Tijdens de raadsvergadering van 24 oktober 2006 heeft GroenLinks mondelinge vragen gesteld over het de veiligheid van stemmachines in stembureaus, het pand Pastoor Bressersstraat 1 en 1a en het ophalen van oud papier door verenigingen. Daarnaast hebben wij in de gemeenteraad het woord gevoerd over de onderwerpen: Intergas, Rapport Rekenkamer en Ontwerp-structuurplan Paterserf.

Mondelinge vraag over veiligheid stemmachines in stemlokalen (burgemeester Huijbregts)

De afgelopen weken zijn er in diverse media verschillende berichten verschenen over de veiligheid van stemmachines. In een brief van 6 oktober j.l. wijst het Ministerie van BZK erop dat het van zeer groot belang is dat stemmachines veilig opgeslagen moeten zijn. Dit heeft ook betrekking op de tijd dat de stemmachine in het stemlokaal staat. Het ministerie adviseert om hierover met de politie contact op te nemen. Zoals ons bekend is, is het in Oosterhout gebruikelijk om stemmachines al eerder dan de verkiezingsdag zelf in de verschillende stemlokalen weg te zetten. Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vraag:

Is het College van plan om in samenwerking met de politie dit jaar extra beveiligingsmaatregelen te nemen bij de stemlokalen waar stemmachines al eerder dan op de verkiezingsdag zelf worden weggezet?

Mondelinge vraag over het pand Pastoor Bressersstraat 1 en 1a (wethouder de Boer)

In de vergadering van 14 maart 2003 heeft de gemeenteraad ingestemd met het plan om zes appartementen te vestigen in de voormalige leerlooierij aan de Pastoor Bressersstraat 1 en 1a. Deze leerlooierij is op 31 december 1999 aangewezen als beschermd rijksmonument. Door de vestiging van een aantal appartementen zou de leerlooierij behouden kunnen blijven. Inmiddels is er drie jaar later nog steeds niet begonnen met verbouwing en wordt de toestand van de leerlooierij steeds slechter. GroenLinks heeft hierover de volgende vragen:

1) Kan de wethouder aangeven hoe de stand van zaken is met de bouwplannen?

2) Kan de wethouder aangeven welke maatregelen er genomen kunnen worden om te voorkomen dat deze leerlooierij straks verloren gaat?

Mondelinge vraag over vergoeding ophalen oud papier door verenigingen (wethouder Gerbrands)

In een brief van 9 oktober j.l. geven een veertiental verenigingen aan niet tevreden te zijn met de huidige vergoeding die zij krijgen voor het ophalen van oud papier. De verenigingen dienen het oud papier tegen een door de gemeente vastgestelde, en al elf jaar dezelfde, prijs van € 31,76 per ton aan te leveren. Daar waar de gemeente € 70 per ton ontvangt, terwijl storten € 160 ton kost. GroenLinks vindt het niet meer dan logisch dat na elf jaar de prijs die verenigingen ontvangen aangepast wordt aan de huidige hogere prijzen.

Kan de wethouder aangeven of hij bereid is met bovenstaande verenigingen een nieuwe hogere vergoeding af te spraken voor hun ingeleverde oud papier?

Rapport Rekenkamer

In haar eerste rapport heeft de Rekenkamer West-Brabant aandacht besteed aan de kwaliteit van de programmabegroting in de gemeente Oosterhout. Uit dit onderzoek zijn een aantal aanbevelingen gekomen. Aanbevelingen voor de raad en het college.

1) Aanbevelingen voor de raad

De rekenkamer geeft aan dat de gemeenteraad meer gebruik moet maken van haar bevoegdheden bij het vaststellen van de begroting. GroenLinks kan dit enkel onderschrijven. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en bepaald uiteindelijk welke middelen waar aan uitgegeven moeten worden. Wanneer de gemeenteraad meer invloed hierop wil krijgen is het van belang dat ze de begroting (en ook het Meerjarenbeleidsplan) meer als een eigen document gaat zien. Nu zijn het enkel stukken vanuit het College waarop dan gereageerd moet worden. Zowel voor de begroting als het Meerjarenbeleidsplan geldt dat de huidige manier van behandeling er voor zorgt dat de raad gewoonweg te weinig mogelijkheden heeft om zijn rol goed uit te oefenen. GroenLinks pleit daarom voor het instellen van een aparte MJBP- respectievelijk begrotingscommissie waardoor er voor de raad meer mogelijkheden zijn om dieper op de begroting en het MJBP in te gaan en zodoende een betere invulling te kunnen geven aan haar rol. Verder is het natuurlijk vooral een kwestie van cultuur in hoeverre de gemeenteraad bereid is om bij de behandeling van een begroting met eigen voorstellen te komen. Voorstellen die anders zijn, dan datgene wat het College voorstelt.

