Tijdens de raadsvergadering van 10 juni heeft GroenLinks een mondelinge vraag gesteld over het Landschapspark de Open Linie. GroenLinks heeft het woord gevoerd over de verordening leerlingenvervoer, de jaarrekening 2013, de begrotingen van de verbonden partijen en het alcoholprventieprogramma.

Mondelinge vraag landschapspark de Open Linie (Van der Pluijm)

Op 22 oktober 2013 is een motie van GroenLinks aagenomen waarin het college werd verzocht om het initiatief te nemen om samen met sportverenigingen, de partners uit het Landschapspark De Open Linie en belangenorganisaties bestaande en nieuwe routes  voor de verschillende vormen sport en recreatie in beeld te brengen en  eventuele knelpunten weg te nemen. Ook werd verzorgd om hiervoor een goede informatievoorziening te creeren, en die uiterlijk 1 april van dit jaar te presenteren



Hoewel april inmiddels twee maanden geleden is, constateert GroenLinks dat er nog niet veel schot in zit. Op de website van de Open Linie, wordt weliswaar gesproken over de verschillende vormen van sport en recreatie, maar een duidelijke kaart of andere aanwijzingen over wat nu precies waar mag, ontbreekt.



GroenLinks heeft daarom de volgende vragen:



- Waarom is de informatievoorziening waarin de verschillende routes inzichtelijk worden gemaakt er vooralsnog niet?

- Is het college nog van plan om wel in deze belofte te voorzien?

- Zo nee, waarom niet?

- Zo ja, wanneer komt deze voorziening er dan uiterlijk?

- En tot slot, via welke weg, kunnen inwoners van Oosterhout en toeristen deze informatie dan opvragen?

0140142 Verordening leerlingenvervoer (Louwerens)

Voorzitter, dank u wel. Ik dank ook het college voor de beantwoording van de sjabloonvragen die GroenLinks gesteld heeft betreffende de verordening leerlingenvervoer. Jammer alleen dat enkele antwoorden antwoorden waren op vragen die niet gesteld zijn.

Zo stelde GroenLinks een vraag over de ondersteuning aan leerlingen. Het college kon deze vraag niet beantwoorden. En, voorzitter, dat bevreemdt me. Het college heeft met het nieuwe samenwerkingsverband 30-03 op overeenstemming gericht overleg gevoerd. Deze overeenstemming is ook bereikt. In het ondersteuningsplan, waar in deze verordening naar verwezen wordt, wordt duidelijk dat iedere leerling de zorg krijgt die het nodig heeft. Er is voor leerlingen die naar een reguliere school gaan terwijl ze ook naar het speciaal onderwijs zouden kunnen, sprake van een andere vorm van ondersteuning. Geen lichtere, maar andere. Het college had dit moeten weten.

Voorzitter, GroenLinks stelt vast dat de aanpassing van deze verordening geen bezuinigingsmaatregel is maar een aanpassing ivm de invoering van passend onderwijs per 1 augustus aanstaande. Passend onderwijs overigens dat alle leerlingen krijgen, niet alleen leerlingen die een handicap of stoornis hebben. Omdat het geen bezuinigingsmaatregel is, zou iedereen die naar het (Voortgezet) speciaal onderwijs gaat, hiernaar toe vervoerd moeten blijven worden. Dit is immers geen vrije keuze van ouders of verzorgers. Zij worden geconfronteerd met dit gegeven en zijn vaak niet in de omstandigheid hun kind weg te brengen.  Bovendien trekt een kind met een stoornis of handicap doorgaans een wissel op het hele gezin, deze belasting zou het college niet moeten onderschatten. Ook mag verwacht worden dat met de invoering van passend onderwijs het aantal leerlingen dat opgevangen kan worden op de reguliere scholen zal toenemen, waardoor de vraag om  leerlingenvervoer zal afnemen.

