Tijdens de raadsvergadering van 17 september 2007 heeft GroenLinks/D66 het woord gevoerd over het structuurplan Vrachelen 4/5, de aankoop van Slotje Brakestein, de Nota Buiten Spelen en WAVA/!GO. Er zijn mondelinge vragen gesteld over de fietspaden in Oosterhout en de stand van zaken betreffende de invoering van de buurtbus in Oosterhout.

Mondelinge vraag onderhoud fietspaden (van der Zanden)

Enige tijd geleden is de Effentweg opnieuw geasfalteerd. Hierbij is er op een stuk van de weg rood asfalt aangebracht om een scheiding te maken tussen voetgangers en fietsers. Op een heleboel andere plaatsen in Oosterhout is dit een aantal jaren geleden ook gebeurd. In de Ridderstraat (en andere plaatsen) is dit rode asfalt inmiddels voor het grootste deel verdwenen. Waarom heeft het College niet eerst het rode asfalt hersteld op deze veel gevaarlijkere straten en is men bij de Effentweg begonnen?

Invoering kleinschalig openbaar vervoer Oosterhout (van der Zanden)

Het is de bedoeling dat in Oosterhout zo snel mogelijk kleinschalig openbaar vervoer ingevoerd zal gaan worden in de vorm van een soort buurtbus. Het College heeft de gemeenteraad eind 2006 geïnformeerd dat vanwege problemen bij de provincie Noord-Brabant over de aanbesteding van het Openbaar Vervoer de buurtbus nog niet per 1 januari 2007 zou kunnen gaan rijden. De provincie Noord-Brabant heeft begin september bekent gemaakt proeven met gratis of goedkoop openbaar vervoer uit te stellen door problemen bij busbedrijf Veolia. Kan de wethouder aangeven of dit uitstel ook van toepassing is op de invoering van de buurtbus in Oosterhout aangezien de provincie hier haar toestemming voor moet geven?

0007057 Vaststelling structuurplan Vrachelen 4/5 (van der Zanden)

Eind jaren 80 is het besluit genomen om Oosterhout uit te gaan breiden in Westelijke richting. Dit heeft geleid tot de uitbreidingswijken in Vrachelen. Vrachelen 4/5 is daarom te beschouwen als de afronding van deze plannen. GroenLinks/D66 maakt hierbij de duidelijke keuze om betreft de ruimtelijke ontwikkeling van Oosterhout niet te gaan bouwen over de A27 en Oosterhout aan de westelijke kant af te ronden met de plannen van Vrachelen 4 en 5.

Voorzitter op één punt willen wij specifiek nog even de aandacht vestigen.

Woningbouwverdeling:

Wat betreft de woningbouwverdeling is afgestapt van het idee om uitsluitend dure woningen te bouwen in Vrachelen 4/5. GroenLinks/D66 vindt het positief dat in de huidige plannen in elk geval 40% goedkoop gebouwd gaat worden. 20% sociale huur en 20% goedkope koopwoningen. Bij de verdeling van de woningbouw moet 30% nog verder verdeeld worden op basis van de marktbehoefte. Gezien de grote behoefte in de markt aan met name goedkope woningen moet een gedeelte van deze 30% hier naar onze mening ook voor worden ingezet. Al is het alleen maar om de afname van het aantal goedkope huurwoningen in Slotjes-Midden op te vangen.

0007060 Aankoop Slotje Brakestein (Van der Zanden)

Voorzitter, de aankoop van Slotje Brakestein lijkt op het eerste gezicht een prima idee. Een beeldbepalend pand in Oosterhout komt in bezit van de gemeente met bijbehorende tuin, die vervolgens eens goed opgeknapt kan worden en misschien wel bij de rest van de parken gevoegd kan worden.

Voorzitter, een goede bestudering van de raadsnota met bijbehorende bijlagen schetst helaas een heel ander beeld:

1) De huidige eigenaar heeft Slotje Brakestein in 2005 gekocht voor € 821.500. Twee jaar later wordt het pand getaxeerd op een waarde van € 1.900.000. In twee jaar tijd is de waarde van het pand dus met 230% gestegen. Natuurlijk zijn de prijzen van onroerend goed de afgelopen twee jaar gestegen en ook door het uitvoeren van onderhoud kan een pand in waarde stijgen. Een stijging van 230% in twee jaar tijd is voor ons echter niet te verklaren. Misschien kan het College deze prijsstijging wel verklaren?

