Tijdens de begrotingsbehandeling op 7 november 2006 is GroenLinks op de heersende politieke cultuur in Oosterhout bij het bespreken van begrotingen en Perspectiefnota, de opmerkingen die de rekenkamer gemaakt heeft over de kwaliteit van begrotingen, extra geld voor minimabeleid en de doelstellingen die het College zichzelf stelt in de begroting.

ALGEMENE BESCHOUWING

De behandelingen van de Perspectiefnota in de raadsvergadering van juni en de begroting in de vergadering van november zouden eigenlijk de politieke hoogtepunten van het jaar moeten zijn. De gemeenteraad, het hoogste orgaan in de gemeente, geeft dan aan het College een opdracht mee voor het komende jaar. Het College dient deze opdracht vervolgens uit te voeren. Om deze kaders goed te kunnen stellen moet de gemeenteraad in staat zijn om tijdens deze vergaderingen andere keuzes aan te kunnen geven. Voor een begroting is het dan belangrijk dat de raad een duidelijk inzicht heeft in wat het College wil bereiken, wat het daarvoor gaat doen en wat dat gaat kosten. Alleen op deze manier is het mogelijk om andere keuzes te maken als gemeenteraad en ook de hierbij behorende financiële middelen binnen de begroting te verschuiven.

De werkelijkheid is echter anders. Het echte politieke debat vindt tijdens de behandeling van de begroting (en Perspectiefnota) niet plaats. Allereerst gaan er na elke verkiezingen een stuk of vier raadsleden in een kamertje zitten. Na een week of zes komen ze uit dat kamertje en hebben ze allerlei dingen met elkaar afgesproken. De overige 27 raadsleden weten daar dan nog niets van. De volgende vier jaar wordt er echter wel steeds naar die gemaakte afspraken verwezen wanneer het politieke debat in de raad enigszins spannend dreigt te worden. Enkele maanden later komt dan de Perspectiefnota. Bij de raadsbehandeling vinden de collegepartijen het vervolgens allemaal prachtig. Op een aantal plaatsen in Oosterhout staat het onkruid misschien wat te hoog en de ambtelijke organisatie mag er best wat slanker en gespierder uitzien, maar dat is het dan ook wel. Ideeën van politieke partijen die niet in het College zitten hebben volgens de collegepartijen:

A) Geen dekking;

B) Zijn in strijd met het collegeakkoord;

C) Als A) en B) niet van toepassing zijn dan stralen ze geen vertrouwen in het College uit.

en worden vervolgens afgestemd. Eventuele voorstellen van de collegepartijen hebben natuurlijk altijd dekking, zijn nooit in strijd met het collegeakkoord en stralen wel vertrouwen in het College uit. Daarnaast worden ze ook altijd voorzien van een stempel van goedkeuring van het College onder het motto “… en de wethouder zag dat het goed was…”

In de reactie van het College geeft de portefeuillehouder vervolgens aan dat het weer een historische avond is. De begroting is nog beter en transparanter dan vorig jaar. Vele andere gemeentes kunnen hier vanzelfsprekend een voorbeeld aan geven. Zelf het mooie weer wordt eigenlijk veroorzaakt door beleid van het College. En de oppositie, die is wel erg negatief en zuur. Als vanzelfsprekend ontraad de wethouder alle moties en amendementen van de oppositie ten zeerste.

Voorzitter, als je de notulen van de afgelopen begrotingsvergaderingen er op na leest, gaat het helaas vaak op deze manier. De behandeling van de begroting is hiertoe feitelijk verworden tot een soort toneelstuk. Het lijkt een open en democratisch proces, maar feitelijk is het dat niet.

BELEIDSBEGROTING 2007 ALGEMEEN

Voorzitter, komen we vervolgens bij de inhoud van de begroting. Zoals de rekenkamer West-Brabant in haar rapport heeft aangegeven dient een goede begroting te zijn opgebouwd volgens de drie W’s. Op deze manier is het voor de gemeenteraad mogelijk om een verband te kunnen zien tussen voorgenomen beleid, de manier waarop dit beleid gerealiseerd gaat worden en de middelen die hier voor ingezet gaan worden. Deze koppeling is van een heel groot belang. Door middel van het budgetrecht kan de gemeenteraad namelijk besluiten om middelen binnen de begroting te verschuiven. Bij deze begroting is dat echter onmogelijk. Vooral de koppeling tussen het voorgenomen beleid en de daaraan verbonden middelen ontbreekt. Op deze manier wordt de gemeenteraad ernstig belemmerd in het maken van politieke keuzes bij het vaststellen van de begroting. U zult zich ongetwijfeld nog wel herinneren dat GroenLinks bij de behandeling van de Perspectiefnota 2004 met een alternatieve versie van deze Perspectiefnota gekomen is. Dat is eenmalig geweest, en waarom is dat eenmalig geweest? Omdat in de laatste begrotingen en perspectiefnota’s simpelweg de financiële gegevens ontbraken om deze alternatieve keuzes te kunnen maken.

