GroenLinks Oosterhout gaat de komende raadsverkiezingen in met het volgende negental speerpunten:

INHAALSLAG SOCIALE WONINGBOUW

Nog niet zo lang geleden was te lezen in BN/De Stem dat er honderden gegadigden waren voor een woningbouwproject van enkele tientallen woningen in Oosterhout. De prijzen van die woningen waren gemiddeld zo’n € 400.000. Geld genoeg dus, zou je zeggen. Was het maar waar, want naast die honderden gegoede gegadigden die blijkbaar wel een paar duiten kunnen uitgeven om zich een luxe optrekje te veroorloven, zijn er zeker minstens zo veel mensen die dat niet hebben. Maar dat lees je niet in de krant. Wat zou het prachtig zijn als er eens een bericht zou verschijnen als “Oosterhout maakt serieus werk van huizenbouw voor starters” of “De Oosterhoutse gemeenteraad neemt met overgrote meerderheid een motie aan: hij draagt B&W op de achterstand die de afgelopen jaren is ontstaan in de sociale woningbouw binnen 5 jaar goed te maken.” GroenLinks wil zo’n bericht waarmaken. Woningbouwplannen in uitvoering als Vrachelen-3, een door de meerderheid van gemeenteraad goedgekeurde plan als De Zwaaikom zullen dat niet doen, integendeel. Ook na renovatie van Slotjes-Midden zullen daar minder betaalbare woningen blijken te zijn. Daarom: bij ieder nieuw door de gemeente te ontwikkelen bouw- of renovatieplan zal GroenLinks pleiten voor 50% sociale woningbouw.

LUCHT OM TE ADEMEN

Stel, je bent pakweg zo’n 15 jaar geleden de steenmassa van de Randstad ‘ontvlucht’ om in het groen van Oosterhout te gaan wonen. Een gezonde omgeving voor jullie gezin, waar je nog goede lucht kon inademen, dacht je. De shock moet dan ook groot zijn geweest toen recente satellietfoto’s toonden dat die vermeende gezonde streek tot één van de meest vervuilde gebieden ter wereld behoort!! Niks gezonde lucht, maar een atmosfeer die de gezondheid ernstig bedreigt. Eén van de veroorzakers van deze misère is de auto, waarvan er in Oosterhout bovenmatig veel rondrijden. Best makkelijk, zo’n voertuig in een gemeente die geen treinverbinding heeft met de ‘buitenwereld’ en waar een lokaal openbaar vervoer niet of nauwelijks aanwezig is, maar niet bepaald milieuvriendelijk. Hoewel Oosterhout het probleem van de luchtvervuiling niet alleen kan oplossen, kan het daaraan wel een positieve bijdrage leveren door het treffen van voorzieningen die het autogebruik binnen de gemeente terugdringen. Wat te denken van de aanleg van een transferium, gekoppeld met goed openbaar vervoer naar en van het centrum? Of van de invoering van kleinschalig collectief vervoer als vorm van lokaal openbaar vervoer? GroenLinks zal daarvoor zeker pleiten.

BEHOUD VAN ONZE GROENE RUIMTE

Wat doe je met een klein volkstuintje, als je daarvan zoveel mogelijk profijt wil hebben? Precies, slim omgaan met de beschikbare ruimte, geen brede paden aanleggen op plaatsen waar ook tomaten of gladiolen kunnen groeien. Met ruim 16 miljoen mensen wonen, werken en verplaatsen we ons in Nederland op een betrekkelijk klein deel van deze wereld. Woningen, bedrijfsgebouwen en (spoor)wegen eisen noodzakelijkerwijze hun deel op. Op zich is daar niets mis mee, als we het maar slim aanpakken en dingen bedenken waarmee we kostbare groene ruime kunnen besparen. Ook in Oosterhout, waar de laatste decennia meer groen is verdwenen dan bij een slimme aanpak, met oog voor de groene ruimte, nodig zou zijn geweest. Die groene ruimte, bij voorkeur in de vorm van grote aaneengesloten natuurgebieden, is niet alleen van vitaal belang voor de kwaliteit en veerkracht van ecosystemen, maar ook voor ons eigen welzijn. Rondwegen om Oosterhout zijn voor GroenLinks dan ook onbespreekbaar; het zou onvergeeflijk zijn natuur op te offeren voor nog meer kilometerslange asfaltstroken. Om dezelfde natuur: GroenLinks wil het gebied ten oosten van de A27 behouden als groene ruimte; met de verschillende Vrachelen-uitbreidingen en –plannen is al veel te veel kostbaar groen verloren gegaan.