Tijdens de raadsvergadering van 17 mei heeft GroenLinks het woord gevoerd over de jaarrekening 2010, de begrotingen van de Verbonden Partijen, de verhuizing van TSC naar de Contreie, het onderzoek naar de afvalverwerking en de onderzoeksopdracht van de zwembaden.

0110035 Jaarverslag en jaarrekening 2010 (Van der Zanden)

De jaarrekening 2010 laat zeer duidelijk zien dat de financiële positie van de gemeente Oosterhout aan het verslechteren is. Een negatief resultaat van € 2,8 miljoen. Een nadere analyse laat vervolgens zien dat wanneer er voordelen zijn, deze vaak incidenteel zijn, terwijl de nadelen vooral structureel zijn.



Kapitaal- en rentelasten

Al vele jaren is het zo dat er sprake is van voordelen op zowel de rentekosten als de kapitaallasten. Het voordeel met betrekking tot de rentelasten komt simpelweg door het feit dat de werkelijke rentelasten lager zijn dan het percentage van 7,5% waar mee gerekend wordt. Voor wat betreft de kapitaallasten is het al jaren zo, dat niet alle zaken die jaarlijks gepland worden qua investeringen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Op deze manier is het dus mogelijk om door incidentele voordelen een deel van het tekort af te dekken. Uit de berekening op pagina 12 en 13 blijkt namelijk dat wanneer de incidentele voor- en nadelen uit het resultaat van € 2,8 miljoen gehaald worden er een resultaat ontstaat van € 6,6 miljoen negatief. Het komt dan dus inderdaad goed uit om een voordeel van in totaal € 2,4 miljoen te hebben op de kapitaallasten en rentekosten. Wanneer het afgelopen jaar gedaan was wat gedaan moest worden qua investeringen en de rente wat hoger had gelegen, was het uiteindelijke tekort een stuk hoger geweest dan de € 2,8 miljoen.



Personeelskosten

Op pagina 245 van de jaarrekening wordt aangegeven dat ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2010 er een afname is van 12 fte aan personeel in de uiteindelijke begroting. Voor 13.3 fte is deze afname echter het gevolg van de regionalisering van de brandweer. En hier betalen we natuurlijk nog wel gewoon voor. Maar nu via de bijdrage aan de GR brandweer. Op papier is de omvang van de organisatie dus afgenomen en op papier betalen we er ook minder voor. De werkelijkheid is echter anders. De betaling vindt nog steeds plaats, maar dan op een andere manier. Het maakt de situatie er dus niet duidelijker op en vergelijking van de personele kosten over verschillende jaren wordt vrijwel onmogelijk. Op deze manier kunnen de personele kosten dus tegelijkertijd meer EN minder worden. Overigens zou het buitengewoon interessant zijn om eens te kijken naar de productieve uren van het ambtenarenapparaat. De griffier heeft eens een keer een overzicht van de productieve uren van de griffie. Als alle afdelingen op hetzelfde percentage productieve uren als de griffie uit zouden komen, zou dat financieel al heel veel schelen.



Sociale Zekerheid en WMO

De grootste tegenvaller van 2010 bevond zich op het gebied van het Reïntegratiebeleid. Pagina 92 van de jaarrekening geeft een nadeel aan van € 4,4 miljoen. Dit tekort is door het College aangepakt door meer mensen maar gewoon een uitkering te geven. Op zich natuurlijk een buitengewoon slechte zaak, maar financieel kan het niet anders. Het gevolg is dat in 2011 het nadeel op het reïntegratiebeleid volledig weg is, maar we als gemeente wel meer dan € 2 miljoen uitgeven aan uitkeringen. Gezien de ontwikkelingen vanuit Den Haag ligt het dus in de verwachting dat de budgetten op dit gebied de komende jaren structureel overschreden zullen gaan worden.  In de begroting 2012 zal het College dus met een voorstel op dit gebied dienen te komen. Ook bij de WMO is inmiddels sprake van een aparte situatie. Waar in de WMO nota gesproken wordt over het vervangen van individuele voorzieningen door collectieve voorzieningen, is zojuist besloten dat er om financiële redenen voorlopig niet meer in collectieve voorzieningen geïnvesteerd zal worden. Deze tijden vragen om een duidelijke koers en richting van het College. GroenLinks ziet deze niet. Het lijkt nog steeds op incidentenpolitiek zonder een duidelijke lijn.



