Tijdens de begrotingsbehandeling op 13 november 2007 is GroenLinks/D66 ingegaan op de extra gelden die het College uit wil geven aan de gemeentelijke organisatie. In eerste termijn heeft GroenLinks/D66 moties en amendementen aangekondigd over de afschaffing van de kwijtschelding hondenbelasting, het in rekening brengen van kosten voor invalidenparkeerplaatsen, de groene parkenreeks, jongerencentrum Kaszah, de buurthuizen en de individuele woonkostensubsidie. op de heersende politieke cultuur in Oosterhout bij het bespreken van begrotingen en Perspectiefnota, de opmerkingen die de rekenkamer gemaakt heeft over de kwaliteit van begrotingen, extra geld voor minimabeleid en de doelstellingen die het College zichzelf stelt in de begroting.

BEGROTING 2008

Voorzitter, enige tijd geleden was ik op het afscheid van de heer Uitterhoeve, voormalig directeur van Merites. Hier had hij professor Wim van Dinten uitgenodigd, die een lezing hield. De heer van Dinten heeft het o.a. gehad over de kantonnier. Dat was iemand, die vroeger langs de wegen reed, om te kijken of er ergens zaken kapot waren. Kleine zaken werden meteen opgelost, voor grotere huurde hij een aannemer in. De kantonniers zagen de wegen als “hun eigendom” waar ze dan ook een grote zorg voor hadden. Ook waren ze direct aanspreekbaar voor de bewoners. In de jaren ’90 veranderde dit echter. Ze kregen voortaan opdrachten van het kantoor, waar de plannen gemaakt worden. Zaken, die ze eerst zelf regelden moesten ze laten lopen. En als er iets mis was, kon het vaak pas geregeld worden als het in de planning was opgenomen en er dus budget voor was.

Het voorbeeld van de kantonnier werd gepresenteerd als voorbeeld voor het soort ontwikkelingen dat zich binnen gemeentes overal voor doet. Wat eerst in sociale samenhang georganiseerd werd, is vervangen door management dat via opdrachten, regels en interventies hetzelfde probeert te bereiken. Eerst waren burgers zelf in staat hun zaken met de kantonnier te regelen. Nu zijn hier, doelen stellen, plannen en doelen communiceren, kengetallen en geld, afrekenen en dwingen voor in de plaats gekomen. Niet de burger bepaalt wat gewenst is, maar de ambtenaren van de gemeentes. Op deze manier ontstaan er een tweetal werkelijkheden, de werkelijkheid van de gemeentelijke organisatie en de echte werkelijkheid van de burgers.

Voorzitter, aan deze lezing moesten wij terugdenken toen wij de begroting lazen. Het College creëert hier een eigen werkelijkheid. We geven u enkele voorbeelden:

1) Oosterhout Familiestad

Er komt een lawine van informatie. Het College verwacht dat nieuwe inwoners hierover speciaal komen praten op een inwonersavond. De riolen worden voortaan in het kader van Oosterhout Familiestad vervangen. Zelfs als je het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld hebt, word je nog met Oosterhout Familiestad lastig gevallen. En als je als raadslid veel kritiek hebt, krijg je 18 vlaggenmasten met Oosterhout Familiestad voor je deur. Als u het niet geloofd, moet u maar eens in de Hoogstraat gaan kijken. Wat “Oosterhout Familiestad” nu concreet betekent, heeft het College ons nog steeds niet duidelijk kunnen maken. Misschien lukt het vanavond?

2) Doorontwikkelen en impulsen geven

Het College heeft de slogan “Jij maakt de stad” gelanceerd. Deze slogan wordt gebruikt om de doorontwikkeling van de gemeente organisatie goed te praten. Wat volgt is een onbegrijpelijke informatie avond en een al even onbegrijpelijke brief. Hierin ging het over omeletten bakken, het feit dat de verbouwing van een huis rommel geeft en het geven van impulsen. De conclusie is dat er meer geld voor de organisatie nodig is. Geld dat overigens voor het grootste deel naar het management gaat en niet naar de ambtenaren op de werkvloer.