GroenLinks ziet de afgelopen jaren op dit gebied geen verbeteringen, eerder verslechteringen. Zo leidt de nieuwe indeling van de begroting er b.v. toe dat er nog minder informatie is terug te vinden over allerlei zaken. Wanneer je bepaalde zaken op financieel gebied uit wilt zoeken staat het soms op wel drie plekken in de begroting en elke keer net weer een beetje anders. GroenLinks heeft de begroting twee keer gelezen. Eerst van voren naar achteren en toen van achteren naar voren. Ook daarna was hij ons nog steeds niet duidelijk. Het liefste zouden we de begroting als een ingekomen stuk voor de gemeenteraad ter kennisgeving aannemen. Deze begroting geeft namelijk niet het inzicht, wat hij zou moeten geven.

MOTIE ONDERZOEK REKENKAMER:

Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks, dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot 0006086: Programmabegroting 2007 de volgende motie in:

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 7 november 2006 en gehoord hebbende de beraadslaging met betrekking tot agendapunt: Programmabegroting 2007:

Overwegende:

- Dat de rekenkamer West-Brabant de kwaliteit van de programmabegroting 2006 in de gemeente Oosterhout heeft onderzocht;

- Dat de rekenkamer West-Brabant aan het College een aantal aanbevelingen doet om de kwaliteit van de programmabegroting te verbeteren;

- Dat de gemeenteraad hierdoor beter in staat zal zijn om haar kaderstellende taak uit te voeren;

- Dat niet alle aanbevelingen uit het rapport van de rekenkamer West-Brabant onverkort door het College worden overgenomen.

- Dat b.v. de aanbeveling van de rekenkamer West-Brabant om volgens de drie W’s te gaan werken in de programmabegroting 2007 niet is overgenomen door het College.

Verzoekt het College

De aanbevelingen onder 1, 2 en 3 van de rekenkamer genoemd in hoofdstuk 6.2 van haar rapport onverkort over te nemen

W.J.W.A. van der Zanden

BELEIDSBEGROTING 2007 ONDERWERPEN

In de nu voorliggende begroting geeft het College een heleboel zaken aan waar ze volgend jaar aan wil gaan werken. Voor een groot deel betreft het hier nog allerlei voornemens die nog concreet uitgewerkt moeten worden. Wanneer het College met deze voorstellen richting de gemeenteraad komt, zal GroenLinks deze zoals altijd op zijn waarde beoordelingen. Kunnen we ons er in vinden, dan stemmen we er mee in. Zijn we het er niet mee eens dan komen we met constructieve voorstellen om het voorstel zodanig te verbeteren dat we er alsnog mee in kunnen stemmen.

Voorzitter, vervolgens zal GroenLinks nog ingaan op een aantal individuele onderwerpen uit de begroting”:

CHRONISCH ZIEKEN, OUDEREN EN GEHANDICAPTEN:

In 2004, 2005 en 2006 is er in Oosterhout een regeling geweest voor chronisch zieken, ouderen en gehandicapten. Gezien de moeilijke financiële situatie waarin veel chronisch zieken, ouderen en gehandicapten zich bevinden is het naar de mening van GroenLinks van belang dat hiervoor nu al middelen gereserveerd worden in de begroting 2007. Dit vooruitlopend op eventuele besluitvorming hierover vanuit het Rijk. Dan staat op dit moment al een gedeelte van dit budget vast in de begroting. Mocht dadelijk om wettelijke redenen blijken dat een dergelijke regeling in 2007 niet meer mogelijk is, dan dient naar de mening van GroenLinks het bedrag van €255 zoals dat in de regeling voor 2006 staat verhoogd te worden. Via een amendement zal GroenLinks voorstellen om het bedrag van € 93.000 zoals dat gepland staat voor de communicatie in het kader van Oosterhout Familiestad te reserveren voor bovenstaande regeling in 2007. Kosten voor de communicatie in het kader van Oosterhout Familiestad dienen wat GroenLinks betreft binnen de bestaande budgetten gevonden te worden.

