De afgelopen week is de website van de gemeente Groningen met tips voor zelfredzaamheid uitgebreid in het nieuws geweest. Hierover is de nodige kritiek ontstaan omdat een aantal van deze tips betuttelend zouden zijn. De gemeente Oosterhout heeft bij hetzelfde bedrijf als de gemeente Groningen deze tips ingekocht. Voorbeelden van discutabele tips zijn de afgelopen week duidelijk in het nieuws gekomen.
Naar aanleiding van het bovenstaande hebben wij de volgende vragen:
1. Kunt u aangeven wat de aanschafkosten zijn geweest van alle tips die op infoplein.oosterhout.nl te vinden zijn?
2. Kunt u aangeven op welke manier deze tips zijn aangepast naar de Oosterhoutse situatie?
3. Wat is de reden dat er niet voor gekozen is om door de eigen organisatie tips op het gebied van zelfredzaamheid te ontwikkelen (gebaseerd op de praktijk in Oosterhout)?
4. In hoeverre zijn de websites waar naar verwezen wordt op infoplein.oosterhout.nl aangepast aan de Oosterhoutse situatie? Op de pagina over reizen met het openbaar vervoer staat bijvoorbeeld een link naar de website van de waterbus, die enkel in de buurt van Rotterdam actief is.
5. Bent u van mening dat een aantal tips op deze website “open deuren” zijn en aangepast of verwijderd dienen te worden om de website infoplein.oosterhout.nl een serieuzere uitstraling te geven?
6. Waarom denkt het college dat de informatie op de infoplein website een goede afspiegeling is van de behoefte van de doelgroep?
Hoogachtend
W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks)
A. Beekers (SP)
M. Velds (D66)