuurd? Zo ja, zitten hier ook ex-medewerkers van het Kringloopbedrijf Oosterhout bij?

Op 16 januari 2004 heeft verantwoordelijk wethouder Gerbrands van afvalbeleid een brief aan de raad gestuurd naar aanleiding van de behandeling van het afvalbeleid in de raadsvergadering van 20 januari 2004. In deze brief wordt melding gemaakt van een rapport dat het KBO in januari 2004 aan de gemeenteraad heeft gezonden. In deze brief stelt de wethouder dat het KBO (hoewel niet bij naam genoemd in de betreffende brief is duidelijk dat het KBO hier bedoeld wordt) de gemeenteraad niet-correct informeert. In de raadsvergadering van 20 januari is deze beschuldiging door de wethouder nog eens publiekelijk herhaald. Deze beschuldiging is echter nooit hard gemaakt door wethouder Gerbrands of het college.

4. Welke informatie in het hierboven genoemde rapport van het Kringloopbedrijf Oosterhout is niet correct?

Daarnaast heeft het college van Oosterhout met ingang van 1 mei j.l. een contract afgesloten met de stichting Hergebruik voor het tegen betaling ophalen van grof herbruikbaar afval. Het college heeft echter steeds gezegd dat het in verband met Europese regelgeving genoodzaakt was om het ophalen van droge componenten weer in eigen beheer uit te gaan voeren.

5. Waarom was wel mogelijk om het ophalen van grof herbruikbaar afval uit te besteden aan een derde partij voor de rest van het jaar en is dit niet gebeurd met glas, oud papier, textiel en metaal? Desnoods m.b.v. aparte uitbestedingen en niet als een totaal pakket?