Voorzitter, afrondend komt GroenLinks tot de conclusie dat de verordening ruimte laat om, eventueel na onderzoek, leerlingen toch naar het VSO te blijven vervoeren. Wij verzoeken het college met klem om heel zorgvuldig met deze materie om te gaan. Onderzoek zou in sommige gevallen niet door een medisch specialist moeten plaatsvinden, maar door een gedragsdeskundige. Deze kan immers beter  beoordelen of kinderen met een stoornis in staat zijn om zelfstandig te reizen. Leerlingen die al naar het VSO gaan en nu nog onder de oude regeling vallen, zouden het recht op leerlingenvervoer moeten behouden. U schrijft al in uw nota dat het hier om slechts enkele leerlingen gaat die eventueel dit recht niet meer zouden hebben.

Tot besluit zou ik het zeer op prijs stellen als het college toekomstige vragen ook voorziet van daarbij horende antwoorden in plaats van antwoorden die bij andere vragen horen.

0140225 Jaarrekening 2013 (Van der Zanden)

Voorzitter, de jaarrekening 2013 laat een positief resultaat zien van € 3,8 miljoen. Gecorrigeerd voor incidentele mee- en tegenvallers blijft uiteindelijk een positief resultaat over van € 485.000. Van het positieve resultaat van € 3,8 miljoen wordt het grootste gedeelte (€ 2,8 miljoen) in de Vrije Reserve gestort. Een versterking van de reservepositie van de gemeente is, zoals ook in het coalitieakkoord aangegeven wordt nodig met het oog op de drie transities. Op dit moment zijn er in de begroting een drietal reserves voor deze transities opgenomen (een risicoreserve WWB/Participatiewet, een reserve transitie jeugdzorg en een reserve transitie AWBZ).  Als antwoord op een vraag van de fractie van D66 geeft het College aan dat het overschot op de WMO-gelden van 2013 gestort wordt in de vrije reserve en dat op deze manier de weerstandreserve verhoogd wordt. Wanneer er in de loop van dit jaar meer duidelijkheid gaat komen over de drie transities, dient een hernieuwde discussie over de reservering van gelden in de vorm van reserves gevoerd te gaan worden. Bij de participatiewet is er op dit moment sprake van een reserve van rond de € 2 miljoen. Bij de jeugdzorg en de AWBZ gaat het om een bedrag van gezamenlijk € 490.000. GroenLinks is een voorstander van het reserveren van deze gelden in een aparte bestemmingsreserve. Op deze manier is duidelijk welke gelden in elk geval per se beschikbaar zijn om financiële tegenvallers ten gevolge van de drie transities op te vangen. Kan de wethouder aangeven hoe het College hiermee om denkt te gaan.



Voorzitter, Op pagina 17 van de jaarrekening wordt aangegeven dat de omvang van de Vrije Reserve van € 17,7 miljoen begin 2014 gedaald zal zijn naar € 6,3 miljoen eind 2016. Aanvulling van de Vrije Reserve zal vanaf dit moment bijna volledig gebeuren door de ontwikkelingen in de Contreie/Vijf Eiken en Everdenberg-Oost. Gezien de economische situatie is het niet uit te sluiten dat het langer zal duren voordat de woningen in de Contreie verkocht zijn. Hetzelfde geldt voor de uit te geven gronden in de nog aan te leggen industrieterreinen. Het later dan gepland of niet ontvangen van deze inkomsten zal betekenen dat de stand van de Vrije Reserve zich na 2016 niet zal verbeteren en dat de ruimte voor nieuwe investeringen vanuit deze reserve uiterst klein zal zijn. Hetzelfde geldt voor het opvangen van tegenvallers ten laste van deze Vrije Reserve. Wanneer de zojuist genoemde ontwikkelingen niet volgens plan verlopen zal een fundamentele discussie over de manier waarop het financieren van grote projecten in Oosterhout plaats vindt onvermijdelijk zijn.



