Ieder jaar vindt op de laatste zaterdag van maart ‘Earth Hour’ plaats. Vanaf 20.30 uur plaatselijke tijd worden wereldwijd de lichten uit gedaan. De Eiffeltoren in Parijs, het Empire State Building in New York, de Big Ben in Londen en de Brandenburger Tor in Berlijn zijn dan, net als vele andere landmarks, in het donker gehuld. Dat alles om aan te geven dat we de toekomst van de aarde belangrijk vinden.

Het Wereld Natuur Fonds wil als initiatiefnemer aandacht vragen voor vermindering van CO2-uitstoot. Een doel dat we in Oosterhout ook nastreven. Daarom gaan in Nederland ook al veel bekende gebouwen al eens een uurtje ‘op zwart’. In Oosterhout zouden we dit bijvoorbeeld kunnen doen met de Sint Jansbasiliek.

1. Is het college bereid om mee te doen aan Earth Hour op zaterdag 30 maart en ook inde komende jaren?
a. Zo ja, welke landmarks gaat u gebruiken om een uur lang aandacht te vragen voor de aarde en het klimaat?
b. Zo nee, waarom niet?

2. Ziet het college andere concrete mogelijkheden om op een eenvoudige en laagdrempelige wijze aandacht te vragen voor CO2-reductie?
a. Zo ja, welke?
i. Wanneer gaat het college deze inzetten?
b. Zo nee, waarom niet?