Zoals u weet zet GroenLinks zich in voor een betere luchtkwaliteit in Oosterhout. In augustus 2016 stelden wij u al eens algemene schriftelijke vragen over de luchtkwaliteit in Oosterhout en verschillende keren hebben we het college gewezen op het belang van goede luchtkwaliteit in de stad en kerkdorpen. Bewoners van, met name, Dommelbergen-Noord komen daardoor regelmatig naar ons toe met hun zorgen over de luchtkwaliteit. Die zou merkbaar achteruit zijn gegaan sinds de maximale snelheid op de A27 omhoog is gegaan naar 130 kilometer per uur. Uit het luchtmeetnet van het RIVM blijkt dat de luchtkwaliteit in heel Oosterhout tijdens de spits matig is, maar in het oosten van Dommelbergen-Noord zelfs onvoldoende kan zijn.
Eerder bleek uit berekeningen van Milieudefensie al dat bewoners van Breda en Oosterhout het ergst lijden onder de snelheidsverhoging op de Nederlandse snelwegen. De levensverwachting zou hier teruggaan met 30 maanden. GroenLinks heeft hier de volgende vragen over:
1. Heeft het college extra gegevens die bevestigen, dan wel ontkennen, dat de luchtkwaliteit in Dommelbergen-Noord (en dan met name de Schildersbuurt) inderdaad onvoldoende is tijdens de spits?
a. Zo ja, wat geven deze gegevens aan?
b. Zo nee, kunnen deze gegevens opgevraagd worden?
Het college heeft destijds bezwaar aangetekend tegen de snelheidsverhoging van 120 kilometer naar 130 kilometer per uur. Deze is bij Oosterheide toegewezen vanwege de verkeersveiligheid, maar verder is de verhoging van de maximumsnelheid doorgevoerd.
2. Is het college het met GroenLinks eens dat een maximale snelheid van 130 kilometer per uur langs dichtbevolkte gebieden te hoog is.
a. Zo ja, is het college het met GroenLinks eens dat een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur voldoende is?
b. Zo nee, wat is dan een acceptabele maximumsnelheid voor het college?
c. Zo nee, waarom niet?
3. Is het college voornemens om opnieuw richting het kabinet te lobbyen om de maximumsnelheid bij Oosterhout te verlagen naar 100 of hooguit 120 kilometer per uur als blijkt dat de luchtkwaliteit structureel te laag is
a. Zo ja, wat verstaat het college onder een te lage luchtkwaliteit?
b. Zo nee, waarom niet?
De portefeuillehouder heeft tijdens de behandeling van de begroting 2018 aangegeven open te staan voor het plaatsen van meetapparatuur in Oosterhout waarmee de luchtkwaliteit realtime gemonitord kan worden.
4. Zijn er al concrete plannen om deze apparatuur te gaan plaatsen?
a. Zo ja, wanneer en op welke locaties?
b. Zo nee, waarom niet?