Tijdens de raadsvergadering van 22 september heeft GroenLinks het woord gevoerd over de Nota Verbonden Partijen, het programma Binnenstad en de reconstructie van de Hildebrandlaan. GroenLinks heeft mondelinge vragen gesteld over de Hulp in het Huishouden en de Bedrijfs Investeringszone in de Oosterhoutse Binnenstad.
MONDELINGE VRAAG STAND VAN ZAKEN BIZ
Op 14 juli hebben D66 en GroenLinks vragen gesteld over de BIZ. Wethouder Willemsen heeft aangegeven dat deze vragen per brief beantwoord zullen worden omdat de gemeente toen nog na dacht over een hoger brief tegen de uitspraak van de rechter over de BIZ. In deze brief wordt op een aantal van onze vragen antwoord gegeven, maar niet op allemaal. Het College geeft aan dat de BIZ voor en door ondernemers is en dat toetsing vanuit de gemeente of alles goed gaat, slechts marginaal gebeurd is.
Bij de BIZ is er echter wel sprake van een heffing, die verplicht door de gemeente aan de ondernemers van de BIZ wordt opgelegd. De BIZ is geen vereniging waar je wel of niet lid van kunt zijn.
Naar aanleiding hebben GroenLinks en D66 de volgende vragen voor de wethouder:
- Is de wethouder van mening dat gezien het karakter van de BIZ een meer dan marginale toetsing vanuit de gemeente of alles goed gaat noodzakelijk is?
- Op welke manier gaat de gemeente Oosterhout vanaf nu toezicht houden op de financiële gang van zaken bij de BIZ?
- Kunt u aangeven of de gelden die terug betaald zijn/gaan worden door de mensen die succesvol bezwaar hebben gemaakt tegen de BIZ heffingen, door de BIZ zelf terugbetaald gaan worden?
MONDELINGE VRAAG UITZENDING EEN VANDAAG (HULP IN HET HUISHOUDEN)
Op 18 september is er een uitzending geweest van Een Vandaag waarbij een van de onderwerpen ging over de stand van zaken betreffende Hulp in het Huishouden in Oosterhout. In de desbetreffende uitzending werd aangegeven dat Oosterhout tot nu toe € 175.000 aan juristen kwijt is vanwege de bezwaren die ingediend tegen de bezuinigingen op de Hulp in het Huishouden. Wethouder Janse zegt in deze uitzending het volgende: "Dat klopt, maar ik sta er nog steeds achter. Ik denk dat dit de enige manier is om inhoudelijk je beleid te kunnen doorvoeren en financieel had het niet zoveel uitgemaakt. Dus ik sta er nog steeds achter om het zo te doen."
Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vragen aan de wethouder:
1) Kunt u aangeven ten laste van welk budget het bedrag van € 175.000 aan juridische kosten wordt gebracht?
2) Wat bedoelt de wethouder met de opmerking: "Financieel had het niet zoveel uitgemaakt"
3) Is de wethouder het met GroenLinks eens dat dit bedrag van € 175.000 beter uitgegeven had kunnen worden aan zorg voor de inwoners van Oosterhout in plaats van aan dure advocaten?
4) Is de wethouder het met GroenLinks eens dat deze enorme juridische kosten (deels) voorkomen hadden kunnen worden als het College haar huiswerk beter had gedaan en dus zorgvuldigere besluiten had genomen op dit gebied?
Nota Verbonden Partijen (Van der Zanden)
Voorzitter, gemeenschappelijke regelingen, want daar gaat het meestal om bij Verbonden Partijen, hebben over het algemeen iets ongrijpbaars voor een gemeenteraad. Wanneer het om concrete taken gaat zoals een deeltaxi, brandweer of ambulancevoorziening is het nog redelijk grijpbaar. De laatste jaren is de aard van gemeenschappelijke regelingen anders geworden. De regionale Samenwerking West-Brabant doet niet alleen aan het uitvoeren van gemeentelijk beleid, maar ontwikkelt zelf ook beleid. Bij de omgevingsdienst Midden- en West-Brabant is er zelfs sprake van een van boven opgelegde samenwerking.
Voorzitter, uit het doorlezen van de nieuwe nota Verbonden Partijen volgt, dat het op papier allemaal goed geregeld is. De laatste jaren zijn de tijden dat begrotingen te laat binnen kwamen voorbij. En ook wanneer de gemeente Oosterhout gaat deelnemen aan een nieuwe gemeenschappelijke regeling kan de gemeenteraad hierover haar mening geven. Maar echte invloed hebben we niet. Verder hebben we in Oosterhout uitsluitend de raadsvergaderingen en is er geen commissievergadering om eens dieper door te praten over een bepaalde gemeenschappelijke regeling.
