1. Kan de wethouder aangeven hoeveel arbeidsmigranten sinds het moment dat ze wonen op de Katjeskelder contact hebben opgenomen met de wethouder?
  2. Hoeveel arbeidsmigranten zijn naar het gemeentehuis gekomen en hoeveel arbeidsmigranten hebben de wethouder een mail gestuurd?
  3. Welke onderwerpen hebben deze arbeidsmigranten genoemd in hun mails respectievelijk bezoeken aan het gemeentehuis?
  4. Welke actie heeft de gemeente n.a.v. deze mails/bezoeken onder nomen? In het bijzonder welke acties zijn er ondernomen richting de Katjeskelder waar deze mensen gehuisvest zijn? De wethouder geeft in het programma Pointer immers aan dat hij indien nodig met de Katjeskelder in overleg zal gaan treden.

Wanneer bezoekers van de website van de gemeente op zoek gaan naar het mailadres van de wethouder komen zij uit bij het contactformulier van de gemeente Oosterhout. In totaal zijn er vanaf de beginpagina van de website van de gemeente 16 stappen nodig om dit contactformulier uiteindelijk te verzenden. Deze 16 stappen zijn (met screenshots) terug te vinden in de bijlage bij deze schriftelijke vragen.

  1. Is het College van mening dat de procedure om contact te leggen met de verantwoordelijke wethouder een stuk ingewikkelder is dan het sturen van een mailtje?
  2. Is het College van mening dat dit een zeer hoogdrempelige manier is om arbeidsmigranten contact op te laten nemen met de gemeente over problemen? Zeker gezien het feit dat veel arbeidsmigranten de Nederlandse taal niet machtig zijn en dat ook niet is aangegeven dat wethouder Willemsen aanspreekbaar is over de huisvesting van arbeidsmigranten?
  3. Is het College bereid om de gemeente Oosterhout actief naar arbeidsmigranten toe te laten gaan en ze te informeren over een manier waarop ze laagdrempelig contact op kunnen nemen met de gemeente? Bv. door middel van flyers in de taal die ze spreken of het houden van een spreekuur?

In augustus 2020 heeft GroenLinks al eerder vragen gesteld over de huisvesting van arbeidsmigranten op de Katjeskelder. Het College heeft toen aangegeven dat er maximaal 6 mensen in een huisje aanwezig mogen zijn. In de radio-uitzending van Pointer wordt door arbeidsmigranten aangegeven dat er in bepaalde gevallen toch sprake is van een situatie waarin huisjes op de Katjeskelder volledig vol zitten met arbeidsmigranten.

  1. Op welke manier controleert de gemeente dat er op de Katjeskelder niet meer dan 6 arbeidsmigranten in een huisje gevestigd worden?
  2. Bij de beantwoording van onze vragen uit augustus 2020 heeft het College aangegeven dat er geëxperimenteerd gaat worden met vaste doorzichtige schermen op een staander wanneer arbeidsmigranten niet op 1,5 meter van elkaar kunnen slapen. Op welke manier is dit gebeurd?
  3. Is het College van mening dat gezien de nog steeds voortdurende corona pandemie de bezetting van een huisje zodanig moet zijn dat elke arbeidsmigrant gewoon een eigen slaapkamer heeft?
  4. Gaat het College deze eis ook opleggen aan de Katjeskelder en andere aanbieders van huisvesting voor arbeidsmigranten en op welke termijn gaat dit gebeuren?

Op 24 juni 2020 is er een bijeenkomst geweest over de huisvesting van arbeidsmigranten van de gemeente Oosterhout waarbij ook de FNV aanwezig is geweest. De FNV heeft deze bijeenkomst toen vroegtijdig verlaten vanwege de indruk dat er te weinig beweging zit in de omstandigheden van de arbeidsmigranten op de Katjeskelder.

