Op 3 november j.l. heeft u overeenkomstig artikel 41 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad, schriftelijke vragen gesteld over de inzet van de speciale bussen op lijn 10. Met onze excuses voor de late reactie op uw brief willen wij u graag het volgende antwoorden.

1 . Is het College op de hoogte van het feit dat er sinds de aanbesteding van het openbaar vervoer de speciale aangepaste bussen niet meer rijden op lijn 10?

Het College wist hier niet van.

2.  Heeft het College de vervoerder of de concessiehouder inmiddels hierop aangesproken?

Hierover is gesproken met de concessiehouder. Deze gaf aan dat in de openbaar vervoer concessie voorwaarden zijn opgenomen over de kwaliteit van het materieel dat moet worden ingezet. Er moet op alle lijnen gereden worden met bussen die voldoen aan de eisen van toegankeiijkheid. De vervoerder heeft hiertoe nieuwe bussen aangeschaft die voldoen aan de eisen van toegankelijkheid en die goedgekeurd zijn door het ROB (Reizigersoverleg Brabant). Het nieuwe materieel wordt momenteel ingevoerd in de dienstregeling. Zo zijn ook de oorspronkelijke wit biauwe Mercedes Citaro lagevloerbussen die eerst op lijn 10 zaten, de afgelopen maanden vervangen door de nieuwste rood wit/grijze standaard streekbussen. Anders dan bij de oude bussen op lijn 10 is de uitklapplaat voor rolstoelers niet elektrisch, maar moet handbediend worden door de chauffeur.

3. Welke maatregelen gaat het College verder nog nemen om er voor te zorgen dat er zo snel mogelijk weer aangepaste bussen op lijn 10 rijden?

De nieuwe bussen op lijn 10 voldoen aan de eisen van toegankelijkheid. Alleen als geconstateerd wordt dat er op lijn 10 bussen worden ingezet die niet voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen zullen we dit bij de concessiehouder melden en inzet van andere bussen afdwingen.

4.  Lijn 10 is destijds als pilot project aangepast. Wat betekenen de hierboven geschetste ontwikkelingen  voor toekormstige pilot projecten om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer te verbeteren?

Het feit dat er nu landelijk wordt ingezet op het toegankelijk maken van het openbaar vervoer door inzet van nieuwe (toegankelijke) bussen en het aanpassen van de halteplaatsen zien wij als een positief resultaat van o.a. de pilot lijn 10.