AMENDEMENT MINIMAREGELING

Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks, dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot 0006086: Programmabegroting 2007 het volgende amendement in:

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 7 november 2006 en gehoord hebbende de beraadslaging met betrekking tot agendapunt: Programmabegroting 2007:

Overwegende:

- Dat er in 2004, 2005 en 2006 een eenmalige categoriale inkomensondersteuning voor chronisch zieken, ouderen en gehandicapten heeft plaatsgevonden;

- dat de financiële positie van veel chronisch zieken, ouderen en gehandicapten nog steeds onder druk staat;

- dat er de afgelopen jaren veel van bovenstaande regeling gebruik is gemaakt;

- dat het daarom van belang is dat er ook voor 2007 voor deze regeling middelen vrijgemaakt worden;

- dat wanneer het in 2007 wettelijk niet meer mogelijk blijkt te zijn om deze regeling te handhaven het bedrag van € 93.000 gebruikt moet worden om het vastgestelde bedrag van deze regeling voor 2006 van € 255 te verhogen;

- dat het bedrag van € 93.000 van pagina 16 van de begroting voor “Communicatie: versterking imago Oosterhout Familiestad” beter gereserveerd kan worden voor eenmalige categoriale inkomensondersteuning voor chronisch zieken, ouderen en gehandicapten in 2007;

- dat het budget voor “Communicatie: versterking imago Oosterhout Familiestad” binnen de bestaande budgetten gevonden dient te worden.

Besluit

De begroting 2007 als volgt aan te passen:

1. op pagina 16 in de tabel onder “Programma Bestuur/college en dienstverlening te schrappen: “Communicatie: versterking imago Oosterhout Familiestad.

2. op pagina 24 in de tabel “Nieuw beleid” te schrappen “communicatie: versterken imago Oosterhout Familiestad”.

3. op pagina 16 in de tabel Prioriteiten toe te voegen “Programma Werk en Inkomen: eenmalige regeling chronisch zieken, ouderen en gehandicapten 2007 (of 2006) 93.

4. Op pagina 58 in de tabel “Nieuw beleid” toe te voegen: “Eenmalige regeling chronisch zieken, ouderen en gehandicapten 2007 (of 2006), 93 in 2007”

W.J.W.A. van der Zanden

DOELSTELLINGEN

In de begroting staan bij een groot aantal onderwerpen zogenaamde doelstellingen. Het gaat hier om een soort rapportcijfer dat het College op den duur wil bereiken. Een tweetal van deze doelstellingen wil GroenLinks er even uitlichten.

1. Behandeling brieven:

De score voor het op tijd beantwoorden van brieven was in 2002 een 5,3. In 2006 was dit gezakt tot een 5,2. Het College legt zich de doelstelling 6,0 op. Van een onvoldoende naar een kleine voldoende. Het niet tijdig beantwoorden van brieven door het College is iets waar wij als politieke partij regelmatig op worden aangesproken. Het tijdig beantwoorden van brieven is iets dat gewoon op orde moet zijn. GroenLinks vindt de doelstelling van een 6,0 van dit College dan ook weinig ambitieus.

2. Openbaar vervoer:

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het openbaar vervoer. Was in 2002 de score nog een 7,6 in 2006 is hij gedaald tot een 6,2 en dat is ook gelijk de doelstelling van het College. Ook hier is er naar de mening van GroenLinks weer sprake van erg weinig ambitie.

3. Doelgroepenbeleid:

Een uitgangspunt van dit College is ook weer, dat er geen doelgroepenbeleid plaats moet vinden. Zo wordt onder het kopje “allochtonenbeleid” op pagina 73 gemeld dat in 2007 de resterende ruimtes die exclusief in gebruik zijn bij allochtone groepen in lijn met het wijk- en buurthuisbeleid worden ingericht. Opnieuw laat het College hier zien geen enkele visie te hebben op allochtonenbeleid. Hoe het verder moet is nergens terug te vinden. Een onderzoek van Prisma over het allochtonenbeleid in Oosterhout is door het College onder de tafel geveegd. Dit omdat er een aantal conclusies in stonden die dit College niet goed uitkwamen zoals een vermindering van de rol van Merites op dit onderdeel van het beleid. Voor andere doelgroepen worden echter wel aparte voorzieningen gecreëerd. Als het jongerencentrum “Outflow” en het ouderencentrum “Accent-50+” voor het merendeel door allochtonen bezocht zouden worden, zouden ze door dit College echter allang gesloten zijn. Maakt het College zich geen zorgen over al die jongeren en ouderen die maar bij elkaar gaan zitten, niet geïntegreerd in de rest van de samenleving?