  1. Op welke momenten heeft er na 24 juni 2020 weer een dergelijk overleg plaatsgevonden of heeft de gemeente Oosterhout op een andere manier overleg of contact gehad met de FNV over arbeidsmigranten?
  2. Zo ja, kunt u dan de verslagen van deze bijeenkomst/andere manieren van overleg meesturen bij de beantwoording van deze schriftelijke vragen?
  3. Zo nee, waarom hebben deze overleggen niet meer plaatsgevonden?
  4. In hoeverre is het in februari 2020 door de FNV aangeboden zwartboek leidend geweest bij deze gesprekken en wat is hieruit gekomen?

Een ander probleem bij de huisvesting van arbeidsmigranten is dat ze zich niet in kunnen schrijven bij de gemeente Oosterhout omdat er sprake is van “short stay”. Dit is onder andere terug te vinden in het verslag van de eerdergenoemde bijeenkomst van 24 juni 2020. In de uitzending van Pointer van 2 mei 2021 is het verhaal te horen van twee arbeidsmigranten die enige tijd op de Katjeskelder in Oosterhout gewoond hebben. Zij vertellen dat ze zich ingeschreven hebben bij de gemeente Oosterhout in de Basisregistratie Personen en hiervan dan na twee weken een bevestiging per post zouden krijgen. De post kwam echter niet rechtstreeks bij hen aan, maar bij het uitzendbureau op de Katjeskelder. Ze vertellen dat ze een medewerker van het uitzendbureau brieven in een container hebben zien gooien waardoor ze ook hun brief nooit gehad hebben.

  1. Kan het College aangeven of zij hiervan op de hoogte is?
  2. Gaat het College actie ondernemen tegen dit soort praktijken die ervoor zorgen dat arbeidsmigranten gehinderd worden om zich in te schrijven bij de gemeente Oosterhout?
  3. Gaat het College arbeidsbureaus dan ook op andere misstanden aanspreken zoals het niet verstrekken van contracten in een taal die de arbeidsmigrant kan lezen en het niet goed regelen van zorgverzekeringen voor arbeidsmigranten?
  4. Kan een overzicht gegeven worden van het aantal arbeidsmigranten dat op dit moment in de gemeente Oosterhout ingeschreven staat? Graag uitgesplitst naar arbeidsmigranten op vakantieparken/huisvesting bij bedrijven/huisvesting in woonwijken?
  5. Is het college het met GroenLinks eens dat het gemeentebestuur een verantwoordelijkheid heeft voor het welzijn van arbeidsmigranten, waaronder een goede huisvesting en medische zorg, en in die zin zorg dient te dragen voor deze kwetsbare doelgroep?
  6. Is het college bereid alles in het werk te gaan stellen om aan de misstanden, zoals genoemd in deze raadsvragen en in Pointer en Trouw, een einde te maken?

Het niet ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen heeft gevolgen. Op 3 mei is er een artikel gepubliceerd op de website van Trouw[1]. In dit artikel wordt beschreven dat arbeidsmigranten die niet staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen niet ingeënt zullen worden tegen het coronavirus. En dit terwijl ze wel gewoon zorgpremie betalen en vaak werken onder omstandigheden waarbij afstand houden moeilijk mogelijk is.

  1. Is het College bereid om alsnog pro-actief te gaan handelen zodat arbeidsmigranten die meer dan vier maanden in Oosterhout wonen zich in kunnen schrijven in de Basisregistratie Personen zoals dat ook verplicht is? Concreet bedoelen wij dan of de gemeente Oosterhout naar de arbeidsmigranten zelf toe gaat om ze op deze manier een laagdrempelige manier te geven om zich in te schrijven in de Basisregistratie Personen?
  2. Is het College bereid om in overleg te gaan met bedrijven en uitzendbureaus waar arbeidsmigranten die in Oosterhout wonen werkzaam zijn en te regelen dat ze ook ingeënt gaan worden tegen het coronavirus op het moment dat ze hier eigenlijk voor aan de beurt zouden zijn als ze wel ingeschreven zouden staan in de Basisregistratie Personen?

[1] https://www.trouw.nl/binnenland/ze-lopen-extra-risico-maar-arbeidsmigranten-krijgen-voorlopig-niet-allemaal-een-vaccin~bd592a9f/