In de raadsvergadering van 13 december 2005 is uitgebreid gesproken over de verkeersontsluiting tussen Breda en Oosterhout. In het bijzonder is hierbij de tijdelijke afsluiting en de herinrichting van de Oosterhoutseweg ter sprake gekomen. Uiteindelijk is tijdens deze raadsvergadering een motie aangenomen waarin uw College is opgeroepen om bezwaar aan te tekenen tegen de afsluiting van de Oosterhoutseweg in het kader van de Milieu Effect Rapportage (MER) over de Vinex locatie Teteringen.
Naar aanleiding van deze motie heeft uw College vervolgens op 3 januari 2006 een brief gestuurd richting het College van B&W van Breda in het kader van de MER-procedure. In een ongedateerde brief van uw College van februari 2006 wordt aangegeven dat er op 10 februari 2006 een overleg heeft plaatsgevonden tussen o.a. Oosterhout en Breda betreffende de verkeerssituatie tussen Oosterhout en Breda. In deze brief worden een aantal voorbeelden genoemd die de verkeersoverlast ten gevolge van de tijdelijke afsluiting en de herinrichting van de Oosterhoutseweg moeten beperken.
De gemeente Breda gaat ondertussen door met het voorbereiden van de tijdelijke afsluiting en herinrichting van de Oosterhoutse weg. Op 21 maart 2006 heeft het College van B&W van Breda een tweetal ontwerp-verkeersbesluiten genomen. Eén betreffende de tijdelijke verkeersmaatregelen op de Oosterhoutseweg en één betreffende de definitieve verkeerssituatie op de Oosterhoutseweg. Van 22 maart tot en met 19 april loopt voor beide verkeersbesluiten de inspraakprocedure. Uit deze verkeersbesluiten blijkt dat gedurende een periode van 2 jaar er geen doorgaand verkeer tussen Oosterhout en Breda mogelijk is. Het doorgaand verkeer tussen Oosterhout en Breda zal worden omgeleid via de A27. Het uiteindelijke doel van de herinrichting is dat de Oosterhoutseweg een minder aantrekkelijke verbinding tussen Oosterhout en Breda wordt dan de A27.
1. Is het College van B&W van mening dat de manier waarop Breda verder gaat met de tijdelijke afsluiting en herinrichting van de Oosterhoutse weg past binnen de afspraken zoals de gemaakt zijn in het Convenant tussen Oosterhout en Breda?
2. Welke maatregelen zullen er genomen gaan worden om gedurende de afsluiting van de Oosterhoutse weg sluipverkeer in en door Oosterhout en haar kerkdorpen tegen te gaan?
3. Zijn al deze maatregelen genomen op het moment dat eind mei 2006 de Oosterhoutse weg voor een periode van twee jaar afgesloten gaat worden?
4. Bij de totstandkoming van beide ontwerp-verkeersbesluiten geeft het College van B&W van Breda aan dat er overleg is gepleegd conform artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met de Gemeente Oosterhout. Welk standpunt heeft het College van B&W van Oosterhout tijdens dit vooroverleg ingebracht?
5. Is het verslag van bovengenoemde overleg openbaar en kan dit aan de gemeenteraad verstrekt worden?
In de brief die uw College op 3 januari 2006 richting het College van B&W van Breda heeft gestuurd als reactie op de MER Teteringen geeft u aan dat “een keuze voor het treffen van doorstroombeperkende maatregelen op de Oosterhoutse weg niet verantwoord kan worden gemaakt, als er niet tevens zekerheid bestaat omtrent het treffen van de maatregelen die nodig zijn om de negatieve effecten daarvan te kunnen compenseren”. Door het ontwerp-verkeersbesluit zoals dat nu door het College van B&W van Breda genomen is, zullen er met ingang van mei 2006 doorstroombeperkende maatregelen op de Oosterhoutse weg worden aangebracht.
6. Is de MER inmiddels al aangevuld met een aantal compenserende maatregelen die nodig zijn vanwege de tijdelijke afsluiting en herinrichting van de Oosterhoutse weg?
7. Bestaat er op dit moment zekerheid omtrent het treffen van de maatregelen die nodig zijn om de negatieve effecten van de doorstroombeperkende maatregelen op de Oosterhoutse weg te compenseren?
8. Zo, nee gaat uw College dan bezwaar maken tegen dit ontwerp-verkeersbesluit?
9. Welke andere acties gaat uw College verder nog ondernemen om ervoor te zorgen dat deze zekerheid er alsnog komt?
10. Is het College het eens met de stelling dat doordat nu al verkeersbesluiten genomen worden voor de definitieve inrichting van de Oosterhoutseweg, er tijdens de bestemmingsplanprocedure rondom de bouwplannen in Teteringen nauwelijks meer invloed uitgeoefend kan worden op de verkeersontsluiting tussen Oosterhout en Breda door de gemeente Oosterhout.
Gaarne ontvangen wij van u op deze vraag binnen de hiervoor gestelde termijn van 30 dagen in artikel 41, lid 3 van het reglement van orde een schriftelijk antwoord.