0140244 Begrotingen gemeenschappelijke regelingen (Van der Zanden)

Voorzitter, GroenLinks kan zich vinden in de reacties die het College wil gaan geven op de begrotingen van de verschillende gemeenschappelijke regelingen. De gemeentelijke organisatie is in Oosterhout de afgelopen jaren met flinke bezuinigingen geconfronteerd. De hoeveelheid personeel is afgenomen en ook op andere gebieden is er stevig bezuinigd. Een gemeenschappelijke regeling is niets anders dan verlengd lokaal bestuur. Het zijn taken die we gezamenlijk uitvoeren met een aantal andere gemeenten, omdat we dit als gemeente Oosterhout niet alleen kunnen. In bepaalde gevallen is er sprake van een wettelijke verplichting zoals bij de Regionale Omgevingsdienst. GroenLinks blijft zich daarom op het standpunt stellen, dat aan gemeenschappelijke regelingen dezelfde eisen opgelegd moeten worden qua bezuinigingen op de organisatie als dit bij de gemeente Oosterhout het geval is.



Voorzitter, vandaag zal ik ingaan op begrotingen van twee gemeenschappelijke regelingen, de Regio West-Brabant en de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant.



Regio West-Brabant:

In de raadsvergadering van 21 mei 2013 is de verandering van de structuur van de Regionale Samenwerking in West-Brabant besproken. Het College heeft toen destijds als antwoord op schriftelijke vragen van de VVD het volgende aangegeven: “Wij zijn van mening dat met het invoeren van het herontwerp RWB, waarbij de RWB wordt ondergebracht bij een (centrum)gemeente en het huidige takenpakket een wijziging ondergaat, het aantal ambtenaren bij de gemeenschappelijke regeling Regio West-Brabant in de toekomst verminderd zou kunnen worden. De omvang van het personeelsbestand is overigens gekoppeld aan de te realiseren doelen van de gemeenschappelijke regeling.” Nu geeft het College echter aan dat het kleiner worden van de organisatie van de Regio West-Brabant niet aan de orde is. Er zijn door het College in mei 2013 duidelijke uitspraken gedaan en het lijkt nu alsof daar toch op terug gekomen wordt. Graag een reactie van de wethouder.



Voorzitter, de huisvesting van de Regio West-Brabant in een duur gehuurd pand in Etten-Leur is GroenLinks al langere tijd een doorn in het oog. Het is dan ook buitengewoon positief dat de huur van dit pand is opgezegd en in 2015 afloopt. Wij gaan er vanuit dat er dan naar huisvesting voor dit regionaal samenwerkingsverband gezocht gaat worden binnen leegstaande gemeentelijke panden in de regio. Kan de wethouder aangeven of hij zich hiervoor hard wil maken in het bestuur van de Regio West-Brabant?



Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant:

Voorzitter, van de begroting van de omgevingsdienst Midden- en West-Brabant is GroenLinks behoorlijk geschrokken. Een bedrag van € 4,5 miljoen aan stelposten die niet verder onderbouwd zijn. Gemeentelijke bijdragen die eenmalig bedoeld waren voor 2014 worden ook in 2015 geboekt en in de begroting voor 2015 zijn enkel de ramingen van 2015 opgenomen en niet ook de werkelijke bijdragen van 2013 en de ramingen voor 2014. Wij vinden het onbegrijpelijk dat het bestuur van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant een dergelijke begroting naar de gemeenten stuurt. Elke organisatie die op een dergelijke wijze een verzoek om geld doet bij de gemeente, zou met een dergelijke onderbouwing van haar cijfers meteen de deur gewezen worden.  Wij vinden de tekortkomingen in deze begroting dusdanig ernstig, dat wij van de portefeuillehouder willen horen of deze bereid is om tegen de begroting 2015 te stemmen in het bestuur als deze tekortkomingen niet worden opgelost.

0140283 Alcoholpreventieprogramma (Van der Pluijm)

Voorzitter, voordat ik begin wil ik eerst even aangeven dat als ik me zometeen verslik in mijn woorden, dat, hoewel dit over alcoholpreventie gaat, niet komt omdat ik proefondervindelijk vast heb proberen te stellen wat de gevaren zijn. Dat zal dan eerder te maken hebben met wat plankenkoorts. Het is immers de eerste keer dat ik hier sta.