3) De slogan “Jij maakt de stad”

Het College suggereert hiermee dat de burger zijn eigen stad kan maken. Maar dat is niet zo. Er wordt steen en been geklaagd over de nieuwe manier van afvalinzameling. Denkt u dat we weer teruggaan naar het oude systeem van wekelijks ophalen als dat komt uit de afvalenquête, die nu afgenomen wordt? Ik denk het niet!! Een ander voorbeeld is de WMO. Hier worden allerlei algemene regelingen gemaakt, die minder rekening kunnen houden met de individuele omstandigheden van mensen. En waarom, omdat het makkelijker is voor de organisatie!!! Dit terwijl de WMO bedoeld is om mensen op maat te bedienen.

Voorzitter, wat zijn nu de zaken die werkelijk belangrijk zijn in de ogen van de burgers?

1) Goed voorzieningniveau;

2) Goed onderhouden en groene openbare ruimte;

3) Deel kunnen nemen aan de samenleving ook bij een lager inkomen;

4) Op tijd en goed geholpen worden door de gemeente.

En juist op deze zaken gaat er weinig gebeuren of gaat het College zelfs bezuinigen. Op hetzelfde moment is er wel geld voor de hierboven genoemde speeltjes van het College. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks/D66 van mening is, dat dit beter anders uitgegeven kan worden. Hiervoor hebben wij een aantal concrete voorstellen liggen, waarover wij amendementen in zullen dienen. De dekking voor deze voorstellen kan b.v. volgen uit het schrappen van de 1 miljoen euro die in 2008 eenmalig naar de doorontwikkeling van de organisatie zou moeten. Overigens zegt het College nu ineens dat dit geld nodig is om allerlei grote projecten snel uit te kunnen voeren. Maar dat zei het College pas nadat duidelijk was dat de raad zeer kritisch was over de omschrijving van deze 1 miljoen in de begroting. In het besluit van het raadsvoorstel staat het overigens nog steeds verkeerd. GroenLinks/D66 vind dat de organisatie dit probleem maar intern op moet lossen. Ook geloven wij niet dat dit bedrag eenmalig is. In 2009 zullen er wel weer andere zaken zijn waarvoor eenmalig weer geld voor de organisatie nodig is. Daarnaast dienen personeelskosten ook niet uit de vrije reserve betaald te worden. Ook het bedrag van 450.000 structureel dat extra voor het management uitgetrokken wordt, vindt GroenLinks overbodig en niet onderbouwd.

1) Goed voorzieningenniveau

In juli 2006 is in Dorst jongerencentrum Kaszah gesloten. Over een doorstart is vele keren gesproken, maar deze is nog steeds niet gerealiseerd. GroenLinks/D66 vindt dat er binnen 3 maanden duidelijkheid dient te zijn hierover.

De buurtbussen rijden nog steeds niet. Uit de antwoorden volgt dat de provincie dit niet wil. We kunnen dus concluderen dat dit project deze raadsperiode nog niet tot stand zal komen. Kan dit PVDA speerpunt zo makkelijk uit het College akkoord verdwijnen?

Een voorstel tot sluiting van een van de bibliotheekfilialen zal GroenLinks/D66 niet steunen. Is dit nu Oosterhout Familiestad? Een afbraak van het voorzieningenniveau voor jongeren en ouderen.

De problemen rondom de buurthuizen blijven zich voortslepen. Nog steeds worden er vooral rapporten geschreven. De voornemens in de begroting hadden al lang uitgevoerd moeten zijn. In 2008 dienen de knelpunten in het beheer, die inmiddels bekend zijn opgelost te worden.