2) Het College geeft in een vraag van de heer Kouwelaar aan dat er geen relatie is tussen de aankoopprijs en het bedrag dat de eigenaar er eerder voor betaald heeft. Het College slaat de plank hier volledig mis. De aankoopprijs van Slotje Brakestein hangt af van de huidige waarde van het pand. De huidige waarde van een pand hangt vervolgens weer af van o.a. de waarde die een pand twee jaar geleden had. Behalve als er van zeer speciale omstandigheden sprake is, maar dat is hier niet het geval. Elke middelbare scholier die een jaartje economie heeft gehad zal dit kunnen bevestigen;

3) De concerncontroller geeft aan dat er op dit moment nog geen rekening is gehouden met de gebruikerslaten van het pand en de herinrichtingskosten van het park. Aankoop van het pand zal in elk geval leiden tot een extra ombuigingstaakstelling van € 175.000 structureel. De concerncontroller geeft aan dat tegelijkertijd met de aankoop van dit pand besloten moet worden waar dit bedrag vandaan zal komen. Het College heeft dit echter niet gedaan. Op deze manier kan de gemeenteraad dus geen afweging maken tussen de keuze om het pand wel of niet aan te kopen en de keuze om wel of niet op bepaalde zaken extra te gaan bezuinigen. Het College heeft nu dus een voorstel naar de raad gestuurd zonder financiële dekking;

4) Het College geeft aan dat de aankoop van Slotje Brakestein past binnen het actief verwervingsbeleid. Ook GroenLinks/D66 is daar altijd een voorstander van geweest. Een actief verwervingsbeleid is tot nu toe echter vooral gevoerd op plaatsen binnen Oosterhout waar concrete ontwikkelingen te verwachten zijn. Bij Slotje Brakestein is daar op dit moment geen sprake van. Stel nu dat morgen het oude gemeentehuis te koop gezet wordt. Alle argumenten die in deze raadsnota staan om Slotje Brakestein te kopen zijn naar de mening van GroenLinks/D66 ook op het oude gemeentehuis van toepassing. Gaan we dan ook het oude gemeentehuis weer kopen? Ik denk dat dat niet zal gaan gebeuren. De argumenten om tot aankoop over te gaan zijn voor het grootste deel gelegenheidsargumenten. Het College heeft namelijk geen flauw idee wat ze met Slotje Brakestein wil gaan doen. Houdt de gemeente het als eigendom of wordt het later alsnog verkocht?

5) Helaas wordt opnieuw duidelijk dat het College niet altijd handig opereert bij het aankopen van gronden en panden. Bij de brandweerkazerne moeten we nu dure grond van Martens kopen terwijl eerder gronden veel te goedkoop aan dit bedrijf verkocht zijn. Toen Slotje Brakestein enkele jaren geleden ook te koop stond voor een veel lagere prijs is het niet gekocht en nu is er bij een dure aankoopprijs sprake van nieuwe inzichten die tot aankoop moeten leiden. Wanneer het College een duidelijke visie zou hebben omtrent Slotje Brakestein en de slotparken zou dit veel gemeenschapsgeld schelen. GroenLinks/D66 wil het College in elk geval de tip meegeven om eens te informeren of de huidige eigenaar van Brakestein niet bij de afdeling grondzaken van de gemeente wil komen werken. Hij weet in elk geval hoe je goedkoop in moet kopen en duur moet verkopen;

6) De concerncontroller geeft aan dat er vanuit ambtelijke zijde twijfels worden gezet bij de kwaliteit van de huidige taxatie. Het College zegt echter in de beantwoording van een schriftelijke vraag van GroenLinks/D66 dat er geen redenen zijn om aan de betrouwbaarheid van de taxatie te twijfelen. Feitelijk zegt het College dus dat het oordeel van de ambtelijke organisatie en de concerncontroller over deze taxatie niet klopt. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks/D66 zich dus nu de nodige zorgen maakt over de kwaliteit van de ambtelijke organisatie en de concerncontroller n.a.v. deze opmerking van het College. Kunt u deze bezorgdheid wegnemen?

Voorzitter naast deze twijfels is er naar de mening van GroenLinks/D66 maar één reden om het pand wel te kopen en dat heeft te maken met de tuin van Brakestein. Wanneer er sprake zal zijn van een herinrichting van het Slotjesveld is aankoop van deze tuin naar onze mening een goede zet. Ook zouden dan de mogelijkheden onderzocht moeten worden om de verbinding van deze tuin met het Slotpark te herstellen. Aangezien het Slotje en de tuin als een koop aangeboden worden, zal dus ook het Slotje aangekocht moeten worden. Naar de mening van GroenLinks/D66 is aankoop van Slotje Brakestein en bijbehorende tuin enkel verantwoord indien aan de volgende voorwaarden is voldaan.