Voorzitter, we moeten als gemeenteraad de regie terugpakken. Daarvoor zijn naar de mening van de fractie van GroenLinks een tweetal zaken noodzakelijk:
1. Het instellen van een platform bestaande uit een afvaardiging van leden van de Oosterhoutse gemeenteraad, dat mag van ons gewoon een commissie heten, waarin indien nodig begrotingen van Gemeenschappelijke Regelingen besproken kunnen worden. Op deze manier ontstaat naar onze mening een duidelijker beeld van de situatie bij een GR. Een gemeenteraad kan in een dergelijke commissie niet alleen de ambtenaar van de gemeente uitnodigen die zich met een bepaalde GR bezig houdt, maar bijvoorbeeld ook de directeur van een bepaalde GR om nadere uitleg te geven. De huidige situatie van informatieavonden voor de gehele raad en raadsvergaderingen is naar onze mening onvoldoende om grip te krijgen op de situatie. Nogmaals, niet alles hoeft besproken te worden, maar bepaalde gemeenschappelijke regelingen hebben nu eenmaal speciale aandacht nodig. Als voorbeeld noemen wij de Omgevingsdienst West-Brabant en de Regio West-Brabant.
2. Als gemeenteraad zitten we op een eiland omdat er geen overleg is met de andere gemeenteraden, die deelnemen aan gemeenschappelijke regelingen zodat er afstemming over bepaalde zaken kan plaatsvinden. Zo vinden er regelmatig in verschillende gemeenteraden stevige discussies plaats over de begrotingen van gemeenschappelijke regelingen. En wanneer je de krantenartikelen hierover naleest blijken vaak die zaken waar we in Oosterhout tegenaan lopen ook in andere gemeenteraden te spelen. Communicatie over deze zaken is er niet. Wanneer we als gemeenteraad onze zorgen hebben over een bepaalde gemeenschappelijke regeling, dan is afstemming met andere gemeenteraden noodzakelijk. Denk aan de eerder genoemde twee voorbeelden. Om met andere woorden effectief op te kunnen treden als gemeenteraad, is het naar de mening van GroenLinks van belang dat we per gemeenschappelijke regeling gaan bepalen in hoeverre het nodig is om hierover met andere gemeenteraden te gaan overleggen. Het zal niet elke keer nodig zijn, maar wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe regiovisie voor West-Brabant gepresenteerd gaat worden, zullen ook de raden de koppen bij elkaar moeten steken.
Voorzitter, dit zijn geen besluiten die we vanavond als raad kunnen of moeten nemen. Er leven op dit moment allerlei ideeën over het opzetten van een nieuwe vergaderstructuur voor de gemeenteraad. Een commissie met een aantal raadsleden heeft hiervoor inmiddels een aantal voorzetten gedaan. Het omgaan met gemeenschappelijke regelingen als gemeenteraad moet naar de mening van GroenLinks een apart onderwerp in deze discussie worden. De twee zojuist gedane voorzetten zijn volgens GroenLinks noodzakelijk om meer grip op de gemeenschappelijke regelingen te krijgen, dan we nu hebben. In de toekomst zal dat alleen nog maar noodzakelijker worden omdat er steeds meer samenwerking tussen gemeenten plaats zal gaan vinden en dat zal gaan leiden tot een democratisch gat. Er mag geen kluwen van GR's ontstaan, die in de praktijk nauwelijks aan democratische controle onderhevig is.
Programma Binnenstad (Van der Pluijm)
Menig Oosterhouter maakt zich al jaren zorgen over het winkelaanbod in de binnenstad. Hier, in deze raadszaal, is dat niet anders. Dat blijkt wel uit de emotionele discussie tijdens de informatieavond van vorige week.
GroenLinks stelt zich op het standpunt dat er in het centrum van Oosterhout een overschot aan winkeloppervlak is. Wat dat betreft vindt GroenLinks het positief dat gemeente, ondernemers en pandeigenaren samen om de tafel gaan om te gaan kijken naar herverkaveling. Als dat goed wordt uitgevoerd, kan een aaneengesloten winkelgebied ontstaan dat kleiner is en daardoor minder leegstand kent.
Wel wil onze fractie daar een kanttekening bij maken: Wij verwachten niet dat de leegstand in Arendshof 2 hierdoor opgelost gaat worden. Daarvoor zal de eigenaar van dat complex namelijk mee moeten bewegen met de huidige markt, maar dat wil dit bedrijf niet - dat betekent namelijk afboeken op een investering. Daar zien wij een groot risico. Mede omdat we de ruimtes in Arendshof 2 ook moeilijk een andere bestemming kunnen geven.
