Bij brief van 12 oktober 2006 hebt u ons schriftelijke vragen ex artikel 41 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad gesteld over WAVA. Alvorens over te gaan tot beantwoording van uw vragen, vinden wij het van belang de relatie tussen de Gemeenschappelijke Regeling WAVA, de daarin deelnemende gemeenten en het bedrijf !GO BV (!GO) uiteen te zetten.
De Wsw is er om mensen met verstandelijke, fysieke en/of psychische belemmeringen te, laten meedoen op de arbeidsmarkt. Werken in een zo regulier mogefijke omgeving is de doelstelling van de wet. Uitvoering van de wet is opgedragen aan de gemeente. De GR WAVA treedt in de bevoegdheden van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en is verantwoordelijk voor uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Jaarlijks wordt de jaarrekening ter kennis van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten gebracht en worden deze raden in de gelegenheid gesteld hun gevoelen met betrekking tot de begroting te laten blijken. De GR WAVA is formeel werkgever van SW medewerkers. Deze worden door WAVA gedetacheerd bij de besloten vennootschap !GO. Dit is vastgelegd in een overeenkomst met als belangrijkste punt dat !GO verantwoordelijk is voor het genereren van passende arbeid voor SW medewerkers en het bekleden van het materieel werkgeverschap. Daarnaast is er voor !GO de opdracht om er voor te zorgen dat, geconsolideerd, een positief resultaat wordt behaald. Het algemeen bestuur van WAVA staat, door de benoeming van een Raad van Commissarissen, op afstand van de bedrijfsvoering van !GO. De directeur van !GO is in die hoedanigheid ook, directeur van WAVA. De GR WAVA vormt de enig aandeelhouder van !GO.
Vraag 1: Hoe vallen de gedane uitspraken in het artikel in BN DeStem van 23 september j.l. te rijmen met de uitspraken die in de begroting 2007 van de gemeente Oosterhout worden gedaan over de WAVA?
De door de directeur van !GO gedane uitlatingen zijn niet namens ons College gedaan. Het is claarom voor ons niet mogefijk uitspraken te doen over de achtergronden hiervan. De in de begroting 2007 vervatte informatie is gebaseerd op een risico inschatting door ons College.
Vraag 2: Waarom, is in de verslagen van de vergaderingen van het Algemeen Bestuur van de WAVA van 2005 tot en met mei 2006 niets terug, te vinden van de hierboven beschreven zaken?
In verband met beantwoording van uw vragen zijn de eerder aan u ter beschikking gestelde stukken ook ter kennis van ons College gebracht.
Wij wijzen u er op dat de wijze waarop verslaglegging van het Algemeen Bestuur van de GR WAVA plaatsvindt een verantwoordelijkheid is van WAVA. Wij kunnen hierop geen directe invloed uitoefenen. De vraag waarom in de verslagen bepaalde informatie wel of niet is opgenomen, kunnen wij daarom niet beantwoorden. Wel hebben wij ons een oordeel kunnen vormen over de in de verslagen vervatte informatie.
De financiele situatie van !GO is met name een onderwerp in de relatie tussen aandeelhouder en de Raad van Commissarissen van !GO. Wij kunnen ons daarom voorstellen dat de verslaglegging van de vergadering van het AB WAVA hierover minder expliciete informatie bevat. In de stukken wordt naar onze opvatting verslag gedaan van de bestuurlijke discussie met betrekking tot de financiele positie van de GR WAVA en ook !GO. Het opnemen van een vordering op de in WAVA deelnemende gemeenten in verband met aanzuivering van in het verleden ontstane tekorten staat in de verslaglegging beschreven. Daarnaast bevat het een weergave van de besprekingen over de voortgang van de in het kader van de begroting 2006 voorgenomen saneringsmaatregelen en het geplande extern onderzoek. Uit de stukken blijkt eveneens dat de consequenties van het extern onderzoek (zoals een mogelijk voorstel tot kwijtschelding van de achtergestelde geldlening) in samenhang met de begroting 2007 GR WAVA besproken worden.
Naar onze mening is de verslaglegging van het AB WAVA in lijn met de feitelijke ontwikkelingen.