0110037 Ontwerpbegrotingen Gemeenschappelijke Regelingen (Van der Zanden)



Regionale Samenwerking West-Brabant

GroenLinks is tevreden met het antwoord van het College dat de burgemeester tegen de voorgestelde begroting van deze samenwerking zal stemmen als niet al met ingang van 2012 een bezuiniging van 3% ingevoerd gaat worden. Net zoals dat bij andere gemeenschappelijke regelingen het geval is. Wij beginnen ons steeds meer te storen aan de manier waarop deze GR functioneert. Een bezuinigingsopdracht aan alle GR’s wordt onvolledig uitgevoerd en gemeenteraden worden buiten belangrijke beslissingen gehouden. Zo zullen we ook bij de vaststelling van de nieuwe regiovisie enkel maar de mogelijkheid hebben om hier onze mening over te geven. Wat hiermee bij de vorige regiovisie gebeurd is, is iedereen bekent. Onze meningen zijn vooral voor kennisgeving aangenomen. Er is niets mee gedaan.



Veiligheidsregio

Het College geeft in haar brief van 3 mei 2011 aan dat het eigenlijk de schuld van de agendacommissie van de raad is, dat de raad haar zienswijzen niet meer kenbaar kan maken aan het bestuur van deze regeling. De agendacommissie heeft het stuk immers geweigerd voor de vergadering van 17 mei. Het zou het College gesierd hebben als ze in deze brief en ook in de raadsnota het hele verhaal vertelt had. Nu wordt enkel dat deel van het verhaal vertelt waardoor het lijkt alsof het in elk geval niet de schuld van het College is. De reden waarom dit stuk niet geagendeerd is, is omdat het niet op tijd aangeleverd is, volgens de afspraken die hierover gemaakt zijn in de nota Verbonden Partijen. Waarom heeft het College dit niet gewoon eerlijk aangegeven? Wij vinden dit dan ook geen fraaie gang van zaken.



WAVA

Zoals aangegeven staat de WAVA voor grote veranderingen. In de vorige raadsvergadering heeft GroenLinks hier al het nodige over gezegd. Evenals over onze mening betreffende het inzetten van uitkeringsgerechtigden bij de WAVA. Door het beleid van het huidige kabinet zal de financiële situatie van de WAVA de komende jaren verder verslechteren. En dat zal grote gevolgen gaan hebben voor de werknemers van de WAVA. Tijdens de jaarvergadering van de VNG hebben de Nederlandse gemeentes, waaronder Oosterhout, zeer terecht dat onderdeel van het bestuursakkoord verworpen wat gaat over de punten op het gebied van sociale zaken. Doorzetting van de Wet Werken Naar Vermogen met de hieraan op dit moment gekoppelde financiële middelen zal er toe leiden dat Oosterhout niet meer in staat zal zijn om op een goede manier vorm te geven aan de Sociale Werkvoorziening en andere taken op het gebied van de sociale zekerheid. Aangegeven wordt dat er voor de WAVA een aantal scenario’s uitgewerkt zullen gaan worden, waarvan er dan één in zal moeten gaan in 2013. Het is voor GroenLinks, ook na het lezen van de antwoorden op de schriftelijke vragen, nog buitengewoon onduidelijk hoe hier de gemeenteraad en de werknemers van de WAVA zelf bij betrokken gaan worden. Het feit dat bij het bezoek van de staatssecretaris aan de WAVA niemand van de Ondernemingsraad aanwezig mocht zijn, is geen goed voorteken. GroenLinks is dan ook bang, dat er vooral over mensen gesproken zal gaan worden en niet met mensen. Wij willen daarom van het College weten op welke manier de medewerkers van de WAVA (o.a. via de OR) betrokken zullen worden bij het opstellen van deze scenario’s voor de toekomst.  Ook willen wij graag meer duidelijkheid over de momenten waarop de gemeenteraad concrete invloed uit kan oefenen op de keuze voor één van deze scenario’s. Het moet niet zo zijn dat we eind 2012 bij het bespreken van de begroting 2013 van de WAVA één door anderen gekozen scenario moeten goedkeuren. Graag meer duidelijk over het proces wat gevolgd zal gaan worden.



0110038 Verplaatsing TSC naar Sportpark Contreie (Van der Zanden)

Voor GroenLinks staat het belang van een goed voorzieningenniveau voor de stad Oosterhout voorop. Deze voorzieningen dienen bereikbaar en verspreid over de stad te liggen. Ook op het gebied van sportvoorzieningen dient dit het geval te zijn. Na de verhuizing van VV Oosterhout naar het nieuwe sportpark aan de Contreie zullen er in het Noorden van Oosterhout drie voetbalverenigingen zijn, die vrij dicht bij elkaar liggen. Wanneer vervolgens ook wordt overgegaan tot een verhuizing van TSC naar het noorden van de stad zal er feitelijk sprake zijn van het concentreren van de Oosterhoutse voetbalverenigingen in één bepaald deel van de stad. Naar de mening van GroenLinks een ongewenste situatie. Juist voetbal is bij uitstek een laagdrempelige sport. Het is de manier voor zowel autochtonen als allochtonen om met sport in aanraking te komen. Handhaving van in elk geval één voetbalvereniging in het Zuiden van Oosterhout is dan ook zeer reeël. Hier komt nog bij dat TSC op dit moment onderdeel is van het Sportpark aan de Warande. Het vertrek van TSC zal zeker gaan leiden tot een verzwakking van dit sportgebied. Daarnaast valt te vrezen voor een domino-effect. Wanneer eenmaal het eerste stuk van dit sportpark is opgeofferd zal de verleiding groot zijn om wanneer het op een later tijdstip financieel weer wat moeilijker gaat een tweede stuk op te offeren. Op een dergelijke manier verdwijnen de voorzieningen dan stukje bij beetje uit de stad. Dat is een politiek waar GroenLinks geen voorstander van is. Wij zijn dus duidelijk voorstander van het behoud van TSC aan de Warandelaan.



