Sinds eind 2015 kunnen meldingen op het gebied van de Openbare Ruimte niet meer via het email-adres stadhuis@oosterhout.nl worden doorgegeven. Een melding moet nu doorgegeven worden met de app MijnGemeente of een digitaal formulier op de website van de gemeente Oosterhout. Naar aanleiding van opmerkingen vanuit de gemeenteraad is het sinds 2016 ook mogelijk om van dit formulier gebruik te maken zonder in te loggen met DigiD.

Recent zijn wij benaderd over dit digitale formulier. Om bijvoorbeeld een melding door te geven via dit formulier van een losliggende stoeptegel moeten in totaal 10 stappen doorlopen worden waarbij 15 soorten gegevens ingevuld dienen te worden, wanneer niet ingelogd wordt met DigiD. Wil een inwoner nog een ander soort melding doorgegeven (bijvoorbeeld wortelopdruk) dan zal de procedure opnieuw doorlopen moeten worden omdat per keer maar één soort melding doorgegeven kan worden.

Naar aanleiding hiervan hebben GroenLinks en Gemeentebelangen de volgende vragen:

  1. Hoeveel meldingen zijn er in 2016 binnen gekomen over de Openbare Ruimte bij de gemeente Oosterhout via de manieren waarop dit mogelijk is (App MijnGemeente, Digitaal formulier, Telefonisch, per brief, …)?
  2. Wat is het aantal meldingen dat in 2015 binnen is gekomen over de Openbare Ruimte bij de gemeente Oosterhout? (uitgesplitst naar de verschillende manieren waarop deze in 2015 gemeld konden worden)
  3. Is het College van mening dat het indienen van een melding over de Openbare Ruimte (ook via het webformulier) zo eenvoudig mogelijk gemaakt moet worden?
  4. Bent u bereid om te kijken naar de mogelijkheden om het formulier Openbare Ruimte te vereenvoudigen (minder stappen en ook de mogelijkheid om verschillende meldingen in één keer door te geven)?

Hoogachtend

W.J.W.A. van der Zanden (GroenLinks)        C. Piena (Gemeentebelangen)