Vrijdag 3 februari vond er een ernstig ongeluk plaats op de Burgemeester Holtroplaan in Oosterheide. Dit keer was de gewonde een 12-jarig meisje. Het is niet voor het eerst dat er een ongeluk waarbij gewonden vallen plaatsvindt op de Holtroplaan. Volgens openbare gegevens vond er de afgelopen 2 jaar al 16 keer een ongeluk met letsel plaats, waarvan 11 keer in de afgelopen 7 maanden. Mogelijk gebeurde het nog vaker, omdat het grootste deel van de ongevallen niet wordt geregistreerd. GroenLinks vindt het gemiddelde aantal van een ongeluk met letsel per per anderhalve maand in de afgelopen twee jaar en anderhalf ongeluk per maand de afgelopen 7 maanden te veel en heeft daarover de volgende vragen:
1. Zijn bovenstaande cijfers bekend bij het college?
a) Een groot deel van de ongevallen wordt niet geregistreerd. Kan het college inschatten wat het werkelijke aantal ongelukken op de Holtroplaan is?
2. Is het college het met GroenLinks eens dat er te vaak gewonden vallen door een ongeluk op de Burgemeester Holtroplaan?
3. Hoe verhoudt het aantal ongelukken met letsel op de Burgemeester Holtroplaan zich tot vergelijkbare wegen in Oosterhout?
a) Kunt u de cijfers over vergelijkbare wegen toevoegen aan uw antwoorden?
b) Indien het aantal ongelukken op de Burgemeester Holtroplaan gemiddeld hoger is: Hoe verklaart het college dit?
Veel bewoners van Oosterheide schrikken van het grote aantal ongelukken en ongelukjes die plaatsvinden op de Holtroplaan. Hoewel dit bij het laatste ongeval niet aan de orde was, wijten zij dit aan de hoge snelheid die veel automobilisten bereiken op deze kaarsrechte weg dwars door een woonwijk. Volgens sommigen wordt er regelmatig 70 tot 80 en mogelijk zelfs meer kilometer per uur gereden op deze weg met veel oversteekplaatsen en afslagen. Schrijver dezes zit natuurlijk niet op de achterbank van de hardrijders, maar ziet wel dat er hard wordt gereden. Niet alleen door automobilisten, maar zelfs lijnbussen rijden, zoals dit met gevoel voor understatement heet, behoorlijk door.
4. Heeft de gemeente in het recente verleden snelheidsmetingen uitgevoerd op de Burgemeester Holtroplaan?
a) Zo ja, wat waren de uitkomsten hiervan?
b) Zo nee, is het college van plan om dit in de nabije toekomst wel te gaan doen?
5. Heeft de politie in het recente verleden snelheidsmetingen uitgevoerd op de Burgemeester Holtroplaan?
a) Zo ja, wat waren de uitkomsten hiervan?
b) Zo nee, waarom niet en mogen we dit in de nabije toekomst wel verwachten?
6. Komt de laan in aanmerking voor vaste camera’s (bijvoorbeeld met lachend gezichtje)?
a) Zo nee, waarom niet?
7. Is het college het met GroenLinks eens dat de weg uitnodigt om het gaspedaal wat verder in te drukken dan wenselijk is in een woonwijk?
a) Zo nee, waarom niet?
8. Is het college van mening dat de vele oversteekplaatsen op plekken waar een automobilist ze niet direct verwacht voor een extra risico zorgen?
a) Zo nee, waarom niet?
b) Zo ja, is het college van plan om iets te wijzigen aan de oversteekplaatsen?
Bijvoorbeeld door ze aan te passen aan de richtlijnen van CROW (verwijderen zebrapaden en/of plaatsen VRI’s)?
i. Zo ja, wat?
ii. Zo nee, waarom niet?
c) Wordt dit risico groter als er vaak hard wordt gereden op deze weg?
9. Is het college het met GroenLinks eens dat er in het algemeen iets gedaan moet worden om het hardrijden op straten zoals de Holtroplaan te ontmoedigen?
a) Zo nee, waarom niet?
b) Zo ja, aan wat voor maatregelen denkt het college dan?
i. En op welke termijn kunnen die maatregelen doorgevoerd worden?