2) Aanbevelingen voor het College

De rekenkamer geeft daarnaast een aantal aanbevelingen aan het College. Aanbevelingen die er voor moeten zorgen dat de begroting voor de gemeenteraad inzichtelijker wordt. En doordat de begroting inzichtelijker wordt, is de gemeenteraad vervolgens weer beter in staat tot het maken van keuzes bij het vaststellen van de begroting. Een aantal van deze aanbevelingen worden door het College overgenomen. Bij anderen is dat niet het geval. Een van de belangrijkste aanbevelingen die de rekenkamer doet is om de programma’s uit de begroting voortaan in de delen via de 3 W vragen: Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen? En Wat mag het kosten? Deze 3 W vragen zijn op dit moment inderdaad niet duidelijk in de begroting opgenomen. Deze belangrijke aanbeveling wordt zonder het eigenlijk te zeggen door het College niet overgenomen. Ook bij een aantal andere aanbevelingen maakt het College voorbehouden. GroenLinks is van mening dat de aanbevelingen zoals die door de Rekenkamer zijn gedaan onverkort door het College dienen te worden overgenomen:

MOTIE ONDERZOEK REKENKAMER:

Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks, dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt: Onderzoek Rekenkamer West-Brabant naar kwaliteit van de programmabegroting in de gemeente Oosterhout de volgende motie in:

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 24 oktober 2006 en gehoord hebbende de beraadslaging met betrekking tot agendapunt: Onderzoek Rekenkamer West-Brabant naar kwaliteit van de programmabegroting in de gemeente Oosterhout:

Overwegende:

- Dat de rekenkamer West-Brabant de kwaliteit van de programmabegroting in de gemeente Oosterhout heeft onderzocht;

- Dat de rekenkamer West-Brabant aan het College een aantal aanbevelingen doet om de kwaliteit van de programmabegroting te verbeteren;

- Dat de gemeenteraad hierdoor beter in staat zal zijn om haar kaderstellende taak uit te voeren;

- Dat niet alle aanbevelingen uit het rapport van de rekenkamer West-Brabant onverkort door het College worden overgenomen.

Verzoekt het College

De aanbevelingen onder 1, 2 en 3 van de rekenkamer genoemd in hoofdstuk 6.2 van haar rapport onverkort over te nemen

W.J.W.A. van der Zanden

0006075: Herkapitalisatie Intergas

De huidige deelneming van de gemeente in Intergas stamt uit de tijd dat de energievoorziening nog een exclusieve overheidstaak was. Het hebben van aandelen in energiebedrijven bracht zodoende ook geen financiële risico’s met zich mee. De energievoorziening is tegenwoordig ten onrechte overgeleverd aan de vrije markt. Energiebedrijven lopen behoorlijke financiële risico’s. Intergas is op dit moment nog wel volledig gefinancierd met gemeenschapsgelden. Het eerste voorstel is om een herkapitalisatie uit te voeren waardoor Intergas voor het merendeel met vreemd vermogen gefinancierd zal gaan worden. Hierdoor kan een groot deel van het eigen vermogen aan de aandeelhouders (de gemeentes) worden uitgekeerd. GroenLinks heeft lang stil gestaan bij de wenselijkheid van deze herkapitalisatie. Gezien de huidige financiële risico’s die Intergas loopt en het feit dat herkapitalisatie geen privatisering is, kan GroenLinks met deze herkapitalisatie instemmen.

Vervolgens zullen wij ingaan op de stappen die na de herkapitalisatie gezet moeten worden en waarvan gevraagd wordt om deze nader uit te werken.

1) Stap 2 betreft de mogelijke aankoop van extra aandelen in het huidige Intergas. Dit is een stap waarvan wij op dit moment de financiële gevolgen en risico’s nog niet kunnen overzien. Gezien het voornemen van het College om juist aandelen te verkopen bij de gedeeltelijke privatisering van Intergas lijkt het ons ook erg onlogisch. GroenLinks zal een eventueel voorstel van het College afwachten..

2) Stap 3 betreft de fusie met het netwerk van NRE. GroenLinks kan de redenering van het College volgen dat Intergas te klein is om zelfstandig voort te bestaan. Een fusie met een ander netwerkbedrijf ligt dan zeer voor de hand om de financiële risico’s te verminderen.