1. Uitvoering van een tweede taxatie, bij voorkeur een speciale bedrijfsonroerend goed taxatie (BOG) omdat er teveel twijfels zijn omtrent de huidige taxatie;

2. Bepaling van de waarde die de gemeente kan krijgen bij verkoop van Slotje Brakestein om als gemeenteraad een goed inzicht te krijgen in de toekomstige kosten

3. Bepaling van de totale kosten die de gemeente zal moeten dragen als pand en tuin in eigen bezit blijven.

De punten 2 en 3 zijn noodzakelijk omdat de gemeenteraad zo een goed inzicht krijgt in de toekomstige kosten bij behoud respectievelijk verkoop van het pand.

AMENDEMENT BRAKESTEIN

Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden, raadslid van de gemeente Oosterhout voor de fractie van GroenLinks/D66 dient met verwijzing naar artikel 36 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0007060: Beschikbaar stellen gelden ten behoeve van de aankoop van Slotje Brakestein en bijbehorend park, plaatselijk bekend, Oosterhout, Ridderstraat 88 het volgende amendement in:

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 26 juni 2007 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0007060: Beschikbaar stellen gelden ten behoeve van de aankoop van Slotje Brakestein en bijbehorend park, plaatselijk bekend, Oosterhout, Ridderstraat 88:

Overwegende dat:

- een waardestijging van 230% in 2 jaar tijd van Slotje Brakestein en bijbehorende tuin niet verklaard wordt;

- de concerncontroller aangeeft dat er vanuit ambtelijke zijde twijfels worden gezet bij de kwaliteit van de huidige taxatie;

- er geen onderzoek gedaan is naar de opbrengst van Slotje Brakestein wanneer dit na aankoop door de gemeente doorverkocht wordt;

- het niet duidelijk is wat de totale jaarlijkse kosten voor de gemeente zijn wanneer Slotje Brakestein en de bijbehorende tuin eigendom van de gemeente blijven;

Besluit:

Onder ‘Besluit’,  punt 1 te wijzigen als volgt:

- Punt 1: Pas over te willen gaan tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de aankoop van Slotje Brakestein en bijbehorend park nadat:

a. er een tweede taxatie, te weten bedrijfsonroerend goed taxatie (BOG) is uitgevoerd;

b. de waarde die de gemeente kan krijgen bij verkoop van Slotje Brakestein bepaald is;

c. de totale kosten die de gemeente zal moeten dragen als pand en tuin in eigen bezit blijven bepaald zijn.

en de gemeenteraad met de hieruit volgende resultaten heeft ingestemd.

W.J.W.A. van der Zanden (GL/D66)

0007066 Buiten Spelen (Van der Zanden)

De discussie rondom de speelplekken in Oosterhout is losgebarsten in de zomer van 2005 toen begonnen werd met het plotseling ontmantelen van een aantal speelplekken in Oosterhout. Na protesten uit de buurten heeft het College deze ontmanteling stop gezet en uiteindelijk is hieruit de nota buiten spelen gekomen. GroenLinks/D66 heeft een tweetal grote lijnen in deze nota gevonden:

1) Minder klassieke speelplaatsen, maar wel met betere en modernere speeltoestellen;

2) Een openbare ruimte waar kinderen makkelijker op een natuurlijke wijze kunnen spelen.

Beide zaken houden naar onze mening met elkaar verband. Wanneer de openbare ruimte op een manier wordt ingericht dat kinderen hier makkelijker en ook veiliger kunnen spelen dan nu het geval is, dan zal er per saldo sprake zijn van een toename van het aantal speelplaatsen, die ook nog eens gevarieerder zullen zijn. Niet meer “verplicht” naar de klassieke speelplaats met de wipkip. GroenLinks/D66 is het in de kern dus eens met deze nota van het College.

Voorzitter, GroenLinks/D66 is het eens met het gestelde in de nota dat de klassieke speelplaatsen in een aantal gevallen gemoderniseerd moeten worden. Gezien de toenemende veiligheids- en aansprakelijkheidseisen zal het niet mogelijk zijn om het huidige aantal klassieke speelplaatsen te handhaven. Een betere inrichting van de openbare ruimte biedt hier inderdaad een oplossing. En hierin zit voor onze fractie ook meteen een punt van zorg. De tolerantie van veel mensen is de laatste jaren behoorlijk afgenomen. Wat vroeger als spelen gezien werd, is nu al vaak overlast. En een groep jongeren, die bij elkaar staat, is al gauw bedreigend. In sommige gevallen terecht, in veel gevallen onterecht. Er zal dus meer nodig zijn dan enkel een andere inrichting van de openbare ruimte. De houding van mensen t.o.v. kinderen in de openbare ruimte zal in een aantal gevallen moeten veranderen. Iets waarin in deze nota naar de mening van GroenLinks/D66 weinig aandacht besteed wordt. Het moet namelijk niet zo zijn dat dadelijk het aantal klassieke speelplaatsen afneemt, maar er tegelijkertijd geen extra mogelijkheden in de openbare ruimte komen voor kinderen om te spelen. Graag een reactie van de wethouder op onze zorgen.

