Tijdens de raadsvergadering van 22 oktober heeft GroenLinks het woord gevoerd over de Verordening Winkeltijden en de Nota Volksgezondheid
0130057 Vaststelling Structuurvisie Oosterhout (Van Bruchem)
Bij de opiniërende behandeling van de structuurvisie in juni 2012 heeft de fractie van GroenLinks op 2 punten genoemd.
1. Meer aandacht voor landschap, natuur en cultuur, niet alleen in woorden maar ook vooral in daden, want dit vormt geen rem maar juist een belangrijke kracht voor de ontwikkeling van Oosterhout.
2. Zoekgebied woningbouw is overbodig en hoort niet in de structuurvisie thuis, gezien de gemaakte en reeds geplande woningen.
GroenLinks is blij dat het college aan het eerste punt aandacht heeft geschonken. In de structuurvisie heeft het landschap een veel prominentere plaats gekregen, daarmee wordt het belang onderkend. Nu nog zorgen dat dat ook in de concrete plannen een plaats krijgt.
Wat betreft het 2e punt, het zoekgebied woningbouw ten oosten van de A27, de zogenaamde ‘sprong over de A27’. Dat heeft het college wel gehandhaafd. GroenLinks vindt dat een slechte en ongewenste zaak. Woningbouw hier is niet nodig, er is ruimte genoeg in de bestaande plannen ten westen van de A27. De ontwikkelingen en prognoses in het afgelopen jaar hebben dat alleen maar versterkt. Het Structuurplan Oosterhout-Oost wordt daarmee heel onzeker. Gevaar is dat door zo’n plan boven de markt te houden, er komende jaren niets gebeurt. Niet alleen economische ontwikkelingen worden belemmerd, maar ook liggen er juist hier allerlei kansen voor kleinschalige landschappelijke verbeteringen zoals bijvoorbeeld aanleg van wandelpaden en kleinschalige landschapselementen.
GroenLinks dient daarom een amendement in.
Daarnaast blijft GroenLinks zich zorgen maken over de hoeveelheid bedrijventerreinen. In de voorliggende structuurvisie staat dat om in de behoefte aan bedrijfslocaties te kunnen voorzien, uitbreiding van het areaal bedrijvigheid noodzakelijk is. Bij de behandeling van de Bedrijventerreinenvisie Amerstreek begin dit jaar heeft GL aangetoond dat dit niet waar is, dat hebben wij met cijfers onderbouwd. Ook alle voorspellingen en prognoses die daarna zijn verschenen versterken dit en ook de resultaten van de monitoring van de leegstand geven aan dat er nog voldoende ruimte is en komt. GroenLinks vindt het daarom zeer ongeloofwaardig dat het college volhardt in deze stelling en deze zonder enige nuancering blijft poneren.
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat in de structuurvisie alleen bestaande visies en plannen worden opgenomen. Maar er is echt niemand in deze zaal die zal ontkennen dat er de afgelopen 5 jaar wezenlijk zaken zijn veranderd en dat dit natuurlijk consequenties heeft voor visies en plannen.
Twee kleine voorbeelden waar dit toe kan leiden. Aan de Beneluxweg Zuid is nog ruimte voor een 2e kantoorcomplex. Dat GroenLinks sowieso tegen dit plan was moge duidelijk zijn. Maar nu is er wederom een kans om de ruimte voor het hier geplande 2e kantoorcomplex niet in te vullen. De aanbesteding is niet gelukt (blijkt uit schriftelijke vragen PvdA). Maak een pas op de plaats en laat dit gebied voorlopig groen, er is nog ruimte genoeg elders in Oosterhout.
Het tweede voorbeeld is de brief van het college waarin ze aangeeft ruimte te willen maken voor een tankstation ten oosten van de A27. Wie zit hierop te wachten? De locatie maakt deel uit van het nog te ontwikkelen bedrijventerrein Ter Horst: dat een innovatief karakter van bedrijfsfuncties zal krijgen. En nu wil het college vooruitlopend op deze ontwikkeling alvast een tankstation realiseren. Niet echt innovatief of hebben we het misschien over aantal elektrische oplaadpunten op zonne-energie. In de structuurvisie wordt gemeld dat het bedrijventerrein afhankelijk is van duidelijkheid omtrent spoorlijn Breda-Utrecht. Die is er nog steeds niet, dus wat GroenLinks betreft geen reden om dit terrein te gaan ontwikkelen en geen plaats voor een tankstation.
Samengevat:
- GL is blij met aangepaste structuurvisie voor wat betreft landschap en cultuurhistorie.
- GL vindt dat ‘sprong over A27’ moet worden geschrapt uit de structuurvisie omdat het niet noodzakelijk noch wenselijk is.
- GL vindt dat het college moet stoppen met de realisering van nieuwe bedrijventerreinen en waar mogelijk uitbreiding moet tegengaan.