3) Stap 4 betreft de verkoop van een minderheidsbelang van 49% aan Macquarie. GroenLinks heeft al vaker aangegeven principieel tegen de uitverkoop van nutsvoorzieningen te zijn. Bij het netwerkbedrijf van Intergas is er ook nog eens sprake van een natuurlijk monopolie. De klant in Oosterhout moet zijn gas via Intergas netwerk afnemen. Hij heeft geen andere keuze. In economische zin is de uitverkoop van het netwerkbedrijf daarom te vergelijken met de uitverkoop die eind jaren 90 bij de kabelnetwerken heeft plaatsgevonden. De gevolgen zijn duidelijk, monopolisten die een slechte service leveren en de tarieven omhoog gooien. Intergas geeft aan dat er bij de verkoop garanties zijn opgenomen om de individuele klanten te beschermen. GroenLinks acht deze garanties niets waard. Ook bij de uitverkoop van de kabelnetwerken was er sprake van garanties betreffende b.v. de prijs. Deze zijn verschillende keren met succes door kabelbedrijven bij de rechter aangevochten. De consument is vervolgens de dupe. Tijdens de informatiebijeenkomst gaf de huidige directeur van Intergas aan dat Macquarie ook investeert in tolwegen en de watervoorziening. Net zoals een netwerkbedrijf typisch monopolistische voorzieningen. Elke eerstejaars student economie leert dat in een monopolistische situatie de prijzen voor de consument hoger zullen zijn dan wanneer er sprake is van concurrentie. Vanwege het monopolistische karakter van het gasnetwerk dient dit dan ook in handen van de overheid te zijn, zodat op deze manier sprake is van een democratische controle op de prijzen die door de netwerkeigenaar bij de consument in rekening worden gehouden. Nu gaat er echter een uitverkoop van het netwerkbedrijf aan een durfkapitalist plaatsvinden. En wat dit betreft zijn de uitspraken die de Duitse SPD-voorman Franz Muntefering over dergelijke durfkapitalisten deed hier van toepassing: "Sommige (financiële) investoren denken niet aan de mensen wiens arbeidsplaats ze vernietigen. Ze blijven anoniem, hebben geen gezicht, vallen als sprinkhanen over bedrijven heen, grazen ze af, en trekken voort. Tegen deze vorm van kapitalisme strijden wij."

0006078: Structuurvisie Paterserf

GroenLinks kan instemmen met de nu voorliggende ontwerp structuurvisie Paterserf. Op een punt willen wij nu echter nog kort ingaan. Aan het Paterserf bevindt zich het pand Paterserf 8A wat op dit moment o.a. in gebruik is bij de EHBO vereniging en de schaakvereniging D4. In de structuurvisie staat dit pand op de nominatie om te verdwijnen. De gebruikers van dit pand hebben hierom contact met de gemeente opgenomen met het verzoek om mee te denken over een toekomstige huisvesting. Als reactie heeft het College hierop gemeld dat de gemeente geen inspanningsverplichting heeft om een nieuwe locatie te zoeken en dat het zoeken van een geschikte huisvesting een verantwoordelijkheid is voor de verenigingen zelf. GroenLinks vindt dit een teleurstellende reactie. Horen deze verenigingen niet bij de familie van Oosterhout Familiestad? In het bijzondere programma “Samenleving” uit de begroting 2007 wordt juist de nadruk gelegd op het belang van vrijwilligerswerk voor Oosterhout. Het College geeft hierbij aan dat vrijwilligerswerk gestimuleerd moet worden. GroenLinks vindt dus dat de gemeente wel degelijk een actieve rol moet spelen bij het vinden van een nieuwe huisvesting voor de gebruikers van het pand Paterserf 8A.

MOTIE PATERSERF 8A:

Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks, dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0006078: Ontwerp-structuurplan Paterserf de volgende motie in:

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 24 oktober 2006 en gehoord hebbende de beraadslaging met betrekking tot agendapunt 0006078: Ontwerp-structuurplan Paterserf

Overwegende:

- Dat het pand Paterserf 8A waarvan op dit moment o.a. door de EHBO vereniging en schaakvereniging D4 gebruik gemaakt wordt gaat verdwijnen;

- Dat het College aangegeven heeft dat de gemeente geen inspanningsverplichting heeft om een nieuwe locatie te zorgen;

- Dat stimulering van vrijwilligerswerk een van de speerpunten uit de komende begroting is;

- Dat de verenigingen die van het pand Paterserf 8A gebruik maken een belangrijke sociale functie vervullen in Oosterhout;

- Dat het daarom belangrijk is dat de gemeente de verenigingen die gebruik maken van het pand Paterserf 8A ondersteunt bij het vinden van een nieuwe huisvesting

Verzoekt het College

De gebruikers van het pand Paterserf 8A te ondersteunen bij het vinden van nieuwe huisvesting.

W.J.W.A. van der Zanden