Voorzitter, een opmerking wil GroenLinks/D66 hier nog maken. Deze nota spelen is wel erg algemeen. Dat betekent dat er eigenlijk niets in staat waar je echt tegen kunt zijn. Het kan echter ook tot het gevaar leiden dat het allemaal zo algemeen is dat wat er ook gebeurd, het College eigenlijk altijd binnen de kaders van de nota ligt. GroenLinks/D66 gaat ervan uit dat in maart 2010 er geen een speeltuin meer opgeknapt hoeft te worden en de openbare ruimte een stuk kindvriendelijker is gemaakt. De concept planning die in bijlage 2 te vinden is, is voor ons hard. Hier houden wij het college aan.

0007067 WAVA/!GO BV (Van der Zanden)

Deze raadsnota, die hier vanavond behandeld wordt is feitelijk een gevolg van de besluiten die in december 2006 door deze raad genomen zijn om de teugels bij de WAVA aan te trekken. Gezien alles wat toen bekend was en later nog bekend geworden is hoogst noodzakelijk. Het is de bedoeling dat op 20 november de jaarrekening 2006 van de WAVA behandeld zal worden in deze gemeenteraad. Tijdens deze behandeling zal GroenLinks/D66 nader ingaan op de chaos die de afgelopen jaren bij de WAVA ontstaan zijn. Wij willen hierbij overigens wel uitspreken dat wij het geen goede zaak vinden dat de jaarrekening pas zo laat beschikbaar is, omdat nu pas eind 2007 gesproken kan worden over de werkelijke financiële situatie bij de WAVA. Iets dat in december 2006 niet gebeurd is, omdat er ondanks allerlei gedane uitspraken toen nog niet sprake was van een volledig overzicht van de financiële situatie bij de WAVA.

In grote lijnen kan GroenLinks/D66 zich vinden in de maatregelen, die voorgesteld worden in deze nota. Bij een aantal onderdelen hebben wij toch nog enkele opmerkingen respectievelijk vragen:

1. In december 2006 is besloten dat het accent verschoven zal worden naar de WSW-activiteiten en dat eventuele commerciële activiteiten zoveel mogelijk beperkt zullen worden. In antwoord op een schriftelijke vraag van GroenLinks/D66 geeft het College aan dat er voor !GO B.V. nog steeds een meerwaarde is. Kan de wethouder exact aangeven wat die meerwaarde volgens hem is? En is er op dit moment sprake van een eventuele termijn waarbinnen !GO B.V. alsnog opgeheven gaat worden?

2. Volgens artikel 10, lid 4 van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat de mogelijkheid dat door !GO B.V. rechtspersonen opgericht kunnen worden. In bepaalde gevallen is de bedrijfsvoering van zo’n rechtspersoon niet in handen van de directeur van !GO B.V. maar in handen van de directie van die rechtspersoon. Op deze manier kan er naar de mening van GroenLinks/D66 opnieuw een situatie ontstaan dat er in B.V.’s activiteiten plaats gaan vinden die zich onttrekken aan de waarneming van de gemeentelijke aandeelhouders met alle financiële risico’s van dien. Wij begrijpen niet wat de meerwaarde is van de mogelijkheid om onder !GO B.V. rechtspersonen op te richten. Graag een reactie van de wethouder hierop als de mogelijke risico’s zoals ik die juist genoemd heb.

3. In artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst tussen WAVA en !GO B.V. staat dat deze overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd en opgezegd kan worden met een opzegtermijn van vijf jaar. Betekent dit dat wanneer op een later moment besloten wordt om b.v. !GO B.V. op te heffen en alle zaken weer onder te brengen bij de WAVA dit besluit dan pas na vijf jaar in werking kan treden?

0007068 Bezwaarschriften voorkeursrecht Oosterhout-Oost (Van der Zanden)

Deze raadsnota betreffende de bezwaarschriften tegen het voorkeursrecht in Oosterhout-Oost/Oosteind is vooral een juridisch-technische zaak. Om deze reden zal GroenLinks/D66 dan ook voor deze raadsnota stemmen. Ons bezwaar tegen de bouwplannen in Oosterhout-Oost/Oosteind blijft onverminderd bestaan. Wanneer er weer inhoudelijke stappen op dit onderwerp gezet worden, zult u weer van ons horen.