Officiële uitreiking alternatieve Kunst-Cultuur en Sportpas door GroenLinks Oosterhout en opening van een eigen "Openbaar Vervoerlijn" in Oosterhout.

Afgelopen zaterdag heeft Will van Tilburg, kandidaat voor de gemeenteraad van GroenLinks aan Mieke Dusseldorp, voorzitster van de Oosterhoutse Cliëntenraad, de alternatieve Kunst-Cultuur en Sportpas uitgereikt. Dit gebeurde voor Theek5, de openbare bibliotheek aan het Torenplein, de belangrijkste cultuurinstelling van Oosterhout en daarom als plaats van uitreiking gekozen.

Bij haar aanbieding wees Will van Tilburg op het belang van kunst, cultuur en sport als olie in de machine van onze samenleving. "Deelname aan creatieve, culturele en sportieve activiteiten moet voor iedereen in Oosterhout mogelijk zijn, ook voor mensen met een laag inkomen".Met de uitreiking van deze pas wil GroenLinks het college van Oosterhout uitdagen en stimuleren om nu voortvarend met de pas aan de slag te gaan.

In haar dankwoord gaf  Mieke Dusseldorp aan, dat de gemeente Oosterhout al jaren bezig is met de introductie van deze pas, en dat het er tot nu toe niet van gekomen is. Hij zou in januari van dit jaar geïntroduceerd worden, er is echter voor andere prioriteiten gekozen, gericht op kinderen, zoals o.a. gratis zwemlessen. Die hebben de introductie van de pas vertraagd.

Zij was blij met het initiatief van GroenLinks om met de alternatieve pas opnieuw de aandacht van het college op de Oosterhoutpas te vestigen.

Eveneens zaterdagmorgen heeft Willem-Jan van der Zanden, fractievoorzitter en lijsttrekker voor GroenLinks bij de komende gemeenteraadsverkiezingen, een eigen "Openbaar Vervoerlijn" geopend. Met een echte riksja werd een korte route door de stad gereden. Het vervoermiddel baarde veel opzien. Verschillende voorbijgangers maakten gebruik van de gelegenheid om gratis mee te rijden. Zelfs op deze korte route waren er mensen die het zelfs heel plezierig mee te mogen: ze waren slecht ter been en konden op deze manier worden geholpen hun plaats van bestemming te bereiken.

De bedoeling van deze actie was tweeledig.

Enerzijds is het volgens GroenLinks nodig dat er Klein Collectief Openbaar vervoer komt in Oosterhout om de mensen die nu moeilijk of niet naar de stad kunnen komen te helpen.

Daarnaast is goed openbaar vervoer nodig om de steeds toenemende luchtvervuiling en uitstoot van fijnstof door ongebreideld autogebruik tegen te gaan. Voor Oosterhout geldt dit extra omdat het geen eigen spoorwegstation heeft en ook het lokale openbaar vervoer onvoldoende is ontwikkeld; mensen nemen daarom gemakkelijk de auto. Echt kiezen voor openbaar vervoer is haalbaar, maar dat vraagt durf van politici. In België is dit wel mogelijk gebleken met als voorbeeld Hasselt.