Voorzitter, laat ik echt beginnen door alvast te vertellen dat GroenLinks deze nota zal steunen. We kennen allemaal de gevaren van, al dan niet overmatig, alcoholgebruik en we weten ook allemaal dat preventie en voorlichting van belang is om dat tegen te gaan. In de nota staan voldoende goede manieren om dat tegen te gaan, maar daar zijn volgens GroenLinks wel enkele kanttekeningen bij te plaatsen.



Wij vinden namelijk dat de verantwoordelijkheid voor kinderen onder de 18 die zich vergrijpen aan alcohol wel erg makkelijk bij de ouders wordt gelegd. Natuurlijk, voorzitter, formeel gezien zijn ouders verantwoordelijk voor hun kinderen, maar de vraag is of ze die verantwoordelijkheid hier volledig uit kunnen voeren. Natuurlijk zouden stricte regels kunnen helpen, zoals ook aangegeven in het beleidsplan. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die dat bewijzen. Daar staat echter tegenover dat we hier te maken hebben met pubers. En iedereen hier is jong geweest, dus we weten: Als iets verboden is, en dan maakt het niet uit of het gaat om roken, drugs gebruiken, of drinken, is het aantrekkelijker om het toch eens te proberen. En er eventueel mee door te gaan als het bevalt.



Voorzitter, daarmee wil GroenLinks zeker niet beweren dat ouders die hun minderjarige kind alvast maar laten drinken om het aan alcohol te laten wennen, of omdat het erbij hoort, het juiste doen. Dat alcohol schadelijk is voor kinderhersenen staat vast. Maar of een verbod van ouders betekent dat het niet gebeurt, betwijfelen wij.



Wat volgens ons in ieder geval uit het plan blijkt, is dat consequent beleid het enige is dat echt werkt. De slogan ‘geen 18, geen alcohol’ moet dus ook echt waarheid worden. Daarbij wordt in het plan volgens ons overigens wel erg naar de horeca en bijvoorbeeld sportkantines gekeken. Terwijl kinderen maar op een plek dagelijks met alcohol in aanraking kunnen komen: De supermarkt. Voorzitter, GroenLinks heeft het idee dat minderjarigen daar toch wel heel eenvoudig aan drank kunnen komen. Een minderjarige hoeft er maar ouder uit te zien, zelfverzekerd over te komen over zijn of haar aankoop of een goed verhaal te hebben om de kassajongens en -meisjes van hun stuk te brengen. Dan is de drank toch gewoon binnen en is er alleen nog een locatie nodig om die te nuttigen. Het risico op misbruik is dan wellicht ook nog groter dan wanneer in een kroeg, al dan niet per ongeluk, toch aan minderjarigen wordt geschonken.



Voorzitter, afsluitend wil GroenLinks stellen dat we niet het idee moeten hebben dat we alcoholgebruik en -misbruik onder de 18 helemaal kunnen opheffen. Wellicht geeft dit beleidsvoorstel goede handvatten om het behoorlijk te verminderen, maar terugbrengen naar nul zal nooit lukken. Daarnaast wordt er maar summier aandacht besteed aan het grootste risico dat de nieuwe regels met zich meebrengt. Het wordt wel genoemd: Als de kinderen 18 worden, mogen ze ineens alles. Waar voorheen de eerste twee jaar dat alcohol gekocht mocht worden sterke drank uit den boze was, is dat nu ineens geen probleem voor een beginnende drinker. Maar het gaat dan wel om mensen die geen idee hebben van hun grenzen. Voorzitter, daar zit het risco nu juist: Jongeren krijgen op hun 18e verjaardag tegenwoordig een fles whisky die ze ter plekke ook nog eens leeg mogen drinken. Je hoeft geen arts te zijn om in te schatten dat dat niet bevorderlijk is voor de gezondheid. Wat GroenLinks betreft, mag de focus dus óók naar die groep.