Voorzitter, in het uitvoeringsprogramma staan enkele zeer rake dingen. Wij zijn het niet alleen eens met de herverkaveling, maar zien ook een hoop in het gelijktrekken van de openingstijden in het gehele centrum. Wij zouden daar overigens nog wel wat verder in willen gaan: Denk eens na over een koopavond op zaterdagavond. Daarmee onderscheid je je in de regio en zeker in de zomer zou dit wel eens voor extra bezoekers kunnen zorgen.
Overigens staan er ook heel wat punten in dit onderzoek waarvan GroenLinks zich afvraagt of die onze binnenstad gaan redden. 'Oosterhout snoepstad' klinkt leuk, maar onze fractie vraagt zich af of dat mensen die liever naar Breda of Tilburg gaan om te winkelen, door dat thema en een snoepwinkeltje ineens wél de tocht naar Oosterhout zullen maken. Overigens kun je je ook afvragen of snoepen wel het imago heeft dat je in deze tijd aan een stad wil koppelen. Ik hou zelf van kanelstokken, dus ik mag dat wel zeggen.
Twee laatste puntjes van kritiek: Het is goed dat gemeente en ondernemers samenwerken, maar we moeten er wel voor waken dat de plannen niet te veel op het bordje van de gemeente geschoven worden. Ook vindt GroenLinks het vreemd dat er niet meer overleg is met steden die in hetzelfde schuitje zitten. Er zijn genoeg middelgrote plaatsen die, net als Oosterhout, zo dicht bij een grote stad liggen dat hun binnenstad er last van heeft. Het is goed om te weten hoe die plaatsen dat probleem oplossen. Of juist wat niet gewerkt heeft.
Reconstructie Hildebrandlaan (Van der Pluijm)
De fractie van GroenLinks krijgt een beetje een dubbel gevoel bij de plannen voor de herinrichting van de Hildebrandlaan. Wanneer wij geïsoleerd naar deze plannen kijken, zien we een mooi plan om een woonstraat leefbaarder te maken.
Door de knip en de snelheidsbeperking wordt het voor doorgaand verkeerd namelijk een stuk minder aantrekkelijk. GroenLinks is daarnaast voorstander van het aanbrengen van een waterberging. Die zullen we in de toekomst namelijk hard nodig hebben.
Maar voorzitter, het nadeel van zo'n plan is altijd dat het niet gaat om een aanpassing die los staat van al het andere. Want, het sluipverkeer dat niet meer door de Hildebrandlaan rijdt, zal een andere manier moeten kiezen om van de Beneluxweg naar de Burgemeester Holtroplaan of vice versa te rijden.
In een ideale wereld zouden deze automobilisten via de Burgemeester Materlaan of de Europaweg rijden. Dit zijn de uitgelezen wegen om van de ene naar de andere kant van Oosterheide Oost te rijden. Deze wegen gaan namelijk niet dóór maar lángs de wijk.
Maar voorzitter, de fractie van GroenLinks is er juist bang voor dat de gemiddelde automobilist via de Vondellaan zal rijden. Een straat die de verkeerstoename op papier misschien wel aan zal kunnen, maar waarvan wij toch twijfelen of dat in de praktijk ook zo zal zijn.
De Vondellaan kent nu al een combinatie van hardrijdend doorgaand auto-verkeer, automobilisten die af willen slaan naar het winkelcentrum of een van de andere zijstraten maar ook zeer veel fietsers en natuurlijk overstekende voetgangers.
Voorzitter, GroenLinks vindt het onverantwoord om zo'n straat op te zadelen met nog veel meer doorgaand snelverkeer. Volgens onze fractie kan een aanpassing van de Hildebrandlaan dan ook alleen doorgaan als op de Vondellaan ook verkeersbeperkende maatregelen worden genomen.
Dat zou, gezien de functie van deze weg, niet meer dan logisch zijn. Zeker het eerste deel is meer een erftoegangsweg dan een gebiedsontsluitingsweg. Beleidstechnisch zou daar dus een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur moeten gelden.
Verder zijn er voldoende doeltreffende oplossingen te bedenken om het voor automobilisten minder aantrekkelijk te maken om via deze weg te ontsluiten. Ik wil wel een schot voor de boeg geven: Het doortrekken van het trottoir, waardoor een inrit ontstaat, het aanbrengen van drempels én zebrapaden, etcetera.
Voorzitter, GroenLinks hoopt dat het college bij dit soort plannen ook altijd aan de veiligheid in andere straten denkt en hoort graag waarom in dit geval alleen naar de theorie is gekeken.