0130059 Verordening Winkeltijden (Van der Zanden)
Met ingang van 1 juli 2013 hebben gemeenten zelf de mogelijkheid om te bepalen in welke mate en onder welke voorwaarden winkels op zondag open mogen zijn. Bij het nemen van een besluit over dit onderwerp dienen tegenstrijdige belangen tegen elkaar afgewogen te worden:
1) Werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente;
2) Het belang van “kleine” winkeliers met weinig of geen personeel;
3) Het belang van winkelpersoneel;
4) Zondagsrust.
Naar aanleiding van de nieuwe situatie is er terecht een onderzoek uitgevoerd onder bewoners, bezoekers en ondernemers. Uit de enquête van de gemeente Oosterhout onder ondernemers geeft aan dat een kleine meerderheid van de bedrijven het huidige aantal koopzondagen (14) wil behouden. Slechts 11% van alle ondernemers heeft er behoefte aan dat de winkels op alle zon- en feestdagen open kunnen. De enquête van Winkelstad Oosterhout geeft aan dat een meerderheid open wil op 16 koopzondagen. Daarnaast hebben een 46-tal ondernemers een handtekeningenlijst ingediend met het verzoek om altijd open te mogen gaan. Uit de gemaakte opmerkingen bij de enquête van de gemeente onder ondernemers komen de eerder genoemde tegenstrijdige belangen duidelijk tot uitdrukking. Er wordt door een aantal ondernemers naar de mening van GroenLinks terecht aangegeven dat open zijn op zondag niet automatisch meer winst betekend. Vooral de wat kleinere winkeliers wijzen op de problemen die er dan gaan ontstaan bij het inzetten van personeel. Ook geven deze in een aantal gevallen het belang van een rustdag in de week aan.
Gezien het grote belang van het centrum, niemand heeft er iets aan dat er nauwelijks winkels open zijn, dat kleine winkeliers meer moeite krijgen om het hoofd boven water te houden en de resultaten van de gedane onderzoeken, is de keuze van 16 koopzondagen in het Centrum van Oosterhout op basis van alle beschikbare informatie een goede keuze.
Voor wat betreft supermarkten, tuincentra, meubelboulevards en bouwmarkten gaat het hier vaak om winkels van grote ketens, die meestal op locaties buiten het stadscentrum zitten. Soms bij elkaar en soms apart. Een aantal argumenten die in het centrum van toepassing zijn in de afweging om op zondag wel of niet open te gaan, vallen hier weg. Voor wat betreft de wijkwinkelcentra gaan wij er vanuit dat deze op incidentele basis zullen beslissen om open te zijn bij bepaalde evenementen.
Voorzitter, al met al is dit naar de mening van GroenLinks een evenwichtig voorstel, dat rekening houdt met de tegenstrijdige belangen op dit gebied. Wij zullen dit voorstel dan ook ondersteunen.
0130060 Nota Sporten en bewegen (Van Bruchem)
GroenLinks is positief over deze nota en de wijze waarop deze tot stand is gekomen. In maart had GroenLinks op een aantal punten kritiek. Deze punten hebben duidelijk aandacht gekregen en de uiteindelijke nota en het daarvoor doorlopen proces zijn zien er goed uit. Onze inbreng vanavond is dan ook beperkt tot het indienen van een motie. Er is één onderwerp waarop GroenLinks graag de aandacht wil vestigen en waarvoor het belangrijk is het zo snel mogelijk concreet te maken.
Het betreft het sporten en bewegen in de openbare ruimte.
Dichtbij huis moeten er mogelijkheden zijn om te sporten en te bewegen. Dat geldt wat GroenLinks betreft voor iedereen ook mensen die wat minder goed ter been zijn. Daarom heeft de afdeling GroenLinks afgelopen maanden onderzocht hoe het zit met de toegankelijkheid van de parken in Ooserhout. Bijvoorbeeld voor mensen met een rolstoel of een rollator. Hier blijken nog de nodige knelpunten te zijn, waarvan GroenLinks vindt dat deze op korte termijn moeten worden opgelost. Op 6 november zal GroenLinks de resultaten van het onderzoek aanbieden aan wethouder Jansen. Jullie worden hierbij van harte uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn. Om 10 uur bij Slotje Brakestein.
Naast de parken zijn met name de bos- en groengebieden van het landschapspark belangrijk voor het sporten en bewegen in de openbare ruimte.
We lezen dat in aanvulling op de mountainbike route ook wandel- en/of hardloop routes worden vastgesteld/uitgezet in de groengebieden van Oosterhout (binnen en buiten de kernen). GroenLinks vindt dit een goed zaak, maar vindt dat wel dat hier coördinatie nodig is.
Concreet stellen wij voor dat de gemeente de regie neemt om de recreatie- en sportmogelijkheden in met name de bosgebieden grenzend aan de kernen in beeld te brengen, eventuele knelpunten weg te nemen en de coördinatie op zich te nemen voor een goede informatievoorziening hierover voor de inwoners en bezoekers (= gasten) in Oosterhout.