Voorzitter, dat heeft natuurlijk wel gevolgen. Uit de brieven die wij van TSC ontvangen hebben en de antwoorden van het College blijkt dat er nogal wat licht zit tussen de manier waarop beide partijen kijken naar het onderhoud aan gebouwen en terreinen. TSC vindt dat de gemeente veel te weinig heeft gedaan en de gemeente wijst op privatiseringsafspraken uit het verleden. Daar moet in de toekomst duidelijkheid over komen. Wij willen het College dan ook meegaan geven om een en ander, waar niet duidelijk, goed op papier te zetten. De verantwoordelijkheden van zowel TSC als de gemeente moeten dus duidelijk worden.



Als de gemeenteraad vanavond het besluit neemt om TSC niet te verhuizen naar de Contreie zal het huidige terrein van TSC met voorzieningen opgeknapt moeten gaan worden. Op dit moment is het realiseren van een vijftal velden inclusief de nodige kunstgrasvelden een reële optie. Overigens heeft de gemeenteraad tijdens de behandeling van de Perspectiefnota 2009 een amendement aangenomen, ingediend door GroenLinks, D66 en SP om een kunstgrasveld aan te leggen bij TSC in ruil voor het opofferen van een trainingsveld. Er ligt dus een concrete raadsuitspraak uit het verleden en die moet dan ook uitgevoerd worden als TSC op de Warandelaan blijft.



En dat zal dan ook moeten betekenen dat TSC de omvang van haar vereniging hier op af zal moeten gaan stemmen. Een onbeperkte groei zit er dan dus inderdaad niet in.  En ook TSC zal haar verantwoordelijkheid moeten nemen wanneer zij aan de Warandelaan blijven. Wij denken dan bijvoorbeeld aan het zelf financiëren van de bouw van een nieuwe kantine.



Voorzitter, voor wat betreft de mogelijke opbrengsten van de gronden van TSC is er een financiële verkenning gedaan door een tweetal makelaars. Uit deze financiële verkenning blijkt duidelijk dat er slagen om de arm gehouden worden. Daarnaast weten we natuurlijk allemaal dat de tijden kunnen veranderen. We moeten ons als gemeente dus niet te snel rijk gaan rekenen en gaan hopen op grote opbrengsten. De werkelijkheid kan nog wel eens tegenvallen. Verder blijft het College onduidelijk over de ruimte die er binnen het woningbouwprogramma is, om de gronden van TSC te bebouwen. In de nota over de zwembaden wordt bijvoorbeeld aangegeven dat er niet voldoende ruimte binnen het woningbouwprogramma is om op de locatie van de Blikken woningbouw te realiseren. Nu lijkt ons dat toch een redelijk kleine locatie in vergelijking met de velden van TSC. Dus waarom is er bij de Blikken geen ruimte en bij TSC wel. Zeker wanneer gekozen wordt voor een kleinere verkaveling, zoals door de makelaar wordt geadviseerd zou het aantal woningen op het TSC terrein nog wel eens behoorlijk op kunnen lopen. Wij zouden graag meer duidelijkheid van het College willen hebben over deze kwestie.



Voorzitter, dan ligt er tot slot nog een amendement van de VVD om de opbrengsten van de verkoop van de woningen van het TSC terrein te reserveren voor een zogenaamd “Sociaal Fonds”.  Dat is een gedachte die op zich sympathiek is. Maar verkoop van de woningen in het Warandegebied is pas gepland in de jaren 2014 – 2015. Zeker wanneer de verkoop uitgespreid gaat worden over meerdere jaren zullen dus pas gedurende de volgende raadsperiode inkomsten verwacht kunnen worden. De eerstkomende drie jaar zijn juist de grote klappen te verwachten op sociaal gebied. Daar biedt dit Sociaal Fonds dus geen uitkomst voor. Stel dat het voorstel van TSC vanavond inclusief het VVD amendement wordt aangenomen, dan betekent dat, dat er de komende jaren dus geen oplossing is voor dit probleem. Deze klappen zijn zo groot, dat het ook geen optie is om de huidige reserves in te zetten om zo de tijd tot 2014 – 2015 te overbruggen.



Voorzitter, zoals de stemverhoudingen vanavond liggen, bestaat er een reële kans dat het voorstel om TSC te verplaatsen wordt afgewezen. We zeggen het als GroenLinks maar vast voor alle duidelijkheid. Mocht het College omdat er “verkeerd” gestemd is door de raad, binnenkort weer met hetzelfde voorstel terugkomen om de raad nu in de gelegenheid te stellen om “goed” te stemmen dan zal onze mening over dit dossier hetzelfde blijven.

011039 Toekomstige inrichting afvalverwijdering (Van Bruchem)

GroenLinks stemt in met het voorstel om onderzoek te doen naar toepassing van Diftar in Oosterhout.

GroenLinks ziet zeker voordelen hierin wat betreft de afvalscheiding en daarmee voor het milieu en de financiën. Wij zijn echter ook beducht voor de nadelen, met name het gevaar voor zwerfvuil is aanwezig. Vooral voor de natuurgebieden van Oosterhout kan dat een probleem opleveren. We vragen het college dan ook om tijdens deze onderzoeksfase in overleg te gaan met de eigenaren van de gebieden, en noemen daarbij Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Beide instanties hebben veel ervaring bij andere gemeenten in Nederland waar tariefdifferentiaties naar rato van het aanbod is toegepast en heeft geleid tot een aanzienlijke toename van zwerfafval. Tijdens de onderzoeksfase moeten hier duidelijke afspraken over worden gemaakt.

Daarnaast vragen wij aandacht voor de inzameling van kunststof. Hier is ook in de huidige situatie al veel te verbeteren en GroenLinks vindt dat daarbij niet hoeft te worden gewacht op het genoemde onderzoek.

Gezien het feit dat een groot deel van het restafval in de gemeente Oosterhout nog uit kunststof bestaat en dat hier grote besparingen zijn te behalen vragen wij het college om op korte termijn de inzameling van  kunststof te verbeteren door:

•    Betere PR/communicatie: Met name het kostenaspect is bij veel burgers niet bekend. GroenLinks is van mening dat het simpele feit dat het apart inzamelen van kunststof de gemeente geld oplevert en dat het inzamelen van kunstof via de grijze container geld kost bij veel burgers niet bekend is.

•    Het creëren van centrale inzamelpunten voor kunststof (vergelijkbaar met de glasbakken) en/of het frequenter ophalen van het kunststof. Veel mensen willen niet hun schuur volledig vullen met afvalzakken kunststof, wat wel het gevolg is als de zakken maar eens per maand worden opgehaald.



Tenslotte is GroenLinks blij dat het college afziet van een privatisering van de unit afvalverwijdering.

011040 Voortgang onderzoeksopdracht zwembaden (Van Bruchem)

GroenLinks is positief over de nadere uitwerking van een glazen overkapping van het 50 meter bad op de Warande. GroenLinks is van mening dat een overdekt zwembad op de Warande in plaats van de Blikken een goed alternatief is. Dit zwembad is nog goed bereikbaar voor de bewoners van het zuidelijke deel van Oosterhout.



Wel vragen wij aandacht voor de staat van de huidige bak. Bij de nu uitgevoerde berekeningen is uitgegaan van een levensduur van 40 jaar voor de overkapping. Kan de huidige bak ook nog 40 jaar mee? Verder vragen wij om bij het onderzoek na te gaan wat de mogelijkheden zijn voor een tussenwand, de aanpassing van de rand van het zwembad en het plaatsen van een in hoogte verstelbare bodem?



Bij het tweede punt van het raadsvoorstel, het sluiten van Arkendonk en nieuwbouw op de Warande, heeft GroenLinks bedenkingen. GroenLinks is een voorstander van verspreiding van voorzieningen over de stad. Juist wat betreft de zwembaden is dat in de huidige situatie goed geregeld.  GroenLinks wil wel akkoord gaan met een onderzoek naar de consequenties van een nieuw binnenbad (2521 concept) op de Warande ipv Arkendonk. Maar om een goede afweging te kunnen maken vindt GroenLinks dat daarnaast moet worden onderzocht wat de consequenties zijn van een nieuw zwembad op de locatie Arkendonk (2521 concept). Ook hier is de grond (net als op de Warande) al in eigendom van de gemeente, ook hier is een efficiënte inzet van personeel mogelijk (in combinatie met de sporthal) en ook hier zijn winsten te behalen in de kosten van het energieverbruik, omdat het huidige zwembad sterk verouderd is. Groot voordeel van een nieuw zwembad op de huidige locatie is de bereikbaarheid van de bewoners in het noordelijke deel van Oosterhout.  Graag horen wij wat het college van deze optie vindt. Hierover hebben wij indien nodig een amendement hierover voorbereid.