2) Goed onderhouden en groene openbare ruimte

In hoofdstuk 3 van de begroting waar de woonomgeving centraal staat is eigenlijk enkel sprake van het actualiseren van bestaand beleid. Ook hier is het ambitieniveau van dit College dus laag. Investeren in een groene stad betekent allereerst investeren in de groene parken. Deze investeringen dienen niet op de lange baan geschoven, maar moeten zo snel mogelijk beginnen. Wij zullen een amendement indienen om de verdere uitbouw van de groene parkenreeks een hoge prioriteit te geven en niet een lage zoals nu in de begroting staat.

3) Deel kunnen nemen aan de samenleving ook bij een lager inkomen en beperkingen

Volgens de WMO dienen gehandicapte mensen zich op gelijke wijze als de gemiddelde burger te kunnen bewegen zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Waar de gemiddelde burger niet voor de aanleg van een parkeerplaats hoeft te betalen, stelt het College voor dat een gehandicapt iemand dit in de toekomst wel moet. GroenLinks/D66 vindt dit principieel onjuist.

Het College stelt ook voor om de kwijtschelding hondenbelasting af te schaffen. Hondenbezit is in het geval van blindengeleidehonden geen eigen vrijwillige keuze. Honden kunnen daarnaast ook gezien worden als een noodzaak om sociale contacten te verkrijgen of in stand te houden. Door deze wijziging zouden mensen met een minimum inkomen niet meer in de gelegenheid kunnen zijn om een hond te bezitten.

Het College wil in 2008 gaan onderzoeken of het gesubsidieerde gebruik van de deeltaxi vermindert kan worden door het aantal OV-zones tot 3 te beperken. Dit is dan weer afhankelijk van de  toegankelijkheid van het gewone Openbaar Vervoer. Het gewone OV is voor gehandicapten echter geen volwaardig alternatief gezien de vele gebieden waarin dit niet komt. GroenLinks/D66 zal met een dergelijke vermindering dan ook niet instemmen.

In de begroting staat dat een mogelijke toekomstige bezuiniging de afschaffing is van de individuele woonkostensubsidie voor nieuwe gevallen. Dit is een aanvullende regeling boven op de huursubsidiewet voor personen met een laag inkomen die in een serviceflat of aanleunwoning wonen af te schaffen. Voor personen met een laag inkomen betekent dit dan een extra last van tussen de € 40 en € 80 per maand. Op jaarbasis gaat het dan om bedragen tussen de € 480 en € 960. En dat voor iemand met een inkomen op minimumniveau. GroenLinks/D66 vindt dit niet acceptabel. Kan de wethouder aangeven of deze bezuiniging definitief is als nu met de begroting wordt ingestemd?

4) Op tijd en goed geholpen worden door de gemeente

De score voor het beantwoorden van brieven ligt al vanaf 2002 rond de 5. Waarom is hier nog steeds geen verbetering te zien? Burgers zijn ook negatiever over de tijd dat gewacht moet worden in de publiekshal. De nieuwe publiekshal heeft de zaken enkel verslechtert en ook in 2007 is hier geen sprake van verbeteringen. Extra managers zullen deze problemen in elk geval niet oplossen.

Financiële opmerkingen

Voorzitter, tot slot. Dit College presenteert een begroting die niet structureel sluitend is. Er wordt geteerd op de reserves. In 2007 zal zo’n 4,2 miljoen uit de reserves gehaald moeten worden om allerlei tegenvallers op te vangen. In 2008 wordt er opnieuw een greep gedaan door 1 miljoen voor de organisatie uit de reserves te halen. Dit betekent dat wij personeelskosten vanuit de reserve gaan betalen. Ook worden er trucs uitgehaald om de boel financieel rond te krijgen. Zo zal een deel van de kosten voor straatreiniging voortaan vanuit de afvalstoffenheffing betaald gaan worden. Dit mag enkel als dit huishoudelijk afval is. Iets wat GroenLinks/D66 ten zeerste betwijfeld.

Voorzitter, je zou bijna gaan denken dat het weer 1999 is.