Dit kan prima met sportverenigingen, belangengroepen, VVV en in samenspraak met de partners in het Landschapspark Oosterhout – Breda.
Daarom dient GroenLinks een motie in.
0130061 Nota Volksgezondheidsbeleid (Van der Zanden)
In de nota volksgezondheid wordt aangegeven dat gezondheid beïnvloed wordt door biologische factoren, leefstijl, omgeving en zorgaanbod. Uit een in 2010 gedaan onderzoek (Knoops en Van den Brakel) wordt aangegeven dat de tot nu toe in Nederland beschikbare cijfers over de gezonde levensverwachting (dat is het aantal jaren, dat iemand in goede gezondheid leeft) naar sociaal economische status bepaald zijn op basis van het opleidingsniveau van mensen. In het zojuist genoemde onderzoek wordt gekeken naar de invloed van het inkomen hierop. Voor verschillende inkomensklassen wordt inzicht gegeven in de gezonde levensverwachting. Uit dit onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn in de gezonde levensverwachting tussen de hoogste en de laagste inkomens. Bij mannen gaat het hier om een verschil van 17,8 jaren. Bij vrouwen om een verschil van 17,6 jaren. Ook voor de levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen en voor de levensverwachting zonder chronische aandoeningen is er sprake van grote verschillen tussen de laagste en hoogste inkomensklassen. Inkomen is dan ook belangrijk voor het nemen van maatregelen gericht op het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Daarom is het opvallend dat er in deze nota volksgezondheid op dit onderwerp nauwelijks wordt ingegaan. Onderkent dit College het hier zojuist opgemerkte verband tussen deze twee zaken.
De nota volksgezondheid zelf kent een viertal speerpunten:
• Betere psychische gezondheid jeugd
• Meer bewegen en gezonder eten
• Participatie
• Voorkomen schadelijk alcohol- en drugsgebruik jeugd
Dit zijn speerpunten waar niemand het mee oneens zal zijn. Belangrijk is dan ook hoe deze speerpunten in de nota uitgewerkt gaan worden. Actiepunten uit deze nota zijn bijvoorbeeld:
• Overleg met het bedrijfsleven en andere Oosterhoutse partners, zoals groenteboeren en landbouwers;
• Via onze sportmakelaar verbinden we aandacht voor gezonde voeding aan sport- en beweegactiviteiten;
• De cijfers over de gezondheid van onze jongeren gaan we bespreken met het onderwijs;
Dit zijn actiepunten die weinig concreet te noemen zijn. Wat gaat er precies gebeuren? Wie gaat het doen? Wat mag het kosten en wanneer gaat het gebeuren. De nota geeft hier geen antwoord op.
Hetzelfde geldt voor de te behalen resultaten. Hier is er sprake van een viertal erg algemene termen zoals: “Burgers doen mee in de samenleving”. Er wordt vervolgens aangegeven dat dit nog uitgewerkt zal gaan worden in concrete te behalen doelen. Om de jaarlijkse terugkoppeling nuttig te laten zijn, moet deze nota naar de mening van GroenLinks echt een stuk concreter worden. Wij zullen daarom ook een motie indienen waarin wij het College oproepen om voor 1 februari 2014 te komen met een concrete uitvoeringsplanning. Wat gaat er wanneer gebeuren? Wie gaat het doen? Wat mag het kosten en wat moet het concrete resultaat zijn?
MOTIE VOLKSGEZONDHEIDSPLAN
Ondergetekende, W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks) raadsliden voor de gemeente Oosterhout dient met verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van orde voor de gemeente Oosterhout met betrekking tot agendapunt 0130061: Nota Volksgezondheidsbeleid de volgende motie in:
De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 22 oktober 2013 en gehoord hebbende de beraadslagingen met betrekking tot agendapunt 0130061: Nota Volksgezondheidsbeleid:
Overwegende dat:
- In de Nota Volkgezondheidsbeleid een viertal algemene speerpunten worden vermeld;
- Deze speerpunten nader worden uitgewerkt in verschillende actiepunten;
- De actiepunten niet altijd even concreet zijn;
- De te behalen resultaten zeer algemeen geformuleerd zijn;
- Aangegeven wordt dat er later stadium concrete te behalen doelen geformuleerd zullen worden;
- Bij uit te voeren actiepunten duidelijk moet zijn wat er gaat gebeuren. Wanneer dit gaat gebeuren. Wie het gaat doen. Wat het mag kosten en wat het concrete resultaat moet zijn;
- Een concrete uitvoeringsplanning met meetbare doelen ontbreekt.
Verzoekt het College:
Voor 1 februari 2014 met een concrete uitvoeringsplanning bij de Nota Volksgezondheidsbeleid te komen waarom wordt aangegeven:
• Wat er wanneer gaat gebeuren
• Wie het gaat doen
• Wat het mag kosten
• Wat het concrete resultaat moet zijn
W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks)